Är Krafft ett dåligt foder?

Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Är det en högpresterande häst? Dvs trav, galopp eller fälttävlan eller är det en vanlig ridhäst?

Jag har just högpresterande hästar, dessa går på Krafft Sport SPC och havre!

Fungerar utmärkt Sport SPC är ett fruktansvärt bra foder för hästar som presterar hårt och sedan jag bytte till det så har de haft betydligt mer ork (dvs högre mjölksyretröskel)

Allvarligt, nu blir JAG nyfiken på vad DU har för krafft? Min svällde till tredubbel storlek när det låg i blöt.... :crazy:

Detta har jag inte märkt öht.

3ggr sin storlek tror jag inte på. När vi blöter för mycket dvs över nivån pellets så blir det bara löst och vattnigt. Det ökar def inte i mängd

Lärde ni er något om hur ett uppblött foder/hela pellets påverkar tändernas kvalité? Jag har hört så olika!

Angående hur mycket sväller krafft? Jag tycker inte att krafft sväller så mycket. Lite (självklart) men definitivt inte så mycket som tre gånger. Nu har jag visserligen bara utfodrat sport, 90 och 125!

Lustigt!
Jag har kraft protein och det sväller, rätt rejält.
Jag har även lusern och sport, allt sväller, ordentligt.
Jag tillskottsfodrar med ovan, grunden är havre och till viss mån kornkross.

Det är väl självklart att det sväller eftersom det suger åt sig vatten. Men att det sväller 3 ggr sin egen storlek som skrevs innan skriver jag inte under med.

Det betyder att av 1kg Krafft så skulle det bli 3kg och det är ju inte riktigt sant. Vatten drar det åt sig och lyckras upp men sväller gör det inte så som man menar med tex betfor.

En pelletsbit blir ju inte 3 ggr så stor

Jag kan inte förklara varför de tycker det är så bra, men jag vill inte använda det, och jag har förklarat varför, samt att jag har goda grunder.

Klart att inte Krafft SKRIVER på påsarna/hemsidan ifall de skulle vara något i fodret som inte var 100%.......

Krafft Rehab är ett foder framtaget tillsammans med Helsingborg för just hästar som är dåliga!!!

Knappast ett foder som skulle vara dåligt så de gav hästarna mer problem

Som sagt, jag skötet inte utfodringen. Jag vet dock att hästägaren är väldigt kunnig och använde sig av analys av fodret osv. Hästarna fick inte mer kraftfoder än någon annan häst. Alla hästmänniskor är inte idioter som inte har någon aning om utfodring...
Nej, jag utger mig inte för att vara något foderproffs men jag har grundläggande kunskaper som räcker för mitt behov när jag utfodrar min häst. Men det är en annan historia.

Jag står fast vid att krafften var orsaken, jag kommer tyvärr inte att ge mig på den punkten. Jag hade inget emot krafft innan, tyckte det verkade bra, men denna händelse har ändrat min uppfattning om deras pelletrerade foder. Nu säger jag inte att det är fel på allt. Tror det var krafft groov eller grund som hästen i fråga fick.
Jag tyckte det var viktigt att nämna i tråden.

Du har aldrig funderat på att detta kanske hade hänt med vilket annat foder som helst?

Oftast är det inte bara kraftfodret som orsakar kolik utan även hö som den ätit, hästen kanske inte dricker tillräckligt eller fått i sig sand. Den kanske har tränats i samband med fodringen, gamla maskangrepp i tarmen etc etc

Är hästen obducerad så kan jag köpa ditt resonemang om de fastställt orsaken till just krafft, men då borde detta stå i journalen och ganska lätt att visa för Krafft :idea:

Mjölksyretröskeln är medfödd och kan dessvärre inte ändras :D

Jasså.

Så du menar att man har den kondition man föds med :rofl:

Konstigt att man försöker höja sin kondition hela tiden, dvs träna på gränsen hela tiden för att höja den

Citat:

En elitlöpares mjölksyratröskel ligger på 85–90% av den maximala hjärtfrekvensen och en motionär på 70–80%. Genom att ligga strax under mjölksyratröskeln så höjer man den successivt. Detta leder med tiden till att man kan hålla hög fart under en längre tid.

Källa: http://www.marathon.se/popups/article.cfm?NewsId=9156

Det är väl självklart att det sväller eftersom det suger åt sig vatten. Men att det sväller 3 ggr sin egen storlek som skrevs innan skriver jag inte under med.

Det betyder att av 1kg Krafft så skulle det bli 3kg och det är ju inte riktigt sant. Vatten drar det åt sig och lyckras upp men sväller gör det inte så som man menar med tex betfor.

Ja precis, pelletsen blir ju inte som en propp när de suger åt sig vatten, de smulas ju sönder och blir 'gröt'.

Jag ger Krafft Groov 125 till mina, har även gett Rehab till en konvalescent, och mina hästar är jättefina i hull och allting och har aldrig någonsin haft problem med magen. Har aldrig haft kolikkänning på en enda häst. De äter Krafft Lucernpellets också, torra, ihop med sina andra pellets och de får öven betfor och vetekli.Grovfodret är vanligt torrhö av bra kvalitet.
Tror inte det är ett speciellt foder som gör kolik utan allmäntillståndet hos hästen, kan ju vara vad som helst som påverkar. En del hästar är mer benägna att få kolik helt enkelt. Sedan kan det säkert bero på andra fodersorter med, allt hänger ju ihop med hur BRA hästen mår och hur stabil tarmflora den har.

Mjölksyretrösklen hos häst ligger på 4mmol (givetvis individuellt) och ändras inte nämnvärt. Därimot ändras hästens kapacitet att arbeta med mjölksyra och kroppens kapacitet att transportera bort denna mjölksyra.
Mjölksyra bildas när typ 11b aktiveras (muskel)och det är främst denna muskeltyp som bildar laktatet. När vi tränar hästarna tränar vi kapaciteten hos typ 11a som arbetar med syre och inte bildar lika mycket laktat.

Min högst personliga åsikt är att ett fodermedel visst kan påverka denna processen. Hästen kan inte prestera om inte foderstaten är korrekt, men en korrekt foderstat är högst individuellt.
Många stall jag arbetat i har använt krafft (travstall) och där har hästar funnits som sprungit i guld. Givetvis vet jag inte hur det hade gått för tränarna om de fodrat med övriga foder så det är bara spekualtioner. Men jag har jättesvårt att tänka mig att ett så pass välanvänt foder inte skulle vara bra för hästarna, presterande eller ej.

hehe, min krafft grund blev iallafall det!
jag har fodret i godisburkar från affärer (ni vet hur de ser ut? genomskinliga, fyrkantiga?)
0,5 kg krafft i den (ungefär 1/3 av burken) och sen vatten upp till kanten.
TRALLAA, några timmar senare hade pelletsen sugit åt sig allt vatten, och det var endast lite fuktigt i (inte rinnigt som det borde varit om pelletsen slutat svälla efter en liten liten stund), så JO - MIN krafft grund svällde ggr 3, och varför inte den andra krafften gör det har jag absolut ingen aning om :)
Men därför skulle jag inte vilja ge torr krafft GRUND till min häst.

och självklart så blir jag ju misstänksam mot allt pelleterat efter detta, inte svårt att förstå - och därför ger jag inget pelleterat. :p

Himla lustigt att kan vara så, undrar varför?
Skillnader i vatten?
Tiden fodret får svälla?

Fast då har den ju inte svällt 3ggr :idea:

3ggr är ju sin mängd ggr 3. dvs det du beskriver är ju 1/3 del krafft, 2/3 del vatten ger 1 hel burk dvs krafften har sugit åt sig 2/3 vatten

I mitt fall så hade vi uträknad foderstat med flera andra fodersorter innan, bl.a. havre, kornkross, linfrökaka osv för att få ihop det. Hästen var svår att hålla hull på och satte inte riktigt muskler hur rätt man än fodrade. Sedan bytte vi till Kraffts produkter i samband med att vi skulle betäcka henne och efter det så har hon varit superfin i hullet. Antagligen fungerade de ämnena som är i pelletsen bättre för hennes ämnesomsättning.

Vad är bäst? Hur definierar du det?
jag tycker tex att soja är dåligt när tom Brasilien själva säger att det är katastrof för landet.

Mkt intressant tråd. Har inte kommit så långt ännu, men måste lägga in en fundering om sojabönan. Den sägs (och är) vara ett dåligt foder för hästen pga miljön, bl.a. Men sojabönan används ju till så mkt annat oxå. Ersättning för kött t.ex. är ju en industri som växer sig allt större. Hur går detta ihop. Att byta ut vårt kött mot soja är tydligen okej, men inte utfodra hästen. Säger inte att två fel gör ett rätt, utan är mer intresserad av tankegången.

Har läst här i trådarna och det är många som inte alls gillar Kraffts produkter, har dock inte fått någon förklaring till varför det skulle vara så dåligt? Enda anledning är att det är stora och hårda pellets har jag läst, men det är ju lätt att lösa genom att blöta.

Jag själv ger mitt högdräktiga Krafft grov 125 och hon är i jättebra hull.

Så nu skulle jag vilja ha synpunkter på deras produkter från er bukare!

Jag är emot pelletterade foder över lag, och undviker dem så långt det är möjligt. Ger hellre "rena" foder (dvs havre, kornkross, soja, betfor osv), även om det innebär fler säckar o mer meckande med iordninggörandet av foder. Då vet jag exakt vad jag ger mina hästar. Har dock alltid använt mig av Kraffts mineraler (vita)

Sen har jag en bekant som arbetat på företaget som framställer Kraffts produkter, och att höra hans berättelser var lite avskräckande. :eek:

Sen har jag även någonstans läst (kommer inte ihåg vart) att pelletsfoder kan sättas i samband med njurproblem hos hästar, då det ofta ges torrt eller otillräckligt uppblött, och på så sätt suger åt sig vätska från hästarna. Hur vetenskapligt den studien var utförd låter jag vara osagt

Har fodrat med Krafft Grund i 3 år och är helnöjd. Gick över till Krafft Sport till kvällsmålet för ca 2 månader sen. Fick lite pikar från min tränare som tycker att Krafft är bortkastade pengar, men jag märker resultat. Länge leve Krafft Sport, min häst är i toppform. Förstår inte heller vartifrån all negativ kritik kommer ifrån, man hör ofta gnäll men sällan en förklaring.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 355
Senast: Castellini
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 440
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 544
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka