Är ni patrioter eller hur man nu ska benämna det?

Hus och hem tror jag nog de flesta ser mening i att strida för och är villiga att försvara. Liksom sin granne.
Men en överhet? Antingen den stavas religion, nation, regering. Tveksamt.
Historiskt sett har man gått i krig för det, och jag misstänker att en hel del varit frivilliga. Religion har ju knutit ihop folk mer än nationen i mångt och mycket.
Under Karolinertiden var det ju kristendomen som knöt ihop soldaterna - inte att de var svenskar. En dalkarl hade ju ingen nationell anknytning med en skåning eller finne men de hade kristendomen ihop.

Väldigt många var ju frivilliga att slåss för Hitler med, inte bara tyskar dessutom.
Man ska nog inte underskatta en "överhet" att slåss för.
 
Frågan är ens hur man får ut sina pengar när alla banker är kontantfria?

Man får preppa sig och ha en buffert i spargrisen. En riktigt trist sak är att cash blir mindre värda i krigstider, så för de med sämre ekonomi kan det bli tufft. Under andra världskriget gick de med skottkärror fulla med sedlar för att kunna köpa lite mat.
 
Historiskt sett har man gått i krig för det, och jag misstänker att en hel del varit frivilliga. Religion har ju knutit ihop folk mer än nationen i mångt och mycket.
Under Karolinertiden var det ju kristendomen som knöt ihop soldaterna - inte att de var svenskar. En dalkarl hade ju ingen nationell anknytning med en skåning eller finne men de hade kristendomen ihop.

Väldigt många var ju frivilliga att slåss för Hitler med, inte bara tyskar dessutom.
Man ska nog inte underskatta en "överhet" att slåss för.
Fast frivilligt? Nej. De kom ju och drog bönderna ur sängarna och jagade deras söner ur ladorna. De ville bruka sin jord, inte kriga för någon överhet. De som hade jord. De som inte hade blev mutade med torp o markplätt. Soldattorp du vet. Det kallar jag inte frivilligt.

Och vad jag läst om andra världskriget var det likadant där. I hitlers armé var det en väldans massa barn,15-16-åringar. Som innan dess hade indoktrinerats i jugend-rörelsen. Till den grad att de angav sina egna föräldrar.

Däremot har det väl i alla tider funnits yrkessoldater. Som stridit för den som betalat. Sen har vi ju svenska FN-soldater som väl får sägas frivilligt åkt iväg som ”fredsbevarande styrkor”. Men de är ju inte så många och de flesta hade nog inte trott att de skulle hamna i särskilt farliga situationer. Tyvärr har vi ju nu dock ett antal ex-soldater som sitter inlåsta i sina lägenheter med kraftig PTSD och inte vågar gå utanför dörren.
 
Sen tror jag inte på att svenskar är särskilt mycket fegare än andra folk. Däremot har vi haft en stark antimilitaristisk rörelse i Sverige. Vi har haft starka folkrörelser generellt, fackföreningar, kvinnorörelser, fredsrörelser. De flesta antimilitaristiska. Liksom de flesta av våra stora arbetarförfattare också var krigsmotståndare. Vi har varit ett folk av arbetare och bönder. Det har funnits en stark skepsis till militären. Betänk Ådalen.
 
Varför ska man förutsätta att dom vill kriga för Sverige var mer frågan? De kanske oxå vill leva i fred? Det är väl ändå därför dom har flytt en gång. Alla har ju inte varit Gerillasoldater som @Ramona s bekant. Väldigt få skulle jag tro!
Men förutsätts det att de vill slåss för Sverige då? Eller förutsätter man att inte alla vill fly eftersom Sverige inte är deras fosterland?

Jag har ju bott på Irland i några år och jag ska erkänna att hade UK försökt invardera Irland och ta över det en gång till så hade även jag åkt över för att slåss för Irlands självständighet. Men bara för att jag vet vad de betydde för Irland förra gången de var erövrade och förtryckta. Hade jag kunnat hjälpa till hade jag stått till tjänst.
 
Jag har dubbelt medborgarskap, men jag tror det rent praktiskt blir svårt att ta sig till England om kriget bryter ut.
Fast du från västkusten kan ju segla över till UK. Om ingenting annat får man väl gå ihop ett gäng och nalla någon annans segelbåt från småbåtshamnen. Ta med dykutrustningen för du kanske måste dyka sista hundra metrarna in i land, beroende på hur stora kontroller UK har mot sin kustlinje.
 
Fast frivilligt? Nej. De kom ju och drog bönderna ur sängarna och jagade deras söner ur ladorna. De ville bruka sin jord, inte kriga för någon överhet. De som hade jord. De som inte hade blev mutade med torp o markplätt. Soldattorp du vet. Det kallar jag inte frivilligt.

Och vad jag läst om andra världskriget var det likadant där. I hitlers armé var det en väldans massa barn,15-16-åringar. Som innan dess hade indoktrinerats i jugend-rörelsen. Till den grad att de angav sina egna föräldrar.

Däremot har det väl i alla tider funnits yrkessoldater. Som stridit för den som betalat. Sen har vi ju svenska FN-soldater som väl får sägas frivilligt åkt iväg som ”fredsbevarande styrkor”. Men de är ju inte så många och de flesta hade nog inte trott att de skulle hamna i särskilt farliga situationer. Tyvärr har vi ju nu dock ett antal ex-soldater som sitter inlåsta i sina lägenheter med kraftig PTSD och inte vågar gå utanför dörren.
Ptja. Att få markplätt och torp för att dra ut i krig skulle inte jag kalla tvång iaf. Ett sätt att få ett bättre liv absolut, men inte tvång.

Många var frivilliga som anslöt sig till Hitler och SS. Jag har sådana släktingar bla.
I Sovjet så skapades helt kvinnliga flygförband, för att kvinnorna propsade på att få vara med. Du kan googla
Yevdokiya Bershanskaya/Night witches för mer info.
Historien är full med människor som frivilligt gått i krig.
(Jag är helt med på att majoriteten inte vill - men jag tror som sagt inte man ska underskatta mängden person som tycker det är självklart heller).

Jag känner en del soldater och ingen underskattat faran med det yrkesvalet. Jag vet inte vad du känner för FNsoldater som inte skulle fatta att det är farligt att åka ner, låter väldigt underligt faktiskt.
 
Men förutsätts det att de vill slåss för Sverige då? Eller förutsätter man att inte alla vill fly eftersom Sverige inte är deras fosterland?

Jag har ju bott på Irland i några år och jag ska erkänna att hade UK försökt invardera Irland och ta över det en gång till så hade även jag åkt över för att slåss för Irlands självständighet. Men bara för att jag vet vad de betydde för Irland förra gången de var erövrade och förtryckta. Hade jag kunnat hjälpa till hade jag stått till tjänst.

Jag trodde frågeställningen handlade om kriga eller fly? Men jag kanske missförstod någonstans på vägen 🤔
 
Ptja. Att få markplätt och torp för att dra ut i krig skulle inte jag kalla tvång iaf. Ett sätt att få ett bättre liv absolut, men inte tvång.

Nja ett indirekt tvång skulle jag nog kalla det eftersom det var det enda sättet att överhuvudtaget kunna få bestämma något själv. Alla har väl sett Raskens :D
 
Jag trodde frågeställningen handlade om kriga eller fly? Men jag kanske missförstod någonstans på vägen 🤔
Frågeställningen var vad man skulle göra ifall Sverige hamnade i krig på hemmaplan. Några svarar att de hade flytt, några svarar att de hade krigat, några har svarat att de inte vet och några säger att de ska gömma sig i skogen.
 
Många var frivilliga som anslöt sig till Hitler och SS. Jag har sådana släktingar bla.
Det har inte jag tack och lov. Däremot har jag släktingar, bl a min far, som kämpade mot dina släktingar och även sin ”egen nation”, dvs fascisterna. Partisanerna stred inte för någon överhet utan för frihet från förtryck.
 
Det har inte jag tack och lov. Däremot har jag släktingar, bl a min far, som kämpade mot dina släktingar och även sin ”egen nation”, dvs fascisterna. Partisanerna stred inte för någon överhet utan för frihet från förtryck.
Min farfar åkte istället till England som sagt för att ansluta sig till de Allierade. Hans bror blev övertygad nazist och SS soldat.
Båda valde alltså att slåss, men på olika sidor i kriget. (De var flera bröder, tror alla utom den ena valde de allierade)
 
Jag känner en del soldater och ingen underskattat faran med det yrkesvalet. Jag vet inte vad du känner för FNsoldater som inte skulle fatta att det är farligt att åka ner, låter väldigt underligt faktiskt.
Jag känner inga FN-soldater alls faktiskt. Detta har jag läst mig till och har arbetat ihop med en läkare som arbetar med krigsskadade patienter med PTSD. En av hans patienter (svensk FN-soldat) var även med i ett radioprogram om detta för några år sedan.
 
Jag har läst Svetlana Aleksijevitjs böcker så jag behöver inte googla om de ryska kvinnorna.

Ja frivilliga i krig finns. Men inte för överheten nåt vidare utan snarare emot och i solidaritet med granne, medmänniska. Vi har de spanienfrivilliga som stred mot fascismen och Franco, ”Finlands sak är vår” när vi ville stödja finländarna och många svenskar som stöttade norrmännen när de var ockuperade. Men det var ju inte för nationen eller gud de stred då.
 
Nu ska jag sova och jag hoppas innerligt att det fortfarande är fred när jag vaknar. :)
Men intressant diskussion. Och väldigt svårt att veta hur jag skulle agera om något verkligen inträffade.
 
Jag känner inga FN-soldater alls faktiskt. Detta har jag läst mig till och har arbetat ihop med en läkare som arbetar med krigsskadade patienter med PTSD. En av hans patienter (svensk FN-soldat) var även med i ett radioprogram om detta för några år sedan.

Att det finns krigsskadade soldater med PTSD är inte märkligt, det är ingen lätt uppgift de ställs inför på sina uppdrag. Lyckligtvis har Försvarsmakten mycket bättre rutiner nu än tidigare för personer som varit i utlandstjänst, tidigare tror jag att kunskapen och stödet var i princip obefintligt.

Jag ställer mig också frågande till att svenska FN-soldater trott att de inte skulle ställas inför särskilt farliga situationer. Det är verkligen inget jag känner igen från de personer jag känner som gjort utlandstjänstgöring.
 
Det finns gott om människor i Sverige som upplevt andra världskriget både som aktiva och som vuxit upp under det, det finns väldigt många som deltagit och vuxit upp med krig i andra delar av världen och som nu lever här i Sverige, så nog finns det många minnen hos idag levande personer.

Jag känner de som åkte runt och plockade upp människor på flykt från Norge, jag känner de som haft krigsbarn i sina hem, jag känner de som sett de tyska krigsflygplanen flyga längs svenska gränsen när de gått till skolan. Jag har hört om hur de sovjetiska krigsfångarna behandlades när de kom hem, som förrädare och deporterades till fångläger. Jag har känt de som haft anhöriga som hamnat i sibiriska fångläger, de vars släktingar dött i bombningarna, de vars släktingar sänkts och räddats bara för att skickas ut i strid igen.
 
Att det finns krigsskadade soldater med PTSD är inte märkligt, det är ingen lätt uppgift de ställs inför på sina uppdrag. Lyckligtvis har Försvarsmakten mycket bättre rutiner nu än tidigare för personer som varit i utlandstjänst, tidigare tror jag att kunskapen och stödet var i princip obefintligt.

Jag ställer mig också frågande till att svenska FN-soldater trott att de inte skulle ställas inför särskilt farliga situationer. Det är verkligen inget jag känner igen från de personer jag känner som gjort utlandstjänstgöring.
Jag tycker inte heller att det är konstigt om de får trauman.
Som sagt, jag känner ingen FN-soldat personligen. Den enda jag hört om (utanför mitt yrke) är en kompis vars kille skulle åka någonstans, kommer inte ihåg vart. Han såg det enbart som en chans att komma utomlands. Men det är länge sedan. Det kanske är skillnad numera, hur medvetna de är om faran och hur informerade? Tror inte det var lika farligt förr heller, där de blev placerade. Typ Cypern var det väl då. Och jag tror också att försvarsmakten blivit bättre på omhändertagande efteråt.
 
Jag tycker inte heller att det är konstigt om de får trauman.
Som sagt, jag känner ingen FN-soldat personligen. Den enda jag hört om (utanför mitt yrke) är en kompis vars kille skulle åka någonstans, kommer inte ihåg vart. Han såg det enbart som en chans att komma utomlands. Men det är länge sedan. Det kanske är skillnad numera, hur medvetna de är om faran och hur informerade? Tror inte det var lika farligt förr heller, där de blev placerade. Typ Cypern var det väl då. Och jag tror också att försvarsmakten blivit bättre på omhändertagande efteråt.

Det fanns många oerhört farliga utlandskommenderingar även förr; Cypern var en av dem under 60-talet då svenska FN-soldater utsattes för både skottlossning och granatattacker. Ingen svensk dog på ön pga stridshandling men FN-soldater av andra nationaliteter gjorde det under 60- och 70-talet.
Farligt är det på alla fredsbevarande uppdrag. Det tror jag att alla som åker iväg är fullt medvetna om. Förutom rena stridshandlingar, som dödat 17 svenskar i utlandstjänst(11 av dem innan 80-talet) så har många avlidit i olyckor. 82 svenskar totalt har dött i utlandstjänst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp