Är ni patrioter eller hur man nu ska benämna det?

Man KAN gå utanför lägenheten för att använda triangaköket, det är flyttbart! Det är mycket mycket enklare att använda än en grill dessutom! Även för en ickecampare! Jag kan definitivt inte tända en grill med grillkol och sådant men ett triangakök är simpelt, även för mig! :D
Jag tänker inte skaffa ett triangakök "ifall krisen kommer" vi har fullt tillräckligt med bråte hemma ändå.
 
Men vad elaka ni är!
Har aldrig förstått den här märkliga mobbningen mot danskar som dyker upp på buke ibland. Har svenskar verkligen så små penisar att man måste hävda sig på detta vis?

Då får jag väl hoppas att danskarna spränger bron och vaktar sina gränser ännu bättre vid minsta tanke på krig i Sverige och inte släpper in någon flykting i sitt land. Sådana som kan uppskatta dem kan de ju fortsätta släppa in. Typ mig.

/hon som är halvdansk

kl

Rent spontant tänker jag att jag hellre hade stannat och försvarat mitt land, så pissdåligt är inte Sverige att det inte förtjänar att försvaras. Men med tanke på min syn är det kanske inte så lätt att försvara det rent fysiskt. Jag får väl komma på annat vis.

Det handlar väldigt lite om penisstorlek, ingenting alls faktiskt. Det är ju ett skämt.

Jag har nada emot danskar, det är enbart språket jag inte står ut med och eftersom jag bor och jobbar i Helsingborg så är danska lite en del av vardagen :cautious:
 
Nej, inte mackor heller. Jag tänker mest att det är rätt orimligt att ha matvaror hemma som man aldrig äter annars, endast ifall det blir kris. De flesta människor har ju torrvaror hemma de kan överleva ett tag på tillsammans med något annat lämpligt. Förvisso är det ju extrem hållbarhet på en del saker. Jag packade just upp en flyttkartong som stått ouppackad sedan jag flyttade in för ca 3 år sedan och i den låg det ett gäng makrill i tomatsås som fortfarande inte passerat bäst före datum. Det är mest det här med att fylla skåpen med saker man inte äter annars ifall det uppstår en kris (som isolerar mig i hemmet, vilket i sig är rätt osannolikt om man bor i ett samhälle). Det är såklart mer sannolikt om man bor avskilt, då är det ju rätt lätt att bli just isolerad vid oväder tex.

För bröd blir inte dåligt, eller vadå?

Nu var det ju inte frågan om att ha antingen eller. De flesta människor har väl en kombination av färskvaror och diverse konserver hemma (krossade tomater och dylikt). Jag har aldrig proklamerat för att man skulle ha ett lager hemma. Mina inlägg började som ett svar till att pulvermos skulle vara en "jättemärklig produkt" att ha i sitt hem.
 
Du såg listan? Jag fattar givetvis att man inte måste följa den. Men en lista med nästan uteslutande jättekonstiga livsmedel ... jag vet inte? Det känns lite märkligt. Pulvermos och färdigköpt kräm, liksom. Bara för att det är strömavbrott?
Jag såg listan men jag läste även texten ovan:
"Förrådslistan är gjord utifrån en krissituation. Då handlar det främst om att maten ska ge tillräckligt med energi. Den är inte anpassad för att äta efter under längre tid. Vi har även tagit fram en veckomeny utifrån de varor som nämns. Du kan skriva ut den via länk nedan.

Anpassa listan så att den passar dig och din familj, både till mängd och vilken mat du vill äta. Kriser kan se olika ut så tänk på olika händelser när ni gör era inköp."

Jag äter inte ens hälften av vad som står föreslaget, men jag har bl a pasta, gryner, torkade baljväxter och en del tetror med krossade tomater och andra baljväxter i skafferiet, oljor och vinäger mm.
 
För bröd blir inte dåligt, eller vadå?

Nu var det ju inte frågan om att ha antingen eller. De flesta människor har väl en kombination av färskvaror och diverse konserver hemma (krossade tomater och dylikt). Jag har aldrig proklamerat för att man skulle ha ett lager hemma. Mina inlägg började som ett svar till att pulvermos skulle vara en "jättemärklig produkt" att ha i sitt hem.
Bröd håller sig rätt förvarat 3-7 dagar speciellt om det är svalt. Befinner vi oss mitt i rötmånaden blir det knepigt förstås men då finns det sannolikt annat att äta.
 
Bröd håller sig rätt förvarat 3-7 dagar speciellt om det är svalt. Befinner vi oss mitt i rötmånaden blir det knepigt förstås men då finns det sannolikt annat att äta.
3-7 dagar i fredstid så funkar det nog för de flesta av oss oavsett vi baserar vår kost på fasan och vaktelägg eller potatismos eller mackor.
Men en kris som innebär att tillgänglighet av mat och vatten i samhället är begränsad eller kanske inte alls möjlig så kommer folk i ffa stadsmiljö få problem.

I Kapstaden i sydafrika var vatten ransonerat och nästan torrlagt förra året. Rom här i europa hade vattenransonering för typ 2 år sedan. Här har vi i större delen av landet vattenbrist och långt in på hösten här och kanske fortfarande gäller vattningsförbud i vissa orter. Jag tror att jag läst att uppemot 10% av europas befolkning lever med vattenbrist. Vi lever i den här världen med scenarion vi knappt trodde skulle vara nära eller möjliga i vår livstid. Pandemier, krig, vattenbrist. Är det alarmistiskt att våra myndigheter vill att vi ska vara bra förberedda för kris?
 
Jag tänker inte skaffa ett triangakök "ifall krisen kommer" vi har fullt tillräckligt med bråte hemma ändå.

Jag har använt mitt Triangiakök och braskamin för att laga mat varannat år ungefär - utöver de gånger jag använt det frivilligt. Så det är inte en del av "bråtet", det är en del av necessiteterna. Sen är det såklart inte lika för alla.

Pulvermos är fantastiskt att lagra. Inte fantastiskt dag 1 och inte heller dag 900. Men näring och mättnad fixar det på ungefär samma nivå.
 
Är det inte lite konstigt att ha åsikter om vad människor äter i kris? De som äter är de som överlever. De som väljer bort pulvermos och andra källor till näring, ligger lite småpyrt till. Även om jag vet att de drastiskt ändrar inställning när krisen blir realitet och gärna äter pulvermos ihop med grannen, som valt att ha det i beredskap.
 
Är det inte lite konstigt att ha åsikter om vad människor äter i kris? De som äter är de som överlever. De som väljer bort pulvermos och andra källor till näring, ligger lite småpyrt till. Även om jag vet att de drastiskt ändrar inställning när krisen blir realitet och gärna äter pulvermos ihop med grannen, som valt att ha det i beredskap.
Det är väll mera så att det är märkligt att förbereda sig för en stor samhällskris genom att ha någon form av kitt hemma.

Rimligt är typ att tappa upp vatten om det är stormvarning och man bor på ett ställe där det ofta blir elavbrott. Men det är ju något som man lär sig. Köper jag hem stora burkar med nutella så är det sannolikt för jag tänkt äta av dom inte för att jag inväntar tredje världskriget.
 
3-7 dagar i fredstid så funkar det nog för de flesta av oss oavsett vi baserar vår kost på fasan och vaktelägg eller potatismos eller mackor.
Men en kris som innebär att tillgänglighet av mat och vatten i samhället är begränsad eller kanske inte alls möjlig så kommer folk i ffa stadsmiljö få problem.

I Kapstaden i sydafrika var vatten ransonerat och nästan torrlagt förra året. Rom här i europa hade vattenransonering för typ 2 år sedan. Här har vi i större delen av landet vattenbrist och långt in på hösten här och kanske fortfarande gäller vattningsförbud i vissa orter. Jag tror att jag läst att uppemot 10% av europas befolkning lever med vattenbrist. Vi lever i den här världen med scenarion vi knappt trodde skulle vara nära eller möjliga i vår livstid. Pandemier, krig, vattenbrist. Är det alarmistiskt att våra myndigheter vill att vi ska vara bra förberedda för kris?
Ja men rätt sätt att möta en vattenkris är ju att spara på vatten genom att inte använda det, vilket snarare går åt andra hållet än att tappa upp det på flaskor och ha det stående. Vi har levt med vattenransonering de senaste somrarna (även i stallet) det är ju inte hjärnkirurgi direkt, man får helt enkelt begränsa sitt användande av vatten, då är heller inte problemet det vatten man dricker för de 1,5-2 litrarna är ju en ganska liten del av allt det vatten vi konsumerar.
 
Det är väll mera så att det är märkligt att förbereda sig för en stor samhällskris genom att ha någon form av kitt hemma.

Fast är det så märkligt? Det är väl snarare att ta ansvar för sitt eget välmående för den dagen det går åt helvete? Antingen på grund av naturkatastrof, strömavbrott eller antagonistisk handling.

Att dessutom lita på att kommunen eller staten kommer tillse att du har tillgång till tillräckligt med mat, vatten och värme när du inte förberett dig själv känns lite godtroget. Det tankesättet gör dig dessutom till en belastning för samhället i stort, medans sådana som har ett visst mått av förberedelse och du dömer ut som märkliga inte är det.

Jag säger inte att man måste vara förberedd på zombieapokalypsen, men att döma ut folk som inte vill vara en belastning i händelse av kris är direkt kontraproduktivt.
 
Fast är det så märkligt? Det är väl snarare att ta ansvar för sitt eget välmående för den dagen det går åt helvete? Antingen på grund av naturkatastrof, strömavbrott eller antagonistisk handling.

Att dessutom lita på att kommunen eller staten kommer tillse att du har tillgång till tillräckligt med mat, vatten och värme när du inte förberett dig själv känns lite godtroget. Det tankesättet gör dig dessutom till en belastning för samhället i stort, medans sådana som har ett visst mått av förberedelse och du dömer ut som märkliga inte är det.

Jag säger inte att man måste vara förberedd på zombieapokalypsen, men att döma ut folk som inte vill vara en belastning i händelse av kris är direkt kontraproduktivt.
Men alltså hur? Det som beskrivs i MSBs broschyr är ju att ha lite torrvaror och någon konserv hemma och flaskor eller annat kärl för att kunna hämta vatten. Man ska alltså kunna klara sig utan i isolation utan el och vatten i kranen i ca 3-5 dagar. Det gör ju de flesta utan att anstränga sig eller sätta ihop ett kitt. Det är att gå steget längre, som rekommenderas här som jag vänder mig emot. Hur ska det ens gå till?

Som frågan som ingen svarar på, vart fan ska jag förvara 100 liter vatten?
 
Men alltså hur? Det som beskrivs i MSBs broschyr är ju att ha lite torrvaror och någon konserv hemma och flaskor eller annat kärl för att kunna hämta vatten. Man ska alltså kunna klara sig utan i isolation utan el och vatten i kranen i ca 3-5 dagar. Det gör ju de flesta utan att anstränga sig eller sätta ihop ett kitt. Det är att gå steget längre, som rekommenderas här som jag vänder mig emot. Hur ska det ens gå till?

Som frågan som ingen svarar på, vart fan ska jag förvara 100 liter vatten?

Men varför vända sig emot att folk vill vara förberedda? Det är väl snarare något att uppmuntra. Ju färre munnar som kommunen behöver mätta eller förse med vatten, desto större chans att du kan bli omhändertagen när det skiter sig.

Nu har jag själv inte 100l vatten lagrat hemma, men ärligt talat så skulle jag inte ha några större problem att placera 4st dunkar á 25l vatten i klädkammaren, på balkongen eller i källarförrådet (nu bor jag i lägenhet i miljonprogramsområde). Nu gör jag inte det, av rena bekvämlighetsskäl, men tänker ändå med jämna mellanrum att jag borde. Just eftersom det inte är ett så oöverstigligt stort problem att lösa förvaringen. Skulle kriget/krisen dessutom komma så lär jag vara betydligt mer tacksam över mitt vatten än vad jag skulle vara besvärad över att behöva byta ut vattnet var tredje månad i 10, 20 eller 30 år utan att behöva tulla på krisförrådet för att allt är frid och fröjd.
 
