Är ni patrioter eller hur man nu ska benämna det?

Ahaaa, så jag är högerextremist men är för dum för att fatta det och krisberedskap är ett konspiratoriskt och alarmistiskt förfarande som samhället lurats in i av.. ehm.. högerextremismen?

Det här blir bara sjukare och sjukare. Men vet du vad, jag är fortfarande, oavsett vad jag tycker om dig eller inte, beredd att slåss för den demokrati vi lever i och dig och dina rättigheter och välmående om vi skulle dras in i krig. Vid en längre tids kris av annan orsak, naturkatastrof, pandemi, solstorm eller vad det månde bero på, så önskar jag dig lycka till och må morotsmarmeladen och fasanen hålla dig mätt och vid liv länge.
Men snälla.
 
Ahaaa, så jag är högerextremist men är för dum för att fatta det och krisberedskap är ett konspiratoriskt och alarmistiskt förfarande som samhället lurats in i av.. ehm.. högerextremismen?

Det här blir bara sjukare och sjukare. Men vet du vad, jag är fortfarande, oavsett vad jag tycker om dig eller inte, beredd att slåss för den demokrati vi lever i och dig och dina rättigheter och välmående om vi skulle dras in i krig. Vid en längre tids kris av annan orsak, naturkatastrof, pandemi, solstorm eller vad det månde bero på, så önskar jag dig lycka till och må morotsmarmeladen och fasanen hålla dig mätt och vid liv länge.

Oj. Lugn.
 
Jag är mer rädd för hur vi (i västvärlden) polariserar oss med hjälp av våra sociala medier, så att vi riskerar att luras in i en sådan fålla att vi med demokratins hjälp lyckas trycka in populister som stokastiska Donald och Do-or-Die Boris att leda våra länder, än högerextremism (och vänsterextremism) i sig.
 
Jag är mer rädd för hur vi (i västvärlden) polariserar oss med hjälp av våra sociala medier, så att vi riskerar att luras in i en sådan fålla att vi med demokratins hjälp lyckas trycka in populister som stokastiska Donald och Do-or-Die Boris att leda våra länder, än högerextremism (och vänsterextremism) i sig.
Är det verkligen rätt användning av ordet stokastiska? (vill lära mig)
 
Är det verkligen rätt användning av ordet stokastiska? (vill lära mig)
Här gör jag som Donald Trump brukar göra, kalla sina meningsmotståndare för [öknamn] [namn], allt enligt principen 'det du gör mot andra, det bör du tåla själv'.

Därför är användningen av 'stokastisk' rätt, precis som vilket annat öknamn jag hade hittat på för stunden.


(med 'stokastiska' tänkte jag mig att Donalds politik är fullständigt slumpmässig, och styrs till synes över hur hård i magen han är vid morgonbajens twitterflöde.)
 
Välformulerat.
Nu läser jag inte Petruskas inlägg generellt men detta läste jag. Och jag vet inte ens vad jag ska säga. O ja, jag tar det personligt. Att överhuvudtaget komma på tanken att "vi" (för det är min yrkesgrupp) skulle springa på högerbollar och vara en del av den grupp som både är köpt och som polariserar samhället är....jag kan inte ens skriva det ordet. Såklart känner jag inte alla i min yrkesgrupp och det finns säkert någon högerboll där med men att vi, alla bevakningsansvariga myndigheter inkl Försvarsmakten, MSB osv är högerbollar som skriker alarmism är så otroligt att jag inte vet vad jag ska skriva. Försvarsberedningen, regeringen, riksdagen osv...ja...Har man den tron då ska man nog läsa på lite. Hämta in fakta. Och sluta polarisera folk.

Det är inget nytt att vara förberedd för kris och krig. Det ska vi ha varit i alla tider.
 
Och det är ju dessutom detta, som Petruska och Monster1 säger, som är det farliga. Där har ju polariseringen vunnit. Man ska inte lita på vad myndigheter osv säger. Det är ju det som är ingången till ett lands instabilitet. Och en ingång som bla FOI "varnat" för. Så där bidrar man ju själv till "gråzonen".
 
Och det är ju dessutom detta, som Petruska och Monster1 säger, som är det farliga. Där har ju polariseringen vunnit. Man ska inte lita på vad myndigheter osv säger. Det är ju det som är ingången till ett lands instabilitet. Och en ingång som bla FOI "varnat" för. Så där bidrar man ju själv till "gråzonen".
Fast det är inte vad vare sig jag eller @monster1 skriver.
 
den högerextrema opinionsbildningen som vi numera möter snart sagt vart vi än vänder oss, i alla fall för mig bidrar till att det är i det närmaste omöjligt att göra en bedömning som jag själv kan lita på OCH att det är omöjligt att avgöra om andras bedömningar är pålitliga eller inte. Det är svårt att veta hur mycket andra (alltså inklusive tex personer som har krisberedskap som formellt kompetensområde) är formade av den högerextrema opinionen eftersom den tycks bli mer normaliserad för var dag som går.
För en lekperson är det svårt att avgöra om expertutlåtanden är trovärdiga oavsett om det gäller läkare, jurister, klimatforskare, bilmekaniker, rörmokare eller tjänstemän på beredskapsmyndighet, det ligger ju i sakens natur oavsett politiskt klimat. Men jag tror det är värdefullt och rent av samhällsviktigt att våga behålla det förtroendet och inte, likt Trump et al, misstänkliggöra experter och befara att utsagor och rekommendationer är åsiktsbaserade. (Även om T gör det från andra planhalvan så att säga.) Jag tror att vi fortfarande kan vara rätt trygga med sakligheten, objektiviteten och kompetensen hos de vars professionella expertområde det är att arbeta med beredskap för extraordinära situationer som kris och krig.
 
För en lekperson är det svårt att avgöra om expertutlåtanden är trovärdiga oavsett om det gäller läkare, jurister, klimatforskare, bilmekaniker, rörmokare eller tjänstemän på beredskapsmyndighet, det ligger ju i sakens natur oavsett politiskt klimat. Men jag tror det är värdefullt och rent av samhällsviktigt att våga behålla det förtroendet och inte, likt Trump et al, misstänkliggöra experter och befara att utsagor och rekommendationer är åsiktsbaserade. (Även om T gör det från andra planhalvan så att säga.) Jag tror att vi fortfarande kan vara rätt trygga med sakligheten, objektiviteten och kompetensen hos de vars professionella expertområde det är att arbeta med beredskap för extraordinära situationer som kris och krig.
Men jag misstänkliggör inte experter på det sättet alls.
 
Och det är ju dessutom detta, som Petruska och Monster1 säger, som är det farliga. Där har ju polariseringen vunnit. Man ska inte lita på vad myndigheter osv säger. Det är ju det som är ingången till ett lands instabilitet. Och en ingång som bla FOI "varnat" för. Så där bidrar man ju själv till "gråzonen".
För en lekperson är det svårt att avgöra om expertutlåtanden är trovärdiga oavsett om det gäller läkare, jurister, klimatforskare, bilmekaniker, rörmokare eller tjänstemän på beredskapsmyndighet, det ligger ju i sakens natur oavsett politiskt klimat. Men jag tror det är värdefullt och rent av samhällsviktigt att våga behålla det förtroendet och inte, likt Trump et al, misstänkliggöra experter och befara att utsagor och rekommendationer är åsiktsbaserade. (Även om T gör det från andra planhalvan så att säga.) Jag tror att vi fortfarande kan vara rätt trygga med sakligheten, objektiviteten och kompetensen hos de vars professionella expertområde det är att arbeta med beredskap för extraordinära situationer som kris och krig.
Experter eller myndigheter ska ju inte arbeta med opinionsbildning så jag förstår inte hur ni gör den kopplingen. Jag heller varken ifrågasatt någon myndighet (3 dagar säger MSB att man ska klara sig i den broschyr som gått ut till hushållen) den andra broschyren som länkats till är från har givits ut före 2007 (klantigt nog har de inte skrivit ut när den är tryckt men den är underskriven av en chef som slutade 2007 så senare än så kan den inte givits ut). Så jag har inte kritiserat en enda myndighet mig veterligen.

Inte ifrågasätter jag heller krisberedskap men jag ser den nog på ett annat sätt än vad de personer jag kritiseras av i tråden gör.
 
Efter Gudrun, som ju bara var en mycket liten orkan, kan jag inte forsta att man inte vill forsakra sig att det finns nagra enkla fornoderheter hemma om man far ett langvarigt elavbrott. Jag har bott i Florida och varit utan el i ett par veckor, mer an en gang, pa grund av orkaner. Langt innan elavbrottet ar ett faktum bunkrar folk och det gar inte att kopa vare sig vatten eller bensin (eller brod🙄) och allt man kan gora ar att vanta ut elbolaget att fixa problemet vilket kan ta flera veckor om man har otur.
 
För en lekperson är det svårt att avgöra om expertutlåtanden är trovärdiga oavsett om det gäller läkare, jurister, klimatforskare, bilmekaniker, rörmokare eller tjänstemän på beredskapsmyndighet, det ligger ju i sakens natur oavsett politiskt klimat. Men jag tror det är värdefullt och rent av samhällsviktigt att våga behålla det förtroendet och inte, likt Trump et al, misstänkliggöra experter och befara att utsagor och rekommendationer är åsiktsbaserade. (Även om T gör det från andra planhalvan så att säga.) Jag tror att vi fortfarande kan vara rätt trygga med sakligheten, objektiviteten och kompetensen hos de vars professionella expertområde det är att arbeta med beredskap för extraordinära situationer som kris och krig.
Jag tycker att det här bra inlägget hade gjort sig än bättre om det inte citerat ett annat, utan bara 'fått stå för sig självt'.
 
För en lekperson är det svårt att avgöra om expertutlåtanden är trovärdiga oavsett om det gäller läkare, jurister, klimatforskare, bilmekaniker, rörmokare eller tjänstemän på beredskapsmyndighet, det ligger ju i sakens natur oavsett politiskt klimat. Men jag tror det är värdefullt och rent av samhällsviktigt att våga behålla det förtroendet och inte, likt Trump et al, misstänkliggöra experter och befara att utsagor och rekommendationer är åsiktsbaserade. (Även om T gör det från andra planhalvan så att säga.) Jag tror att vi fortfarande kan vara rätt trygga med sakligheten, objektiviteten och kompetensen hos de vars professionella expertområde det är att arbeta med beredskap för extraordinära situationer som kris och krig.
Den lekperson som just jag oftast är, är dock expert just när det gäller att analysera ideologi och värderingar.

Det gör tex att jag inte ser MSBs rekommendationer om att klara sig i tre dygn mot bakgrund av det fullständigt laglösa samhälle, som en del andra ser dem mot.

Rekommendationerna landar uppenbart olika beroende på mot vilken ideologiskt färgad bild av verkligheten vi ser dem.

Det är på inget vis något vi kan lasta MSB för.

Om bilmekanikern säger att växellådan är i toppskick, bara ingen spränger en bomb på den, är jag lugn. Helt enkelt.
 
Den lekperson som just jag oftast är, är dock expert just när det gäller att analysera ideologi och värderingar.

Det gör tex att jag inte ser MSBs rekommendationer om att klara sig i tre dygn mot bakgrund av det fullständigt laglösa samhälle, som en del andra ser dem mot.

Rekommendationerna landar uppenbart olika beroende på mot vilken ideologiskt färgad bild av verkligheten vi ser dem.

Det är på inget vis något vi kan lasta MSB för.

Om bilmekanikern säger att växellådan är i toppskick, bara ingen spränger en bomb på den, är jag lugn. Helt enkelt.
Jag förstår och hänger med på att du vill diskutera det på ett högre skikt. Men jag väljer ändå att ställa en personlig fråga, har du aldrig varit med om ett strömavbrott?
Vi hade t.ex. strömavbrott på midsommar, bara ett par timmar, men det gjorde ändå att vi fick koka potatisen och äggen på gasolgrillen om vi ville ha "midsommarmiddag". Vilket vi ville p.g.a. gäster.
Det är ju ett väldigt litet problem, på ett par timmar kan man ju välja att läsa en bok (eller antagligen köra till grannstaden eller en ICA på annan ort och köpa mat om man skulle vilja).
I vintras var det strömavbrott en morgon när jag vaknade, kokade upp tevatten ute på gasolgrillen. Jag hade ju kunnat skippa teet, men jag uppskattar att ha varm dryck på morgonen. Det handlar ju inte om överlevnad som sådan, men gör livet lite enklare.
Eller om man kommer hem svettig och dann från stallet, och kan köra en enkel raggardusch med lite vatten från dunk och trasa.
(Min fråga handlar väl mer om vi lever i samma verklighet?)
 
Jag förstår och hänger med på att du vill diskutera det på ett högre skikt. Men jag väljer ändå att ställa en personlig fråga, har du aldrig varit med om ett strömavbrott?
Vi hade t.ex. strömavbrott på midsommar, bara ett par timmar, men det gjorde ändå att vi fick koka potatisen och äggen på gasolgrillen om vi ville ha "midsommarmiddag". Vilket vi ville p.g.a. gäster.
Det är ju ett väldigt litet problem, på ett par timmar kan man ju välja att läsa en bok (eller antagligen köra till grannstaden eller en ICA på annan ort och köpa mat om man skulle vilja).
I vintras var det strömavbrott en morgon när jag vaknade, kokade upp tevatten ute på gasolgrillen. Jag hade ju kunnat skippa teet, men jag uppskattar att ha varm dryck på morgonen. Det handlar ju inte om överlevnad som sådan, men gör livet lite enklare.
Eller om man kommer hem svettig och dann från stallet, och kan köra en enkel raggardusch med lite vatten från dunk och trasa.
(Min fråga handlar väl mer om vi lever i samma verklighet?)
Jo! Jag tror att jag har skrivit om en triangakökhappening i tråden.

På landet har jag åtskilliga strömavbrott bakom mig, vid varierad väderlek.

Jag har också bott utan ström och vatten inne, fast bara något halvår.
 
Jo! Jag tror att jag har skrivit om en triangakökhappening i tråden.

På landet har jag åtskilliga strömavbrott bakom mig, vid varierad väderlek.

Jag har också bott utan ström och vatten inne, fast bara något halvår.
Ok! Visst var det du som diskade i badkaret, slog det mig nu?
Jag kan mest tänka att med lite medkänsla om sina medmänniskor + lite förberedelse så hade vi invånare klarat oss ganska långt. I form av någon kris.
 
Ok! Visst var det du som diskade i badkaret, slog det mig nu?
Jag kan mest tänka att med lite medkänsla om sina medmänniskor + lite förberedelse så hade vi invånare klarat oss ganska långt. I form av någon kris.
Jodå. Men exakt allt vatten förgiftat, strömmen helt utslagen, terrorinvasion och zombieattack samtidigt är inte vad jag bedömer som rimliga scenarior.

Tre dygn på egen hand ser jag inte ens som ett större problem. Jag kommer att tänka på snöstormar och sånt, det har alltid uppstått spontana och omedelbara samarbeten vid sådana tillfällen. Och bokstavligt talat, finns det inte bröd så får kakor från frysen duga.

Att planera för samhällets fullständiga sönderfall, däremot, tror jag på riktigt ökar risken för just det. Så det deltar jag inte i. I det häradet härjar islamofobiska högerextrema, och de blir fler i skräckinjagande takt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp