Är ni patrioter eller hur man nu ska benämna det?

Men när du säger att du "sätter dig emot" att det garanterat inte finns tillgång till el/kommunikation i ett land i krig, vad menar du då? I ett annat inlägg säger du att "Även mobilmaster har backup för några timmar, om det nu handlade om att kunna kontakta anhöriga för att ta sig ut ur landet " - vad får dig att tro att DEN ekvationen ens skulle vara möjlig? 🤔
Att vi ens skulle ha fattat att vi är invaderade innan masterna släcks tror jag är naivt, att någon ens hinner ta beslut om att "fly landet" och även ta kontakt med anhöriga för att kunna ta sig ur landet tror jag är ännu naivare.
Över lag, tror jag att vi i sverige är väldigt naiva vad det gäller krig. Vi har inte haft krig på hundratals år, vi har inte någon morfar eller farmor som kan berätta om hur det var under kriget här, vi har inga nära familjemedlemmar som slagits och stupat för vårt land och det liv vi har IDAG här. Jag tror vi är vi är så stjärtpulvrade här så det knappt finns motsvarighet till det någon annanstans.
Jag tror inte på krig, med öppna gränser och fri invandring varför skulle vi då starta ett krig mot dem som kommer hit?
 
Men när du säger att du "sätter dig emot" att det garanterat inte finns tillgång till el/kommunikation i ett land i krig, vad menar du då? I ett annat inlägg säger du att "Även mobilmaster har backup för några timmar, om det nu handlade om att kunna kontakta anhöriga för att ta sig ut ur landet " - vad får dig att tro att DEN ekvationen ens skulle vara möjlig? 🤔
Att vi ens skulle ha fattat att vi är invaderade innan masterna släcks tror jag är naivt, att någon ens hinner ta beslut om att "fly landet" och även ta kontakt med anhöriga för att kunna ta sig ur landet tror jag är ännu naivare.
Över lag, tror jag att vi i sverige är väldigt naiva vad det gäller krig. Vi har inte haft krig på hundratals år, vi har inte någon morfar eller farmor som kan berätta om hur det var under kriget här, vi har inga nära familjemedlemmar som slagits och stupat för vårt land och det liv vi har IDAG här. Jag tror vi är vi är så stjärtpulvrade här så det knappt finns motsvarighet till det någon annanstans.
Jag menar just det och enbart det - att jag inte anser att det är en garanti att det inte finns. Det innebär inte att jag ser det som en garanti att det finns. Jag ser bara fler möjligheter.

Vid ockupation av ett land är väl risken såklart större, men jag ser väl inte att Ryssland skulle ockupera Sverige som det troligaste krigsscenariot här, så jag utgick väl från rent allmänt att allt skulle vara utslaget i ett krig.
 
Jag menar just det och enbart det - att jag inte anser att det är en garanti att det inte finns. Det innebär inte att jag ser det som en garanti att det finns. Jag ser bara fler möjligheter.

Vid ockupation av ett land är väl risken såklart större, men jag ser väl inte att Ryssland skulle ockupera Sverige som det troligaste krigsscenariot här, så jag utgick väl från rent allmänt att allt skulle vara utslaget i ett krig.
Huruvida det är Ryssland som den troligaste ockupanten eller inte låter jag vara osagt, men faktum är att vi är ett land med strategiskt bra läge för den statsmakt som vill kontrollera östersjön, men vi är också en strategiskt bra landväg till en oljerik granne. I händelse av att en krutdurk exploderar i låt oss säga turkiet eller att sitiationen i syrien förvärras drastiskt om annan stormakt går in och det leder till att NATO krashar eller att EU mobiliserar till exempel (jag bara brainstormar), så är risken stor att vi blir direkt inblandade i ett tredje världskrig och däri kommer inga mobilmaster fungera och elförsörjningen lär vara väldigt begränsad tror ju jag.
 
Hamnade i en intressant diskussion för ett tags sedan som jag gått och grunnat på. Vad gör vi om tex ryssen anfaller? Säg att ryssen anfaller. Givetvis kommer ju militären att försöka försvara Sverige, och vi kommer säkerligen få hjälp av både EU och USA också eftersom USA inte vill att ryssen kommer till svenska västkusten för då når visst de ryska missilerna hela vägen till USA (enligt en person som var med i debatten).

Men vad skulle du göra om det blev krig i Sverige? Skulle du packa allt viktigt och fly? Skulle du stanna hemma på gården och låtsas som att det regnade och tänka att det där får militären ta ansvar för? Skulle du ta till vapen och försvara landet?

Är det ens landet såsom i marken som är värt att försvara, eller är det åsikterna ett ryskt styre för med sig man inte vill ha? Rent allmänt tror jag inte att tex mitt liv hade blivit så mycket annorlunda med Putin som president, men jag vill ju samtidigt inte leva i ett samhälle som är emot alla politiskt oliktänkande, HBTQ, funktionshindrade, mfl.

Hur tänker ni?
Jag undrar lite hur patriotismen kommer in i det hela? Hur gick diskussionen med dina kompisar? Är det underförstått att den som stannar är patriot eller hur tänkte ni kring det?

Har fått för mig att åsiktstendensen är sådan, att den som stannar gör det för nationen eller nåt sånt? Men ett land utan invånare, dvs arbetskraft på viktiga nyckelpositioner är inte så lockande för en ockupationsmakt kan jag tänka mig. Blir jobbigare i alla fall. Medborgare som stannar och blir quislingar är ju inte så charmigt heller.
 
Jag har inga känslomässiga band till Sverige och tänker att jag kan försvara rätten till demokrati på annat håll. Har ett litet barn och att riskera hans liv finna inte på kartan. Har syskon i Danmark så enklast är väl att åka dit. Men samtidigt så vill jag helst bo i Sverige. Visst är det ett skitland ibland men mycket av det vi tar för givet finns inte riktigt utomlands (tänker mest på föräldraförsäkring, nivå av jämställdhet etc). Danmark känns verkligen som ett U-land i vissa avseenden trots att det är så nära.
 
Jag håller med. I Ukraina så tog de kontrollen över kraftstationerna utan att den egna personalen kunde göra något utom att se på hur det reglerades upp och ner. Sverige har långa kraftledningar och många ställverk som är lätta att sabotera, utan el fungerar inte mycket i dagens samhälle.
Utan att vara sådär jättekunnig så vet jag att de i min bransch (VA) har reservkraft på åtminstone de större verken. Så vissa samhällsfunktioner kommer fungera ändå, men bara så länge bränslet räcker.
 
Jag tror inte på krig, med öppna gränser och fri invandring varför skulle vi då starta ett krig mot dem som kommer hit?
Hmm, jag är nog inte riktigt med på vad du menar? Startar VI krig?

Egentligen är det här med EU, öppna gränser och migration flagranta brott mot westfaliska freden som tecknades i mitten av 1600-talet. Jag måste nog kanske läsa på hur avtalen slöts, men vid ett krig i Europa så tror jag att det i så fall kommer ställa den världsordning vi lever i idag som då grundlades kommer att ställas på ända. Även om kartan ritats om ett antal gånger så är det westfaliska freden vår världsordning i princip utgår från.
 
Jag är helt klart influerad av många år i Norge med sin okupationshistoria och har mött många som deltog i motståndskampen och fått ta del av deras berättelser och öden. För mig at det självklart att engagera mig och göra motstånd, om nödvändigt med vapen i hand.
 
Hmm, jag är nog inte riktigt med på vad du menar? Startar VI krig?

Egentligen är det här med EU, öppna gränser och migration flagranta brott mot westfaliska freden som tecknades i mitten av 1600-talet. Jag måste nog kanske läsa på hur avtalen slöts, men vid ett krig i Europa så tror jag att det i så fall kommer ställa den världsordning vi lever i idag som då grundlades kommer att ställas på ända. Även om kartan ritats om ett antal gånger så är det westfaliska freden vår världsordning i princip utgår från.
Det var ironi. Vi har partier i riksdagen som förespråkar helt öppna gränser och fri invandring. Under de förutsättningarna behöver inte någon starta krig för att invadera Sverige, det är ju bara att åka hit och ta över. Dessutom finns det enligt samma partier inte någon "svensk kultur" och därmed inte någon anledning att motsätta sig en invasion.
 
Senast ändrad:
Jag har inte sagt motsatsen? Det enda jag satt mig emot är att det garanterat inte finns tillgång till el/kommunikation i ett land i krig.
Utan att vara sådär jättekunnig så vet jag att de i min bransch (VA) har reservkraft på åtminstone de större verken. Så vissa samhällsfunktioner kommer fungera ändå, men bara så länge bränslet räcker.
och personal finns.
 
Det var ironi. Vi har partier i riksdagen som förespråkar helt öppna gränser och fri invandring. Under de förutsättningarna behöver inte någon starta krig för att invadera Sverige, det är ju bara att åka hit och ta över. Dessutom finns det enligt samma partier inte någon "svensk kultur" och därmed inte någon anledning att motsätta sig en invasion.
Hurra! Äntligen lite främlingsfientlighet i tråden!
 
Det var ironi. Vi har partier i riksdagen som förespråkar helt öppna gränser och fri invandring. Under de förutsättningarna behöver inte någon starta krig för att invadera Sverige, det är ju bara att åka hit och ta över. Dessutom finns det enligt samma partier inte någon "svensk kultur" och därmed inte någon anledning att motsätta sig en invasion.
Fast du fattar väl att det är skillnad på att bosätta sig i ett land och ta över styret av ett land?
 
Fast du fattar väl att det är skillnad på att bosätta sig i ett land och ta över styret av ett land?
Det handlar om en befolkningsförändrig som jag inte tror hänt i modern tid sedan USA tog emot immigranter från hela världen och blev ett land med med det som förutsättning. Självklart kan en befolkningsförändring ses som ett hot mot det land vi tidigare levt i.
 
Det var ironi. Vi har partier i riksdagen som förespråkar helt öppna gränser och fri invandring. Under de förutsättningarna behöver inte någon starta krig för att invadera Sverige, det är ju bara att åka hit och ta över. Dessutom finns det enligt samma partier inte någon "svensk kultur" och därmed inte någon anledning att motsätta sig en invasion.
Dags att läsa på lite? Vilket är det enda parti som pratar om kulturkrig ? Vilket parti har ens antytt att de tycker en ”invasion” är OK och hänvisat till att det ändå inte spelar någon roll? Om man inte tycker att traditionell homofobi, misogyni och främlingsrädsla är kulturella uttryck värda att skydda med våld, betyder det att man sagt att man inte motsätter sig en invasion?


Vissa partier är väldigt noga med att skydda medborgarnas fri och rättigheter och vår demokrati. Det är inte något ditt favvoparti bryr sig om speciellt mycket alls.

Vi är för övrigt infiltrerade av en massa helsvenska ignoranta idioter redan så om man betraktar invasionen som stöld av det Sverige står för är det redan i full gång. Men inte från det håll du försöker insinuera.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp