Är ni patrioter eller hur man nu ska benämna det?

Hur funkar det här med krigsplacering? Hur blir man krigsplacerad och vad för typ av yrken kan få sånt?
Krigsplacerad blir man av sin arbetsgivare så det är den som avgör om du ska bli det eller ej. Det är ”längesen” vi har pratat om krigsplacering men nu rustar vi ju upp igen och myndigheter och kommuner börjar krigsplacera anställda. Det är en process som egentligen handlar om vad behöver myndigheten/kommunen driva i händelse av höjd beredskap och krig. När man kommit fram till det (generellt är det mer eller mindre samma sak som i vardagen tex äldreomsorg, skola, vattenförsörjning, elförsörjning osv) behöver man veta vad som krävs för att driva det, personalläge och där kanske man kommer fram till att vi behöver x antal personer för att driva ett vattenverk. De är så viktiga att man inte riskera att de tas av någon annan myndighet, då krigsplacerar man de. Gör man inte det kan de vara krigsplacerade någonannanstans (tex försvarsmakten) och då kanske man ”sätts på pottan” när det blir höjd beredskap eller krig. Krigsplacering är en planeringsåtgärd.

Alla mellan 16 och 70 år har dessutom totalförsvarsplikt och där ingår tex tjänsteplikt. Det är enligt lag. När regeringen föreskriver allmän tjänsteplikt i höjd beredskap ska du tex kvarstå i din anställning eller tjänstgöra det du blir föreskriven till eller vara frivillig i totalförsvaret.

Så krasst sätt kan du inte säga nej.
 
Men vad skulle du göra om det blev krig i Sverige? Skulle du packa allt viktigt och fly? Skulle du stanna hemma på gården och låtsas som att det regnade och tänka att det där får militären ta ansvar för? Skulle du ta till vapen och försvara landet?
Med tanke på mitt jobb så kommer jag säkert få köra provisioner, sen hade jag nog stannat för släktingar hade åkt på att kriga och då vill jag nog kunna stötta med det jag kan. Vet inte riktigt vart man skulle kunna fly annars, måste ju hitta jobb osv för att kunna försörja sig. Tycker vi har det rätt bra i Sverige trots allt (även om mycket kan bli bättre), så hade nog stannat ja.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag är krigsplacerad, så det är vad det är. Blir det illa får maken ta våra barn och fly, antingen till släkt i Danmark eller norra Sverige där det finns en gård med möjlighet till självförsörjning och långt bort från militära mål. Eller så får de ta sig dit det går och där de är säkrast, så får jag komma efter när jag kan (om jag kan).
 
Jag är rädd att jag, som tycker mig vara mer kollektivistisk normalt sett, hade blivit helt galet ego i en krissituation. Paniken som uppstod i min kropp förra året när det var svårt ett tag att få tag i vinterfoder till hästen skämdes jag ganska mycket över och det gav mig en lärdom om mig själv. Också därav mitt första "ingen aning" svar i tråden. Jag tror det finns något krigiskt I denna annars mestadels gråtande över världens olyckor kropp 😅

@ptr nu taggar jag in dig i en helt annan tråd men med tanke på vad du länkade om sisu i dejtingtråden 😅 min häst styr nog min sisu isf 🤣
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Nog för att jag tror att vi Svenkar nog skulle må bra av lite mer av det Sisu som beskrevs i artikeln, så hoppas jag nog att vi alla har vett att dra i tid om de som bestämmer tycker vi ska bli slaktade på slagfältet. Finns ingen kvar alls som vill kriga lär det inte bli mycket till krig. Det finns de som säkert har råg i ryggen, men inte är det då jag inte.
 
Jag är inte helt klar över saken men har fått höra av en kollega när jag började på mitt jobb (hos en kommun) att om det skulle hända något och vi behövs på plats så ska vi ta oss till arbetsplatsen. Inte riktigt krigsplacerad, mitt jobb är ganska enkelt, men om jag kan hjälpa till så skulle jag väl försöka göra det.

Men det är mera innan, om det är för sent så vette fasen vad jag skulle göra. Jag skulle ha svårt för att lämna samtidigt som jag inte vet vad jag skulle ha framför mig här. Jag är inte så säker på att jag skulle klara mig i ett annat land, mest pga språket. Jag skulle nog vänta och se vad som händer.
 
Hamnade i en intressant diskussion för ett tags sedan som jag gått och grunnat på. Vad gör vi om tex ryssen anfaller? Säg att ryssen anfaller. Givetvis kommer ju militären att försöka försvara Sverige, och vi kommer säkerligen få hjälp av både EU och USA också eftersom USA inte vill att ryssen kommer till svenska västkusten för då når visst de ryska missilerna hela vägen till USA (enligt en person som var med i debatten).

Men vad skulle du göra om det blev krig i Sverige? Skulle du packa allt viktigt och fly? Skulle du stanna hemma på gården och låtsas som att det regnade och tänka att det där får militären ta ansvar för? Skulle du ta till vapen och försvara landet?

Är det ens landet såsom i marken som är värt att försvara, eller är det åsikterna ett ryskt styre för med sig man inte vill ha? Rent allmänt tror jag inte att tex mitt liv hade blivit så mycket annorlunda med Putin som president, men jag vill ju samtidigt inte leva i ett samhälle som är emot alla politiskt oliktänkande, HBTQ, funktionshindrade, mfl.

Hur tänker ni?

Distancen mellan Goteborg och New York ar nagot lange an mellan Ryssland vid Bering Strait och New York City. Varfor nagon skulle kunna tro att Ryssland skulle vilja invadera Sverige for att kunna skjuta missiler pa USA ar en gata.
De kan skjuta hur manga missiler som helst fran Bering Strait pa Los Angeles, San Francisco, Seattle, etc ... som alla ligger pa en betydligt narmare distance ... Ungefar halften. Om "Ryssen" skulle vilja skicka missiler till New York City eller Washington DC sa ar avstandet fran Bering Strait nagot narmare (om an ganska obetydligt) och skulle inte krava nagon invation eller andra "obekvamligheter" for att komma at landet.

Dessutom ... USA ar kanda for att "sta vid sitt ord" ... Ar man med i NATO har man support, ar man inte med ar det "oturligt" om man blir anfallen.
Det ar ganska interessant att hora hur manga som i normala fall inte alls gillar USA eller NATO och garna talar om det ... som trots allt forvantar sig att NATO och USA ska stalla upp och "fixa problemen" om Ryssen anfaller.
 
Hamnade i en intressant diskussion för ett tags sedan som jag gått och grunnat på. Vad gör vi om tex ryssen anfaller? Säg att ryssen anfaller. Givetvis kommer ju militären att försöka försvara Sverige, och vi kommer säkerligen få hjälp av både EU och USA också eftersom USA inte vill att ryssen kommer till svenska västkusten för då når visst de ryska missilerna hela vägen till USA (enligt en person som var med i debatten).
Vid sidan av alla andra geografiska avstånd som nämnts i tråden, skulle jag vilja fråga personen som var med i debatten om det är känt vad syftet med en kärnvapenbestyckad ubåt är?
 
Nu är jag ju krigsplacerade genom jobbet och skulle därför givetvis stanna och göra mitt jobb. Men - hade jag inte varit det så hade jag flytt. Det handlar inte om att inte vilja försvara det svenska samhället, det handlar om att se till så att min familj överlever och klarar sig. Jag älskar Sverige och vårt sätt att leva men nej, jag skulle inte vilja dö för Sverige. Eller att mina barn skulle dö för Sverige.

Det blir väldigt obehagligt tycker jag om man ska börja argumentera för att människor som flyr krig gör så för att de inte "vill" försvara sitt land. Eller inte värdesätter sitt land, så som @sjoberga hävdar. Det är som att ni inte ser hur det är för flyktingar idag, som att ni underkänner dem för att de flytt.
Nej du hittar på saker som jag inte sagt. Jag underkänner inte flyktingar idag. Var har jag skrivit det? Jag har inte ens skrivit om flyktingar? Jag har skrivit om att ett av det svåra ”målen”, att få svenskar att höja sin försvarsförmåga. Att vilja försvara. Alla medborgare mellan 16-70 år tillhör totalförsvaret. Dvs de ska ”försvara”. Om det sedan handlar om att koka kaffe, ta hand om barn, köra lastbil...ja det vet vi ju inte nu. Men ett samhälle funkar ju inte utan medborgare.
 
Frågeställning utan att lägga värde i det ena eller det andra:

Ni som planerar att fly vid ett krig, är ni medvetna om att infrastrukturen kommer att vändas upp och ner? El, telekom och internet stängs ner så vi blir tvungna att leva utan ljus och värme och utan att kunna kommunicera med anhöriga på avstånd. Vi kommer inte att kunna handla med bankomatkort, mat och bränsle blir bristvaror och kommer att kräva kontanter/värdesaker i utbyte.
Och de som ska flyga till släktingar etc, det är inte prio ett att chartra befolkningen ur landet så hur tar man sig ur landet då? Beväpnar man sig för att försvara sig på flykten eller ger man upp och bli tillfångatagen om man möter en fiende?

Som sagt, bara nyfiken 🙃
 
Jag hade stannat sålänge som möjligt. Jag hade nog inte kunnat göra så mycket pga sjukdom mer än möjligtvis ta hand om endel av de som flyr storstäderna och militära mål men mitt hem är min borg och jag hade gjort vad jag hade kunnat för att försvara min rätt att leva och bo i det land jag gör som jag gör idag.
Jag gör mig inga illusioner om att kunna fly. Det är förbehållit de rika som alltid.
 
Frågeställning utan att lägga värde i det ena eller det andra:

Ni som planerar att fly vid ett krig, är ni medvetna om att infrastrukturen kommer att vändas upp och ner? El, telekom och internet stängs ner så vi blir tvungna att leva utan ljus och värme och utan att kunna kommunicera med anhöriga på avstånd. Vi kommer inte att kunna handla med bankomatkort, mat och bränsle blir bristvaror och kommer att kräva kontanter/värdesaker i utbyte.
Och de som ska flyga till släktingar etc, det är inte prio ett att chartra befolkningen ur landet så hur tar man sig ur landet då? Beväpnar man sig för att försvara sig på flykten eller ger man upp och bli tillfångatagen om man möter en fiende?

Som sagt, bara nyfiken 🙃
Varför tror du att el, telecom och internet skulle stängas ned?
 
Det finns flera typfall det planeras för, alla typfall ligger öppna. Många anser att vi lever i en gråzon nu, inte fred, inte krig. Gråzon. Man "provar" att stänga ner viktiga funktioner, el, tele, master osv. Cybersabotage. Man infiltrerar grupper och driver "samhällshat". I ett krig, som säkerligen föranletts av sabotage av el, vatten, kommunikationer, infrastruktur, är det lätt att bara gå in och ta över när landet eller den del av landet som drabbas befinner sig i kris. Kolla Ukraina, helt plötsligt stod bara den gröna männen där. Ett krig behöver inte börja med en bomb över ett stort landområde, förmodligen gör det inte det alls. Och det är något myndigheter, FOI osv gått ut med för många år sen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp