Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
...och människor med nyckelroller för somliga funktioner som behöver fungera i ett land.Jag har ärligt talat inte jättebra koll. Men exempelvis blir anställda på både Polismyndigheten och hos Säpo krigsplacerade. Även de som är engagerade inom hemvärnet blir krigsplacerade, och givetvis de som gjort lumpen el motsvarande.
Krigsplacerad blir man av sin arbetsgivare så det är den som avgör om du ska bli det eller ej. Det är ”längesen” vi har pratat om krigsplacering men nu rustar vi ju upp igen och myndigheter och kommuner börjar krigsplacera anställda. Det är en process som egentligen handlar om vad behöver myndigheten/kommunen driva i händelse av höjd beredskap och krig. När man kommit fram till det (generellt är det mer eller mindre samma sak som i vardagen tex äldreomsorg, skola, vattenförsörjning, elförsörjning osv) behöver man veta vad som krävs för att driva det, personalläge och där kanske man kommer fram till att vi behöver x antal personer för att driva ett vattenverk. De är så viktiga att man inte riskera att de tas av någon annan myndighet, då krigsplacerar man de. Gör man inte det kan de vara krigsplacerade någonannanstans (tex försvarsmakten) och då kanske man ”sätts på pottan” när det blir höjd beredskap eller krig. Krigsplacering är en planeringsåtgärd.Hur funkar det här med krigsplacering? Hur blir man krigsplacerad och vad för typ av yrken kan få sånt?
Med tanke på mitt jobb så kommer jag säkert få köra provisioner, sen hade jag nog stannat för släktingar hade åkt på att kriga och då vill jag nog kunna stötta med det jag kan. Vet inte riktigt vart man skulle kunna fly annars, måste ju hitta jobb osv för att kunna försörja sig. Tycker vi har det rätt bra i Sverige trots allt (även om mycket kan bli bättre), så hade nog stannat ja.Men vad skulle du göra om det blev krig i Sverige? Skulle du packa allt viktigt och fly? Skulle du stanna hemma på gården och låtsas som att det regnade och tänka att det där får militären ta ansvar för? Skulle du ta till vapen och försvara landet?
Jag är rädd att jag, som tycker mig vara mer kollektivistisk normalt sett, hade blivit helt galet ego i en krissituation. Paniken som uppstod i min kropp förra året när det var svårt ett tag att få tag i vinterfoder till hästen skämdes jag ganska mycket över och det gav mig en lärdom om mig själv. Också därav mitt första "ingen aning" svar i tråden. Jag tror det finns något krigiskt I denna annars mestadels gråtande över världens olyckor kropp![]()
Hamnade i en intressant diskussion för ett tags sedan som jag gått och grunnat på. Vad gör vi om tex ryssen anfaller? Säg att ryssen anfaller. Givetvis kommer ju militären att försöka försvara Sverige, och vi kommer säkerligen få hjälp av både EU och USA också eftersom USA inte vill att ryssen kommer till svenska västkusten för då når visst de ryska missilerna hela vägen till USA (enligt en person som var med i debatten).
Men vad skulle du göra om det blev krig i Sverige? Skulle du packa allt viktigt och fly? Skulle du stanna hemma på gården och låtsas som att det regnade och tänka att det där får militären ta ansvar för? Skulle du ta till vapen och försvara landet?
Är det ens landet såsom i marken som är värt att försvara, eller är det åsikterna ett ryskt styre för med sig man inte vill ha? Rent allmänt tror jag inte att tex mitt liv hade blivit så mycket annorlunda med Putin som president, men jag vill ju samtidigt inte leva i ett samhälle som är emot alla politiskt oliktänkande, HBTQ, funktionshindrade, mfl.
Hur tänker ni?
Vid sidan av alla andra geografiska avstånd som nämnts i tråden, skulle jag vilja fråga personen som var med i debatten om det är känt vad syftet med en kärnvapenbestyckad ubåt är?Hamnade i en intressant diskussion för ett tags sedan som jag gått och grunnat på. Vad gör vi om tex ryssen anfaller? Säg att ryssen anfaller. Givetvis kommer ju militären att försöka försvara Sverige, och vi kommer säkerligen få hjälp av både EU och USA också eftersom USA inte vill att ryssen kommer till svenska västkusten för då når visst de ryska missilerna hela vägen till USA (enligt en person som var med i debatten).
Nej du hittar på saker som jag inte sagt. Jag underkänner inte flyktingar idag. Var har jag skrivit det? Jag har inte ens skrivit om flyktingar? Jag har skrivit om att ett av det svåra ”målen”, att få svenskar att höja sin försvarsförmåga. Att vilja försvara. Alla medborgare mellan 16-70 år tillhör totalförsvaret. Dvs de ska ”försvara”. Om det sedan handlar om att koka kaffe, ta hand om barn, köra lastbil...ja det vet vi ju inte nu. Men ett samhälle funkar ju inte utan medborgare.Nu är jag ju krigsplacerade genom jobbet och skulle därför givetvis stanna och göra mitt jobb. Men - hade jag inte varit det så hade jag flytt. Det handlar inte om att inte vilja försvara det svenska samhället, det handlar om att se till så att min familj överlever och klarar sig. Jag älskar Sverige och vårt sätt att leva men nej, jag skulle inte vilja dö för Sverige. Eller att mina barn skulle dö för Sverige.
Det blir väldigt obehagligt tycker jag om man ska börja argumentera för att människor som flyr krig gör så för att de inte "vill" försvara sitt land. Eller inte värdesätter sitt land, så som @sjoberga hävdar. Det är som att ni inte ser hur det är för flyktingar idag, som att ni underkänner dem för att de flytt.
Vid sidan av alla andra geografiska avstånd som nämnts i tråden, skulle jag vilja fråga personen som var med i debatten om det är känt vad syftet med en kärnvapenbestyckad ubåt är?
Alltså jag vill säga att jag skulle fly, men egentligen hade jag nog mest suttit och vaggat i ett hörn.
Räkor låter väldigt icke-ryskt.Att lägga till i den nyligen erövrade hamnen i Göteborg för att avlossa missiler och äta räkor?
Varför tror du att el, telecom och internet skulle stängas ned?Frågeställning utan att lägga värde i det ena eller det andra:
Ni som planerar att fly vid ett krig, är ni medvetna om att infrastrukturen kommer att vändas upp och ner? El, telekom och internet stängs ner så vi blir tvungna att leva utan ljus och värme och utan att kunna kommunicera med anhöriga på avstånd. Vi kommer inte att kunna handla med bankomatkort, mat och bränsle blir bristvaror och kommer att kräva kontanter/värdesaker i utbyte.
Och de som ska flyga till släktingar etc, det är inte prio ett att chartra befolkningen ur landet så hur tar man sig ur landet då? Beväpnar man sig för att försvara sig på flykten eller ger man upp och bli tillfångatagen om man möter en fiende?
Som sagt, bara nyfiken![]()