Är ni patrioter eller hur man nu ska benämna det?

Vilken jättemärkligt utveckling av tråden för mig som är uppvuxen på landet med varierande el- och telefonledningsfunktion. Vi hade visserligen egen brunn så tappade ju inte upp vatten men typ allt annat har liksom bara varit någon form av vardag för mig jag inte ens reflekterat över.

@Hippocampus eller valfri. Jag har alltid undrat hur det där med att förvara kranvatten funkar. Hur länge är det drickbart och hur ofta ska det bytas ut? Hur är enklaste sättet att använda upp det när det ska bytas om en bor i lägenhet (det är ju mer än en kanna vatten en ska spara?)? Kan man göra det drickbart igen på annat vis än koka eller det är koka som gäller?
Vi har gjort test och det har hållit i många månader när det stor svalt och mörkt. Ska du ha dunkar så ha tappkran på. Vattenpåsar är också bra, väldigt behändiga att bära.
 
Jobbar du inom området? Jag är jättenyfiken för jag har inte hört talas om att de flesta kommuner har 3 dricksvattentäkter igång. De jag jobbar med (utanför storstäderna) har ofta inte ens en egen.

Sannolikhet är svårt, men risknivån slår högt eftersom konsekvensen blir hög. Problemet med samhället idag är alla beroenden och skär du av ett beroende kan det leda snabbt till en kris. Skär du av elen så funkar vare sig hemmen, värmen, bankomater, bensinstationer, livsmedelsbutiker, telefoner, vatten osv.

Att ha en krislåda (eller en krispåse) tar inte stor plats. I Sverige verkar det vara väldigt jobbigt att tänka på kriser medan i andra länder är det en självklarhet. Bara det är intressant, varför är det så farligt och svårt att ha saker hemma så man kan klara sig? Är det jobbigt med några dunkar vatten så köp vatten på flaska och ha. Och drick upp de efter några månader så du byter ut då o då.
Jag jobbar i ett angränsande område. Enligt SGU har vi 2042 vattentäkter anslutna till allmänna vattenverk i Sverige. Vi är 290 kommuner, så det verkar ju logist att det är fler än vi som har flera vattentäkter i kommunen. https://www.sgu.se/grundvatten/vattentaktsarkivet/
 
Angående krismat så hade jag av någon anledning en stor burk ravioli stående i skafferiet i flera år. Jag blev aldrig direkt sugen på konserverad ravioli... Förklaringen till dess existens fick till slut bli att den kunde vara bra ”om ryssen kommer”. Sen åt en pojkvän upp den utan att ta någon som helst hänsyn till min krisberedskap. :mad:
Angående vatten var det inget vi funderat över särskilt förrän vi hade strömavbrott som sträckte sig över en hel dag och det blev uppenbart hur bökigt det kan bli. Utan el får vi inte en droppe ur kranen. Lyckligtvis var det vinter, så vi kunde smälta snö att använda för att spola i toaletten och ge hönsen att dricka. Strömmen var inte borta längre än att vi klarade oss bra på det som fanns i kylskåpet. Men det blev en tankeställare, så nu har vi köpt några dunkar.
 
Jag fick ju en tankeställare när Gudrun var och strömmen borta i 5 dygn.
Blev att hämta vatten till folk och fä på tappen som fick ström tidigt.
Skaffade ett mindre dieselaggregat kort efter Gudrun så vatten, kyl och frysar kan vara igång.

Lägger till att jag bor i en grannkommun till Göteborg och inte ute i ingenstans men var ändå utan el i 5 dygn.
 
Jag tycker det är helt bisarrt att krisberedskap ifrågasätts som det görs i i tråden 🤯 Jag kan knappt processa det!

Jag tänker att det kan handla om att man t ex kan tycka att bara tanken på en kris som gör att man inte kan få stöd från samhället på flera dygn känns jättejobbig. Så jobbig att man inte vill tänka på det ens. Att då förneka att man inte behöver vara förberedd kan vara ett sätt att hantera det på. Det är en teori.
 
Jag tänker att det kan handla om att man t ex kan tycka att bara tanken på en kris som gör att man inte kan få stöd från samhället på flera dygn känns jättejobbig. Så jobbig att man inte vill tänka på det ens. Att då förneka att man inte behöver vara förberedd kan vara ett sätt att hantera det på. Det är en teori.
Jag tänker att det alarmistiska kring krishoten (kanske även påhejat av egentligen harmlösa existenser som enstaka smått extrema "preppers") och även den högerextrema opinionsbildningen som vi numera möter snart sagt vart vi än vänder oss, i alla fall för mig bidrar till att det är i det närmaste omöjligt att göra en bedömning som jag själv kan lita på OCH att det är omöjligt att avgöra om andras bedömningar är pålitliga eller inte. Det är svårt att veta hur mycket andra (alltså inklusive tex personer som har krisberedskap som formellt kompetensområde) är formade av den högerextrema opinionen eftersom den tycks bli mer normaliserad för var dag som går. Att den normaliseras, betyder ju inte att den blir mer korrekt.

Om samma personer går på i stor stil om att det är så farligt i förorterna att det är förenat med livsfara att åka dit, att skjutningar sker stup i kvarten så att alla bör vara skräckslagna, att invandringen kommer att förvandla Sverige till "sharialand" inom en snar framtid också pratar om krisberedskap, så bidrar det INTE till att få mig att tro att jag behöver vidta åtgärder.

Det är ett stort problem, tror jag, att riktig information och skräckopinionsbildning i så pass hög grad flyter ihop på det här området. I alla fall är det så jag upplever det. Och då är det min övertygelse att skräckopinionen är det som är mest farligt av alla hot som rimligtvis finns omkring oss just nu (möjligen med klimatet och artutrotningen som goda konkurrenter).
 
Jag tänker att det alarmistiska kring krishoten (kanske även påhejat av egentligen harmlösa existenser som enstaka smått extrema "preppers") och även den högerextrema opinionsbildningen som vi numera möter snart sagt vart vi än vänder oss, i alla fall för mig bidrar till att det är i det närmaste omöjligt att göra en bedömning som jag själv kan lita på OCH att det är omöjligt att avgöra om andras bedömningar är pålitliga eller inte. Det är svårt att veta hur mycket andra (alltså inklusive tex personer som har krisberedskap som formellt kompetensområde) är formade av den högerextrema opinionen eftersom den tycks bli mer normaliserad för var dag som går. Att den normaliseras, betyder ju inte att den blir mer korrekt.

Om samma personer går på i stor stil om att det är så farligt i förorterna att det är förenat med livsfara att åka dit, att skjutningar sker stup i kvarten så att alla bör vara skräckslagna, att invandringen kommer att förvandla Sverige till "sharialand" inom en snar framtid också pratar om krisberedskap, så bidrar det INTE till att få mig att tro att jag behöver vidta åtgärder.

Det är ett stort problem, tror jag, att riktig information och skräckopinionsbildning i så pass hög grad flyter ihop på det här området. I alla fall är det så jag upplever det. Och då är det min övertygelse att skräckopinionen är det som är mest farligt av alla hot som rimligtvis finns omkring oss just nu (möjligen med klimatet och artutrotningen som goda konkurrenter).
Välformulerat.
 
@the_connemara Jag hittade en sida för längesedan som rekommenderade att man hade i lite, lite klor i. Just för hållbarheten. Går säkert att googla fram?

OT Hade en pytteliten storm där jag bodde, två dagar utan ström, så var jag glad att jag bunkrat upp med 60 l till hästarna sedan innan. Och burkmat (ink choklad) till mig. 2 dagar så kan man ju klara hästarna på vattnet i hagen + det gamla i boxen. Jag gick och la mig typ halv sju, var dag och vaknade fem. Finns ju sådär lagom mycket att göra utan internet eller när man ska läsa i ljusskenet.

Dessutom så är väl rekommendationen för 72 h? Då räcker det ju med en dunk vatten från Biltema per person.
 
Skillnaden nu mot förr är bl a att vi har inga mobiliseringsförråd längre och i stort sett så både livsmedel och mediciner är on demand, det visar om inte annat hur illa det fungerade när Apotekstjänst inte klarade av att leverera enligt kontrakt. Vi har även ett enormt elberoende idag, alla är så vana med att kunna handla med kort, fungerande mobiltelefoner och internet vilket kräver el och datorer. Utfasningen av det fasta telenätet, införandet av det kontantfria samhället och med ett ökat teknikberoende i takt med att vi blir allt fler som ska dela på resurserna blir vi sårbarare.

Det räcker ju med ett riktigt oväder, vilket blir ett allt troligare scenario att vi kommer få fler av, för att delar av landet ska lamslås i timmar/dagar/veckor. Varje vinter i t ex Stockholm så är snöröjningen ett skämt eftersom allt läggs ut på entreprenad och när det väl behövs har de inte resurserna för att klara av det. Det militära har gjort sig av med större delen av sin fullt fungerande maskinpark, verktyg, logementen och personal som hade kunnat bistå vid samhällskriser, att MSB då i takt med en allt mer orolig omvärld går ut med rekommendationen att alla bör ha ett förråd av förnödenheter och vatten så de kan klara sig 72 timmar är alarmistiskt och propaganda från extremhögern?
 
Senast ändrad:
Jag tänker att det alarmistiska kring krishoten (kanske även påhejat av egentligen harmlösa existenser som enstaka smått extrema "preppers") och även den högerextrema opinionsbildningen som vi numera möter snart sagt vart vi än vänder oss, i alla fall för mig bidrar till att det är i det närmaste omöjligt att göra en bedömning som jag själv kan lita på OCH att det är omöjligt att avgöra om andras bedömningar är pålitliga eller inte. Det är svårt att veta hur mycket andra (alltså inklusive tex personer som har krisberedskap som formellt kompetensområde) är formade av den högerextrema opinionen eftersom den tycks bli mer normaliserad för var dag som går. Att den normaliseras, betyder ju inte att den blir mer korrekt.

Om samma personer går på i stor stil om att det är så farligt i förorterna att det är förenat med livsfara att åka dit, att skjutningar sker stup i kvarten så att alla bör vara skräckslagna, att invandringen kommer att förvandla Sverige till "sharialand" inom en snar framtid också pratar om krisberedskap, så bidrar det INTE till att få mig att tro att jag behöver vidta åtgärder.

Det är ett stort problem, tror jag, att riktig information och skräckopinionsbildning i så pass hög grad flyter ihop på det här området. I alla fall är det så jag upplever det. Och då är det min övertygelse att skräckopinionen är det som är mest farligt av alla hot som rimligtvis finns omkring oss just nu (möjligen med klimatet och artutrotningen som goda konkurrenter).

Samma personer? Våra myndigheter, försvarsmyndigheter, MSB? :banghead:

Jeez, kan du inte bara sluta politisera och etikettera precis allt? Om det är någon som är i krig med något här så är det nog du. Och &Co.
 
Samma personer? Våra myndigheter, försvarsmyndigheter, MSB? :banghead:

Jeez, kan du inte bara sluta politisera och etikettera precis allt? Om det är någon som är i krig med något här så är det nog du. Och &Co.
Det att du inte ser hur du politiserar är en del av problemet. Allt du skriver är ideologiskt impregnerat. Vilket det iofs inte är något fel eller konstigt med, men att du inte verkar se det själv? Annars ser det väldigt avsiktligt ut.
 
Det att du inte ser hur du politiserar är en del av problemet. Allt du skriver är ideologiskt impregnerat. Vilket det iofs inte är något fel eller konstigt med, men att du inte verkar se det själv? Annars ser det väldigt avsiktligt ut.
Men det är INTE JAG som talar om för sveriges befolkning av vi behöver ha krisberedskap. Det finns en verklighet därute.

Är det någon som är ideologiskt impregnerad här är det du. Men det hör inte till diskussionen här, du ifrågasätter krisberedskap uppmanat av myndigheter, monster1 tror att msb skitit på sig och att de skräckslaget ropar på vargen baserat på vad msb läst i sociala medier. Alltså det är helt bisarrt.
 
Men det är INTE JAG som talar om för sveriges befolkning av vi behöver ha krisberedskap. Det finns en verklighet därute.

Är det någon som är ideologiskt impregnerad här är det du. Men det hör inte till diskussionen här, du ifrågasätter krisberedskap uppmanat av myndigheter, monster1 tror att msb skitit på sig och att de skräckslaget ropar på vargen baserat på vad msb läst i sociala medier. Alltså det är helt bisarrt.
Javisst, saker jag tycker om samhället hänger ihop med vad jag tycker om alarmism och högerextremism. Men det hindrar ju inte på något vis att du ser ut att avsiktligt resonera på just de sätten. Det som förvånar mig är att du, så vitt jag förstår, förnekar att det är vad du gör.

Resten orkar jag inte bemöta, för du förvränger allt så märkligt.
 
I värsta fall kan jag och Megara dela på hennes kattmat för det har jag alltid ett rejält lager hemma betydligt mer än vi kan äta upp på två veckor (blötmat). Toa blir en hink på balkongen. Har *host* massor med gamla pantflaskor 1.5l så har jag inte precis pantat så blir det påfyllnad i samtliga. Tror jag har några burkar vita bönor och liknande.

Sedan kommer ryssen, för att knyta an till originalfrågan, inte att vilja ha anarki och svältande/ihjältörstande svenskar på gatorna eller flyktingströmmar som proppar till vägar och gränser, utan målet kommer vara att få majoriteten att stanna hemma och acceptera ockupationen så fredligt som möjligt. Så vatten och el kommer att bli det första de ser till fungerar, medicin, primärvård osv. Däremot gissar jag att kommunikationer som mobilnät/mastar begränsas, liksom återkomst till nätet.

Fördelen med att ha katt :D
 
Jag kan bli förvånad över hur stor tilltro man har till staten. Att man förutsätter att "någon annan" ska reda upp en situation. Jag pratar inte bara om kris, utan om hur man löser föräldraledighet/ pensionssparande/ jobb.
Jag kommer ihåg när jag slutade gymnasiet (nu hade jag förvisso jobbat en del undertiden). Men det fanns inte riktigt på kartan att man inte skulle vara villig att ta vilket jobb som, medan jag hade kompisar som hellre försökte få bidrag än att få ett "skitjobb". Jag har haft jobb jag har avskytt, men har fått hanka mig fram tills jag har fått ett nytt.
Nej det handlar inte om att jag vill dunka mig själv på ryggen, utan hur OLIKA syn man kan ha på livet.
Jag är inte direkt orolig för kris, krig eller högerextremism (även om det sista är kanske det jag oroar mig för mest, om jag måste välja). Men att ha en form av back up plan om det skiter sig, utan att för den delen vara en prepper, känns väl mer sunt?
Ungefär som att man har slantar undan lagda (om man kan) för om bilen pajar/ hästen behöver till veterinären eller liknande.

Jag tänker också att jag i första hand vill kunna reda mig själv, för det kommer underlätta att hjälpa till om det behövs. Eller att jag slipper ta resurser från någon annan. Jag som är ung och frisk och borde kunna klara mig själv, behöver inte ta resurser från tanter och gubbar, eller hur man nu definierar sig, som sitter på hem/ hemma och behöver hjälp.

Med tanke på hur mycket självständighet premieras här på buke. Så blir jag uppriktigt förvånad över att man väljer att sätta sig i beroendeställning när man med enkla medel kan se till att man ska klara sig själv ett par dagar.
 
Javisst, saker jag tycker om samhället hänger ihop med vad jag tycker om alarmism och högerextremism. Men det hindrar ju inte på något vis att du ser ut att avsiktligt resonera på just de sätten. Det som förvånar mig är att du, så vitt jag förstår, förnekar att det är vad du gör.

Resten orkar jag inte bemöta, för du förvränger allt så märkligt.
Ahaaa, så jag är högerextremist men är för dum för att fatta det och krisberedskap är ett konspiratoriskt och alarmistiskt förfarande som samhället lurats in i av.. ehm.. högerextremismen?

Det här blir bara sjukare och sjukare. Men vet du vad, jag är fortfarande, oavsett vad jag tycker om dig eller inte, beredd att slåss för den demokrati vi lever i och dig och dina rättigheter och välmående om vi skulle dras in i krig. Vid en längre tids kris av annan orsak, naturkatastrof, pandemi, solstorm eller vad det månde bero på, så önskar jag dig lycka till och må morotsmarmeladen och fasanen hålla dig mätt och vid liv länge.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp