Är Krafft ett dåligt foder?

Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Sen har jag en bekant som arbetat på företaget som framställer Kraffts produkter, och att höra hans berättelser var lite avskräckande. :eek:

Tror de flesta storindustrier har lite skräckhistorier på lager. Ta t.ex. Ica och kött.

:banana: Nu har jag kommit till slutet av tråden.

Mkt intressant tråd. Har inte kommit så långt ännu, men måste lägga in en fundering om sojabönan. Den sägs (och är) vara ett dåligt foder för hästen pga miljön, bl.a. Men sojabönan används ju till så mkt annat oxå. Ersättning för kött t.ex. är ju en industri som växer sig allt större. Hur går detta ihop. Att byta ut vårt kött mot soja är tydligen okej, men inte utfodra hästen. Säger inte att två fel gör ett rätt, utan är mer intresserad av tankegången.

Det är möjligt att jag har fel. Men vem säger att det är OK för oss att äta soja?

Tror de flesta storindustrier har lite skräckhistorier på lager. Ta t.ex. Ica och kött.

Jo, iofs, men jag blev ändå ganska chockad av det han hade att berätta. Det var iofs snart 13 år sedan, så förhoppningsvis har det blivit bättre, men det är ändå en anledning till att jag så långt det går väljer bort färdigfoder. Blandar jag till hästarnas mat själv så vet jag vad de får i sig.

Himla lustigt att kan vara så, undrar varför?
Skillnader i vatten?
Tiden fodret får svälla?

Jag utgår förstås ifrån att de som påstår att krafft inte sväller så mycket har låtit det ligga i blöt tills det inte sväller mera :)

Fast då har den ju inte svällt 3ggr :idea:

3ggr är ju sin mängd ggr 3. dvs det du beskriver är ju 1/3 del krafft, 2/3 del vatten ger 1 hel burk dvs krafften har sugit åt sig 2/3 vatten

Jag får det absolut till att det svällt ggr 3. ;)

En ökning från 1/3 till 1 hel får jag till en ökning med tre ggr.

Precis som jag tänkte, är jag kass på matte :confused:
I vilket fall så svällde min MYCKET. :p

Det är möjligt att jag har fel. Men vem säger att det är OK för oss att äta soja?

Okej och okej, fel ordval. Sojaprodukter rekommenderas ju som substitut för kött. Nu gjorde jag en sökning på quorn oxå. men vad förstod så är ju det en odlad svamp och borde ju då vara ett bättre substitut. Men jag undrar bara över tankegångarna, i mina ögon soja som soja liksom.

Jag trodde du menade sojabönor.

Nu tappade du bort mig rejält. Varifrån kommer soja ifrån? Soja och sojabönor är samma sak, iaf vad jag har lärt mig. Men du kanske vet bättre?

Senast ändrad av en moderator:

Nu tappade du bort mig rejält. Varifrån kommer soja ifrån? Soja och sojabönor är samma sak, iaf vad jag har lärt mig. Men du kanske vet bättre?

Jag menar också att det är samma sak. jag missuppfattade ditt inlägg (nr 225 tror jag). Egentligen har jag inte ngn förklaring till varför det skulle vara OK för oss att äta soja men inte för djuren. Det enda argument jag kan se är att eftersom det används till djurfoder så blir det bättre om vi äter det direkt för då går det inte åt lika mkt (dåligt argument). Jag vet inte varför inte den dikussionen är lika livlig. Eller också är den det men jag har missat den.

Jag oxå, missat just den diskussionen alltså. Det var när jag skulle grodda sojabönor jag kom i de tankebanorna. Använder KP istället för soja till hästarna och här står jag och bereder soja till min egen foderstat. Nä, det går ju inte.;)

Tycker inte Krafft är bättre eller sämre en andra foder. Fördelen med fodret är att det är svenskt tillverkat och jag tycker att det är bra att de numera har ett bra müslisortiment. Dock var ju priset
på detta till att ta i. Annars gillar jag de, fodret är lätt att få tag på, det är lätt att ta reda på analys på nätet, de har ett brett sortiment osv. Det jag inte gillar är just att deras pelletsarna är så stora på de pelleterade fodersorterna, tycker att det hade varit mycket bättre om de hade varit mindre (som Hippos ) .

Tycker dessutom att de har ett utav marknadens bästa färdigfoder när det gäller att få upp hästar i hull - Krafft Rehab, det är superbra i det ändamålet.

Storlek på pelletsen beror väl på vilken fodersort du använder? Har för mig att Kp är smått (?sinnesförvirrad? använt mig av Kp hela vintern och minns inte storleken- är de inte små)

Jag utgår förstås ifrån att de som påstår att krafft inte sväller så mycket har låtit det ligga i blöt tills det inte sväller mera :)

Jag får det absolut till att det svällt ggr 3. ;)

Precis som jag tänkte, är jag kass på matte :confused:
I vilket fall så svällde min MYCKET. :p

Nej inte 3 ggr sin EGEN storlek.

och över natten räknas det som tillräckligt länge??

Kondition och mjölksyra är inte samma sak. Konditionen kan man förbättre men mjölksyratröskeln kan man inte "förbättra". Man kan däremot lära vissa hästar att "tåla"/"stå emot" mjölksyran lite bättre.

Tycker inte Krafft är bättre eller sämre en andra foder. Fördelen med fodret är att det är svenskt tillverkat och jag tycker att det är bra att de numera har ett bra müslisortiment.

Om jag får vara petig så är deras müsli inte svensktillverkad.

Har använt Kraffts produkter sedan 80 talet och aldrig haft problem eller blivit missnöjd på något vis. Bara positiva erfarenheter. :)

Nej inte 3 ggr sin EGEN storlek.

och över natten räknas det som tillräckligt länge??

Äsch, whatever - som jag har lärt mig så fyller de iallafall en volym som är tre gånger så stor som sin egen mängd.

Fast egentligen inget att tjafsa om eftersom mina fortfarande svällde massor :p

Mina krafftpelletsar uppnådde den volymen efter ca. 3-5 timmar, mätte aldrig exakt.

KL
HUR garanterar Krafft att de har toppkvalité på sina råvaror.
Det är ju l i t e svårt att se på färdigfoder.

förr sas det att de blandade ihop lite sådär lagom bra i kvalité- rykte bara kanske:confused:
Tror iofs att det blivit bättre sen 80-talet.
Men vet att toppryttare som sponsrades då inte gav sina hästar det, utan gav ridskolehästarna det- de som drev den verksamheten samtidigt.

Har de guldhavre/ den röda havren i osv?

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 355
Senast: Castellini
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 440
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 544
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka