Är ni patrioter eller hur man nu ska benämna det?

Vem gör det då? Har JAG sagt att vi befinner oss i ett krig? Du skojar med mig? Vi diskuterar samhällsförändringar och attityder, och jag håller inte med om att vi lever i ett land där inget har förändrats, due to vad som händer i världen. Är det att vara alarmistisk menar du att fatta att världen inte ser likadan ut idag som den gjorde bara för ett antal år sedan? Den här kulturen att 🙈🙉🙊 är rent :turd: tycker jag. Man måste kunna ha en realistisk diskussion och hittills tycker jag att tonen varit bra i den här tråden men nu tycker jag att du börjar närma dig en gräns där det börjar bli otrevligt att kommunicera med dig så jag lämnar ämnet i tråden med dig. Jag anser nog att om någon är alarmistisk här så är det du.
Appropå krig, i Malmö skulle man kunna tro att det redan börjat, fyra bombdåd bara det senaste dygnet. Mitt intryck är att polisen och rättsväsendet har tappat greppet och det kommer bli ännu värre.
 
Inte jag!
Det räcker att danskarna invaderar butikerna på loven, tänk att alltid behöva stå ut med språket?!
Men vad elaka ni är!
Har aldrig förstått den här märkliga mobbningen mot danskar som dyker upp på buke ibland. Har svenskar verkligen så små penisar att man måste hävda sig på detta vis?

Då får jag väl hoppas att danskarna spränger bron och vaktar sina gränser ännu bättre vid minsta tanke på krig i Sverige och inte släpper in någon flykting i sitt land. Sådana som kan uppskatta dem kan de ju fortsätta släppa in. Typ mig.

/hon som är halvdansk

kl

Rent spontant tänker jag att jag hellre hade stannat och försvarat mitt land, så pissdåligt är inte Sverige att det inte förtjänar att försvaras. Men med tanke på min syn är det kanske inte så lätt att försvara det rent fysiskt. Jag får väl komma på annat vis.
 
Men vad elaka ni är!
Har aldrig förstått den här märkliga mobbningen mot danskar som dyker upp på buke ibland. Har svenskar verkligen så små penisar att man måste hävda sig på detta vis?

Då får jag väl hoppas att danskarna spränger bron och vaktar sina gränser ännu bättre vid minsta tanke på krig i Sverige och inte släpper in någon flykting i sitt land. Sådana som kan uppskatta dem kan de ju fortsätta släppa in. Typ mig.

/hon som är halvdansk

kl

Rent spontant tänker jag att jag hellre hade stannat och försvarat mitt land, så pissdåligt är inte Sverige att det inte förtjänar att försvaras. Men med tanke på min syn är det kanske inte så lätt att försvara det rent fysiskt. Jag får väl komma på annat vis.

Du kan vara en sådan lömsk hacker i en underjordisk bunker 😁
 
Jag vet inte riktigt om jag är nå vidare bra på att hacka saker, men nöden har ju ingen lag så man kan väl kanske lära sig ett och annat? :D

Finns säkert alltid något att hacka 😁 (jag såg den inte komma, så dålig på skämt 😆)

Nej men jag håller med om danskskämten. Har själv inte reflekterat över dem (eller om oss skåningar) men inser ju det orimliga om en byter ut till någon känsligare nationalitet!
 
För mig är det en självklarhet att ha tillgång till rent vatten ett par dagar i alla fall. Köper man vanligt vatten på flaska ha de förvånandsvärt lång hållbarhet. Hade jag bott i lägenhet i stan hade jag haft ett sånt 6-pack med 2 litersflaskor någonstans i garderoben eller på vinden.

Samma sak med mat. Konserver håller länge och även om man inte behöver köpa in för att ta ett speciellt förråd, så kan man ju tänka på att man har mat hemma som går att äta även om det inte finns el.

Staten har ju gått ut med att vi behöver kunna överleva 72 timmar utan hjälp. Då behövs vatten, mat, eventuellt någon ficklampa mm.

http://www.72timmar.se/
Det är inte staten som gått ut med det utan civilförsvaret. Det rekommenderas från myndighetshåll att man ska klara sig 1 vecka, minst.
 
De flesta har vatten i closetten på vc om det kniper, är man i en tätort brukar det finnas ett kommunalt tappställe som har ett eget elagregat. I övrigt har de flesta det där hemma redan.
Räcker det en vecka? Minst? Du lever verkligen i att alla andra ska fixa för dig och du har inget ansvar? Kommunalt tappställe? Hur ska det så kallade tappstället få dit vatten om det inte finns vatten? Eller om det är förgiftat? Hur ska elaggregat funka utan drivmedel? Jag vet inte vad du menar med tappställen men generellt används inte elaggregat på sådana. Alla har inte ens aggregat alls.
Kommuner kan rekvirera vattencontainrar från Livsmedelsverket men det tar lång tid innan de kommer på plats, bli fyllda ( om man har friskt vatten) och de kommer att prioriteras om många behöver de samtidigt. Det är därför alla måste förbereda sig för att kommunen ska kunna hjälpa och driva det de måste i händelse av kris och krig, bland annat äldreboende, skola osv.
 
Räcker det en vecka? Minst? Du lever verkligen i att alla andra ska fixa för dig och du har inget ansvar? Kommunalt tappställe? Hur ska det så kallade tappstället få dit vatten om det inte finns vatten? Eller om det är förgiftat? Hur ska elaggregat funka utan drivmedel? Jag vet inte vad du menar med tappställen men generellt används inte elaggregat på sådana. Alla har inte ens aggregat alls.
Kommuner kan rekvirera vattencontainrar från Livsmedelsverket men det tar lång tid innan de kommer på plats, bli fyllda ( om man har friskt vatten) och de kommer att prioriteras om många behöver de samtidigt. Det är därför alla måste förbereda sig för att kommunen ska kunna hjälpa och driva det de måste i händelse av kris och krig, bland annat äldreboende, skola osv.
Rekommendationerna från MSB innehåller inte vatten utan kärl att hämta vatten i, vattenförsörjning är kommunens ansvar. Nu råkar jag personligen har ca 5 meter till vår vattenkälla i kommunen och det är en ytvattenkälla. Men som sagt det är inte privatpersoners ansvar ens vid en kris.

Om ALLT vatten är förgiftat så kan man givetvis inte stanna kvar på platsen alls. Jag tar ansvar men inte på det sättet som diskuteras här att man ska bygga någon form av borg hemma. Jag tar ansvar genom mitt arbete som delvis är förebyggande och jag kan hjälpa andra med vissa saker och så kan de hjälpa mig med saker, ingen person är en ö. Om folk tror att de ska överleva en kris genom att isolera sig och leva av det de har i sitt förråd så blir de nog inte så långlivade. För den delen är det ju inte ens säkert att jag är i min bostad när krisen slår till, förväntas jag släpa runt på en veckas förnödenheter jämt?

Det är förövrigt lite det här jag menar med alarmistisk. Sannolikheten att alla vattenkällor i hela kommunen förgiftas samtidigt är väldigt låg vi har i varje fall tre olika och angränsande kommuner ungefär lika många. Terrorattentat som går ut på att vattenkällan förgiftas är även det sällsynt. Varför ens dra igång ett sådant scenario. Alla kan ju inte gå runt och vara beredda på vad som helst hela tiden, det skulle ju vara ett enormt resursslöseri.
 
Räcker det en vecka? Minst? Du lever verkligen i att alla andra ska fixa för dig och du har inget ansvar? Kommunalt tappställe? Hur ska det så kallade tappstället få dit vatten om det inte finns vatten? Eller om det är förgiftat? Hur ska elaggregat funka utan drivmedel? Jag vet inte vad du menar med tappställen men generellt används inte elaggregat på sådana. Alla har inte ens aggregat alls.
Kommuner kan rekvirera vattencontainrar från Livsmedelsverket men det tar lång tid innan de kommer på plats, bli fyllda ( om man har friskt vatten) och de kommer att prioriteras om många behöver de samtidigt. Det är därför alla måste förbereda sig för att kommunen ska kunna hjälpa och driva det de måste i händelse av kris och krig, bland annat äldreboende, skola osv.
Jag måste hålla med @monster1 här. Ditt sätt att skriva om de här möjliga kriserna, ser jag som enbart destruktivt. Det är alarmistiskt. Jag tror att ditt (och andras, så klart) sätt att prata/skriva om det här, är en av de riktigt stora farorna. Du undergräver förtroendet för både samhället och människor emellan.

Vad jag förstår arbetar du med den här typen av frågor. Det gör mig oroad, utifrån vad du skriver här. Jag kan inte känna något som helst förtroende.
 
Rekommendationerna från MSB innehåller inte vatten utan kärl att hämta vatten i, vattenförsörjning är kommunens ansvar. Nu råkar jag personligen har ca 5 meter till vår vattenkälla i kommunen och det är en ytvattenkälla. Men som sagt det är inte privatpersoners ansvar ens vid en kris.

Det som står först i rekommendationen från MSB är att man har vatten hemma, t ex i pet-flaskor i frysen samt att man på en gång tappar upp så mycket som möjligt, t ex i hinkar, dunkar eller badkar, om strömmen skulle gå. De skriver förstås också att kommunen kan sätta ut tankar men att man måste räkna med att mängden vatten man får därifrån är begränsad.
Man bör räkna med att en människa behöver tre liter vatten om dagen, har man husdjur tillkommer dricksvatten för dem också. MSB rekommenderar också att man ser till att man har möjlighet att koka vatten.
 
Det som står först i rekommendationen från MSB är att man har vatten hemma, t ex i pet-flaskor i frysen samt att man på en gång tappar upp så mycket som möjligt, t ex i hinkar, dunkar eller badkar, om strömmen skulle gå. De skriver förstås också att kommunen kan sätta ut tankar men att man måste räkna med att mängden vatten man får därifrån är begränsad.
Vart hittar du det? När jag läser broschyren står det bara att man KAN ha dunkar med vatten på en mörk sval plats. Jag hittar inte någonstans att man bör ha vatten så man klarar sig i en vecka?
 
Nej det är inte logiskt att ha 100l vatten i dunkar hemma. Vem har det?
Vettu, jag tycker att du kan fråga msb det. Det är inte mig du ska ifrågasätta.

Men du är väldigt osvensk i din approach till en svensk myndighets rekommendationer. Vi svenskar har en förmåga att tro blint på vad myndigheter säger, men nu passar inte budskapet dig kanske.

Vi får den värld vi förtjänar. Du med.
 
Vettu, jag tycker att du kan fråga msb det. Det är inte mig du ska ifrågasätta.

Men du är väldigt osvensk i din approach till en svensk myndighets rekommendationer. Vi svenskar har en förmåga att tro blint på vad myndigheter säger, men nu passar inte budskapet dig kanske.

Vi får den värld vi förtjänar. Du med.
Tack!
 
Rekommendationerna från MSB innehåller inte vatten utan kärl att hämta vatten i, vattenförsörjning är kommunens ansvar. Nu råkar jag personligen har ca 5 meter till vår vattenkälla i kommunen och det är en ytvattenkälla. Men som sagt det är inte privatpersoners ansvar ens vid en kris.

Om ALLT vatten är förgiftat så kan man givetvis inte stanna kvar på platsen alls. Jag tar ansvar men inte på det sättet som diskuteras här att man ska bygga någon form av borg hemma. Jag tar ansvar genom mitt arbete som delvis är förebyggande och jag kan hjälpa andra med vissa saker och så kan de hjälpa mig med saker, ingen person är en ö. Om folk tror att de ska överleva en kris genom att isolera sig och leva av det de har i sitt förråd så blir de nog inte så långlivade. För den delen är det ju inte ens säkert att jag är i min bostad när krisen slår till, förväntas jag släpa runt på en veckas förnödenheter jämt?

Det är förövrigt lite det här jag menar med alarmistisk. Sannolikheten att alla vattenkällor i hela kommunen förgiftas samtidigt är väldigt låg vi har i varje fall tre olika och angränsande kommuner ungefär lika många. Terrorattentat som går ut på att vattenkällan förgiftas är även det sällsynt. Varför ens dra igång ett sådant scenario. Alla kan ju inte gå runt och vara beredda på vad som helst hela tiden, det skulle ju vara ett enormt resursslöseri.
Ha vatten i dunkar hemma. Eller iallafall i PET-flaskor i frysen. Även om elen försvinner kort stund (vardag) så är det bra att ha vatten klart. Du har ett eget ansvar att klara dig, det är just vad denna tråd handlar om, att vara en viktig del i samhället, att faktiskt se till att klara dig så alla som behöver hjälp får det, i första hand de gamla och sjuka. Varför vill du inte ta ditt strå i stacken?
Arbetsplatser har också sin krisberedskap, det är lagstadgat på många arbetsplatser och på andra är det viktigt på marknaden, att vara förberedd så produktion osv fortsätter.

Nu förstår jag vad du menar med alarmism. Du tycker det är alarmism om jag säger att förgiftat vatten kan drabba delar av befolkningen, medan jag vet att det är så. Jag vet också att många kommuner har samma vattenkälla. Att din kommun har 3 vattenkällor som idag rullar som dricksvatten är få förunnat, lite nyfiken är jag på vilken kommun du bor i. Varför dra ett sånt scenario? För att jag jobbar med det, det är min plikt att faktiskt ha kunskap och koll.

Resursslöseri vet jag inte vad du menar riktigt, hur är det slöseri?
 
Jag ser inte problemet med att de rekommenderar olika varor med lång hållbarhet och att man ska utgå ifrån vad man själv och ens familj äter?
Du såg listan? Jag fattar givetvis att man inte måste följa den. Men en lista med nästan uteslutande jättekonstiga livsmedel ... jag vet inte? Det känns lite märkligt. Pulvermos och färdigköpt kräm, liksom. Bara för att det är strömavbrott?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp