Är Krafft ett dåligt foder?

Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Läste nu på en sida att en 25kg säck med det fodret jag ska ha kostar 188kr. Är det mycket?? (KRAFFT)

Om jag ger henne ca 2 kg varje dag, blir det ju ca 60kg i månaden (räknar att alla månader har 30 dagar). Då blir det ca 2 ½ säck i månaden! Då blir det 470kr varje månad om jag har räknat rätt! Bra att hö o betfor ingår så att jag bara behöver köpa till krafften och foderkalken! ;)

Är detta mycket? (pengar)

Senast ändrad:

Äntligen någon som ger hästen exakt vad den vill ha! (Nu menar jag altså att det inte speclar någon roll vad det kostar, bara hästen får det)

Eller har jag rätt??

Eh??!

Vi ger alla våra vad de behöver oavsett vad det kostar. Det tror jag nog att de allra flesta gör, i vart fall de som tävlar

Lådor:rofl:

min val. är expert på att hälla ut höt. Vill ha axfröna i botten.

Har en stor tung vattenbalja med vatten i botten.
Tjopp o så har han vänt på den:bump:

Jag har också en häst som är väldigt duktig på att hitta på dummheter. Men det har inte varit några problem med att snickra till en höautomat som hon inte kan leka med. Man får bara använda fantasin lite.

Mvh

Tora

Jo, men vem säger nej till massor av annonsintäkter?
Krafft betalar ju för reklamplatsen. :smirk:
Skulle du säga nej till åtskilliga tusenlappar i sponsorintäkter?? Utan de pengarna skulle vi få betala mkt mer för hingstkatalogen

De hingstarna som står på Flyinge är inte gratis de heller. Vad tror du skulle hända om någon av dessa for illa för att de fick ett kraftfoder där tillverkaren av någon konstig anledning hade blandat i ett hemskt ämne som tar död på hästar?

När jag var senast på Flyinge så fodrades det med Krafft.

Mvh

Tora

Jag ger Krafft Groov till min.. Funkar superbra!
Dock har jag faktiskt aldrig blött upp det, vet ingen här omkring som gör det heller.. (jag har ingen "glupsk snabbätare" iaf..Hon tuggar ordentligt..)

Så lite OT, ni som ger Krafft, blöter ni upp det? Ingen som ger "torrt"?

Men de är ju en häst som ska äta de inte en bäbis lr??
Min ena pålle käkar då oblött pellets å de har han inte dött av hittills, han skulle aldrig äta de om han fick de som en tjock "gegga"... :)

Jag ger Krafft Groov till min.. Funkar superbra!
Dock har jag faktiskt aldrig blött upp det, vet ingen här omkring som gör det heller.. (jag har ingen "glupsk snabbätare" iaf..Hon tuggar ordentligt..)

Så lite OT, ni som ger Krafft, blöter ni upp det? Ingen som ger "torrt"?

Jag blöter mitt Krafft Grov. Började med det efter att min häst fick en lätt foderstrupsförstoppning.

Jo jo men nästan alla i denna tråden skriver att de inte ger k´rafft bara för att det är dyrt! De va de jag menade!

Jag föredrar ju att köpa ett billigare foder med ung lika sammansättning som Kraffts dyra. Jag tjänar massor av pengar på o välja det billigare alternativet, det är dyrt som det är med 6 hästar.
Givetvis ser jag till att alla får det de behöver. Jag anser inte att ett billigare foder behöver vara sämre än ett dyrt.

De hingstarna som står på Flyinge är inte gratis de heller. Vad tror du skulle hända om någon av dessa for illa för att de fick ett kraftfoder där tillverkaren av någon konstig anledning hade blandat i ett hemskt ämne som tar död på hästar?

När jag var senast på Flyinge så fodrades det med Krafft.

Mvh

Tora

Läs mitt inlägg #294, så förstår du hur jag menar.

Förstår inte vad du menar med att tillv. "blandat i ngt hemskt ämne...", det har jag ju inte någonsin påstått... :confused:

Däremot så anser jag fortfarande att oavsett tillverkare av pelletterat foder så litar jag mer på "egenmixat" foder, där JAG själv ser vad jag ger mina hästar. (dessutom är jag emot pellets av flera anledningar, men inte bara Krafft´s)

(Detta inlägget är inte bara riktat till dig utan även allmänt babbel)

Men vad är det som är så fruktanvärt farligt med Krafft?

Det finns så mycket myter när det kommer till pelletsfoder. Att det skulle bli som betong i magen på hästen (har aldrig läst någon forskning som tyder på det)? Det finns inget farligt bindemedel i Kraffts sortiment (tror inte att det är annorlunda med andra märken), faktum är att Krafft inte använder någon bindemedel alls.

Pelletsformen är den mest ultimata formen för att förhindra seperation av de olika råvarorna. Fördelen är att den ena pelletsen är likadan som den andra oberoende om det gäller vitaminer, energi eller protein.

När upphettar råvarorna för att göra pelletsen så dödar man de flesta eventuella skadliga bakterier och liknande.

Jag misstänker starkt att alla dessa müssliblandningar som finns mest finns till för ägarens skull snarare än hästen.

Vi tycker att det ser mycket godare/bättre ut medan hästen inte bryr sig.

Det som stör mig dock i denna diskussion är alla dessa "sanningar" som folk slänger till höger och vänster hela tiden. Jag har hört av någon att.......hästen dog av Krafft, Flyinge fodrar inte med Krafft, det gjorde så att hästen fick kolik osv.

Eller så har man dragit slutsatser av sina erfarenheter utan att noggrant överväga andra saker som kan påverka resultatet. Genom åren så har jag märkt att det är väldigt lätt att dra förhastade slutsatser. Ta tex att det är proteinet i gräset som orsakar fång. Eller att det är gräset som gör att islandshästar får eksem när det igentligen är knotten som finns i gräset som orsakar exemet osv.

Mvh

Tora

Svarar på det jag antar kommer från mig: ;)
Flyinge fodrar med Krafft, men enligt en bekant till mig, fd anställd på Flyinge, så fodrar de inte ENBART med Krafft, och inte alla hästar heller. Har inte sett det med egna ögon, men har svårt att tro att h*n skulle hitta på ngt sådant "bara för att"

Mina anledningar till att inte vilja använda pellets (återigen, inte specifikt Kraffts pellets, utan pellets överlag) är:

1, Jag ser inte vad hästen får
2, Pelletsens "förmåga" att dra till sig fukt från omgivningen (stallmiljö, hästens slemhinnor osv)
3, Havre, kornkross osv är mkt billigare när man kan köpa det direkt från bonde, och lättare att få till en exakt foderstat av mha tilläggsfoder (olja, mineraler, soja...)

Jag föredrar ju att köpa ett billigare foder med ung lika sammansättning som Kraffts dyra. Jag tjänar massor av pengar på o välja det billigare alternativet, det är dyrt som det är med 6 hästar.
Givetvis ser jag till att alla får det de behöver. Jag anser inte att ett billigare foder behöver vara sämre än ett dyrt.

Bra :) Nej det säger inte jag heller! Det viktigaste är att hästarna får allt de de ska! :d

Mina anledningar till att inte vilja använda pellets (återigen, inte specifikt Kraffts pellets, utan pellets överlag) är:

2, Pelletsens "förmåga" att dra till sig fukt från omgivningen (stallmiljö, hästens slemhinnor osv)
3, Havre, kornkross osv är mkt billigare när man kan köpa det direkt från bonde, och lättare att få till en exakt foderstat av mha tilläggsfoder (olja, mineraler, soja...)

Jag undrar lite hur du resonerar. Jag är medveten om att tråden kanske går på tomgång och att detta kan ha diskuterats i tidigare inlägg. Men i alla fall
1. Det står på förpackningen eller går i alla fall att ta reda på vad fodret innehåller så varför måste man se det?
2. Är det så att pellets drar till sig mer fukt än hö och ex spannmål? Jag brukar ha både pellets och spannmål instängda i tunnor.

Det tredje håller jag helt med dig om. Jag ger inte min häst färdiga foderblandningar alls. De pellets jag ger är lusernpellets (ej Krafft).

½KL
Det är väl som med allt annat i S. det finns inte tillräcklig konkurrens eller så samarbetar de- som bensinbolagen:mad:

vi lever fortfarande i vår egen bubbla här uppe i norr, tack vare dyra transporter.
konkurrens tillför en bättre vara o ett lägre pris.

Grann..... som för sina egna lantbrukares produkter samt Krafft, kan inte ge sina kunder ngt alternativ- om man är noga med vilken kvalité man vill ge sin häst.

Krosshavren de säljer är flera månader gammal.:mad:

Tack var konkurrenter var de tvungna att skaffa bättre müslisorter.
Krafft har ingen alternativform av lusern, förutom hackat strå som är svindyrt kanonhö;)
Ej heller ngn linfrövariant.

Om nu det blir ett överskott igen så kommer priserna inte att gå ner iallafall. Som vanligt är de snabba med höjningar, men sänkningar bortförklarar man som elbolagen:D

Jag undrar lite hur du resonerar. Jag är medveten om att tråden kanske går på tomgång och att detta kan ha diskuterats i tidigare inlägg. Men i alla fall
1. Det står på förpackningen eller går i alla fall att ta reda på vad fodret innehåller så varför måste man se det?
2. Är det så att pellets drar till sig mer fukt än hö och ex spannmål? Jag brukar ha både pellets och spannmål instängda i tunnor.

Det tredje håller jag helt med dig om. Jag ger inte min häst färdiga foderblandningar alls. De pellets jag ger är lusernpellets (ej Krafft).

1, Jag ser inte kvalitén på råvarorna i pelletsen. Värdena är iofs viktiga, men råvarukvalitén är lika viktig

2, Enligt mina erfarenheter så drar iaf pelletsen till sig mer fukt än vad spannmål gör. Har allt mitt foder instängt i en gammal frysbox, så där är det fuktskyddat, men det är ju inte bara under förvaringen det utsätts för fukt (mer fukt än spannmål törs jag nog säga, utan vetenskapliga studier, att, ja det drar pellets till sig). Har de senare åren fodrat med hösilage, och det är ju fuktigt (fuktigare än hö...) redan innan så hö har jag inte med i mina beräkningar. ;)

Lucern (hippo) är det enda pelleterade foder mina hästar fått, och då rejält uppblött (köper aldrig pelleterad betfor heller, föredrar den rivna). Har hittills aldrig lyckats få till en optimal foderstat baserad på färdigfoder till någon av mina hästar...

Men de är ju en häst som ska äta de inte en bäbis lr??
Min ena pålle käkar då oblött pellets å de har han inte dött av hittills, han skulle aldrig äta de om han fick de som en tjock "gegga"... :)

Nej precis just därför ställde jag frågan! :)
Har aldrig haft tanken att blöta upp pelletsen åt mina hästar, men det slog mig att väldigt många verkade göra det.. (Men i den här tråden verkar det inte vara alltför många som gör det trots allt:))

Svarar på det jag antar kommer från mig: ;)
Flyinge fodrar med Krafft, men enligt en bekant till mig, fd anställd på Flyinge, så fodrar de inte ENBART med Krafft, och inte alla hästar heller. Har inte sett det med egna ögon, men har svårt att tro att h*n skulle hitta på ngt sådant "bara för att"

Det är så en typisk myt börjar. Det är aldrig någon som har upplevt dessa saker själv utan det är en granne, en släkting, en kompis. Så länge ingen lägger fram konkreta fakta med ett bra underlag så tror jag inte på något som börja: "en kompis, en granne osv" (det är dock inget illa ment utan det är bara ett konstaternade). När jag var på Flyinge så fick de flesta hästarna Krafft.

Den sista anledningen att det blir billigare om man blandar själv är den enda anledningen som jag köper rakt av.

Problemet blir dock om man behöver kompletera med mycket protein. Då är Kraffts protein utan tvekan det bästa man kan ge hästen. I motsats till tex soja så har det ingen maxgiva. Men billigt är det inte.

Mvh

Tora

1, Jag ser inte kvalitén på råvarorna i pelletsen. Värdena är iofs viktiga, men råvarukvalitén är lika viktig

2, Enligt mina erfarenheter så drar iaf pelletsen till sig mer fukt än vad spannmål gör. Har allt mitt foder instängt i en gammal frysbox, så där är det fuktskyddat, men det är ju inte bara under förvaringen det utsätts för fukt (mer fukt än spannmål törs jag nog säga, utan vetenskapliga studier, att, ja det drar pellets till sig). Har de senare åren fodrat med hösilage, och det är ju fuktigt (fuktigare än hö...) redan innan så hö har jag inte med i mina beräkningar. ;)

Lucern (hippo) är det enda pelleterade foder mina hästar fått, och då rejält uppblött (köper aldrig pelleterad betfor heller, föredrar den rivna). Har hittills aldrig lyckats få till en optimal foderstat baserad på färdigfoder till någon av mina hästar...

Misstänker starkt att de flesta fodertillverkare har en bra mycket bättre hygienisk kontroll av sina produkter än vad du någonsin kan se själv på tex havre. Undar om inte du lurar dig lite själv där.

De gånger jag har behövt komplettera med något utöver höt så brukar jag alltid börja på det billigaste och enklast för att sedan jobba mig uppåt beroende på vad hästen behöver. Dock börjar jag gärna med Lucern och det är ju inte billigt direkt men undantaget bekräftar regeln.

Har dock aldrig haft något problem att få ihop en foderstat nu när Krafft har sitt Protein (varför kan ingen annan fodertillverkare ta fram ett liknade foder så att vi konsumenter får lite priskonkurans?).

Mvh

Tora

Jag tycker inte att KRAFFT verkar sådär jättedyrt! Om jag räknar i hop allt så får de flesta betala mycket mer än mig i månaden! Men iof så ingår ju mitt hö och betforen i stallhyran (+ havre men det ska jag inte fodra med)

Men det kanske blir det i längden? Eller vilka foder använder ni som är sådär dyra?

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 354
Senast: Castellini
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 440
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V