Men varför vända sig emot att folk vill vara förberedda? Det är väl snarare något att uppmuntra. Ju färre munnar som kommunen behöver mätta eller förse med vatten, desto större chans att du kan bli omhändertagen när det skiter sig.

Nu har jag själv inte 100l vatten lagrat hemma, men ärligt talat så skulle jag inte ha några större problem att placera 4st dunkar á 25l vatten i klädkammaren, på balkongen eller i källarförrådet (nu bor jag i lägenhet i miljonprogramsområde). Nu gör jag inte det, av rena bekvämlighetsskäl, men tänker ändå med jämna mellanrum att jag borde. Just eftersom det inte är ett så oöverstigligt stort problem att lösa förvaringen. Skulle kriget/krisen dessutom komma så lär jag vara betydligt mer tacksam över mitt vatten än vad jag skulle vara besvärad över att behöva byta ut vattnet var tredje månad i 10, 20 eller 30 år utan att behöva tulla på krisförrådet för att allt är frid och fröjd.
Du får väll förbereda vad du vill, men kalla gärna inte mig då för att snylta på samhället för att jag inte anser att det är rimligt att förvänta sig att gemene man har en tappat upp en veckas konsumtion av vatten och förvarar det hemma ifall det uppstår någon form av kris.
Här började diskussionen
Förbereda sig är väll bra, men man behöver inte vara så alarmistisk.
Efter att det postats länkar om att vi är i krig nu etc, etc...
 
Du får väll förbereda vad du vill, men kalla gärna inte mig då för att snylta på samhället för att jag inte anser att det är rimligt att förvänta sig att gemene man har en tappat upp en veckas konsumtion av vatten och förvarar det hemma ifall det uppstår någon form av kris.
Här började diskussionen

Efter att det postats länkar om att vi är i krig nu etc, etc...

Jag svarade dock med ett exempel på din praktiska fråga om var man förvarar 100l vatten. Det är inte jättesvårt om man vill och inte bor i en etta på 21kvm på Kungsholmen typ.

Jag kallar inte heller dig för snyltare, däremot är det ett faktum att någon som klarar sig själv på grund av förberedelse inte är en belastning på civilsamhället i händelse av kris på samma sätt som någon som inte gjort det är. Sen får du värdera det precis hur du vill.
 
Vilken jättemärkligt utveckling av tråden för mig som är uppvuxen på landet med varierande el- och telefonledningsfunktion. Vi hade visserligen egen brunn så tappade ju inte upp vatten men typ allt annat har liksom bara varit någon form av vardag för mig jag inte ens reflekterat över.

@Hippocampus eller valfri. Jag har alltid undrat hur det där med att förvara kranvatten funkar. Hur länge är det drickbart och hur ofta ska det bytas ut? Hur är enklaste sättet att använda upp det när det ska bytas om en bor i lägenhet (det är ju mer än en kanna vatten en ska spara?)? Kan man göra det drickbart igen på annat vis än koka eller det är koka som gäller?
 
@Hippocampus eller valfri. Jag har alltid undrat hur det där med att förvara kranvatten funkar. Hur länge är det drickbart och hur ofta ska det bytas ut? Hur är enklaste sättet att använda upp det när det ska bytas om en bor i lägenhet (det är ju mer än en kanna vatten en ska spara?)? Kan man göra det drickbart igen på annat vis än koka eller det är koka som gäller?
Förvaras det i ett rent kärl är hållbarheten i princip obegränsad.
 
Jag tänker inte skaffa ett triangakök "ifall krisen kommer" vi har fullt tillräckligt med bråte hemma ändå.
Nu hade jag redan ett triangakök för friluftsändamål, men min unge och jag hade en toppenkris för 25-ish år sedan. Spisen dog med en liten smäll! Vi rev lyckliga fram triangaköket och satt med det mellan oss på köksbordet och kokade pasta av hjärtans lust när händiga reparatörer dök upp för att titta till spisen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp