Är ni patrioter eller hur man nu ska benämna det?

Jag är krigsplacerad men jag tvivlar på att jag öht skulle kunna ta mig dit om jag inte redan är där om något händer.
 
Jag tror jag hade stannat. Hade gärna gjort lumpen om jag inte haft andningsproblem etc, så tanken har alltid funnits. Har rätt hyffsade allmäna survival skills iaf och nära till P7 så.
Annars hade jag väl gjort som min danska farfar under kriget - åkt till närmsta allierade och försökt jobba från det hållet.

Sen är det ju svårt att säga hur jag hade reagerat om det verkligen inträffade.
 
Det är intressant i dessa flyktingströmmars tider att fundera på hur det egentligen går till att fly ur ett krigshärjat land.

Ni som tänker er att fly, hur bestämmer ni att det är dags? Vem/vad tar ni med er, vem/vad lämnar ni bakom er? Hur förflyttar ni er - kommer det att vara möjligt? Hur löser ni de hinder som uppstår? Vart tar ni vägen; vilket land tänker ni er tar emot? Är det tänkbart att fly även om ni anvisas till ett annat land och inte kan välja? Hur ser ni på att etablera er i det nya landet med språk, kultur, jobb, relationer?
 
Älskar där jag bor och skulle nog ha svårt att lämna, skulle troligen även tänka att jag flyr imorgon och den dagen tänka nä nästa dag blir bättre att fly på osv till det är för sent.
 
Jag skulle försöka överleva men om det blir omöjligt så skulle jag fly tillsammans med familjen. Att slås leder ju ingen vart har man kommit fram till. Strider ger mer strider typ.
 
Det skulle kanske inte vara så lätt att fly som svenskar i allmänhet tänker om ryssen skulle invadera. Det är redan 65 miljoner människor på flykt idag. Förstår inte riktigt varför det skulle vara så självklart att andra länder tar emot just svenskar. Att lita på utländska allianser och avtal, tja, vi har just sett hur mycket det betyder. Möjligen kommer grannländerna i Norden, Danmark, Finland, Norge att ta emot oss, svårt att hindra svenskar att strömma över gränsen till Norge iaf, men deras ekonomi kommer inte fixa 9 miljoner+ svenskar. Vissa svenskar kommer att bita sig kvar envist och köra gerillakrig, liksom peshmerga har gjort det i århundraden, men det vet vi också hur bra det gått att försvara att vara kurd.

Som vanligt kommer de svenskar som har pengar placerade utomlands att klara sig bäst, jmf Hongkong efter att Kina tog över och många av de rikaste flydde till andra Commonwealth länder som Kanada, vilket de hade rätt till som medborgare i ett annat commonwealth land. Men de flesta vanliga svenskar kommer förlora allt vi har och tvingas söka asyl och uppehållstillstånd i ett annat land, antagligen i Europa. Med vilken framgång vet jag inte.
 
Det skulle kanske inte vara så lätt att fly som svenskar i allmänhet tänker om ryssen skulle invadera. Det är redan 65 miljoner människor på flykt idag. Förstår inte riktigt varför det skulle vara så självklart att andra länder tar emot just svenskar. Att lita på utländska allianser och avtal, tja, vi har just sett hur mycket det betyder. Möjligen kommer grannländerna i Norden, Danmark, Finland, Norge att ta emot oss, svårt att hindra svenskar att strömma över gränsen till Norge iaf, men deras ekonomi kommer inte fixa 9 miljoner+ svenskar. Vissa svenskar kommer att bita sig kvar envist och köra gerillakrig, liksom peshmerga har gjort det i århundraden, men det vet vi också hur bra det gått att försvara att vara kurd.

Som vanligt kommer de svenskar som har pengar placerade utomlands att klara sig bäst, jmf Hongkong efter att Kina tog över och många av de rikaste flydde till andra Commonwealth länder som Kanada, vilket de hade rätt till som medborgare i ett annat commonwealth land. Men de flesta vanliga svenskar kommer förlora allt vi har och tvingas söka asyl och uppehållstillstånd i ett annat land, antagligen i Europa. Med vilken framgång vet jag inte.
Om vi blir invaderade är det naivt att tro att det finns några grannländer att fly till, de kommer ha lika fullt upp med kriget som vi.
 
Det skulle kanske inte vara så lätt att fly som svenskar i allmänhet tänker om ryssen skulle invadera. Det är redan 65 miljoner människor på flykt idag. Förstår inte riktigt varför det skulle vara så självklart att andra länder tar emot just svenskar
Fast alltså människor flyr för sina liv även om det är svårt att hitta ett land som tar emot en. Givetvis skulle svenskar göra samma sak.

Folk sitter liksom inte hemma på kammaren och baserat på hur många flyktingar det finns i världen avgör om de ska stanna i ett land i krig eller inte. Man flyr.
 
Det jag ville säga var att det kanske inte är så lätt för svenskar att fly som de flesta verkar tro. Eftersom det inte är så självklart att det finns något annat land som tar emot dem och beviljar asyl och uppehållstillstånd. Så många av oss blir nog IDP istället (Internal Displaced People).
 
Det jag ville säga var att det kanske inte är så lätt för svenskar att fly som de flesta verkar tro. Eftersom det inte är så självklart att det finns något annat land som tar emot dem och beviljar asyl och uppehållstillstånd. Så många av oss blir nog IDP istället (Internal Displaced People).
Jag tror inte att det är lätt att fly, absolut inte!
Däremot hade jag hellre flytt än att stanna i ett krig oavsett hur svårt det är.
 
Det jag ville säga var att det kanske inte är så lätt för svenskar att fly som de flesta verkar tro
Jag tror inte att du ska räkna med att de flesta i tråden tror att det är lätt. Man svarar bara på huruvida man skulle fly eller om man patriotiskt skulle stanna och försöka försvara landet. Då svarar många att de skulle välja att fly, utan att säga ett ord om hur lätt eller svårt det skulle vara.

Så många av oss blir nog IDP istället (Internal Displaced People).
*internally displaced people
 
Jag tror inte att det är lätt att fly, absolut inte!
Däremot hade jag hellre flytt än att stanna i ett krig oavsett hur svårt det är.

Jag också, definitivt, men frågan är vilket land som skulle ta emot mig. Du har tidigare i tråden konstaterat att som LGBT skulle du inte kunna stanna, vilket är helt sant. Men det räcker inte för att beviljas uppehållstillstånd när det kommer LGBT ryssar till Sverige eller andra länder.
 
Det jag ville säga var att det kanske inte är så lätt för svenskar att fly som de flesta verkar tro. Eftersom det inte är så självklart att det finns något annat land som tar emot dem och beviljar asyl och uppehållstillstånd. Så många av oss blir nog IDP istället (Internal Displaced People).
Det är därför jag skulle välja att försvinna in i skogen med mina gevär och ammunition
 
Jag tror inte att du ska räkna med att de flesta i tråden tror att det är lätt. Man svarar bara på huruvida man skulle fly eller om man patriotiskt skulle stanna och försöka försvara landet. Då svarar många att de skulle välja att fly, utan att säga ett ord om hur lätt eller svårt det skulle vara.


*internally displaced people

Ja, sorry, tappade ett l och ett y på slutet, mycket viktigt det. Visst det är OT, men något som ändå anknyter nära till trådens ämne. Jag kan fortsätta gå lite OT eftersom det är ett intressant ämne särskilt med tanke på världsläget. De som stannar och beväpnar sig. Nu tar jag för givet att militären är utslagen, var få tag på vapen och annat man har behov av. Mest logiskt skulle vara att basera sig i de mest otillgängliga områden i Sverige. Bergen är skälet till att afghaner i alla krig framgångsrikt besegrat engelsmän, ryssar, sovjeter och amerikaner. Man kan inte bomba sönder dem. Samma sak med peshmerga, bergen och att de kunnat röra sig över gränserna mellan Irak och Turkiet. Sverige har väl skogen, men den är mer svårförsvarad.
 
Jag tror inte att du ska räkna med att de flesta i tråden tror att det är lätt. Man svarar bara på huruvida man skulle fly eller om man patriotiskt skulle stanna och försöka försvara landet. Då svarar många att de skulle välja att fly, utan att säga ett ord om hur lätt eller svårt det skulle vara.
Ämnet har ju varit uppe flera ggr o ganska många verkar tro att Kanada o USA skulle ta emot oss med öppna armar, samma med NZ o Australien.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp