Är ni patrioter eller hur man nu ska benämna det?

Visst det är OT, men något som ändå anknyter nära till trådens ämne.
Jag menar inte att det är OT och tror inte att jag skrivit det heller :). Jag tycker bara att det är vanskligt att, i en tråd där man ska välja mellan två alternativ (stanna eller fly), förutsätta att de använder som svarar tror att något är enkelt fastän de inte skrivit det.

Jag har heller inte sagt att L och Y var viktigt ;). Men i och med att du skrev dels förkortningen och dels valde att förtydliga vad den står för så tänker jag att det kan vara bra att förtydliga att det inte blev helt rätt. Och vill man inte krångla med engelska kan man ju använda det svenska uttrycket istället, om det känns lättare :).
Ämnet har ju varit uppe flera ggr o ganska många verkar tro att Kanada o USA skulle ta emot oss med öppna armar, samma med NZ o Australien.
Nja, vissa har skrivit att de skulle flytta till Kanada, NZ eller Australien om de skulle välja bort Sverige pga SD:s utbredning etc. Inte pga en väpnad konflikt.
 
Jag har lite planer på att skaffa ungerskt medborgarskap då jag ändå har en anknytning till det landet. Jag är definitivt inte i stridsbar form och jag skulle nog seriöst stjälpa mer än hjälpa i alla händelser. Skulle det finnas något jag skulle kunna göra som egentligen inte innebär strid men skulle innebära att jag skulle på något sätt kunna hjälpa så skulle jag göra det. Annars skulle jag ta mina katter och fly till släkten i Ungern och göra vad jag kan därifrån.
 
Kan man inte ta sig utomlands på något vis hade jag nog samlat familjen här på gården och sedan försvarat oss med skarpladdat vapen. Ja. Utan att tveka. Har resurser här för ett tag vad gäller mat, vatten o värme. Alt stuckit till skogs, beväpnad med gevär och kniv, typ :confused: Jag kanske är för tv-serie-skadad.
 
Jag skulle ligga lågt på vår gård och försöka överleva på det gården har att erbjuda - skulle funka ett tag i alla fall. Är dubbel medborgare så vi skulle fly till ett grannland som plan B.
 
Det är intressant i dessa flyktingströmmars tider att fundera på hur det egentligen går till att fly ur ett krigshärjat land.

Ni som tänker er att fly, hur bestämmer ni att det är dags? Vem/vad tar ni med er, vem/vad lämnar ni bakom er? Hur förflyttar ni er - kommer det att vara möjligt? Hur löser ni de hinder som uppstår? Vart tar ni vägen; vilket land tänker ni er tar emot? Är det tänkbart att fly även om ni anvisas till ett annat land och inte kan välja? Hur ser ni på att etablera er i det nya landet med språk, kultur, jobb, relationer?
Jag har fördelen att ha tillgång till bostäder i andra länder inom EU, så det är såklart förstahandsval om vi nu förutsätter att kriget förs i Sverige/Norden. Förflyttningen är ju svårare att förutspå såklart, beror ju helt på hur läget ser ut vid gränserna om det är möjligt att ta bilen eller inte. Etablera mig i ett nytt land borde fungera rätt bra så länge engelska är ett gångbart kommunikationsspråk, jag har bott utomlands förut, gör det gärna igen och jobbar inom en väldigt internationell bransch, så jag är inte särskilt ”bunden” till Sverige. Sen är det såklart att läget blir annorlunda när det är många på flykt och jag är en i mängden. Men sett till de förutsättningar jag har är sannolikheten stor att jag skulle dra omedelbart det inleds något, eller så bara börjar bli otroligt, om än tillfälligt.
 
Jag önskar att jag hade stannat för att försvara det här landet, för att jag är glad över att bo i ett land med demokrati och på det stora hela rätt sunda värderingar. Jag har svårt att tänka mig ett bättre land att bo i. Jag tror dock inte att jag skulle stanna pga vill ej riskera livet och är troligtvis inte speciellt duglig i strid, hade jag haft möjlighet hade jag tagit mina närmsta och flytt så fort jag kunde. Kanske skulle jag våga mig på att gå med i nån motståndsrörelse i exil.
 
Den enda funktion jag kan se mig själv ha är att odla och på andra sätt skaffa mat åt andra. Så det skulle jag nog ägna mig åt så länge det går. Öppna gratis vägkrog för människor på flykt. Jag tror jag skulle vänta med att fly tills det var för sent.
 
Ja, precis. Det är liksom inte landmassan som är grejen utan att vi kan leva i en liberal, modern demokrati där alla får plats och intoleransen mot exempelvis HBTQ, åsiktsfrihet, etnicitet och andra individuella friheter inte har någon plats.

Jag är enbart "patriot" av de skälen. Även om jag gillar Sverige pga att jag alltid gör mina fysiska förankring som mysiga drömmar i mitt huvud 😅

Ingen aning om vad jag gjort vid krig, eventuellt finns det oanade resurser i min kropp, eventuellt inte alls 🙈 Jag hade dock blivit hysteriskt rädd för min hästs skull först och troligtvis lamslagen och korkad och dödad bums pga det.
 
Jag är enbart "patriot" av de skälen. Även om jag gillar Sverige pga att jag alltid gör mina fysiska förankring som mysiga drömmar i mitt huvud 😅

Ingen aning om vad jag gjort vid krig, eventuellt finns det oanade resurser i min kropp, eventuellt inte alls 🙈 Jag hade dock blivit hysteriskt rädd för min hästs skull först och troligtvis lamslagen och korkad och dödad bums pga det.
Jag tror att du har en vass poäng - i ett land befriat från krig så länge - är det verkligen svårt att prediktera hur man skulle reagera.
 
Jag tror att du har en vass poäng - i ett land befriat från krig så länge - är det verkligen svårt att prediktera hur man skulle reagera.

Ja alltså jag börjar ju typ gråta av att ens fundera, precis som jag gör när jag tänker på flyktingar och krig och tiggare och alla som uttrycker minsta förakt gentemot den 😭 Men en vet nog aldrig vad som tänds i ens kropp när det väl händer.
 
Jag hoppas ju svenskarna har lika hög försvarsförmåga som våra grannar, att man faktiskt vill försvara, att de som är krigsplacerade gör sitt jobb, att de som jobbar i skola, omsorg osv stannar, man följer lagen och arbetar som man ska. Annars har vi ingen försvarsförmåga och då anser vi ju inte heller att samhället är något att försvara. Och få får jag på något sätt en tanke att varför bygger man upp ett samhälle man inte vill försvara?
 
Jag hoppas ju svenskarna har lika hög försvarsförmåga som våra grannar, att man faktiskt vill försvara, att de som är krigsplacerade gör sitt jobb, att de som jobbar i skola, omsorg osv stannar, man följer lagen och arbetar som man ska. Annars har vi ingen försvarsförmåga och då anser vi ju inte heller att samhället är något att försvara. Och få får jag på något sätt en tanke att varför bygger man upp ett samhälle man inte vill försvara?

Jag tror att vissa värdesätter det samhällsbygge vi har betydligt mer än andra. Det lite knepiga är att det inte alltid sammanfaller med de som betraktar sig som vurmare av den kollektivistika tanken.
 
Och få får jag på något sätt en tanke att varför bygger man upp ett samhälle man inte vill försvara?
Nu är jag ju krigsplacerade genom jobbet och skulle därför givetvis stanna och göra mitt jobb. Men - hade jag inte varit det så hade jag flytt. Det handlar inte om att inte vilja försvara det svenska samhället, det handlar om att se till så att min familj överlever och klarar sig. Jag älskar Sverige och vårt sätt att leva men nej, jag skulle inte vilja dö för Sverige. Eller att mina barn skulle dö för Sverige.

Det blir väldigt obehagligt tycker jag om man ska börja argumentera för att människor som flyr krig gör så för att de inte "vill" försvara sitt land. Eller inte värdesätter sitt land, så som @sjoberga hävdar. Det är som att ni inte ser hur det är för flyktingar idag, som att ni underkänner dem för att de flytt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp