Är Krafft ett dåligt foder?

Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Jag tror att herr lastbilschafför hittat på hela den där historien. låter världigt väldigt konstigt att bara hälla havren på backensådär?

Har själv sett spannmål i stora högar utanför lantmännens silos, det har varit år när skördarna varit väldigt goda och det inte funnits plats i silosarna. Vilken/vilka sorter det var vet jag inte och på det aktuella stället tillverkas inget foder utan all spannmål skall vidare. Så jag ser det inte som otroligt att havren tippats direkt på backen!

Ro i själen?

Nej men allvarligt så var det menat med lite ironi.

I övrigt tycker jag det är humoristiskt att några blir påhoppade och krävs på forskning för att backa upp denna information när "motsidan" inte gör detsamma.

Personligen tycker jag att krafft är ett ypperligt foder. Helt basera på egna erfarenhet och inte stött av forskning

I övrigt tycker jag det är humoristiskt att några blir påhoppade och krävs på forskning för att backa upp denna information när "motsidan" inte gör detsamma.

Man kan ju undra vad det beror på? Jag menar här att inte alla kräver detta?

Sedan tycker inte jag att det är att bli påhoppad om ngn undrar vad man har för underlag till ett argument som man för fram i en diskussion.

kl

Tror nog att det här är något som med det mesta annat är individuellt. Min unge man fick snabbt kolik av Krafft Groov. Min gamle däremot (mycket kolikbenägen och har fått ett antal anfall av lucern t ex) äter Krafft Groov och har gjort det i cirka fem månader nu. Det bekommer honom mycket väl och han har fått upp sin vikt. Det som är bra för den ene är inte säkert att det är lika bra för den andre.

De lusernpellets som jag köper av annat märke innehåller inte några tillsatser. De måste alltså hållas ihop av det malda lusernet i sig. Jag antar att det innehåller en del stärkelse som ju är ett klister vilket andra redan har talat om. Dessutom vet jag inte om jag anser melass vara olämpligt. Jag väljer bort det om jag kan men jag tror inte att det är skadligt inte för de flesta hästar i alla fall.

Nejnej, det är väl inte melass i krafften? jag undrade då vad som höll samman det! melass är inte farligt :)

De är växtätare äter framförallt björnbärsbuskar.

en sann vandrande-pinne-vetare :D

Vad vinner man då? En snygg kista?
:rofl::bow:

Jag vill dock ha sådana grunder som baseras på bevisade fakta och inte några "jag har hört från någon som har hört från någon...." och liknade.

Mvh

Tora

En sak som jag inte fått klart för mig är vartifrån DU lärt dig allt DU kan?

Jag har inte bara gripit något ur luften när jag skrivit något i denna tråd, utan självklart tror jag på vad jag skriver, och har hört det från någon, läst det någonstans eller på annat sätt lärt mig. Och såklart tror jag att det är rätt - och alltså är det för mig fakta.

Men du har aldrig skrivit hur DU lärt dig, vad DU baserar DIN fakta på? För om du INTE lärt dig av "någon som lärt sig av någon eller hört från någon" så måste ju du ha hittat på det? :confused:

Kanske inte alla har samma fakta, men det betyder ju inte att en och samma person alltid har rätt? :idea:

Eftersom Tora precis som jag är förtjust i krafft protein så skulle jag gissa att det är det fodret hon pratar om och det sväller inte alls det bara faller sönder. Krafft grund sväller lite grann men absolut inte till tredubbel storlek och inte ens till dubbel storlek (för mig).

Jag blötlägger krafft protein och för mig sväller det lite.

*kl*

Såhär lärde vi oss på veterinärutbildningen: orsaken till att blötlägga är att parikelstorleken i pellets är liten. Hästens sväljreflex initieras när fodret har tillräckligt liten partikelstorlek. Då pelleterat foder har så liten storlek när pelleten krossats så sväljer hästen maten innan tillräckligt med saliv hunnit blandas med maten. Därför kan foderstrupsförstoppning uppstå.

Såhär lärde vi oss på veterinärutbildningen: orsaken till att blötlägga är att parikelstorleken i pellets är liten. Hästens sväljreflex initieras när fodret har tillräckligt liten partikelstorlek. Då pelleterat foder har så liten storlek när pelleten krossats så sväljer hästen maten innan tillräckligt med saliv hunnit blandas med maten. Därför kan foderstrupsförstoppning uppstå.

alltså ökar risken för foderstrupsförstoppning ju "mjöligare" pelletsen är?
Och generellt så borde pelleterat foder (torrt) riskera förstoppningen mer än annat foder? :)

Skönt med ett riktigt svar :)

jag bara kollar mig själv så jag verkligen förstod det rätt! :p

Fast det behöver ju inte stämma för att vi lärt oss så heller. :D
Det vet man ju aldrig. Men det var ju en agronom som påstod så, man kan ju hoppas att det fanns belägg för det :devil:

inte ett dåligt foder, men ett dåligt pris.

Förresten är det ju orimligt att krafft-pellets inte skulle svälla. :confused:

Om man blötlägger någon som kan ta upp vatten så sväller det. Och pellets har ganska hög TS, det tar upp vatten och sväller.

Fast det behöver ju inte stämma för att vi lärt oss så heller. :D
Det vet man ju aldrig. Men det var ju en agronom som påstod så, man kan ju hoppas att det fanns belägg för det :devil:

jo man kan ju som sagt hoppas :angel: hehe ;)

Ja, NÅGONTING är det ju uppenbarligen som skiljer dem åt eftersom hästen äter hö utan problem men inte tål lucernet. Om jag bara känner på hacket och känner på höet så, utan att veta, gissar jag att det är melass i hacket eftersom det är av lite klibbig art och luktar svagt av melass.

Hästarna har vad jag har observerat i a f svårt att få i sig hacket och mer än en häst har hostat upp "bollar" med hack. Jag har naturligtvis inga vetenskapliga belägg ( det har förmodligen bara 1 promille av oss som skriver här ) utan går helt på mina egna erfarenheter.
Ge torr betfor tycker jag verkar helt korkat faktiskt och det skulle jag aldrig få för mig att göra även om det gör så i Frankrike eller någon annanstans.

Nu handlade det här ju om Krafft foder så för att återknyta till det så är min egen erfarenhet att det är ett hyfsat foder till ett ganska ok pris, ok pris så länge man håller sig till basfodrena dvs.

Gör de?

Om man har de hemma i bur äter de gärna sallad. Sedan duschar man men blomspruta så att de får lite droppar att dicka.
Tvåkönade, lägger ägg, som det sedan kommer fram bebispinnar från.

Det var jag som inte kunde låta bli igår. Jag tröttnade lite på alla olika påståenden från mjöliga pellets till vandrande pinnars matvanor.

Jag måste erkänna att jag inte vet så mkt om dem.
Jag hämtade det från internet:
Naturhistoriska riksmuseet
"Föda
Alla vandrande pinnar är växtätare. Björnbär är en växt som de flesta arter äter, annars är det bara att prova med olika växter under sommaren. Se bara till att de inte är besprutade med olika insektsgifter - d.v.s. ta inga växter från planteringar. Men vintertid är det litet svårt, och då kan man ge dem salladsblad. Men kom här ihåg att skölja dessa i rinnnade vatten så att eventuella gifter kommer bort och tag bort de yttre bladen."

Jag tyckte också det var lite konstigt.

KL

Jag ger Krafft produkter till min häst sedan i slutet på December. Har innan haft Mustang Musli & Havre. Jag är nöjd med Krafft då min häst lagt på sig mer massa, orkar mer i träning & agerar inte hetsigt längre. Jag blöter inte pelletsen, hon får Krafft BlåRöd & havre blågul ihop med Kraffts HöMix så hon äter i lugn takt.

Det enda jag har att klaga på är just priset..

Jag föredrar grönmjöl som främsta proteinkälla.

Försöker använda kraftfoder i så liten mån som möjligt, tyvärr blir det Hippo Alfa till fullblodet då han inte äter annat. Och då är det tyvärr också en andel soja i. Soja är kass ur flera synpunkter, bl a hästens och miljön.

Jag gav Hippo Grow Alfa till mitt dräktiga sto ända tills vi var inne och tog ett blodprov i samband med en kolik. Detta blodprov visade att hon låg för lågt på proteiner :crazy:

Bytte till Krafft Pluss grön och efter ett tag så tog vi nytt prov och då hade värdena blivit betydligt bättre.

Så att Grow alfa jämfört med Pluss grön skulle vara bättre är jag tveksam till nu

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 355
Senast: Castellini
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 440
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 544
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka