Är Krafft ett dåligt foder?

Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Blir jäkligt sur på Lantmännen/ granngården som inte har en varudeklaration på sina foder.
Dessutom packar de alla foder i samma typ av säck. Det gäller att kolla noga vad man tar.

Vad är det du inte hittar på deras säckar?

Allt. Näringsvärden mm..

min märr var uppväxt på K. Groov o fick 3 kg o var helt muskelfattig.
Det stog som rekommendation att 2 åringar ej i träning skulle ha 2-3 kg. Nu var denna häst EXTREMT stor.
Bytte till havrekross o en massa annat.

Men hon var rolig. Åt bara krafft som godis- inget annat gick. fick riva morötterna i början.

Senast ändrad:

Nu blir jag lite förvånad? Det står ju hur mycket protein och energi som fodret innehåller på säcken. Ibland kan man till och med hör det på namnet tex Krafft Groov 125.

Vill man ha ännu mer utförligt så går det bra att kontakta Krafft eller gå in på deras hemsida.

Vad jag just har tyckt är så bra med Krafft är att det är så lätt att se bla protein och energi. Vissa fodermärken skriver i procent och det kan vara lite lurigt ibland.

Men sen har jag som sagt erfarenhet av att hästarna inte tar sig riktigt på 125:an men så byter man till Rehaben och på bara två veckor så är det en enorm skillnad. Allt detta labborerande förutsätter att man vet vad grovfodret har för värden annars är risken att man igentligen behöver Krafft Protein.

Mvh

Tora

Nu var det här innan det fanns flera groovsorter o det var ju uppfödaren som inte var så noga.

min häst vägrar att äta proteinet.

Konstigt. på mina säckar har jag haft all info om innehållet. Måste titta nästa gång. Eftersom jag vet vad det innehåller har jag inte tittat på det på länge, men varför har de tagit bort det i så fall? verkar ologiskt tycker jag.
Rekommendationen som står på fodersäckar i allmänhet bryr jag mig aldrig om. Jag räknar ut en foderstat och kompletterar med vad grovfodret inte uppfyller.

Nu var det här innan det fanns flera groovsorter o det var ju uppfödaren som inte var så noga.

min häst vägrar att äta proteinet.

Det var så pass länge sedan alltså. Måste fundera lite där.......Kommer faktiskt inte ihåg hur det var då men jag har aldrig haft några problem med att veta vilka värden det har varit på de olika fodersorterna.

Nej vissa hästar har svårt för att äta Protein. Rent generellt så verkar det som om ju ju mer protein ett foder innehåller dessto lägre smaklighetsgrad blir det då (med högre så menar jag över 200 - 250 smbr/kg foder). Min lilla åt det om jag blandade det i betfor.

Mvh

Tora

>När jag var referensstall åt en foderleverantör så ringde vi upp krafft för att få reda på exakt vad som fanns i säckarna. Det får nämligen vara en viss procent restprodukter i...Det gick inte att få svar på det. Krafft tillverkar som jag förstår det sina pellets i samma maskiner som annat foder och detta medför att det blir reseter av annat kvar som blandas med fodret.

Det foder som jag har fodrat med i många år har 0% restprodukter. Inget annat än just den sorten tillverkas i varje maskin (eller hur det nu fungerar) och ALLA råvaror är garanterat svenska och man vet minsta beståndsdel i fodret, allt går att läsa sig till på säcken. Det gör det INTE på Kraffts säckar och när man inte kan få svar när man ringer och frågar så går det bort för mig.

Jag tror att deras foder innehåller mkt mer än det man vill ha, därför blir det också dyrae eftersom man måste ge mer för att få samma resultat. Mitt foder är dyrare per kg men jag behöver inte alls ge lika mycket. Dessutom innehåller det inte några bindemedel eller annat skräp.

Aldrig att jag skulle låta min hästar komma i närheten av Kraffts pellets.... :crazy:

Vad fodrar du med för foder till hästen? Det låter intressant!

Jag ger nu ett foder som heter Country Mix (finns flera foder som heter så, detta är utvecklat av Kjell och Eliza Söderqvist, Grästorp), i många år har jag fodrat med Åsebro Vinnare och det är samma tillverkare på dessa foder. Country Mixen är lite mer anpassad för min ras.

Jag ger dock inte några stora mängder kraftfoder vanligtvis.

Låter som en bra foder, men tyvärr fanns det inga återförsäljare i Linköping, och jag är för lat för att åka till Norrköping för att handla foder...:mad:

Anledningen till att man inte orkade bemöda sig var med stor sannolikhet felaktiga utfodringsrutiner. Den största orsaken till just kolik är bla felaktiga utfodringsrutiner oberoende av vilket kraftfoder man använder.

Mvh

Tora

En fråga bara, för du verkar vara pålåst så... Vet du vilka utfodringsrutiner som är bäst för hästen? Alltså hur man ska fodra på bästa sätt för att hästen inte ska få tex kolik..

Tänkte bara om du hade lite tips och så.. det skulle vara intressant att höra. Finns säkert många olika åsikter, men det skulle vara intressant att få höra din just för att du verkar ha lite koll enl. min syn att se på saker och ting.. :)

Ha en bra dag!

Du har fått massvis med riktiga svar. Problemet är att de svaren har inte passat dig.

Mvh

Tora

Håller helt med dig. Det "lustiga" är också att det har varit mer ev gröt av pellets och vad som händer i magen som har diskuterats i slutet av tråden.
Därmed absolut inte sagt att det är ngt fel just på det svaret som det hänvisas till.

Om veterinären är säker på att det är krafften som är orsaken så borde h*n anmäla detta. Man får inte ge sina djur farligt foder och man får inte sälja farligt foder. Nu menar jag krafften som foder inte att krafften fodrats på fel sätt.
Det är inte första gången jag hört att en veterinär skulle ha sagt att det ena eller det andra beror på just krafft men har det verkligen anmälts och retts ut på korrekt sätt? Jag tror faktiskt att det inte är fodret i sig utan felaktiga foderrutiner eller något liknande som är grundren i dessa tragiska händelser.
QUOTE]

Det som gör mig arg är folk som sitter och försvarar krafft med näbbar och klor? Jag förstår faktiskt inte varför.

Hästen som dog var säkert 5 år sedan, lite sent för mig att gå in och amäla det nu. Jag tänker inte dra upp det med hästägaren igen. Och ska jag vara helt ärligt så vet jag inte om hon har anmält det senare, hon har flyttat och jag har inte någon direkt kontakt med henne. Och visst borde det anmälas, hade det varit min häst hade jag gjort det och skrivit till ridsportsförbundet m.m.

Detta är ett diskussionsforum och rubriken på frågan var "är krafft ett dåligt foder". Jag har svarat på frågan och berättat om mina erfarenheter.

En fråga bara... Tror du kanske inte att veterinären skulle ha utryckt sig som att det var det pelleterade fodret.. Kan ju lika gärna ha hänt med vilken sort som helst. Är ju svårt att veta att det är just Kraffts pelleterade foder som orsakade det.

Men är du bara emot Krafft eller alla pelleterade foder.. Jag skulle nog vara mot alla om jag vore som dig, men det är jag ju inte eftersom jag tror inte att Kraffts pelleterade foder orsakar flera fall av kolik än någonting annat... finns inte någon vetenskapligt som bevisar det, förutom just i ditt fall.. tyvärr så är det ju då en liten siffra om man jämför med antalet hästar som äter detta foder varje dag, både blött och torrt.

Ha en bra dag!

Jag har hört:angel: att buköppnade krafftätande hästar har haft som en cementklump i magen- skröna:confused:

Det där är svårt beroende på hur man står uppstallad och hur mycket man får bestämma själv. Har man eget stall så är det oftast inga problem men ibland så kan det vara svårt om man tex släpper ut hästarna på morgonen och de får äta frukosthöt i hagen.

Men basen är ju alltid grovfoder. Helst mycket grovfoder av bra kvalité. Vissa hästar blir ju dock feta bara de ser ett höstrå. Ibland så kan man lösa det genom att ha ett hö med höga värden och kompletera med halm.

Ibland så kan man lösa det genom att ge hästen relativt små portioner hö men med diverse anordningar så kan man förlänga ättiden för hästen så mycket som möjligt.

Att se till att hästen får ordentligt med torrsubstans så att magen fungerar väl.

Tänka på att hästen max skall ha 0,4 kg kraftfoder per 100 kg häst. Ger man mycket kraftfoder i förhållande till vikten så är det bra att sprida ut detta över dagen. Tänk på att kraftfoder inte behöver vara havre utan det kan även vara grovfoder med högt protein/enerig inehåll (som tex lucern).

Det brukar vara en fördel om man ger grovfodret innan man ger kraften men inte nödvändigt. Viktigast om man har en häst som lätt får foderstrupsförstoppning (för att få igång salivproduktionen då) eller om man ger mycket kraftfoder (dock inte i form av grovfoder) på en och samma gång.

Att inte ge hästen kraftfoder precis efter stor ansträngning (risk för foderstrupsförstoppning är stor då).

Att ha en väl balanserad foderstat som är anpassat till individen.

Att hästen har tillgång till friskt bra vatten i samband med måltiderna (och helst även under resten av dagen självklart) och att inte hålla på och dutta med höt och ge för små givor åt gången. Om hästen bara får ett kilo hö så är risken att den inte får sitt tuggbehov tillgodosett. Detta kan dock lösas genom tex halm, grenar och liknade.

Att inte ha ett mål som bara består av kraftfoder (om inte hästen står på tex halm för då kan den få sitt tuggbehov tillgodosett genom halmen).

Att anlaysera sitt foder och titta på hästen så att man vet om man har lagt sig på rätt enerig och protein nivå.

Har säkert glömt något så risken är stor att jag återkommer. Kanske är det någon annan som har något att tillägga?

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Jag har hört:angel: att buköppnade krafftätande hästar har haft som en cementklump i magen- skröna:confused:

Jag har inte sett någon rapport som stödjer det. Vet att man på Helsingborgs Djurskuhus har studerat pelletsfoder utan att något sådant har framkommit (dock i andra syften nämligen att ta fram ett bra foder för konvalecenter) men man vet aldrig. Men någon annan kanske har?

Det var väl ett rykte som började florera på början-mitten av 90-talet?

Mvh

Tora

kl

Tror nog att det här är något som med det mesta annat är individuellt. Min unge man fick snabbt kolik av Krafft Groov. Min gamle däremot (mycket kolikbenägen och har fått ett antal anfall av lucern t ex) äter Krafft Groov och har gjort det i cirka fem månader nu. Det bekommer honom mycket väl och han har fått upp sin vikt. Det som är bra för den ene är inte säkert att det är lika bra för den andre.

Jag tror precis som du... Hästar är individer och precis som människor kan de reagera olika på olika saker... Det är bara så dumt att man går ut och fördömmer en leverantör bara för det.... För oftast är det nog så att det är hästen som inte tål det specifika fodret, med andra ord inget fel på själva fodret.

Samma sak har jag hört, från veterinärer, tränare och "vanligt" hästfolk. Vet inte om jag ska tro på det eller inte, men väljer som sagt bort pelletsfoder av flera anledningar, oavsett fabrikat...

;)

En ökning från 1/3 till 1 hel får jag till en ökning med tre ggr.

Jag måste nog hålla med ovanstående mattegeni (alltså inlägget ovanför ditt)... Det måste ju vara 2 delar den har svällt... En del är torr, övriga 2 delar är när den har svällt... 1/3 i, 2/3 sväller den... burken full 3/3, eller har jag gjort bort mig? :confused:

Tänka på att hästen max skall ha 0,4 kg kraftfoder per 100 kg häst. Ger man mycket kraftfoder i förhållande till vikten så är det bra att sprida ut detta över dagen. Tänk på att kraftfoder inte behöver vara havre utan det kan även vara grovfoder med högt protein/enerig inehåll (som tex lucern).
Vad grundar du detta på?
vill se fakta på det!
Så min 800 kg tunga hästskulle bara få drygt 3 kg krafftfoder:eek:
Nä nu cyklar du.
Det skulle aldrig funka.
inte ens min lättfödda får så lite som 2,5 kg vid fullkondition-/ tävling.

Vad grundar du detta på?
vill se fakta på det!
Så min 800 kg tunga hästskulle bara få drygt 3 kg krafftfoder:eek:
Nä nu cyklar du.
Det skulle aldrig funka.
inte ens min lättfödda får så lite som 2,5 kg vid fullkondition-/ tävling.

Per utfodringstillfälle skall det vara.

Källa till detta är annars Christina Plancks bok: Hästens näringslära.

Mvh

Tora

KL..

Våra hästar får morgonfodring vid 7-8, sedan har vi tyvärr ingen som fodrar lunch längre.. ( vi hoppas kunna lösa det längre fram ) så de får inte förrens framåt 5-6 nu, och sedan får de sista vid 8-11.. Vi är ett kollektiv stall, så vissa kan fodra senare än andra osv...

Nu blir det ju bättre och bättre med gräs i hagen, men det blir ju ett väldigt glapp... och till vintern får vi hoppas att vi löser det på annat sätt..:(

Jag vet inte om det känns riktigt bra med fodertiderna, men det skulle vara skönt att höra lite vad ni säger också..

Tack till alla som tar sig tid att svara..

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 354
Senast: Castellini
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 440
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka