Är ni patrioter eller hur man nu ska benämna det?

Jag är enormt förankrad i platsen där jag bor min släkt levt i hundratals år. Den hade jag förvarat till sista andetaget. Men Sverige som land bryr jag mig mindre om. Om ryssen låter mig bo kvar kan dom över landet för min del, tänker dom fördriva mig blir det krig. Hade Norge eller Danmark invaderat istället hade jag dessutom blivit rätt glad tror jag.
 
Jag har åtagit mig att vara en av dem som stannar och slåss. Med vapen om nödvändigt. Jag är fullt beredd att försvara det sätt som vi valt att leva här. Rättigheter och skyldigheter ihop, det här är viktigt för mig. Otroligt viktigt! Det är visserligen platsen som sådan också. Jag tycker om vårt land. Men det viktigaste är allt det andra. Det okonkreta fluffet som utgör Sverige och svenska värden.
 
Jag har åtagit mig att vara en av dem som stannar och slåss. Med vapen om nödvändigt. Jag är fullt beredd att försvara det sätt som vi valt att leva här. Rättigheter och skyldigheter ihop, det här är viktigt för mig. Otroligt viktigt! Det är visserligen platsen som sådan också. Jag tycker om vårt land. Men det viktigaste är allt det andra. Det okonkreta fluffet som utgör Sverige och svenska värden.

Det är inte fluff. Sverige som nation är grunden för vår demokrati - utan en nationalstat kan inte en demokrati existera. Och det som håller ihop en nation är just det "fluffet" du beskriver.
 
I den sistnämnda delen skulle jag försvara mig och mina närmaste på bästa sätt, med eller utan vapen, på samma sätt som jag skulle försvara mig mot vilka andra hot som helst. Nödvärn. Jag skulle inte låta någon döda vare sig mig eller mina närmaste utan att göra allt som står i min makt att förhindra det.
Jag kan inte se mig i situationen överhuvudtaget.

Jag kan med lite fantasi se mig i snart sagt alla andra roller som scenariot kan tvinga fram eller möjliggöra. Men inte att jag tar till våld på allvar. Jag tror att jag reagerar med katatoni innan dess, om jag nu skulle behöva försöka.

Jag gillar helt enkelt inte våld.
 
Jag har åtagit mig att vara en av dem som stannar och slåss. Med vapen om nödvändigt. Jag är fullt beredd att försvara det sätt som vi valt att leva här. Rättigheter och skyldigheter ihop, det här är viktigt för mig. Otroligt viktigt! Det är visserligen platsen som sådan också. Jag tycker om vårt land. Men det viktigaste är allt det andra. Det okonkreta fluffet som utgör Sverige och svenska värden.
Det fluffet är vad jag kan se betydligt mer hotat av krafter i landet, än utanför det. Högerpopulism osv.
 
Det fluffet är vad jag kan se betydligt mer hotat av krafter i landet, än utanför det. Högerpopulism osv.

Idag stöttar ju också främmande makt våra inhemska högerpopulister så det är i praktiken ett hot från båda håll.

Den här tråden är kanske inte platsen för någon längre utläggning om asymmetriska hot och icke-linjär krigföring. Den korta sammanfattningen är att krigen idag utkämpas bara till en liten del med vapen i hand. Att driva inrikespolitiska konflikter i mållandet är istället en av flera metoder.
 
Jag gillar helt enkelt inte våld.

Det gör inte jag heller och jag har väldigt svårt att acceptera och förstå alla typer av "preventivt" våld som förespråkas av en del.

Men om våldet redan pågår akut hoppas jag (och tror med den livserfarenhet jag har) att jag agerar för att motverka det våld som utövas mot mig och andra i min närhet.
 
Idag stöttar ju också främmande makt våra inhemska högerpopulister så det är i praktiken ett hot från båda håll.

Den här tråden är kanske inte platsen för någon längre utläggning om asymmetriska hot och icke-linjär krigföring. Den korta sammanfattningen är att krigen idag utkämpas bara till en liten del med vapen i hand. Att driva inrikespolitiska konflikter i mållandet är istället en av flera metoder.
Enig på alla punkter. Men det är trots allt folk som bor i landet (med rätt få undantag) som röstar på tex sd. Mycket få utanför landet har rösträtt i det.

Men trådens fråga handlade ju om vapenkrig.

Och jag ligger sömnlös pga kurder i Syrien/Turkiet, men det är också en annan fråga.
 
Jag skulle flytta till sommarstugan om jag hann. Men med tanke på att jag bor granne med ett militärområde med strategiskt viktiga mål så är det rätt stor risk att mitt hus inklusive mitt blod och resten av mig själv skulle bli sprängt innan jag ens hann förstå att det blivit krig. Men om någon bombade mitt hem och mina djur utan att jag var där skulle jag antagligen bli så förbannad att jag gärna skulle kriga.

Sverige som land är väl trevligt men tror inte det är nödvändigt för att jag kunna leva ett drägligt liv. Däremot så är många av mina vänner och familj på ett eller annat sätt kopplade till militären så på grund av det så skulle jag ha svårt att bara släppa allt och fly.
 
Hamnade i en intressant diskussion för ett tags sedan som jag gått och grunnat på. Vad gör vi om tex ryssen anfaller? Säg att ryssen anfaller. Givetvis kommer ju militären att försöka försvara Sverige, och vi kommer säkerligen få hjälp av både EU och USA också eftersom USA inte vill att ryssen kommer till svenska västkusten för då når visst de ryska missilerna hela vägen till USA (enligt en person som var med i debatten).

Men vad skulle du göra om det blev krig i Sverige? Skulle du packa allt viktigt och fly? Skulle du stanna hemma på gården och låtsas som att det regnade och tänka att det där får militären ta ansvar för? Skulle du ta till vapen och försvara landet?

Är det ens landet såsom i marken som är värt att försvara, eller är det åsikterna ett ryskt styre för med sig man inte vill ha? Rent allmänt tror jag inte att tex mitt liv hade blivit så mycket annorlunda med Putin som president, men jag vill ju samtidigt inte leva i ett samhälle som är emot alla politiskt oliktänkande, HBTQ, funktionshindrade, mfl.

Hur tänker ni?

Blir det krig här så kommer jag vara ledare för rebellgrupperna! Eller ja en rebellgrupp iaf, svårt kontroller alla.
 
Tidigare var jag krigsplacerad som mc-ordonanns i hemvärnet. Numera är jag befriad på grund av ålder och kronisk sjukdom.
Skulle det hända något idag hade jag antagligen bara härdat ut och försökt överleva.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp