Är ni patrioter eller hur man nu ska benämna det?

Jag är soldat i ett insatskompani så jag kommer bidra till det militära försvaret. De som inte kan bidra till det militära hoppas jag verkligen engagerar sig i det civila försvaret så att mat-, vatten-, elförsörjning, sjukvård, barn-, äldreomsorg o.s.v. kan fortsätta fungera även om det är krig!
 
Idag stod det något intressant i Aftonbladet, för en gång skull. Det stod att vi är i krig.
Har du lust att utveckla eller länka eller nåt? För att vara krig verkar det ju ganska fredligt. (Jag är visserligen inte i Sverige nu, men nog tror jag att jag skulle ha hört om Sverige blivit invaderat, eller gett sig ut på någon invasion, för all del.)
 
Man får preppa sig och ha en buffert i spargrisen. En riktigt trist sak är att cash blir mindre värda i krigstider, så för de med sämre ekonomi kan det bli tufft. Under andra världskriget gick de med skottkärror fulla med sedlar för att kunna köpa lite mat.
Nej, det gjorde de inte. Hyperinflation följer inte med nödvändighet av krig.

Bilderna på skottkärrorna med pengar är inte från andra världskriget, de är från hyperinflationen i Tyskland på 20-talet under Weimarrepubliken, och orsakades av att Tysklands ekonomi inte mäktade med betala krigsskadeståndet efter första världskriget. Hyperinflation uppstår, lite förenklat, när man trycker för mycket sedlar. Då blir pengarna mindre värda.

Hyperinflationen i Tyskland på 20-talet brukar däremot ses som en orsak till andra världskriget.
 
Ursäkta mig, då vart jag felinformerad om skottkärrorna. Men kontentan i mitt inlägg var att kontanter är bra att ha i händelse av krig av flera uppenbara orsaker.
Och sen vill jag bara tillägga att visst, ett krig MÅSTE inte var synonymt med hyperinflation MEN, det finns en potentiell risk för att Sverige drabbas. Robert Shiller som förutspådde att USA’s bostadsbubbla skulle spricka med en global finanskris till följd har ju varnat för att Sverige går åt samma håll med både dålig ekonomi och dåligt växande arbetsmarknad, minusräntor och kreditbaserad likviditet samtidigt som vi står med en rekordlåg statsskuld vilket kan göra ekonomin extra sårbar om ett krig bryter ut.

Uff aj aj!
*går och köper guld* :angel:
 
Att det finns krigsskadade soldater med PTSD är inte märkligt, det är ingen lätt uppgift de ställs inför på sina uppdrag. Lyckligtvis har Försvarsmakten mycket bättre rutiner nu än tidigare för personer som varit i utlandstjänst, tidigare tror jag att kunskapen och stödet var i princip obefintligt.

Jag ställer mig också frågande till att svenska FN-soldater trott att de inte skulle ställas inför särskilt farliga situationer. Det är verkligen inget jag känner igen från de personer jag känner som gjort utlandstjänstgöring.

Instämmer här, jag känner flera FN-soldater och inte har de varit naiva när de åkt iväg.
 
Guld kommer bli värdelöst den dagen samhället har kollapsat, människor går hungriga - och nån plötsligt inser att guld är en meningslös metall i det lilla perspektivet runt var och en av oss.
Guld går ju inte ens att äta.

Kängor kommer vara hårdvaluta.
Är det bara det svenska samhällets kollaps som gäller så är nog guld inte en dålig investering ändå. Dels om du vill fly och dels att ha som grundplåt när samhället ska återbyggas.

Annars har kriget på Balkan visat att alkohol, tobak, drivmedel, tändvätska, butangas och liknande är bra att sitta inne med när det skiter sig
 
Är det bara det svenska samhällets kollaps som gäller så är nog guld inte en dålig investering ändå. Dels om du vill fly och dels att ha som grundplåt när samhället ska återbyggas.

Annars har kriget på Balkan visat att alkohol, tobak, drivmedel, tändvätska, butangas och liknande är bra att sitta inne med när det skiter sig

Fast värdet av guld är helt artificiellt och konstruerat, emedan de andra är högst påtagliga. Mat och förmågan att skapa ny mat blir snabbt mycket mer påtagliga värden än guldreserver när behovet pockar på.

Jag skulle vara mycket tveksam till att satsa på något som inte har ett egenvärde, då kollapser just river dessa sociala och kulturella konstruktioner ganska kvickt.

Hellre ett lager av försvarets ärtsoppa, choklad och säckar med utsäde än en guldtacka.
 
Fast värdet av guld är helt artificiellt och konstruerat, emedan de andra är högst påtagliga. Mat och förmågan att skapa ny mat blir snabbt mycket mer påtagliga värden än guldreserver när behovet pockar på.

Jag skulle vara mycket tveksam till att satsa på något som inte har ett egenvärde, då kollapser just river dessa sociala och kulturella konstruktioner ganska kvickt.

Hellre ett lager av försvarets ärtsoppa, choklad och säckar med utsäde än en guldtacka.

Därav brasklappen om huruvida det bara var det svenska samhällets kollaps eller om vi pratar om en global kris. Vill man ta sig från Sverige eller ha ett försprång vid en återgång till normalläge så är guld en god investering (då guld har en förmåga att bibehålla sitt artificiella värde i länder som inte lider av svält, el- och vattenbrist). Även omfattningen och krisens natur avgör vad som är en gångbar valuta.

Men självklart, har man inte möjlighet att fly till en plats där krisläge inte råder så är det garanterat mer pragmatiskt med mat och andra livsnödvändigheter.
 
  • Gilla
Reactions: 360
Skulle jag fly från krisdrabbat Sverige till annat (fredligt) land då är det definitivt guld/smycken som gäller. Lättviktigt, om man inte pratar tackor, och internationellt gångbart. Sedan får man se vilka banker Nordea, Skandia osv samarbetar med internationellt och om det finns möjlighet till tillgång av svenskt bankkonto från utlandet. Western Union fungerar även i krisdrabbade områden ibland, även om deras avgifter är höga så skicka så mycket man kan så snabbt man kan utomlands.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp