Är ni patrioter eller hur man nu ska benämna det?

Ni som tror att de/vi som pratar om att fly: tror ni att vi inte känner till problemen kring att fly, att vara på flykt och att söka och få asyl i något annat land?

Tror ni att vi inte känner till flyktingläger i Turkiet, flyktingar som drunkar i Medelhavet, båtar med nödställda flyktingar som inte får lägga till vid Europas sydligaste hamnar? Tror ni att vi inte känner till att flykt innebär att fly från något som är livsfarligt, och att göra det på sätt som också är livsfarligt?

Tror ni att vi tror att andra länder ska ta emot oss med öppna armar?
 
Ni som tror att de/vi som pratar om att fly: tror ni att vi inte känner till problemen kring att fly, att vara på flykt och att söka och få asyl i något annat land?

Tror ni att vi inte känner till flyktingläger i Turkiet, flyktingar som drunkar i Medelhavet, båtar med nödställda flyktingar som inte får lägga till vid Europas sydligaste hamnar? Tror ni att vi inte känner till att flykt innebär att fly från något som är livsfarligt, och att göra det på sätt som också är livsfarligt?

Tror ni att vi tror att andra länder ska ta emot oss med öppna armar?
Ska jag vara helt uppriktig så är jag väldigt övertygad om att det finns många länder som mer än gärna tar emot människor på flykt från de skandinaviska länderna då de till 100% torde vara läskunniga, utbildade/högutbildade, och från en fredlig och inkluderande och i de flesta fall oreligiös västerländsk kultur där familjerna inte är lika stora. Livet på flykt innebär umbäranden, men jag tror inte den gruppen egentligen är jämförbar med de flyktingkriser du nämner.

Men det är en hypotetisk frågeställning, ingen kan egentligen veta.
 
Ska jag vara helt uppriktig så är jag väldigt övertygad om att det finns många länder som mer än gärna tar emot människor på flykt från de skandinaviska länderna då de till 100% torde vara läskunniga, utbildade/högutbildade, och från en fredlig och inkluderande och i de flesta fall oreligiös västerländsk kultur där familjerna inte är lika stora. Livet på flykt innebär umbäranden, men jag tror inte den gruppen egentligen är jämförbar med de flyktingkriser du nämner.

Men det är en hypotetisk frågeställning, ingen kan egentligen veta.
Det finns ju även högutbildade flyktingar i Sverige, som har haft samma problem med uppehållstillstånd osv som andra, och som inte får jobb i nivå med sina kvalifikationer tillnärmelsevis.

Men jag tänker också i sådana banor som du. Beroende på vilka länder som är aktuella (var kriget rasar osv), så är många svenskar nog rätt välkommen arbetskraftsinvandring i alla fall i engelskspråkiga delar av världen.

Själv tänker jag att vid en politisk utveckling i Sverige som tex liknade den i Ungern och Polen, så skulle jag överväga att just söka ungefär samma jobb som jag har, fast tex i Nya Zeeland eller nåt. (I Ungern hade jag redan nu troligen varit avskedad av politiska skäl, tex.)

Vid kris, krig och katastrof, så föreställer jag mig att det hela blir betydligt mindre välordnat. Att jag inte anser mig hinna läsa internationella jobbannonser i lugn och ro och sådant som jag skulle göra vid en långväga flytt i fredstid.
 
Jag med. Ska vi ta varsitt hörn eller samma? Tänker att det kan bli lite trångt, men å andra sidan är det nog rätt trångt om härligheten vid händelse av krig.
Sålänge mitt hus står så sitter jag hemma i ett eget hörn, så om du kan bevisa att du inte är fienden så kaaanske du kan få komma in. Rasar huset så dör jag nog innan jag ens hittat ett hörn. I ain't a survivor :laugh:
 
Det finns ju även högutbildade flyktingar i Sverige, som har haft samma problem med uppehållstillstånd osv som andra, och som inte får jobb i nivå med sina kvalifikationer tillnärmelsevis.
På individnivå låter det naturligtvis jämförbart men jag tror ju inte att det är så lätt eller rätt att jämföra. Uppehållstillstånd handlar inte bara om personens utbildning utan så mycket mer där jag fortfarande tror att vi skandinavier är mer lätthanterade som immigranter i andra länder.
 
Gud jag kan inte se dig i Nya Zeeland! Macho och bakåt liksom.
Tack, jag vet. :p Men vad föreslår du då? Det vore liksom inte för skojs skull! Jobben i LA och NY kommer det inte att bli jag som vinner konkurrensen om.

Jag erbjöds ett jobb i Christchurch en gång, men tackade vänligt nej. Av skäl som du antyder, förutom att det är så djävla långt bort.
 
På individnivå låter det naturligtvis jämförbart men jag tror ju inte att det är så lätt eller rätt att jämföra. Uppehållstillstånd handlar inte bara om personens utbildning utan så mycket mer där jag fortfarande tror att vi skandinavier är mer lätthanterade som immigranter i andra länder.
Jag tänker att det vore ett helvete att hantera mig i tex Förenade Arabemiraten.

Men vi har ju inte mycket till erfarenhet av svenskar som ger sig ut i världen och klarar sig dåligt, i modern tid. Man flyr ju till Sverige, inte från.

I generationen över mig, känner jag rätt många skandinaver som tillbringar pensionsåldern på franska rivieran. Det är ju bara tack vare sin svenska pension de klarar sig. I övrigt är de allra flesta av dem extremt segregerade. De umgås bara med likadana som sig själva, i golfklubbar, vinklubbar osv. De talar usel franska och klarar sig bara genom att de är så goda kunder att man är snäll mot dem.
 
@Petruska Jag har inga bra alternativ tyvärr! Men själv skulle jag hellre bo nästan vartsomhelst hellre än Australien eller Nya Zeeland. Deras machokultur är så sjukt vidrig.

Men - slut på OT :).
 
Jag tänker att det vore ett helvete att hantera mig i tex Förenade Arabemiraten.

Men vi har ju inte mycket till erfarenhet av svenskar som ger sig ut i världen och klarar sig dåligt, i modern tid. Man flyr ju till Sverige, inte från.

I generationen över mig, känner jag rätt många skandinaver som tillbringar pensionsåldern på franska rivieran. Det är ju bara tack vare sin svenska pension de klarar sig. I övrigt är de allra flesta av dem extremt segregerade. De umgås bara med likadana som sig själva, i golfklubbar, vinklubbar osv. De talar usel franska och klarar sig bara genom att de är så goda kunder att man är snäll mot dem.
Jag tror snarare att det vore du som blev satt på plats snarare än att Förenade Arabemiraten skulle bli det av dig.

Jag menar att skandinavier är betydligt mer väldokumenterade och spårbara, vi lär inte generera någon nämnbar anhöriginvandring, vi har sällan dunkla bakgrunder vare sig det gäller födelsedag, politik, religion eller samhällsorientering.
 
Ja, och det vore ju ett helvete.
Jo jag sa ju det att livet på flykt innebär umbäranden, men kanske att just Förenade Arabemiraten vore skärseld för dig, vad vet jag....Det är inte åt det hållet min flyktingkompass skulle gå iallafall om jag nu mot förmodan skulle lämna Sverige i kris.
 
Det finns flera typfall det planeras för, alla typfall ligger öppna. Många anser att vi lever i en gråzon nu, inte fred, inte krig. Gråzon. Man "provar" att stänga ner viktiga funktioner, el, tele, master osv. Cybersabotage. Man infiltrerar grupper och driver "samhällshat". I ett krig, som säkerligen föranletts av sabotage av el, vatten, kommunikationer, infrastruktur, är det lätt att bara gå in och ta över när landet eller den del av landet som drabbas befinner sig i kris. Kolla Ukraina, helt plötsligt stod bara den gröna männen där. Ett krig behöver inte börja med en bomb över ett stort landområde, förmodligen gör det inte det alls. Och det är något myndigheter, FOI osv gått ut med för många år sen.
Jag håller med. I Ukraina så tog de kontrollen över kraftstationerna utan att den egna personalen kunde göra något utom att se på hur det reglerades upp och ner. Sverige har långa kraftledningar och många ställverk som är lätta att sabotera, utan el fungerar inte mycket i dagens samhälle.
 
Jag tycker ämnet är väldigt intressant, har funderat många gånger genom åren hur jag tror jag själv skulle reagera/agera...

Jag skulle ha prio på barnen först och främst. Och jag tror det skulle innebära att jag försökte skydda dem ”på hemmaplan” så länge det inte kändes som en omöjlighet där det inte längre gick på något sätt. Dvs jag skulle inte i första hand dra iväg dem på en osäker och farlig ”flykting vandring” ...
vi har ett hus norr om polcirkeln så i första hand om läget hemma blivit för farligt och norrut betydde mindre intresse och impakt av kriget skulle jag nog försöka ta mig dit....

Men som sagt - oerhört svår (och hemsk) fråga hur man skulle ställa sig/agera/resonera ....
 
Ni som tror att de/vi som pratar om att fly: tror ni att vi inte känner till problemen kring att fly, att vara på flykt och att söka och få asyl i något annat land?

Tror ni att vi inte känner till flyktingläger i Turkiet, flyktingar som drunkar i Medelhavet, båtar med nödställda flyktingar som inte får lägga till vid Europas sydligaste hamnar? Tror ni att vi inte känner till att flykt innebär att fly från något som är livsfarligt, och att göra det på sätt som också är livsfarligt?

Tror ni att vi tror att andra länder ska ta emot oss med öppna armar?

De inlägg som jag läst som frågat hur ”ni” tänkte tolkade jag inte som dömande utan som frågor där man helt enkelt frågar om mer motiveringar runt resonemanget att ”jag skulle dra/fly”. Jag reagerade likadant tankemässigt när jag läste dessa korta svar, för det låter så enkelt , så jag har också undrat om mer runt hur man tänker/resonerar i det fall man just förkunnar att ”jag drar direkt” osv . 😄

Tillägg : det är ju inte så att något annat land särskilt omgående ändrar sina system och kriteria de redan har, så för att få permanent uppehållstillstånd i tex NZ ska det rätt mycket till - som exempel när du tog upp att just NZ var passande för dig .
 
Senast ändrad:
De inlägg som jag läst som frågat hur ”ni” tänkte tolkade jag inte som dömande utan som frågor där man helt enkelt frågar om mer motiveringar runt resonemanget att ”jag skulle dra/fly”. Jag reagerade likadant tankemässigt när jag läste dessa korta svar, för det låter så enkelt , så jag har också undrat om mer runt hur man tänker/resonerar i det fall man just förkunnar att ”jag drar direkt” osv . 😄
Hur tänker du att man ska skriva för att visa på att det kan vara problematiskt? Jag ser själv inte alls på vilket sätt det skulle vara enklare att "stanna kvar och försvara sitt hem med vapen" som också skrivits flera gånger. Jag är personligen inte en person som känner mig jättehemma i Sverige och har inget som binder mig till landet så sett, så rent mentalt är det bra mycket enklare för mig att lämna för ett annat land än att plocka fram ett vapen att skjuta människor med.
 
Hur tänker du att man ska skriva för att visa på att det kan vara problematiskt? Jag ser själv inte alls på vilket sätt det skulle vara enklare att "stanna kvar och försvara sitt hem med vapen" som också skrivits flera gånger. Jag är personligen inte en person som känner mig jättehemma i Sverige och har inget som binder mig till landet så sett, så rent mentalt är det bra mycket enklare för mig att lämna för ett annat land än att plocka fram ett vapen att skjuta människor med.

Jag tänker ingenting specifikt hur det ska motiveras osv? Det är en reflektion som övriga i diskussionen hur jag tänker ?
Jag är varken patriotisk eller har nämnt vapen osv så jag vet inte riktigt hur du menar i din fråga till mig.

Jag reflekterade kort och gott över hur folk såg framför sig att ”jag drar” såg ut. Men ja - jag skrev inte heller i min egen motivering hur jag ser framför mig i detalj att leva i ödemarken norr om polcirkeln skulle se ut - så helt rätt - det blir svårt att detaljera 👍
 
Jag tänker ingenting specifikt hur det ska motiveras osv? Det är en reflektion som övriga i diskussionen hur jag tänker ?
Jag är varken patriotisk eller har nämnt vapen osv så jag vet inte riktigt hur du menar i din fråga till mig.
Jag syftade inte på dig, utan att jag inte ser att inläggen där folk skriver att de troligtvis skulle dra ifrån Sverige/fly skulle vara "enklare" än de som skriver att de skulle stanna och försvara sitt. Jag läser helt enkelt inte in att nån tror att det skulle vara enkelt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp