Är ni patrioter eller hur man nu ska benämna det?

Ja, det glömde jag nämna. Men det förändrar inte somligas världsbild ändå.
Samt antalet anmälda ungdomsrån som verkar ha eskalerat.
Är nog samma med dom som med våldtäkterna?
Det har "alltid" legat på den här nivån, det är bara så att det är anmälningsbenägenheten som "tyvärr" verkat ha ökat?
 
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/576702?programid=2071 Lyssna på detta tillexempel. Han lyfter upp det faktum att människor för det mesta faktiskt hjälper varandra i krissituationer. Men det är ju inte något tidningar oftast skriver om, eftersom det inte är lika spännande som när människor beter sig illa. Den bilden färgar ju då samhället och påverkar hur vi ser på andra människor, att vi tror att de kommer att stjäla vår mat och döda våra husdjur. När sanningen är tvärtom att människor som kommer ur stora kriser oftast är mer benägna att dela med sig och bjuda in eftersom de vet hur viktigt det är att hjälpa varandra.
Fast sakerna ställs inte mot varandra. Går man in på länken är det P3 Dystopia. Det är lätt att läsa det. Dystopi vet alla vuxna vad det är.
Samtidigt diskuterades det innan hur krig kan se ut och även en diskussion om el, vatten osv.
Att vilja väl och hjälpa varandra betyder inte att vi inte ska vara förberedda för kriser eller höjd beredskap. Uppbyggnaden av beredskap har pågått i flera år och det HÄNDER saker hela tiden. Vare sig man vill eller ej. Det hjälper inte att tro och hoppas att kriser och ofred aldrig kommer, då är man extremt oförberedd. Det är så många yrken "klarar sig", man bygger scenarion och även worst case och övar, övar och övar.

Ingen har i denna tråd påstått att man inte hjälper varandra i en kris. Det är ett faktum, som säkerligen de flesta vuxna också läst, att forskningen visar att man hjälps åt. Sedan finns det den andra änden också beroende på kris, men generellt så hjälps man åt.
Jag förstår dock inte varför det är nån motsättning, att faktiskt planera och förbereda sig för kris eller ofred och att hjälpas åt?
 
Fast sakerna ställs inte mot varandra. Går man in på länken är det P3 Dystopia. Det är lätt att läsa det. Dystopi vet alla vuxna vad det är.
Samtidigt diskuterades det innan hur krig kan se ut och även en diskussion om el, vatten osv.
Att vilja väl och hjälpa varandra betyder inte att vi inte ska vara förberedda för kriser eller höjd beredskap. Uppbyggnaden av beredskap har pågått i flera år och det HÄNDER saker hela tiden. Vare sig man vill eller ej. Det hjälper inte att tro och hoppas att kriser och ofred aldrig kommer, då är man extremt oförberedd. Det är så många yrken "klarar sig", man bygger scenarion och även worst case och övar, övar och övar.

Ingen har i denna tråd påstått att man inte hjälper varandra i en kris. Det är ett faktum, som säkerligen de flesta vuxna också läst, att forskningen visar att man hjälps åt. Sedan finns det den andra änden också beroende på kris, men generellt så hjälps man åt.
Jag förstår dock inte varför det är nån motsättning, att faktiskt planera och förbereda sig för kris eller ofred och att hjälpas åt?
Förbereda sig är väll bra, men man behöver inte vara så alarmistisk.
 
Förbereda sig är väll bra, men man behöver inte vara så alarmistisk.
Vad syftar du på då? Risken för kris, som i klimatförändringar också? 🤔

Hur tycker du att samhället ska förbereda befolkningen på eventuell kommande kris så att folk verkligen förstår allvaret?
 
Vad syftar du på då? Risken för kris, som i klimatförändringar också? 🤔

Hur tycker du att samhället ska förbereda befolkningen på eventuell kommande kris så att folk verkligen förstår allvaret?
Men på vilket sätt menar du att allmänheten ska förbereda sig för kris? Jag tycker det är rimligt att myndigheter har en krisplan liksom olika vårdinstanser, skola etc. Men privatpersoner på vilket sätt ska de vara förberedda.
 
Men på vilket sätt menar du att allmänheten ska förbereda sig för kris? Jag tycker det är rimligt att myndigheter har en krisplan liksom olika vårdinstanser, skola etc. Men privatpersoner på vilket sätt ska de vara förberedda.
Eh, det är nog något du får läsa dig till hos msb.se . Det är inte MIG du ska ifrågasätta?

Du svarade inte på frågan, jag formulerar om; Är larmet om klimatet alarmistisk?
 
Senast ändrad:
Jag har läst på msb. Det är inte msb som är alarmistiska och hävdar att vi befinner oss i ett krig.
Vem gör det då? Har JAG sagt att vi befinner oss i ett krig? Du skojar med mig? Vi diskuterar samhällsförändringar och attityder, och jag håller inte med om att vi lever i ett land där inget har förändrats, due to vad som händer i världen. Är det att vara alarmistisk menar du att fatta att världen inte ser likadan ut idag som den gjorde bara för ett antal år sedan? Den här kulturen att 🙈🙉🙊 är rent :turd: tycker jag. Man måste kunna ha en realistisk diskussion och hittills tycker jag att tonen varit bra i den här tråden men nu tycker jag att du börjar närma dig en gräns där det börjar bli otrevligt att kommunicera med dig så jag lämnar ämnet i tråden med dig. Jag anser nog att om någon är alarmistisk här så är det du.
 
Men på vilket sätt menar du att allmänheten ska förbereda sig för kris? Jag tycker det är rimligt att myndigheter har en krisplan liksom olika vårdinstanser, skola etc. Men privatpersoner på vilket sätt ska de vara förberedda.
Alla ska vara förberedda. Det är ju detta KBM och sedermera MSB jobbar med. Har du missat all information om att vara förberedd? Det kommer bli kaos om ingen förbereder sig. Har du varit med om en kris någongång? Typ långvarigt strömavbrott tex? Hur redde du ut den isåfall?
 
Alla ska vara förberedda. Det är ju detta KBM och sedermera MSB jobbar med. Har du missat all information om att vara förberedd? Det kommer bli kaos om ingen förbereder sig. Har du varit med om en kris någongång? Typ långvarigt strömavbrott tex? Hur redde du ut den isåfall?
Hur jag gjorde vid strömavbrott? Det vanliga, tände ljus/använder ficklampa/pannlampa, åt kall matt, gick och lade mig tidigt samt lät bli att öppna och stänga kylskåp och frys i onödan inte direkt komplicerat.
 
Jag har läst på msb. Det är inte msb som är alarmistiska och hävdar att vi befinner oss i ett krig.
Nej för det är inte MSB som arbetar med att bedöma om vi befinner oss i extraordinär händelse eller krig generellt. MSB är en myndighet som hjälper kommuner, sprider kunskap osv till allmänheten om att förbereda sig.
Ingen myndighet i Sverige har sagt att vi är i krig, den dagen vi gör det kommer regering och riksdag gå ut med det. Men alla myndigheter och kommuner arbetar med material (som är öppen) som tex FOI ger ut och försvarsberedningen har gett ut tex Värnkraft i år, som är ett underlag för regering och riksdag att kunna ta beslut från.
I värnkraft står det bland annat ”I delrapporten Motståndskraft slår Försvarsberedningen fast att det säkerhetspolitiska läget har försämrats i Sveriges närområde och i Europa. Ett väpnat angrepp mot Sverige kan inte uteslutas. Det kan inte heller uteslutas att militära maktmedel eller hot om sådana kan komma att användas mot Sverige. Sverige blir oundvikligen påverkat om en säkerhetspolitisk kris eller väpnad konflikt uppstår i vårt närområde. Denna bedömning kvarstår”.
Det är bland annat detta det utgås ifrån vid planering av totalförsvar idag.
 
Men det är din tolkning att någon är alarmistisk.
Att skriva att vi är i krig, när vi helt uppenbart inte är det är hyggligt alarmistiskt. Att be folk vara källkritiska för att det finns intressen där ute av att skrämma upp folk är lite mer rimligt. Genom att skriva KRIG och skrämma upp folk så spelar du ju de intressena direkt i händerna.

Vi har det jättelugnt och ordnat i Sverige, det största hotet mot oss just nu är vi själva och vår rädsla för varandra. Det är ju bara att läsa i den här tråden för att se bevisen på det.
 
Då har du ju delvis förberett för det.
Jag har inte förberett mig inför strömavbrott, men ja, med det jag har hemma kan jag klara ett strömavbrott. Det kan de flesta människor, det är ju inte direkt komplicerat och om man nu inte vet hur man gör kan man ju alltid ringa på hos grannen.

Hur som helst beror ju det på att jag har levt några år nu och därmed har erfarenhet med mig av att leva och därmed har lite koll på hur man beter sig i olika situationer som kan uppstå i livet. Inte på att msb skickat ut en broschyr eller på att olika personer hojtar om kris, krig och invasion i sociala media.
 
Alla ska vara förberedda. Det är ju detta KBM och sedermera MSB jobbar med. Har du missat all information om att vara förberedd? Det kommer bli kaos om ingen förbereder sig. Har du varit med om en kris någongång? Typ långvarigt strömavbrott tex? Hur redde du ut den isåfall?
Under stormen Gudrun var vi utan el i, jag minns inte riktigt men det rör sig om 7-9 dygn. Vi hade då vedspis och kunde laga mat som vanligt (plus att grannarna som inte hade vedspis kom och använde vår spis), och vatten till att spola toaletter med samt till hästarna tog vi ur en brand-damm på tomten. Vi var redan då väl förbreedda på långvarigt strömavbrott, och jag upplever det nog som att folk ute på landet är det. Däremot folk inne i stan...där behövs det VERKLIGEN förberedas. Jag bor inne i stan nu och skulle väl inte klara mig så jättelänge, vatten skulle nog vara största problemet, möjligtvis värme om krisen inträffar vid minusgrader. Jag har bunkrat upp med ljus, konserver och torrvaror som har lång hållbarhet och äter undan så att det inte bara blir ett lager utan det fräshas upp hela tiden. Men 7-9 dagar utan el skulle definitivt vara värre här i stan än vad det var i hus på landet. Men jag känner nog atte mig att stormen Gudrun lärde mig att vara förberedd.
 
Men privatpersoner på vilket sätt ska de vara förberedda.
För mig är det en självklarhet att ha tillgång till rent vatten ett par dagar i alla fall. Köper man vanligt vatten på flaska ha de förvånandsvärt lång hållbarhet. Hade jag bott i lägenhet i stan hade jag haft ett sånt 6-pack med 2 litersflaskor någonstans i garderoben eller på vinden.

Samma sak med mat. Konserver håller länge och även om man inte behöver köpa in för att ta ett speciellt förråd, så kan man ju tänka på att man har mat hemma som går att äta även om det inte finns el.

Staten har ju gått ut med att vi behöver kunna överleva 72 timmar utan hjälp. Då behövs vatten, mat, eventuellt någon ficklampa mm.

http://www.72timmar.se/
 
Under stormen Gudrun var vi utan el i, jag minns inte riktigt men det rör sig om 7-9 dygn. Vi hade då vedspis och kunde laga mat som vanligt (plus att grannarna som inte hade vedspis kom och använde vår spis), och vatten till att spola toaletter med samt till hästarna tog vi ur en brand-damm på tomten. Vi var redan då väl förbreedda på långvarigt strömavbrott, och jag upplever det nog som att folk ute på landet är det. Däremot folk inne i stan...där behövs det VERKLIGEN förberedas. Jag bor inne i stan nu och skulle väl inte klara mig så jättelänge, vatten skulle nog vara största problemet, möjligtvis värme om krisen inträffar vid minusgrader. Jag har bunkrat upp med ljus, konserver och torrvaror som har lång hållbarhet och äter undan så att det inte bara blir ett lager utan det fräshas upp hela tiden. Men 7-9 dagar utan el skulle definitivt vara värre här i stan än vad det var i hus på landet. Men jag känner nog atte mig att stormen Gudrun lärde mig att vara förberedd.

Ja, förutsättningarna är både bättre och sämre , vi var utan el i över en hel vecka också - och eftersom vi är längst ut på elnätsfraktalen är vi bland de sist prioriterade. Efter Gudrun kom vi inte ens ut med bilen första två dagarna pga alla träd över vägarna. Vattnet var största problemet till alla djur. Jobb i skog och gård 20 timmar om dygnet ett tag.

Vi får ganska regelbunden övning dock med 8-36 timmars elfrånvaro efter nån storm varje år.

Men jag tänker att även under Gudrun så visste man att skogarna var fulla av reparatörer som gjorde sitt bästa för att få allt att fungera igen, och full information tillgänglig. I en annan typ av kris kanske nätet är fullt av sabotörer som ser till att det inte går att få det att fungera, plus att informationen inte finns. Det är nog betydligt mer svårt att hantera.
 
För mig är det en självklarhet att ha tillgång till rent vatten ett par dagar i alla fall. Köper man vanligt vatten på flaska ha de förvånandsvärt lång hållbarhet. Hade jag bott i lägenhet i stan hade jag haft ett sånt 6-pack med 2 litersflaskor någonstans i garderoben eller på vinden.

Samma sak med mat. Konserver håller länge och även om man inte behöver köpa in för att ta ett speciellt förråd, så kan man ju tänka på att man har mat hemma som går att äta även om det inte finns el.

Staten har ju gått ut med att vi behöver kunna överleva 72 timmar utan hjälp. Då behövs vatten, mat, eventuellt någon ficklampa mm.

http://www.72timmar.se/
De flesta har vatten i closetten på vc om det kniper, är man i en tätort brukar det finnas ett kommunalt tappställe som har ett eget elagregat. I övrigt har de flesta det där hemma redan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp