Är ni patrioter eller hur man nu ska benämna det?

Förvaras det i ett rent kärl är hållbarheten i princip obegränsad.

Jag har iom mitt jobb mycket svårt att tro det men visst, för att kunna dricka kanske det duger? Tycker dock att det blir alger skitlätt i hästens dunkar som inte helt går att tömma mellan tävlingarna. Och endast används till att frakta vatten i alltså.

Tillägg. Vårt processvatten på jobbet har 1 dags hållbarhet och då är det alltså mycket renare än kranvatten, men inte allra högsta renhetsgraden. Tillräckligt rent för att vara farligt att dricka. Vi är mest observanta för cfu men jag är inte biolog nog att veta vilket skit som kan bildas 😅 om det gör vattnet odrickbart.
 
3-7 dagar i fredstid så funkar det nog för de flesta av oss oavsett vi baserar vår kost på fasan och vaktelägg eller potatismos eller mackor.
Men en kris som innebär att tillgänglighet av mat och vatten i samhället är begränsad eller kanske inte alls möjlig så kommer folk i ffa stadsmiljö få problem.

I Kapstaden i sydafrika var vatten ransonerat och nästan torrlagt förra året. Rom här i europa hade vattenransonering för typ 2 år sedan. Här har vi i större delen av landet vattenbrist och långt in på hösten här och kanske fortfarande gäller vattningsförbud i vissa orter. Jag tror att jag läst att uppemot 10% av europas befolkning lever med vattenbrist. Vi lever i den här världen med scenarion vi knappt trodde skulle vara nära eller möjliga i vår livstid. Pandemier, krig, vattenbrist. Är det alarmistiskt att våra myndigheter vill att vi ska vara bra förberedda för kris?
Jag upplevde restriktioner för vatten som barn. Det är verkligen inget udda eller konstigt eller alarmerande med det.

Att omtala det som katastrofläge, är däremot underligt och lite otäckt, tycker jag.
 
Jag har iom mitt jobb mycket svårt att tro det men visst, för att kunna dricka kanske det duger? Tycker dock att det blir alger skitlätt i hästens dunkar som inte helt går att tömma mellan tävlingarna. Och endast används till att frakta vatten i alltså.

Tillägg. Vårt processvatten på jobbet har 1 dags hållbarhet och då är det alltså mycket renare än kranvatten, men inte allra högsta renhetsgraden. Tillräckligt rent för att vara farligt att dricka. Vi är mest observanta för cfu men jag är inte biolog nog att veta vilket skit som kan bildas 😅 om det gör vattnet odrickbart.

Angående alger; visst växer de sämre i svartfärgade dunkar? De behöver väl ljus för att utvecklas.
 
Jag har iom mitt jobb mycket svårt att tro det men visst, för att kunna dricka kanske det duger? Tycker dock att det blir alger skitlätt i hästens dunkar som inte helt går att tömma mellan tävlingarna. Och endast används till att frakta vatten i alltså.

Tillägg. Vårt processvatten på jobbet har 1 dags hållbarhet och då är det alltså mycket renare än kranvatten, men inte allra högsta renhetsgraden. Tillräckligt rent för att vara farligt att dricka. Vi är mest observanta för cfu men jag är inte biolog nog att veta vilket skit som kan bildas 😅 om det gör vattnet odrickbart.
Lite alger är nog inte farligt? När jag var liten brukade jag på sommaren när jag var ute hos hästarna som gick på bete dricka från hästarnas vattentunna som det växte alger i men vattnet smakade friskt ändå och det var aldrig någon som blev sjuk av att dricka det vattnet.

Processvatten är nog liiite känsligare än vanligt dricksvatten :)
 
Alger behöver ljus bakterier behöver bara lite rumstemperatur. Man kan koka bort bakterierna men beroende på bakteriestam så kan de tillverka toxiner och de kan du inte koka bort.

Vi har så lömska på jobbet. Hur vet man om det är safe att koka bort? Brukar det vara det?

Säger jag som är uppvuxen på vatten ur en brunn som mig veterligen testades en gång vid inflytt samt mjölk direkt från kossorna 😁
 
Lite alger är nog inte farligt? När jag var liten brukade jag på sommaren när jag var ute hos hästarna som gick på bete dricka från hästarnas vattentunna som det växte alger i men vattnet smakade friskt ändå och det var aldrig någon som blev sjuk av att dricka det vattnet.

Processvatten är nog liiite känsligare än vanligt dricksvatten :)

Ja det är ju känsligare o mer kontrollerat men det har fått mig att fundera över den där sparavattenfrågan nu när jag bor med enbart kommunalt vatten för första gången i mitt liv 😁 eller ja, minus som student men då hade jag nog inte överlevt en dag mest pga noll lokalsinne 😅
 
Ja det är ju känsligare o mer kontrollerat men det har fått mig att fundera över den där sparavattenfrågan nu när jag bor med enbart kommunalt vatten för första gången i mitt liv 😁 eller ja, minus som student men då hade jag nog inte överlevt en dag mest pga noll lokalsinne 😅
Jag har ingen aning egentligen, men som barn blev jag tydligt tillsagd att inte dricka ur en vattenflaska som hade stått i några dagar, med lock.

Det känns inte tilltalande att ha gammalt vatten i dunkar.
 
Nej det är vad som suttit i mitt huvud också sedan för alltid typ!
Jag tycker det låter väldigt konstigt. Vattnet som säljs på flaska är vanligt brunnsvatten och har väl ett bästföredatum på flera år? Jag har provat dricka vatten i bortglömda självpåfyllda vattenflaskor som legat åtminstone ett halvår och det vattnet var helt friskt och kunde drickas utan problem.
 
Jag tycker det låter väldigt konstigt. Vattnet som säljs på flaska är vanligt brunnsvatten och har väl ett bästföredatum på flera år? Jag har provat dricka vatten i bortglömda självpåfyllda vattenflaskor som legat åtminstone ett halvår och det vattnet var helt friskt och kunde drickas utan problem.
Exakt det var vad jag med kraft avråddes från. Även en biolog bland mina vänner avrådde i något annat sammanhang. Enligt hen ska man inte dricka det efter några dagar oavsett om det ser ok ut.

Köpt vatten i oöppnad flaska är väl bättre tillsluten?
 
Exakt det var vad jag med kraft avråddes från. Även en biolog bland mina vänner avrådde i något annat sammanhang. Enligt hen ska man inte dricka det efter några dagar oavsett om det ser ok ut.

Köpt vatten i oöppnad flaska är väl bättre tillsluten?

Vi använde koltabletter i ens ån situation, kokade och använde i mat.
På landet byter vi dricksvattnet dagligen, skulle inte dricka äldre vatten. Det smakar plast.
 
Exakt det var vad jag med kraft avråddes från. Även en biolog bland mina vänner avrådde i något annat sammanhang. Enligt hen ska man inte dricka det efter några dagar oavsett om det ser ok ut.

Köpt vatten i oöppnad flaska är väl bättre tillsluten?
Är det inte för att flaskan inte är riktigt ren som gör att det bildas bakterier medan köpevatten är en helt annan sak?
 
Helt OT men jag fick en helt orimlig bild i skallen av @Petruska jagande en fasan i vild panik.
Vilken märklig tråd. Jag får väl inse att familjens marsvin blir goda proteinkällor när timmen är slagen. också kom jag på att jag inte alls kan fly med ungarna eftersom jag är krigsplacerad.
 
Helt OT men jag fick en helt orimlig bild i skallen av @Petruska jagande en fasan i vild panik.
Vilken märklig tråd. Jag får väl inse att familjens marsvin blir goda proteinkällor när timmen är slagen. också kom jag på att jag inte alls kan fly med ungarna eftersom jag är krigsplacerad.
Du vet nog inte det, men det finns en händelse i mitt liv som går under benämningen Fasanincidenten. En häst var inblandad, också.
 
Annars är den här livsmedelslistan min favorit. Jag hamnar i kris bara av att tänka på att äta på det sättet. En lista som gjord för att krismaten liksom ska gestalta själva krisen.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/livsmedel-vid-kris/matforrad/
Om MSBs rekommendationer är motbjudande för din
Det är inte få kommuner förunnat, de flesta kommunerna utanför storstäderna har det så skulle jag säga. Vad tror du som jobbar med det här sannolikheten är att det blir strömavbrott, vattnet blir förgiftat och människor som bor i samhällen blir isolerade i sina hem allt på en gång?
Vart ska förövrigt människor förvara dessa 100 liter vatten någonstans? Om man nu är en familj på fem personer och bor i en lägenhet, vart förväntas man ha denna förvaring av pryttlar. Ska man ha det redo i sitt förråd som ligger i källaren på en annan byggnad tvärs över gården (så det håller sig svalt och mörkt. Någonstans där i källarförrådet tillsammans med gamla möbler, skolböcker från 80-talet och vinterdäcken finns det alltså några lådor med torrvaror, konserver och ett triangakök samt 100l vatten?
Hundra liter vatten må låta mycket, men utrymmet vattenmängden upptar är mindre än vad man kan tro. 5 dm x 5 dm x 4 dm räcker om du hittar kärl som kan staplas. Alltså är det inget problem att lagra för säkert 99% avbefolkningen.
 
Det är inte få kommuner förunnat, de flesta kommunerna utanför storstäderna har det så skulle jag säga. Vad tror du som jobbar med det här sannolikheten är att det blir strömavbrott, vattnet blir förgiftat och människor som bor i samhällen blir isolerade i sina hem allt på en gång?
Vart ska förövrigt människor förvara dessa 100 liter vatten någonstans? Om man nu är en familj på fem personer och bor i en lägenhet, vart förväntas man ha denna förvaring av pryttlar. Ska man ha det redo i sitt förråd som ligger i källaren på en annan byggnad tvärs över gården (så det håller sig svalt och mörkt. Någonstans där i källarförrådet tillsammans med gamla möbler, skolböcker från 80-talet och vinterdäcken finns det alltså några lådor med torrvaror, konserver och ett triangakök samt 100l vatten?
Jobbar du inom området? Jag är jättenyfiken för jag har inte hört talas om att de flesta kommuner har 3 dricksvattentäkter igång. De jag jobbar med (utanför storstäderna) har ofta inte ens en egen.

Sannolikhet är svårt, men risknivån slår högt eftersom konsekvensen blir hög. Problemet med samhället idag är alla beroenden och skär du av ett beroende kan det leda snabbt till en kris. Skär du av elen så funkar vare sig hemmen, värmen, bankomater, bensinstationer, livsmedelsbutiker, telefoner, vatten osv.

Att ha en krislåda (eller en krispåse) tar inte stor plats. I Sverige verkar det vara väldigt jobbigt att tänka på kriser medan i andra länder är det en självklarhet. Bara det är intressant, varför är det så farligt och svårt att ha saker hemma så man kan klara sig? Är det jobbigt med några dunkar vatten så köp vatten på flaska och ha. Och drick upp de efter några månader så du byter ut då o då.
 
I Sverige verkar det vara väldigt jobbigt att tänka på kriser medan i andra länder är det en självklarhet. Bara det är intressant, varför är det så farligt och svårt att ha saker hemma så man kan klara sig?

Vi svenskar har ju varit väldigt förskonade från krig, naturkatastrofer och liknande kriser. Gissningsvis därför vi i mångt och mycket saknar intresse för att se till att det vi har runt omkring oss fungerar om något skulle ske.
 
I Sverige verkar det vara väldigt jobbigt att tänka på kriser medan i andra länder är det en självklarhet.
I vilka andra länder menar du att det är en självklarhet, och hur ser då den självklarheten ut? Vilken sorts åtgärder menar du att folk i andra länder har vidtagit?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp