Är Krafft ett dåligt foder?

Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Okej, jag har inte kollat upp just deras müsli så noga (har fodrat med hippos) , men i alla fall så ska väll resterande sortimentet vara svensk tillverkat. Men då är det antagligen det som gör deras müsli så dyrt.. importerat foder = dyrare pga. att det transporterats så långt.

Nu har jag inte testat deras nya müslisorter- färdigtestat:cool:, men den gamla eller Hackat strå gick inte- Konstig häst- jag vet;)

KL
HUR garanterar Krafft att de har toppkvalité på sina råvaror.
Det är ju l i t e svårt att se på färdigfoder.

förr sas det att de blandade ihop lite sådär lagom bra i kvalité- rykte bara kanske:confused:
Tror iofs att det blivit bättre sen 80-talet.
Men vet att toppryttare som sponsrades då inte gav sina hästar det, utan gav ridskolehästarna det- de som drev den verksamheten samtidigt.

Har de guldhavre/ den röda havren i osv?

Enligt min källa så var det lite si och så med spannmålskvalitén i pelletsfodret, även de spannmålen som inte var tillräckligt bra att de gick att sälja "rena" kunde användas i pellets (detta var i mitten av 90-talet). Hoppas och tror att det blivit bättre sedan dess...

Precis...

Därför känns det bättre att själv blanda till fodret isf att använda färdigt (mkt lättare att få en exakt anpassad foderstat oxå). Tror inte att kvalitén skiljer nämnvärt mellan de olika färdigfodertillverkarnas foder, lite samma skit i krukan som i locket...

Blir jäkligt sur på Lantmännen/ granngården som inte har en varudeklaration på sina foder.
Dessutom packar de alla foder i samma typ av säck. Det gäller att kolla noga vad man tar.

Kondition och mjölksyra är inte samma sak. Konditionen kan man förbättre men mjölksyratröskeln kan man inte "förbättra". Man kan däremot lära vissa hästar att "tåla"/"stå emot" mjölksyran lite bättre.

Har nu inte läst hela tråden ej heller olga... länk, men med mer betfor än spannmål kan man minska mjölksyran i musklerna. Sockret antar jag. Snabb energi.
Briar får- enligt hörsägen 3 kg betfor om dagen.

Blir jäkligt sur på Lantmännen/ granngården som inte har en varudeklaration på sina foder.
Dessutom packar de alla foder i samma typ av säck. Det gäller att kolla noga vad man tar.

Därför köper jag det mesta av bonde direkt ;) Övrigt foder köps på Svenska Foder (utom mineralerna då, eftersom jag vill ha Kraffts vita)

Har nu inte läst hela tråden ej heller olga... länk, men med mer betfor än spannmål kan man minska mjölksyran i musklerna. Sockret antar jag. Snabb energi.
Briar får- enligt hörsägen 3 kg betfor om dagen.

Jag har förstått det som att det är fibrerna med den långsamma energin i betfor som gör att mjölksyran minskas. Men jag är inte helt säker.

Köpte havre av Svenska foder- fin. Granngårdens- grå o dammig:eek:

Har nu hittat en bonde som har lika fin- eller finare än guldhavren.:banana:

Hästarna vi hade åt också kraffts foder och
dem funkade väldigt bra. Förstår inte vad som skulle vara dåligt med det?

Det känner jag igen.... Köpte en period havre från lantmännen (granngården) och den var inte "bara" dammig, den hade STORA dammklumpar i sig (flera säckar hade dammklumpar stora som knytnävar :eek:) Den havren gav man nästan 3 kr/kg för, bonden, som hade mkt bättre, tog bara 0,75kr/kg. :bow: Gissa om jag aldrig mer köpte på lantmännen...

En sak som jag inte fått klart för mig är vartifrån DU lärt dig allt DU kan?

Jag har inte bara gripit något ur luften när jag skrivit något i denna tråd, utan självklart tror jag på vad jag skriver, och har hört det från någon, läst det någonstans eller på annat sätt lärt mig. Och såklart tror jag att det är rätt - och alltså är det för mig fakta.

Men du har aldrig skrivit hur DU lärt dig, vad DU baserar DIN fakta på? För om du INTE lärt dig av "någon som lärt sig av någon eller hört från någon" så måste ju du ha hittat på det? :confused:

Kanske inte alla har samma fakta, men det betyder ju inte att en och samma person alltid har rätt? :idea:

Läs på bla SLU (finns hur många avhandlingar som helst och hästar och deras magproblem, man kan även beställa material därifrån) och Kraffts egen hemsida (där står det bla att Krafft använder inget bindemedel) så har du snart samma faktaunderlag som jag har. Du kan även ringa till bla Helsingborgs Djursjukhus och se om du kan få del av deras studier som de har gjort om magproblem hos hästar. Sen är det självklar diverse böcker som skrivits bla av Christina Planck och en hel del föredrag som man har hunnit gå på genom åren.

Den stora skillnaden är att jag baserar mina slutsatser på fakta inte på en massa myter och "någon som hörde det av någon som hörde det av någon".

Mvh

Tora

alltså ökar risken för foderstrupsförstoppning ju "mjöligare" pelletsen är?
Och generellt så borde pelleterat foder (torrt) riskera förstoppningen mer än annat foder? :)

Skönt med ett riktigt svar :)

Du har fått massvis med riktiga svar. Problemet är att de svaren har inte passat dig.

Mvh

Tora

Fast det behöver ju inte stämma för att vi lärt oss så heller. :D
Det vet man ju aldrig. Men det var ju en agronom som påstod så, man kan ju hoppas att det fanns belägg för det :devil:

Sa denna agronomen också att hästar som får foderstrupsförstoppning av pellets generellt har lättare att få foderstrupsförstoppning av alla slags kraftfoder?

Mvh

Tora

I mitt fall så hade vi uträknad foderstat med flera andra fodersorter innan, bl.a. havre, kornkross, linfrökaka osv för att få ihop det. Hästen var svår att hålla hull på och satte inte riktigt muskler hur rätt man än fodrade. Sedan bytte vi till Kraffts produkter i samband med att vi skulle betäcka henne och efter det så har hon varit superfin i hullet. Antagligen fungerade de ämnena som är i pelletsen bättre för hennes ämnesomsättning.

Jag har haft en del diskussioner om det med Krafft då jag har varit väldigt nyfiken på vad det är som gör att tex Rehaben är så fruktansvärt bra på hästar som är svåra att hålla i hull (egna erfarenheter, inget som är fastställt genom studier). Det skiljer tex inte så mycket på Rehaben och 125:an när det gäller värden. Men när det inte hänt något på 125:an och jag har bytt till Rehaben så har hästen synbart lagt på sig både hull och muskler på bara 2 veckor.

För att sammanfatta det lite kort så beror det på största delen till att Rehaben har en annan sammansättning av de olika råvarorna än 125:an snarare än att innehållet av råvaror är så annorlunda. Rehab är ju främst till konvalescens och äldre hästar där hästen kanske har försämrad upptagningsförmåga av näringsämmnen + att den skall vara skonsam mot magen.

Mvh

Tora

Jag tycker att det låter som att de flesta klagar på fodret genom sitt kanske högre pris? Det är ju inget som har med fodrets "andvändbarhet" att göra! Jag ska använda Krafft till min unghäst och har bara hört bra saker, finns ju tillochmed en speciell "avelserie" som jag misstänker att TS använder, och det ska jag också göra. Bryr mig inte så mycket om pris när det gäller foder, eftersom att det är så fruktansvärt viktigt!

*KL*

Det är konstigt att många anser fodret så dåligt o det ändå får säljas. O dessutom är det många hästar i eliten som äter det, utan att ha dött o dessutom kan prestera bra

Jag tycker att det låter som att de flesta klagar på fodret genom sitt kanske högre pris? Det är ju inget som har med fodrets "andvändbarhet" att göra! Jag ska använda Krafft till min unghäst och har bara hört bra saker, finns ju tillochmed en speciell "avelserie" som jag misstänker att TS använder, och det ska jag också göra. Bryr mig inte så mycket om pris när det gäller foder, eftersom att det är så fruktansvärt viktigt!

Ja det är ju en fråga i sig. Tycket att Krafft var mer prisvärt förut (för kanske 5-8 år sedan) om man jämförde med andra märken. Det är klart att det blir dyrare när spannmålspriserna går upp men det gör ju andra märken också.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 354
Senast: Castellini
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 440
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka