Är Krafft ett dåligt foder?

Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

...eller flera hästar i vårat stall samt alla ridskolans hästar.
förlåt, men jag tror inte att krafft är bra. jag tror nog inte på något pelleterat överhuvudtaget.. :crazy:

Vad är det som flera hästar i ert stall + alla ridskolans hästar råkat ut för? Om det skulle vara så många som råkat ut för koliker eller vad det nu är så tycker jag du ska kontakta
1. Krafft
2. Djurskyddet i din kommun (man får inte fodra sina djur med något farligt)
3. Jordbruksverket
4. Ridsport
5. SLU
Om nu så många skulle få skador av ett specifikt foder så ska det utredas vetenskapligt men det ska inte snackas ogrundad skit som om det vore fakta på ett hästforum.
Ta kontakt med dessa tala om problemet och om det då visar sig vara något fel ska jag tro dig men annars kommer jag fortsätta vara säker på att det beror på dåliga foderrutiner + felaktigt anpassad utrustning och liknande.

Senast ändrad:

okej, inte för er - jag kanske har annorlunda vatten? :smirk:

jo, allvarligt, tredubbel storlek! :crazy:

mun- och magproblem.

det är inte min ensak om ridskolan vill föra ämnet vidare.

Fick hästarna av lucern hacket samtidigt som Krafften? Mest nyfiken eftersom jag är på korståg MOT lucern hack då min häst höll på att dö i svår kolik efter att ha utfodrats i en kortare tid med lucernhack.

Det enda man fick ut var en sörja av lucernhack:(

Lucernet var det enda nytillkomna i hästens foderstat.

Ang Krafft så är det det fodret som han har börjat med efter sjukdomen och hans mage fungerar perfekt på detta. Blötlägger INTE utan häller bara väl uppblött betfor på det i samband med utfodringen.

Jag uppmanar alla som har fått problem med kolik att testa med att ta bort lucern i alla dess former och hacket i synnerhet.

Och nej, jag arbetar inte på Krafft:smirk:

En häst i stallet som haft problem med foderstrupsförstoppningar förra sommaren får numera alltid uppblött mat. Han får krafft grund och korn och det blir inte kletigt och geggigt utan en mjuk sörja som han ändå tuggar lite på innan han sväljer. Aldrig haft förstoppning mer. Och de gånger han fick förstoppning så var det (vad vi kom fram till) pga äppelbitar i fodret som han inte tuggade alls och inte specifikt kraffts pellets. Jag gillar krafft, många hästar mår bra på deras foder.

En häst i stallet som haft problem med foderstrupsförstoppningar förra sommaren får numera alltid uppblött mat. Han får krafft grund och korn och det blir inte kletigt och geggigt utan en mjuk sörja som han ändå tuggar lite på innan han sväljer. Aldrig haft förstoppning mer. Och de gånger han fick förstoppning så var det (vad vi kom fram till) pga äppelbitar i fodret som han inte tuggade alls och inte specifikt kraffts pellets. Jag gillar krafft, många hästar mår bra på deras foder.

Självklart finns det många som gillar krafft, annars skulle de inte vara så stora och sälja så mycket! :)
Men så finns det nog lika många som inte gillar krafft av olika anledningar. Min anledning är att flera hästar fått mag- och munproblem AV KRAFFT (nej det är inget annat ;)), och jag utfodrar därför inte min häst med det.

Men hur kan du veta att det är just Kraffts foder som är problemet? Har du testat andra märkens pelleterade foder? Är skeptisk till att ett så välkänt och välanvänt foder ger hästar mag och munproblem... Fast alla hästar är ju individer, vissa kanske har lättare för att få munproblem? Men isf är det ju "hästens" fel och inte fodrets.

Hmm, jag sällar mig till skaran som tror att du behöver läsa på innan du undervisar.. Inte illa ment, men till och med jag, som är kass på fysiologi, inser att resonemanget inte håller ihop.
Att alla hästar som åt Krafft i ditt stall blev dåliga berodde antagligen på felaktig utfodring, eller att de ätit något olämpligt ute? Jag misstänker att inte många hästägare gör totalinventering av sina hagar och har stenkoll på alla sorters gräs och växter som finns där.. Även om det är mitt i vintern kan de skrapa fram mat, sand om inte annat (vilket kan ge kolik). Om hästarna inte går ute, ja då är det inte märkligt att magarna blir dåliga på dem.

Jag fodrar inte med Kraffts kraftfoder, jag behöver inte ge något. Som "krubbskrammel" och för att få i mineralerna köpte jag Granngårdens egna musli, för den hade lagom värden till ett bra pris. Har dåliga erfarenheter av Kraffts första (?) muslifoder (för flera år sen), vi fick en säck som var dålig. Inte Kraffts fel.
Jag ger Lucern hackad strå från Krafft, har inget annat märke att välja på när det gäller lucern. Dessutom älskar hästen att det är melass i :angel:

Ett fullblod i stallet åt Krafft i flera år utan att må dåligt. Hon fick någon liter per dag, ouppblött. Men hon hade ju fri tillgång på grovfoder, daglig utevistelse i stora hagar och regelbunden motion.

Eftersom Tora precis som jag är förtjust i krafft protein så skulle jag gissa att det är det fodret hon pratar om och det sväller inte alls det bara faller sönder. Krafft grund sväller lite grann men absolut inte till tredubbel storlek och inte ens till dubbel storlek (för mig).

Lustigt!
Jag har kraft protein och det sväller, rätt rejält.
Jag har även lusern och sport, allt sväller, ordentligt.
Jag tillskottsfodrar med ovan, grunden är havre och till viss mån kornkross.

skrev ovan att jag inte vill ge n¨got pelleterat foder, oavsett märke.
men de jag jämfört med har iallafall varit snäppet bättre än krafft vad gäller svällandet. :)

Lustigt!
Jag har kraft protein och det sväller, rätt rejält.
Jag har även lusern och sport, allt sväller, ordentligt.
Jag tillskottsfodrar med ovan, grunden är havre och till viss mån kornkross.

TACKTACKTACK :bow: började fundera på om det var min dåliga syn som orsakade just min kraffts svällande! :angel:

Jag misstänker att inte många hästägare gör totalinventering av sina hagar och har stenkoll på alla sorters gräs och växter som finns där.. Även om det är mitt i vintern kan de skrapa fram mat, sand om inte annat (vilket kan ge kolik). Om hästarna inte går ute, ja då är det inte märkligt att magarna blir dåliga på dem.

Fast våra hästar har inte fått kolik, det var någon annan i tråden. ;)

Det är klart att hon dricker mindre när du sätter till mer vatten, den effekten får du ju oavsett foder.

Bäst för magen är inte alls havre, min tål det inte alls...

Bäst för magen är grovfoder.

Precis. och om man ska hårddra det så är betet o stora ytor för hästen det absolut bästa.

Det finns så mycket tyckande o tänkande, och framförallt experter verka alla vara , så man blir alldeles trött.

Alla som säljer något, vad det månde vara, säger förstås att deras produkt är det bästa.

Vi konsumenter får ju skavsår i öronen av all reklam som omgärdar oss.

Hmm, tack för att du svarade på det. Jag för min egen lilla statistik på hästar som drabbats av kolik eller andra mag/tarmrubbningar i samband med lucerngiva nämligen!

Då kan du föra upp min tjej som ätit lucern hack i flera år utan problem på din lista också.
Om du enbart letar upp hästar som fått problem när de ätit ett visst foder så kommer du givetvis få utslaget att fodret är livsfarligt.
Man kan bevisa allt med statestik det beror på hur man samlar in sina värden och hur man sedanprocessar sina värden.

Nej det är inte det minsta förståligt. Myter och egna påhittade sanningar är sällan förståliga för utomstående.

För mig är det sanning nog att hästen som åt av krafften är död nu.
Sen om du vill förneka att det är kraften som är orsaken är upp till dig. Jag litar mer på sakkunniga veterinärer. Du har INTE sett hästen i fråga så hur kan du via en dator påstå att krafft inte var orsaken????

Om du läser mitt inlägg så är jag inte enbart negativ till kraffts produkter. Min häst frå krafft lusern hackad strå dagligen och det är jag mycket nöjd med.

TACKTACKTACK :bow: började fundera på om det var min dåliga syn som orsakade just min kraffts svällande! :angel:

Altså har du verkligen testat krafft protein.
Jag blötte det fodret en hel sommar (enbart detta inget mer iblandat ) och det svällde ingeting det blev bara smulor av det. Slutligen ville hästen inte äta och då struntade jag i alla råd om att inte fodra torr pellets. Sedan dess äter hon glatt upp allting utan problem problem med vare sig tänder, mungipor eller mage.

Allvarligt, nu blir JAG nyfiken på vad DU har för krafft? Min svällde till tredubbel storlek när det låg i blöt.... :crazy:

Shaggy gissade helt rätt det är bla Krafft Protein men också Rehab, 125, havre och Lucern (både i pelletsform och hackadform beroende på vad hästen äter). Jag använder också betfor och linförpellets.

Det som sväller mest är Betforen (ca dubbla mängden). Lucernpelletsen sväller också en del men inte så mycket som betforen. Protein, Rehab och Linfröpellets (Hippo) sväller lika mycket eller om man hellre vill det lika lite, dvs nästan obefintligt. Jag skulle snarare säga att pelletsen löses upp och faller isär än sväller.

Något som däremot blir lite åt det klibbiga hållet är linfröpelletsen men det är ju också en av egenskaperna.

Anledningen till att jag blöter överhuvudtaget är för att det blir blött är för att jag blandar det med betfor. Jag använder mycket vatten till betforen för att hästarna skall lära sig att dricka vattenbetfor. Det är bra när det är varmt och man vill "lura" hästen att dricka ordentligt på tävlingsplatsen.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 355
Senast: Castellini
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 440
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 544
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd