Är Krafft ett dåligt foder?

Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Du har inga goda grunder du har bara svamel. Skriv i så fall att för att du helt enkelt tycker det men skriv inte att du har goda grunder, för goda grunder är något som saknas helt.

Vad tror du att Krafft undanhåller? Är det någon hemlig konspiration mot hästägarna i Sverige :rofl:?

Jag kan förklara varför Helsingborg använder bla Krafft Rehab. Det är helt enkelt för att Krafft Rehab är ett bra foder som passar hästar som har problem med sina magar.

Mvh

Tora

Men kära vän, jag har visst goda grunder varför jag inte vill använda krafft till min häst!

Min dam är 11 år och behöver fortfarande tilskott :crazy:. Jag ska nog börja med en enkel och billig hobby som vandrandepinnar eller dylikt.

Ska vi skapa en vandrande-pinne-klubb? Min häst behöver också kraftfoder (och i viss mån grovfoder när han står inne) under betet. Tillägger att han inte står helt utan att jag rider honom under större delen av betessäsongen.

kan man inte avla jättestora vandrande pinnar? Då kan man ha som hobby att klättra på sitt husdjur... ;)

Men om hon är stora så måste dom ju äta mer också = ännu en dyr hobby :p

Att hästen är död och åt av Kraffts sortiment kan lika gärna förklaras av dåliga utfodringsrutiner (vilket är det vanligaste och det finns det ordentliga studier gjorda på och inte några påståenden från någon som har hört från någon som har hört från en veterinär).

Jag kan utan att ha sett hästen påstå att det med största sannolikhet är felaktiga utfodringsrutiner som är fel pga ett flertal studier som har gjort om just kolikhästar. Bla Helsingborgs djursjukhus har gjort en sådan studie (de använder bla Krafft Rehab där och har haft väldigt bra resultat av det på hästar med magproblem).

Mvh

Tora
Om du läst mina tidigare inlägg så ser du att det inte var något fel på utfodringsrutinerna överhuvudtaget. Hästarna fick bra grovfoder, ordentligt med motion och daglig utevistelse samt fodring minst 4 ggr per dag.
Det går tyvärr inte att komma ifrån att DENNA GÅNG var dett krafften som orsakade problemet.

Men kära vän, jag har visst goda grunder varför jag inte vill använda krafft till min häst!

Men kan inte du lista dessa goda grunder för oss andra. Jag vill dock ha sådana grunder som baseras på bevisade fakta och inte några "jag har hört från någon som har hört från någon...." och liknade.

Är det så att någon sitter inne med fakta som bevisar att någon av Kraffts produkter skulle vara skadliga så vill jag gärna veta om dessa. Jag ger bla Kraffts produkter till mina hästar och skulle det vara något som är skadligt för hästen så måste jag omvärdera mitt användande av deras produkter.

Mvh

Tora

Jag kan inte förklara varför de tycker det är så bra, men jag vill inte använda det, och jag har förklarat varför, samt att jag har goda grunder.

Klart att inte Krafft SKRIVER på påsarna/hemsidan ifall de skulle vara något i fodret som inte var 100%.......

För mig är en god grund ett fall som detta något som är baserat på fakta. Jag har läst igenom alltihop och jag kan fortfarande inte förstå dina goda grunder. Du har inte lyckats visa att dina påståenden om saliv och annat stämmer. Men jag kan naturligtvis ha missat ngt inlägg. Sedan tycker inte jag att jag har försvarat Krafft bara för att jag har haft invändningar mot ditt resonemang. Jag köper en del av Kraffts produkter eftersom de säljs här där jag bor. Denna vinter köper jag lusernhack och mineraler. Tidigare år har jag även köpt proteintillskottet. Jag har inte någon speciell uppfattning om deras produkter. Mina invändningar mot dem är mest priset och deras reklambroschyrer. Men jag tycker att det är lite väl häftigt att gå ut och påstå ngt som man sedan inte kan visa.

Varför skulle de tillsätta ngt som var olämpligt?

Fast du har ju fortfarande inte kunnat peka på exakt vad det är som gör Krafft till ett dåligt foder....

Om du läst mina tidigare inlägg så ser du att det inte var något fel på utfodringsrutinerna överhuvudtaget. Hästarna fick bra grovfoder, ordentligt med motion och daglig utevistelse samt fodring minst 4 ggr per dag.
Det går tyvärr inte att komma ifrån att DENNA GÅNG var dett krafften som orsakade problemet.

Det du räknar upp som bra fodringsrutiner är bara de yttersta grunderna. Sen tillkommer också förvaring, mängden kraftfoder, anpassat kraftfoder individuellt för varje häst, vattenkvalite osv.

Jag har bara ditt ord på att utfodringsrutinerna var bra. Tyvärr visar dina tidigare inlägg ganska så stora kunskapsluckor i foderlära. Så tyvärr så säger mig det inte speciellt mycket.

Däremot så är jag intresserad av att komma i kontakt med hästägaren/ägarna i fråga så kan jag själv utfråga dessa angående deras fodringsrutiner och själv avgöra om dessa var bra eller inte och om det möjligtvis skulle vara så att produkten Krafft är boven i dramat eller om det är felaktig utfodring av kraftfoder som har orskat koliken. Det är säkert så att det är kraftfodret som orsakat koliken men frågan är om det är Kraffts produkter i sig eller kraftfodret överhuvudtaget (dvs okunskap av hästägaren).

Det finns säkert hästar som har fått kolik som har använt sig av Krafftsprodukter. Men det är inte märket i sig som orsakat koliken utan felaktig hantering av kraftfoder.

Om tex en häst rymmer och äter upp en hel säck med Krafft 125 och dör så är det ju inte Kraffts sortiment i sig som gjorde att den dog även om kraftfodret orsakade hästens död. Förstår du?

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Om alla tänker som du så finns det garanterat MÅNGA hästar som dött av alla möjliga fodersorter, ingenting är säkert längre med andra ord. Att du är 100 på att Kraffts pellets haft ihjäl en häst är ändå väldigt bra odds! Hur stor är sannorlikheten att en häst i din närhet skulle råka ut för samma sak igen? (med just krafft) (om det nu är så)

För mig är en god grund ett fall som detta något som är baserat på fakta. Jag har läst igenom alltihop och jag kan fortfarande inte förstå dina goda grunder. Du har inte lyckats visa att dina påståenden om saliv och annat stämmer. Men jag kan naturligtvis ha missat ngt inlägg. Sedan tycker inte jag att jag har försvarat Krafft bara för att jag har haft invändningar mot ditt resonemang. Jag köper en del av Kraffts produkter eftersom de säljs här där jag bor. Denna vinter köper jag lusernhack och mineraler. Tidigare år har jag även köpt proteintillskottet. Jag har inte någon speciell uppfattning om deras produkter. Mina invändningar mot dem är mest priset och deras reklambroschyrer. Men jag tycker att det är lite väl häftigt att gå ut och påstå ngt som man sedan inte kan visa.

Varför skulle de tillsätta ngt som var olämpligt?

Det tror jag att de flesta av oss tycker. Kraffts produkter är inte det absolut bästa, men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara farligt för hästen på något sätt.

Det som är i fetstil är anledningen till att jag har reagerat och ens orkat skriva i denna tråden.

Mvh

Tora

Det du räknar upp som bra fodringsrutiner är bara de yttersta grunderna. Sen tillkommer också förvaring, mängden kraftfoder, anpassat kraftfoder individuellt för varje häst, vattenkvalite osv.

Jag har bara ditt ord på att utfodringsrutinerna var bra. Tyvärr visar dina tidigare inlägg ganska så stora kunskapsluckor i foderlära. Så tyvärr så säger mig det inte speciellt mycket.

Däremot så är jag intresserad av att komma i kontakt med hästägaren/ägarna i fråga så kan jag själv utfråga dessa angående deras fodringsrutiner och själv avgöra om dessa var bra eller inte och om det möjligtvis skulle vara så att produkten Krafft är boven i dramat eller om det är felaktig utfodring av kraftfoder som har orskat koliken. Det är säkert så att det är kraftfodret som orsakat koliken men frågan är om det är Kraffts produkter i sig eller kraftfodret överhuvudtaget (dvs okunskap av hästägaren).

Det finns säkert hästar som har fått kolik som har använt sig av Krafftsprodukter. Men det är inte märket i sig som orsakat koliken utan felaktig hantering av kraftfoder.

Om tex en häst rymmer och äter upp en hel säck med Krafft 125 och dör så är det ju inte Kraffts sortiment i sig som gjorde att den dog även om kraftfodret orsakade hästens död. Förstår du?

Mvh

Tora

Som sagt, jag skötet inte utfodringen. Jag vet dock att hästägaren är väldigt kunnig och använde sig av analys av fodret osv. Hästarna fick inte mer kraftfoder än någon annan häst. Alla hästmänniskor är inte idioter som inte har någon aning om utfodring...
Nej, jag utger mig inte för att vara något foderproffs men jag har grundläggande kunskaper som räcker för mitt behov när jag utfodrar min häst. Men det är en annan historia.

Jag står fast vid att krafften var orsaken, jag kommer tyvärr inte att ge mig på den punkten. Jag hade inget emot krafft innan, tyckte det verkade bra, men denna händelse har ändrat min uppfattning om deras pelletrerade foder. Nu säger jag inte att det är fel på allt. Tror det var krafft groov eller grund som hästen i fråga fick.
Jag tyckte det var viktigt att nämna i tråden.

Om alla tänker som du så finns det garanterat MÅNGA hästar som dött av alla möjliga fodersorter, ingenting är säkert längre med andra ord. Att du är 100 på att Kraffts pellets haft ihjäl en häst är ändå väldigt bra odds! Hur stor är sannorlikheten att en häst i din närhet skulle råka ut för samma sak igen? (med just krafft) (om det nu är så)

Klart det är bra odds!!
Jag tror att risken är liten att min häst kommer att drabbas, men det spelar ingen roll, jag tar inte risken när jag har sett vad som kan hända. Känns himla onödigt eller hur?
Dessutom är jag otroligt nöjd med det andra pelletrerade fodret jag ger min häst, så det finns ingen anledning att använda kraffts pellets.

Som sagt, jag skötet inte utfodringen. Jag vet dock att hästägaren är väldigt kunnig och använde sig av analys av fodret osv. Hästarna fick inte mer kraftfoder än någon annan häst. Alla hästmänniskor är inte idioter som inte har någon aning om utfodring...
Nej, jag utger mig inte för att vara något foderproffs men jag har grundläggande kunskaper som räcker för mitt behov när jag utfodrar min häst. Men det är en annan historia.

Jag står fast vid att krafften var orsaken, jag kommer tyvärr inte att ge mig på den punkten. Jag hade inget emot krafft innan, tyckte det verkade bra, men denna händelse har ändrat min uppfattning om deras pelletrerade foder. Nu säger jag inte att det är fel på allt. Tror det var krafft groov eller grund som hästen i fråga fick.
Jag tyckte det var viktigt att nämna i tråden.

Men du har inga som helst fakta. Det enda du har är en luddig "någon har pratat med någon som har pratat med en veterinär". Inga som helst fakta eller logiska grunder för påståendet. Att sprida sådan lösryckta myter är för mig helt ofattbart att man kan göra.

Du kan fodra med precis vad du vill men sprid inga faktalösa påståenden som inte går att bekräfta på något sätt. Det är ingen här som vill övertyga dig om att du borde fodra med Krafft. Däremot så försöker vi få dig att sluta sprida illsiniga rykten med ingen sanningshalt i.

Jag har svårt att tänka mig att man inte skulle kräva ersättning för ens häst om den dog pga att det var något fel med fodret.

Så tills du har mer på fötterna än lösrykta påståenden så hamnar din historia i kategorin myter.

Mvh

Tora

Klart det är bra odds!!
Jag tror att risken är liten att min häst kommer att drabbas, men det spelar ingen roll, jag tar inte risken när jag har sett vad som kan hända. Känns himla onödigt eller hur?
Dessutom är jag otroligt nöjd med det andra pelletrerade fodret jag ger min häst, så det finns ingen anledning att använda kraffts pellets.

Så du ger din häst pelleterat foder. Det här känns bara tokigare och tokigare. Jag hade förstått dina farhågor om du rent generellt var emot pelleterat foder men att som du tro att Krafft blandar ner något farligt i sitt foder är ju bara komiskt.

Vad är det i Kraffts pellets som är så farligt att du tror det tar död på hästarna? Det kan ju inte vara bindemedlet då Krafft inte använder bindemedel i sina produkter.

Återigen så känns det så lustigt att alla dessa historier är så likadana: "Det var en häst i ett stall för några år sedan vars ägare talade om för mig att veterinären hade sagt....... ". När man sedan börjar fråga om fakta runt historien så blir det alltid så vagt och luddigt. Men sprida dessa historier kan man minsan göra hur som helst.

Mvh

Tora

Men du har inga som helst fakta. Det enda du har är en luddig "någon har pratat med någon som har pratat med en veterinär". Inga som helst fakta eller logiska grunder för påståendet. Att sprida sådan lösryckta myter är för mig helt ofattbart att man kan göra.

Du kan fodra med precis vad du vill men sprid inga faktalösa påståenden som inte går att bekräfta på något sätt. Det är ingen här som vill övertyga dig om att du borde fodra med Krafft. Däremot så försöker vi få dig att sluta sprida illsiniga rykten med ingen sanningshalt i.

Jag har svårt att tänka mig att man inte skulle kräva ersättning för ens häst om den dog pga att det var något fel med fodret.

Så tills du har mer på fötterna än lösrykta påståenden så hamnar din historia i kategorin myter.

Mvh

Tora
Sorry, men nu drar jag mig ur denna diskussionen. Du läser inte mina inlägg ordentligt överhuvudtaget. Jag KÄNDE både hästen och hästägaren mycket väl. Detta är inte någonting jag hört av någon väninnas, kompis, kompis.
Tycker också det är ganska respektlöst mot hästägare och veterinär att bara säga att de har fel, "det kan ABSOLUT inte vara krafft. vad somhelst annat men inte krafften", det är vad du påstår.

Och jag struntar i om märket på fodret är krafft eller något annat, just detta foder dog hästen av, och den andra var också nära att stryka med. Jag har dålig erfarenhet av fodret och vill inte ge min häst detta. Punkt slut. Att många är nöjda med kraffts pellets har jag inget emot, klart som sjutton man är nöjd om det funkar bra på ens häst.
Jag försöker inte svartmåla deras varumärke eller så, jag talar utifrån egen erfarenhet av en specifik fodersort.

tack för mig.

Så du ger din häst pelleterat foder. Det här känns bara tokigare och tokigare. Jag hade förstått dina farhågor om du rent generellt var emot pelleterat foder men att som du tro att Krafft blandar ner något farligt i sitt foder är ju bara komiskt.

Ja jag använder pelletrerat foder (alltid blötlagt), och det är detta foder jag jämfört med när jag ville testa hur mycket de olika fodren svällde när de blötlades.
Jag är inte mot något foder generellt, det har jag aldrig påstått. det enda jag påstått är att jag inte vill ge krafft pelletrearade eftersom en häst jag kände väl dog av kolik på grund av detta foder.

Men hon var ju nöjd med Krafft innan hästen dog också om jag förstått rätt. Vad kommer du ge för foder när någon annan häst i din närhet blir sjuk/avlivas pga det fodret du ger nu?

Uppblött så ser ju alla pelletterade foder likadana ut (som en gröt) och därmed kan inte ett foder vara farligare än ett annat... Eller hon gav kanske torrt, isf har jag missat det inlägget...

Hej

jag kan ge min anledning till varför jag INTE använder Kraffts produkter
det är nämligen som så här en bekant till mig kör lastbil och ibland kör han även havre till Kraffts fabrik.
när han kom fram fösta gången så såg han en jätte hög med havre med ett tjockt lager mögel på. han frågade vart han skulle lasta av eftersom han antog att högen var kaserad. Men döm om han fövåning när de bad honom tippa havre på den högen.
så han var tvungen att fråga:
-men är inte den havren kaserad?
-nej det är den inte vi använder den till foder produktionen.
Snopen åkte han därifrån.

Oj, låter sjukt att de använder mögliga råvaror. Dock garanterar krafft hygienen på fodret. Det går inte ihop för mig :crazy: Från deras hemsida: "Dessutom innebär den höga temperaturen under själva pelleteringsprocessen att skadliga mikroorganismer till stor del dödas." Men det låter konstigt att de använder möglig havre... Har svårt att tro din bekantas historia.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 355
Senast: Castellini
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 440
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 544
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka