Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kongo var nog ingen picknick heller som svensk FN-soldat. Sverige bistod med fältsjukhus och sjukvårdspersonal under Koreakriget.
Min kompis har tjänstgjort i bl a Sarajevo, Somalia och Afganistan som FN-soldat.
Har du lust att utveckla eller länka eller nåt? För att vara krig verkar det ju ganska fredligt. (Jag är visserligen inte i Sverige nu, men nog tror jag att jag skulle ha hört om Sverige blivit invaderat, eller gett sig ut på någon invasion, för all del.)Idag stod det något intressant i Aftonbladet, för en gång skull. Det stod att vi är i krig.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...l67ooMaV_fJkazS9hhQ804J03Y2SW6rWY8bAkRZc4dXbQHar du lust att utveckla eller länka eller nåt? För att vara krig verkar det ju ganska fredligt. (Jag är visserligen inte i Sverige nu, men nog tror jag att jag skulle ha hört om Sverige blivit invaderat, eller gett sig ut på någon invasion, för all del.)
Ett krig som man inte ens märker så pass att man inte vet om det, känns ju inte så illa ändå. (Jag kan inte läsa artikeln.)https://www.aftonbladet.se/nyheter/...l67ooMaV_fJkazS9hhQ804J03Y2SW6rWY8bAkRZc4dXbQ
Det är nog den Hippocampus menar. Den är dock låst så alla kan inte läsa artikeln.
Nej, det gjorde de inte. Hyperinflation följer inte med nödvändighet av krig.Man får preppa sig och ha en buffert i spargrisen. En riktigt trist sak är att cash blir mindre värda i krigstider, så för de med sämre ekonomi kan det bli tufft. Under andra världskriget gick de med skottkärror fulla med sedlar för att kunna köpa lite mat.
Guld kommer bli värdelöst den dagen samhället har kollapsat, människor går hungriga - och nån plötsligt inser att guld är en meningslös metall i det lilla perspektivet runt var och en av oss.Uff aj aj!
*går och köper guld*![]()
Att det finns krigsskadade soldater med PTSD är inte märkligt, det är ingen lätt uppgift de ställs inför på sina uppdrag. Lyckligtvis har Försvarsmakten mycket bättre rutiner nu än tidigare för personer som varit i utlandstjänst, tidigare tror jag att kunskapen och stödet var i princip obefintligt.
Jag ställer mig också frågande till att svenska FN-soldater trott att de inte skulle ställas inför särskilt farliga situationer. Det är verkligen inget jag känner igen från de personer jag känner som gjort utlandstjänstgöring.
Är det bara det svenska samhällets kollaps som gäller så är nog guld inte en dålig investering ändå. Dels om du vill fly och dels att ha som grundplåt när samhället ska återbyggas.Guld kommer bli värdelöst den dagen samhället har kollapsat, människor går hungriga - och nån plötsligt inser att guld är en meningslös metall i det lilla perspektivet runt var och en av oss.
Guld går ju inte ens att äta.
Kängor kommer vara hårdvaluta.
Är det bara det svenska samhällets kollaps som gäller så är nog guld inte en dålig investering ändå. Dels om du vill fly och dels att ha som grundplåt när samhället ska återbyggas.
Annars har kriget på Balkan visat att alkohol, tobak, drivmedel, tändvätska, butangas och liknande är bra att sitta inne med när det skiter sig
Fast värdet av guld är helt artificiellt och konstruerat, emedan de andra är högst påtagliga. Mat och förmågan att skapa ny mat blir snabbt mycket mer påtagliga värden än guldreserver när behovet pockar på.
Jag skulle vara mycket tveksam till att satsa på något som inte har ett egenvärde, då kollapser just river dessa sociala och kulturella konstruktioner ganska kvickt.
Hellre ett lager av försvarets ärtsoppa, choklad och säckar med utsäde än en guldtacka.
Eller så är det mycket illa? Att du inte är mer förberedd när sedan samhällsstörningen slår till, synligt?Ett krig som man inte ens märker så pass att man inte vet om det, känns ju inte så illa ändå. (Jag kan inte läsa artikeln.)
Hur hängde det ihop med min fråga?Eller så är det mycket illa? Att du inte är mer förberedd när sedan samhällsstörningen slår till, synligt?
Nej, det stod det förstås inte. Där stod, med citattecken, att en rysk oberoende militäranalytiker säger att ”Ryssland är redan i krig med Europa - ni vet bara inte om det”.Idag stod det något intressant i Aftonbladet, för en gång skull. Det stod att vi är i krig.
Ja? Vi tillhör inte Europa alltså?Nej, det stod det förstås inte. Där stod, med citattecken, att en rysk oberoende militäranalytiker säger att ”Ryssland är redan i krig med Europa - ni vet bara inte om det”.