Är ni patrioter eller hur man nu ska benämna det?

Frågeställning utan att lägga värde i det ena eller det andra:

Ni som planerar att fly vid ett krig, är ni medvetna om att infrastrukturen kommer att vändas upp och ner? El, telekom och internet stängs ner så vi blir tvungna att leva utan ljus och värme och utan att kunna kommunicera med anhöriga på avstånd. Vi kommer inte att kunna handla med bankomatkort, mat och bränsle blir bristvaror och kommer att kräva kontanter/värdesaker i utbyte.
Och de som ska flyga till släktingar etc, det är inte prio ett att chartra befolkningen ur landet så hur tar man sig ur landet då? Beväpnar man sig för att försvara sig på flykten eller ger man upp och bli tillfångatagen om man möter en fiende?

Som sagt, bara nyfiken 🙃
Frågan är ens hur man får ut sina pengar när alla banker är kontantfria?
 
Jag skulle nog inte alls använda ordet patriotism egentligen, men i betydelsen av att sätta det land man har sina rötter i och sätta det landets intressen så pass högt att man är redo att slåss och kanske dö för det utan att göra terminologi av det på ett politiskt sätt. Jag tror att det bara säger swoosh så är sverige intaget, för vi har här ingen generell militär utbildning eller erfarenhet som man hade förr med lumpen och vad det innebär för ett samhälle. Vi har inte folk villiga eller kunniga för att slåss eller dö för vårt land. (än mindre för annat EU-land)

Det var inget svar på frågan jag ställde .
 
Jag skulle nog inte alls använda ordet patriotism egentligen, men i betydelsen av att sätta det land man har sina rötter i och sätta det landets intressen så pass högt att man är redo att slåss och kanske dö för det utan att göra terminologi av det på ett politiskt sätt. Jag tror att det bara säger swoosh så är sverige intaget, för vi har här ingen generell militär utbildning eller erfarenhet som man hade förr med lumpen och vad det innebär för ett samhälle. Vi har inte folk villiga eller kunniga för att slåss eller dö för vårt land. (än mindre för annat EU-land)
Fler svenskar än på hundratals år har idag krigserfarenhet.

Swoosh eller inte, så har ju inte Sverige varit i krig på väldigt länge. Något verkar funka rätt bra.
 
Fler svenskar än på hundratals år har idag krigserfarenhet.

Swoosh eller inte, så har ju inte Sverige varit i krig på väldigt länge. Något verkar funka rätt bra.
Människor som flyr från krig är inte kända för att slåss i andras krig.

Trådens frågeställning är inte min, jag behöver inte gå i försvar förden.
 
Eller så var det inte det svar du ville ha.

Jag undrade utifrån inlägget du skrev, om utbildning och ekonomi kopplat till patriotism. Du svarade om andra saker.

Du anser att lågutbildade immigranter kommer hit och ffa av ekonomiska anledningar? . Du anser som likhetstecken att de inte skulle känna någon koppling till landet de flytt till när de flytt hit och vistats här några år.
Jag anser att inget i de samtliga teorierna har någon bäring i sammanhanget vem som väljer vad om Sverige skulle hamna i krig/bli ockuperat osv. Om inte annat och du inte tar del av studier hur merparten flyktingar ser på sitt ”nya” land osv, ser du ju tydliga bevis på här i tråden att många ”infödda helsvenskar” med både ekonomi och utbildning osv, inte känner att patriotism är primärt för dem utan snarare resonerar som att ”jag skulle dra direkt” .
 
Det var ironi. Vi har partier i riksdagen som förespråkar helt öppna gränser och fri invandring. Under de förutsättningarna behöver inte någon starta krig för att invadera Sverige, det är ju bara att åka hit och ta över. Dessutom finns det enligt samma partier inte någon "svensk kultur" och därmed inte någon anledning att motsätta sig en invasion.
Har vi verkligen det?
 
Jag undrade utifrån inlägget du skrev, om utbildning och ekonomi kopplat till patriotism. Du svarade om andra saker.

Du anser att lågutbildade immigranter kommer hit och ffa av ekonomiska anledningar? . Du anser som likhetstecken att de inte skulle känna någon koppling till landet de flytt till.
Jag anser att inget i de samtliga teorierna har någon bäring i sammanhanget vem som väljer vad om Sverige skulle hamna i krig/bli ockuperat osv. Om inte annat och du inte tar del av studier hur merparten flyktingar ser på sitt ”nya” land osv, ser du ju tydliga bevis på här i tråden att många ”infödda helsvenskar” med både ekonomi och utbildning osv, inte känner att patriotism är primärt för dem utan snarare resonerar som att ”jag skulle dra direkt” .
Jo, jag sa ju det att människor som flytt från krig inte lär kriga för det nya landet, heller. Och "infödda helsvenskar"(???) som heller inte vill stanna och slåss och kanske dö för vårt land har vi också alldeles för gott om. Vad är motsägande i det jag sa?
 
Jo, jag sa ju det att människor som flytt från krig inte lär kriga för det nya landet, heller. Och "infödda helsvenskar"(???) som heller inte vill stanna och slåss och kanske dö för vårt land har vi också alldeles för gott om. Vad är motsägande i det jag sa?

Men du påstår ju saker helt utan grund? Vad baserar du det på, att immigranter som redan flytt från krig inte skulle stå kvar i ett nytt land under krig? Ditt påstående ”de lär inte” är ju väldigt konstigt - utan någon grund alls.
 
Men är det verkligen så konstigt att människor inte vill bli soldater? Jag är ingen expert på krig eller militära spörsmål men alltså det finns väl en anledning till att ”feghet” i krig historiskt bestraffats hårt? Desertering har ju medfört dödsstraff. De enda ur allmogen som frivilligt gått ut i krig har varit de som hoppats på mat och kläder, ibland utbildning. Undantaget befäl eventuellt. Det är väl ett sundhetstecken att inte jubla över att bli inkallad till att skjutas på och bli skjuten?
 
Jag fattar inte... majoriteten av alla i tråden vill ju helst fly härifrån vid krig, varför skulle man då vilja stanna och kriga för ett annat land? Det är ju helt ologiskt!

Jag vill helst oxå fly och inte kriga.
 
Jag fattar inte... majoriteten av alla i tråden vill ju helst fly härifrån vid krig, varför skulle man då vilja stanna och kriga för ett annat land? Det är ju helt ologiskt!

Jag vill helst oxå fly och inte kriga.
Fast alla har ju inte samma synsätt. Kanske är det så att vi svenskar är lite mer fega eftersom vi faktiskt aldrig varit med om ett riktigt krig på samma sätt som många "utlänningar" varit.

En av mina kollegor är kurd. Han har varit peshmerga-gerillasoldat i kurdistan. Jag frågade honom samma sak eftersom han faktiskt hade varit med i krig och han sa att han skulle slåss för Sverige om det kom dit. Han menade att han annars inte hade någon annanstans att ta vägen och Sverige har ju hjälpt honom att överleva när han behövde det. Då skulle han betala tjänsten.
 
Jag fattar inte... majoriteten av alla i tråden vill ju helst fly härifrån vid krig, varför skulle man då vilja stanna och kriga för ett annat land? Det är ju helt ologiskt!

Jag vill helst oxå fly och inte kriga.

Det är väl inte så att nån skrivit att ”kriga och slåss” är i valet i att stanna /inte fly.? Det är inte det minsta ologiskt att någon väljer att stanna tills allt blir fullständigt ohållbart/inget val tycks finnas än att fly - under då minst lika osäkra, livsfarliga förhållanden .

De som redan varit i krig, flytt under fasansfulla förhållanden och sen slutligen integrerats i ett land som gett dem ett bra liv, är benägna att hålla kvar och inte checka ut särskilt omgående .

@Ramona har samma bild utifrån kollegor och andra bekanta som dig. Känner igen det du delger. Även studier påvisar ju samma typ av röster och känslor.
 
Senast ändrad:
Men är det verkligen så konstigt att människor inte vill bli soldater? Jag är ingen expert på krig eller militära spörsmål men alltså det finns väl en anledning till att ”feghet” i krig historiskt bestraffats hårt? Desertering har ju medfört dödsstraff. De enda ur allmogen som frivilligt gått ut i krig har varit de som hoppats på mat och kläder, ibland utbildning. Undantaget befäl eventuellt. Det är väl ett sundhetstecken att inte jubla över att bli inkallad till att skjutas på och bli skjuten?
Nja, folk har ju alltid frivilligt gått i krig för religionen med (även vi svenskar) och för att försvara hus och hem sas.
 
Det är väl inte så att nån skrivit att ”kriga och slåss” är i valet i att stanna /inte fly.? Det är inte det minsta ologiskt att någon väljer att stanna tills allt blir fullständigt ohållbart/inget val tycks finnas än att fly - under då minst lika osäkra, livsfarliga förhållanden .

De som redan varit i krig, flytt under fasansfulla förhållanden och sen slutligen integrerats i ett land som gett dem ett bra liv, är benägna att hålla kvar och inte checka ut särskilt omgående .

Jag tyckte flera i tråden skrev att de bara skulle fly direkt ..
 
Jag tyckte flera i tråden skrev att de bara skulle fly direkt ..

Ja? Men varför skulle det oavsett vara ekvivalent med att en invandrare som flytt från krig osv skulle ha noll motivation att stanna i det nya landet vid krig, utan snarare fly omgående ? Det var utifrån att du skrev att du inte förstod det, som jag svarade . Men du kanske inte menade så ?
 
Nja, folk har ju alltid frivilligt gått i krig för religionen med (även vi svenskar) och för att försvara hus och hem sas.
Hus och hem tror jag nog de flesta ser mening i att strida för och är villiga att försvara. Liksom sin granne.
Men en överhet? Antingen den stavas religion, nation, regering. Tveksamt.
 
Ja? Men varför skulle det oavsett vara ekvivalent med att en invandrare som flytt från krig osv skulle ha noll motivation att stanna i det nya landet vid krig, utan snarare fly omgående ? Det var utifrån att du skrev att du inte förstod det, som jag svarade .

Varför ska man förutsätta att dom vill kriga för Sverige var mer frågan? De kanske oxå vill leva i fred? Det är väl ändå därför dom har flytt en gång. Alla har ju inte varit Gerillasoldater som @Ramona s bekant. Väldigt få skulle jag tro!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp