Är Krafft ett dåligt foder?

Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Per utfodringstillfälle skall det vara.

Källa till detta är annars Christina Plancks bok: Hästens näringslära.

Mvh

Tora

Ah!
Det var skillnad, men jag skulle inte fodra min stora med så mkt mat åt gången.
Får ca 1 kg per tillfälle. På sin höjd 1,5.
Får mat 6 ggr om dagen.

Ah!
Det var skillnad, men jag skulle inte fodra min stora med så mkt mat åt gången.
Får ca 1 kg per tillfälle. På sin höjd 1,5.
Får mat 6 ggr om dagen.

Oj, det var lyxigt... Det är inte kollektivstall antar jag.. :)

Jag måste nog hålla med ovanstående mattegeni (alltså inlägget ovanför ditt)... Det måste ju vara 2 delar den har svällt... En del är torr, övriga 2 delar är när den har svällt... 1/3 i, 2/3 sväller den... burken full 3/3, eller har jag gjort bort mig? :confused:

Det var detta inlägg jag kommenterade

"Fast då har den ju inte svällt 3ggr

3ggr är ju sin mängd ggr 3. dvs det du beskriver är ju 1/3 del krafft, 2/3 del vatten ger 1 hel burk dvs krafften har sugit åt sig 2/3 vatten"

Om man gör som det står dvs tar mängden som i detta fallet bör vara 1/3 gånger 3 så får man 1 hel vilket det också blev.

Men jag förstår hur du menar.

Nää:D
Sen har den fri tillgång på hö- i princip. Om det inte blåser bort- som idag:mad:

Ha ha ha.. Måste se ganska roligt ut när hästarna springer och jagar höet.. :rofl:

Skämt och sido... Det är ju skönt om man kan ha det så.. men jag har så himla höga värden på mitt hö, så jag kan inte ge honom obegränsat.. han får bita i det sura och tugga halm.. Han får 6 kg hö om dagen nu.. och ska sättas igång ordentligt snart och då börjar jag öka på höet först.. tror knappast att jag kommer behöva ändra på hans kraftfoder giva.. men vi får väl se...

Han får havre korn kross totalt 5 dl om dagen delat på 3 tillfällen, 1 dl ( torrt mätt ) betfor, och mineraler...

Han är 7-år och arabis... : )

Vad ni kan göra är att lägga morgonhöt i lådor ute i hagen men som är gjorda så att hästarna bara kommer åt lite hö i taget. På detta sättet så har de att göra länge.

Mvh

Tora

Lådor:rofl:

min val. är expert på att hälla ut höt. Vill ha axfröna i botten.

Har en stor tung vattenbalja med vatten i botten.
Tjopp o så har han vänt på den:bump:

*KL*

Det är konstigt att många anser fodret så dåligt o det ändå får säljas. O dessutom är det många hästar i eliten som äter det, utan att ha dött o dessutom kan prestera bra

Ja ! Krafft används ju tex av flyinge på alla dessa snygga hingstar! Finns tillomed reklam om KRAFFT i katalogen :)

Ja ! Krafft används ju tex av flyinge på alla dessa snygga hingstar! Finns tillomed reklam om KRAFFT i katalogen :)

Jo, men vem säger nej till massor av annonsintäkter?
Krafft betalar ju för reklamplatsen. :smirk:
Skulle du säga nej till åtskilliga tusenlappar i sponsorintäkter?? Utan de pengarna skulle vi få betala mkt mer för hingstkatalogen

Jo ja men ändå! Flyinge gör ganska klart att de gillar de fodret, även utan att "bli tvingade". Och jag tror knappast att dom är så dumma att dom använder ett kasst foder bara för pengarna!

Sponsoravtal kan ibland få saker att verka som något helt annat än vad de egentligen är. Visst, håller med om att de inte skulle använda ett dåligt foder enbart pga pengar, men... Är du säker på att de använder Krafft i så stor utsträckning som reklamen får det att verka? :angel: (inside information har viskat mig annorlunda...;) )

Sponsoravtal kan ibland få saker att verka som något helt annat än vad de egentligen är. Visst, håller med om att de inte skulle använda ett dåligt foder enbart pga pengar, men... Är du säker på att de använder Krafft i så stor utsträckning som reklamen får det att verka? :angel: (inside information har viskat mig annorlunda...;) )

Men vad envis man kan vara! :crazy:

Men???

jag har väl inte sagt att det är ett dåligt foder för det, eller?
Har ju bara försökt att få fram att verkligheten ibland inte är likadan som reklamen..

Nej det vet jag väl! Kolla bara på kläder som är mitt andra stora intresse, hur många av oss "döliga" använder foundation på benen liksom, inget är som i reklamerna ^^ hahahaha Menade inte att vara otrevlig! Jag menade bara att alla här i tråden klagar på Krafft (i stort sett alla, utan vi som försvarar) :p Och de har i stort sett inga argument utan att det är dyrt, vilket i mitt fall inte spelar någon roll, bara hästen får det den ska ha :) Och då kom jag med ett stort argument att Flyinge faktiskt använder det fodret och att då måste det ju banne mig vara bra :D

Vad grundar du detta på?
vill se fakta på det!
Så min 800 kg tunga hästskulle bara få drygt 3 kg krafftfoder:eek:
Nä nu cyklar du.
Det skulle aldrig funka.
inte ens min lättfödda får så lite som 2,5 kg vid fullkondition-/ tävling.

Då har du extremt dåligt hö :crazy:

Mitt tävlande halvblod som går fälttävlan får totalt 3kg kraftfoder, när han gick i Falsterbo som 5åring (hoppning) så gick han på ca 3,5kg.

Den som är 175 cm hög och går 130cm hoppning nationellt får ca 2kg kraftfoder

Mitt irländska sto som gick svår fälttävlan gick på ca 3kg kraftfoder när hon tävlade som mest.

Tja de är individer:p
Min är en dm högre o drar Xfull i allt.

Behöver dock mindre nu än när hon var yngre:bow:

Sen är den jäkligt kräsen. Hon gillar bäst "änglahårshö"- då får hon det.

Tja de är individer:p
Min är en dm högre o drar Xfull i allt.

Behöver dock mindre nu än när hon var yngre:bow:

Sen är den jäkligt kräsen. Hon gillar bäst "änglahårshö"- då får hon det.

Äntligen någon som ger hästen exakt vad den vill ha! (Nu menar jag altså att det inte speclar någon roll vad det kostar, bara hästen får det)

Eller har jag rätt??

Tack:banana:
Men det är väldigt jobbigt med en häst som behöver massor med mat o inget duger. just nu passar inte betforen- som hon brukar älska- periodvis:crazy:
Men allt annat som hon brukar äta går fint.
Lämnar dock popcornen i hestekraften
tur att jag har en slasktratt till häst oxå:angel:- så jag slipper slänga allt som jag har provat:bow:

Hahaha :D:D Ja jag undrar hur min lilla kommer att vara :P Hon är bara snart 12 månader men ändå :) När vi var uppe senast ville hon inte ha knäcke eller morötter, det spottade hon ut :p Nöjde sig med den gigantiska balen (hon går på lösdrift i fölgrupp nu) och att pussa på mig :love: Hoppas på att hon blir duktig och äter det jag vill att hon ska äta ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 354
Senast: Castellini
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 440
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka