Är ni patrioter eller hur man nu ska benämna det?

Du såg listan? Jag fattar givetvis att man inte måste följa den. Men en lista med nästan uteslutande jättekonstiga livsmedel ... jag vet inte? Det känns lite märkligt. Pulvermos och färdigköpt kräm, liksom. Bara för att det är strömavbrott?

Att pulvermos existerar som livsmedel och förekommer i många människors hem är väl inte ett dugg märkligt.
 
Att pulvermos existerar som livsmedel och förekommer i många människors hem är väl inte ett dugg märkligt.

Och trots att det inte är en kulinarisk höjdare är det ett bra livsmedel.

Poängen med denna typ av mat är att den ska kunna lagras länge utan tillgång till el och sedan ätas när det behövs. Då är pulvermos och färdigköpt kräm väldigt bra typer av livsmedel när saluhallen inte har öppet med fasan och lokalproducerad falafel.
 
Och trots att det inte är en kulinarisk höjdare är det ett bra livsmedel.

Poängen med denna typ av mat är att den ska kunna lagras länge utan tillgång till el och sedan ätas när det behövs. Då är pulvermos och färdigköpt kräm väldigt bra typer av livsmedel när saluhallen inte har öppet med fasan och lokalproducerad falafel.

Exakt.
 
Och trots att det inte är en kulinarisk höjdare är det ett bra livsmedel.

Poängen med denna typ av mat är att den ska kunna lagras länge utan tillgång till el och sedan ätas när det behövs. Då är pulvermos och färdigköpt kräm väldigt bra typer av livsmedel när saluhallen inte har öppet med fasan och lokalproducerad falafel.
Fasan är ju annars förrätt till min lunch nästan varje dag, så det blir kämpigt med krisen. Det förstår jag nu.
 
Du såg listan? Jag fattar givetvis att man inte måste följa den. Men en lista med nästan uteslutande jättekonstiga livsmedel ... jag vet inte? Det känns lite märkligt. Pulvermos och färdigköpt kräm, liksom. Bara för att det är strömavbrott?
Jag trodde inte att det skulle behövas sägas, men listan är förslag, en hjälp för att kunna förbereda sig med varor som kan lagras och hanteras på ett enkelt sätt. Det är inget som tvingar dig att köpa pulvermos. Har du andra idéer om bättre produkter så vore det kanske en god idé att dela med sig av dem till såväl myndigheter som vill ge goda råd som även till oss här kanske? Vi kanske har god nytta av dina bättre förslag?
 
Fasan är ju annars förrätt till min lunch nästan varje dag, så det blir kämpigt med krisen. Det förstår jag nu.
Du får nog ta till vapen om du vill ha fasan vid en kris, är jag rädd! Om du inte är snabbare än vad de är, förstås! :p

Jag tycker inte att listan ser så konstig ut, pulvermos tex är ju super att ha med ut när man campar tex just för att det går att fixa så mycket enklare och ändå blir en rätt liksom.

Jag inser att jag har en hel del av den listan redan i mitt skafferi. Var på väg att kasta några konserver med bäst före datum utgånget men kände att nja..... man kanske ska äta till middag snart istället, du vet sniffa och smaka grejen istället! :o Nej vi äter inte vita bönor särdeles ofta i det här hushållet.
 
Annars är den här livsmedelslistan min favorit. Jag hamnar i kris bara av att tänka på att äta på det sättet. En lista som gjord för att krismaten liksom ska gestalta själva krisen.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/livsmedel-vid-kris/matforrad/
Konstig lista och jag undrar vad livsmedelsverket menar med kris? O_o

Det är ju skillnad på om det är strömavbrott i 8 timmar eller som när vi inte fick åka från gården på en hel vecka när Gävle snöade igen -98. Vi drabbades dessutom av strömavbrott på några dygn i den veckan...

Då var jag glad att ha erfarenhet av MSB och civilförsvaret och deras tänk av "kris" och vad man bör ha hemma, det är så vi lever i normalläget.
Vi led mest av träningsvärken av all snöskottning ;)
 
Nej, men i kristider tänker jag mig att det är bra om maten mättar. (Mina krigsdrabbade morföräldrar och övriga, pratade snarare om bröd på kli och morotsmarmelad. Jag tror mer på det.)

Nu är ju dock möjligheten begränsad hos många för att kunna uppbåda bakat bröd på kli och morotsmarmelad om elen försvinner, till exempel. Jag får nog tycka att det är ganska märkliga exempel om man ser till verkligheten för hur människor lever idag.

Jag tror få skulle börja föda upp slaktkaniner i köket för att elen varit borta i fem dagar, liksom. Då är konserver och pulver betydligt mindre omständliga alternativ.
 
Känslan av "mättad" är nog dessutom skapligt subjektiv, vilket gör det till en märklig faktor att utgå ifrån i diskussionen om hållbara livsmedel vid kris. Vissa påstår sig bli mättade av gröt. Själv är jag lika hungrig igen efter en timme.
 
Jag är ALLTID förberedd på att bli däckad i låt oss säga influensa eller magsjuka. Jag har kanske inte möjlighet att få fram/hem varor samma dag, kanske har jag heller inte behov just då men jag har iallafall alltid vissa matvaror hemma som kräm, honung, soppor, ris - pulvermos (!!!) - knäcke, kex osv. Basvaror skulle man kunna säga. Utöver det är jag förberedd på att ha ett basic medicinförråd, med vätskeersättning, nässpray, febernedsättande, stoppande/laxerande, osv.
Nu när myndigheterna har gått ut med den här uppmaningen att vara förberedd på kris har mina förberedelseförråd utökats något, troligtvis inte tillräckligt men det är ändå bättre än att inte vara förberedd på det alls. Jag skulle nog klara mig väldigt bra på mat och medicin och andra förnödenheter som tändstickor, värmekälla och kokmöjligheter, batterier och powerbankar, men min stora akilleshäl är nog ändå vatten. Jag dricker ytterst sällan bubbelvatten numer, jag konsumerar inte färdigköpt vatten så rotationsmomentet där haltar och har utöver det ont om lagringsytor för att bunkra vatten. Nu bor jag i kuststad så jag är nog privilligerad på så sätt att jag har naturliga vattenkällor mitt i stan även om vattnet behöver kokas. Hade jag inte haft det skulle jag nog baske mig ha börjat lagra vatten i dunkar.
 
Ha vatten i dunkar hemma. Eller iallafall i PET-flaskor i frysen. Även om elen försvinner kort stund (vardag) så är det bra att ha vatten klart. Du har ett eget ansvar att klara dig, det är just vad denna tråd handlar om, att vara en viktig del i samhället, att faktiskt se till att klara dig så alla som behöver hjälp får det, i första hand de gamla och sjuka. Varför vill du inte ta ditt strå i stacken?
Arbetsplatser har också sin krisberedskap, det är lagstadgat på många arbetsplatser och på andra är det viktigt på marknaden, att vara förberedd så produktion osv fortsätter.

Nu förstår jag vad du menar med alarmism. Du tycker det är alarmism om jag säger att förgiftat vatten kan drabba delar av befolkningen, medan jag vet att det är så. Jag vet också att många kommuner har samma vattenkälla. Att din kommun har 3 vattenkällor som idag rullar som dricksvatten är få förunnat, lite nyfiken är jag på vilken kommun du bor i. Varför dra ett sånt scenario? För att jag jobbar med det, det är min plikt att faktiskt ha kunskap och koll.

Resursslöseri vet jag inte vad du menar riktigt, hur är det slöseri?
Det är inte få kommuner förunnat, de flesta kommunerna utanför storstäderna har det så skulle jag säga. Vad tror du som jobbar med det här sannolikheten är att det blir strömavbrott, vattnet blir förgiftat och människor som bor i samhällen blir isolerade i sina hem allt på en gång?
Vart ska förövrigt människor förvara dessa 100 liter vatten någonstans? Om man nu är en familj på fem personer och bor i en lägenhet, vart förväntas man ha denna förvaring av pryttlar. Ska man ha det redo i sitt förråd som ligger i källaren på en annan byggnad tvärs över gården (så det håller sig svalt och mörkt. Någonstans där i källarförrådet tillsammans med gamla möbler, skolböcker från 80-talet och vinterdäcken finns det alltså några lådor med torrvaror, konserver och ett triangakök samt 100l vatten?
 
Nu är ju dock möjligheten begränsad hos många för att kunna uppbåda bakat bröd på kli och morotsmarmelad om elen försvinner, till exempel. Jag får nog tycka att det är ganska märkliga exempel om man ser till verkligheten för hur människor lever idag.

Jag tror få skulle börja föda upp slaktkaniner i köket för att elen varit borta i fem dagar, liksom. Då är konserver och pulver betydligt mindre omständliga alternativ.
Men då kan man ju lika gärna ta en macka? Det måste ju mätta mer än kräm eller kallt pulvermos.
 
Men då kan man ju lika gärna ta en macka? Det måste ju mätta mer än kräm eller kallt pulvermos.

Va? Jag pratar om själva bakningen av brödet och kokandet av marmeladen. Det blir knepigt i de flesta moderna lägenheter. Pulver och konserver blir inte knepigt.
 
Bara som en parentes, du KAN alltså fixa varm pulvermos även utan el. I alla fall om du är en campare och har ett triangakök.
Sannolikt inte utan att bränna ned köket. Jag är inte campare alls, jag kan säkert tända en eld/grillen. Men det verkar totalt overkill för att göra pulvermos :P. Då äter jag betydligt hellre gröt, har mängder av olika gryn hemma att göra den på ;).
 
Sannolikt inte utan att bränna ned köket. Jag är inte campare alls, jag kan säkert tända en eld/grillen. Men det verkar totalt overkill för att göra pulvermos :P. Då äter jag betydligt hellre gröt, har mängder av olika gryn hemma att göra den på ;).
Man KAN gå utanför lägenheten för att använda triangaköket, det är flyttbart! Det är mycket mycket enklare att använda än en grill dessutom! Även för en ickecampare! Jag kan definitivt inte tända en grill med grillkol och sådant men ett triangakök är simpelt, även för mig! :D
 
Va? Jag pratar om själva bakningen av brödet och kokandet av marmeladen. Det blir knepigt i de flesta moderna lägenheter. Pulver och konserver blir inte knepigt.
Nej, inte mackor heller. Jag tänker mest att det är rätt orimligt att ha matvaror hemma som man aldrig äter annars, endast ifall det blir kris. De flesta människor har ju torrvaror hemma de kan överleva ett tag på tillsammans med något annat lämpligt. Förvisso är det ju extrem hållbarhet på en del saker. Jag packade just upp en flyttkartong som stått ouppackad sedan jag flyttade in för ca 3 år sedan och i den låg det ett gäng makrill i tomatsås som fortfarande inte passerat bäst före datum. Det är mest det här med att fylla skåpen med saker man inte äter annars ifall det uppstår en kris (som isolerar mig i hemmet, vilket i sig är rätt osannolikt om man bor i ett samhälle). Det är såklart mer sannolikt om man bor avskilt, då är det ju rätt lätt att bli just isolerad vid oväder tex.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp