Är Krafft ett dåligt foder?

Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Fick hästarna av lucern hacket samtidigt som Krafften? Mest nyfiken eftersom jag är på korståg MOT lucern hack då min häst höll på att dö i svår kolik efter att ha utfodrats i en kortare tid med lucernhack.

Det enda man fick ut var en sörja av lucernhack:(

Lucernet var det enda nytillkomna i hästens foderstat.

Ang Krafft så är det det fodret som han har börjat med efter sjukdomen och hans mage fungerar perfekt på detta. Blötlägger INTE utan häller bara väl uppblött betfor på det i samband med utfodringen.

Jag uppmanar alla som har fått problem med kolik att testa med att ta bort lucern i alla dess former och hacket i synnerhet.

Och nej, jag arbetar inte på Krafft:smirk:

Vad är det som skulle skilja lucernhack från tex hö? I Frankrike när jag jobbade där så gav man hästarna lucern (dock inte kraffts av naturliga orsaker) och torr betfor. Inte var det vanligare med kolik och foderstrupsförtoppning där än i de stall jag har jobbat i Sverige.

Mvh

Tora

Om veterinären är säker på att det är krafften som är orsaken så borde h*n anmäla detta. Man får inte ge sina djur farligt foder och man får inte sälja farligt foder. Nu menar jag krafften som foder inte att krafften fodrats på fel sätt.
Det är inte första gången jag hört att en veterinär skulle ha sagt att det ena eller det andra beror på just krafft men har det verkligen anmälts och retts ut på korrekt sätt? Jag tror faktiskt att det inte är fodret i sig utan felaktiga foderrutiner eller något liknande som är grundren i dessa tragiska händelser.
Om nu detta har hänt och du vet att det är så ANMÄL för fan, sluta med att bara sitta är och snacka gör något.
Egentligen skulle jag dra mig ur den här tråden det är för mycket ogrundade åsikter som lägggs fram som fakta vilket bara gör mig arg.

Självklart finns det många som gillar krafft, annars skulle de inte vara så stora och sälja så mycket! :)
Men så finns det nog lika många som inte gillar krafft av olika anledningar. Min anledning är att flera hästar fått mag- och munproblem AV KRAFFT (nej det är inget annat ;)), och jag utfodrar därför inte min häst med det.

Men vad har du för fakta att grunda det på och nu menar jag inte egna påhittade fakta utan riktiga vetenskapligt fastställda fakta.

Att hästarna får problem med mun och mage om de äter mycket kraftfoder är känt. Men då spelar det ingen roll vilket kraftfoder det är utan det är avsaknaden av grovfoder som är boven i dramat.

Mvh

Tora

Hmm, tack för att du svarade på det. Jag för min egen lilla statistik på hästar som drabbats av kolik eller andra mag/tarmrubbningar i samband med lucerngiva nämligen!

Du kan också föra upp ett säkert 50-tal travhästar i träning, åskilliga unghästar och kanske 50-tal ridhästar som har fått lucern flera år i rad som helt problemfria.

Mvh

Tora

Altså har du verkligen testat krafft protein.
Jag blötte det fodret en hel sommar (enbart detta inget mer iblandat ) och det svällde ingeting det blev bara smulor av det. Slutligen ville hästen inte äta och då struntade jag i alla råd om att inte fodra torr pellets. Sedan dess äter hon glatt upp allting utan problem problem med vare sig tänder, mungipor eller mage.

Min egen lilla primadonna var väldigt svår att hålla i hull trots mycket bra bete när hon var 1,5 - 2,5. Då fick hon en gröt bestående av betfor, protein, lucernhack och groov 125. Men var tvungen att göra en gröt av allting för om man tex gav 125 eller proteinet torrt så vägrade hon att äta det :rofl:.

Nu när hon är äldre så slinker dock det mesta ner även om det inte är en grötblandning.

Mvh

Tora

Min dam får också krafft protein på betet 0,5 kg/ dag brukar det sluta med i slutet på säsongen. Jag blir idiotförklarad men hästen är fin i kroppen.

Om veterinären är säker på att det är krafften som är orsaken så borde h*n anmäla detta. Man får inte ge sina djur farligt foder och man får inte sälja farligt foder. Nu menar jag krafften som foder inte att krafften fodrats på fel sätt.
Det är inte första gången jag hört att en veterinär skulle ha sagt att det ena eller det andra beror på just krafft men har det verkligen anmälts och retts ut på korrekt sätt? Jag tror faktiskt att det inte är fodret i sig utan felaktiga foderrutiner eller något liknande som är grundren i dessa tragiska händelser.
QUOTE]

Det som gör mig arg är folk som sitter och försvarar krafft med näbbar och klor? Jag förstår faktiskt inte varför.

Hästen som dog var säkert 5 år sedan, lite sent för mig att gå in och amäla det nu. Jag tänker inte dra upp det med hästägaren igen. Och ska jag vara helt ärligt så vet jag inte om hon har anmält det senare, hon har flyttat och jag har inte någon direkt kontakt med henne. Och visst borde det anmälas, hade det varit min häst hade jag gjort det och skrivit till ridsportsförbundet m.m.

Om nu detta har hänt och du vet att det är så ANMÄL för fan, sluta med att bara sitta är och snacka gör något.
Egentligen skulle jag dra mig ur den här tråden det är för mycket ogrundade åsikter som lägggs fram som fakta vilket bara gör mig arg.
Detta är ett diskussionsforum och rubriken på frågan var "är krafft ett dåligt foder". Jag har svarat på frågan och berättat om mina erfarenheter.

Altså har du verkligen testat krafft protein.
Jag blötte det fodret en hel sommar (enbart detta inget mer iblandat ) och det svällde ingeting det blev bara smulor av det. Slutligen ville hästen inte äta och då struntade jag i alla råd om att inte fodra torr pellets. Sedan dess äter hon glatt upp allting utan problem problem med vare sig tänder, mungipor eller mage.

Nej, min häst behövde inte krafft protein, men TS undrade heller inte över krafft protein, utan Krafft öht. MIN krafft svällde tredubbelt, och jag vill inte utfodra min häst med något som sväller så mycket. punkt.

Men vad har du för fakta att grunda det på och nu menar jag inte egna påhittade fakta utan riktiga vetenskapligt fastställda fakta.

Att hästarna får problem med mun och mage om de äter mycket kraftfoder är känt. Men då spelar det ingen roll vilket kraftfoder det är utan det är avsaknaden av grovfoder som är boven i dramat.

Mvh

Tora

Just nu känns det som att DU hittar på fakta om hästar du inte träffat (förlåt). Jag tvivlar inte på att du är duktig och kan din sak - du kan förmodligen mer än många här (säkerligen mer än mig också) - MEN jag tycker det är ganska tokigt att du försöker få det till att det INTE kan vara krafftens fel att hästarna fått problem. Tycker inte du det? :confused:
Kunniga människor som TRÄFFAT hästarna samt tandläkare och veterinärer kanske inte alltid har fel? :o

För mig är det sanning nog att hästen som åt av krafften är död nu.
Sen om du vill förneka att det är kraften som är orsaken är upp till dig. Jag litar mer på sakkunniga veterinärer. Du har INTE sett hästen i fråga så hur kan du via en dator påstå att krafft inte var orsaken????

Om du läser mitt inlägg så är jag inte enbart negativ till kraffts produkter. Min häst frå krafft lusern hackad strå dagligen och det är jag mycket nöjd med.

Att hästen är död och åt av Kraffts sortiment kan lika gärna förklaras av dåliga utfodringsrutiner (vilket är det vanligaste och det finns det ordentliga studier gjorda på och inte några påståenden från någon som har hört från någon som har hört från en veterinär).

Jag kan utan att ha sett hästen påstå att det med största sannolikhet är felaktiga utfodringsrutiner som är fel pga ett flertal studier som har gjort om just kolikhästar. Bla Helsingborgs djursjukhus har gjort en sådan studie (de använder bla Krafft Rehab där och har haft väldigt bra resultat av det på hästar med magproblem).

Mvh

Tora

Detta är ett diskussionsforum och rubriken på frågan var "är krafft ett dåligt foder". Jag har svarat på frågan och berättat om mina erfarenheter.

Ibland glömmer folk :angel:

Just nu känns det som att DU hittar på fakta om hästar du inte träffat (förlåt). Jag tvivlar inte på att du är duktig och kan din sak - du kan förmodligen mer än många här (säkerligen mer än mig också) - MEN jag tycker det är ganska tokigt att du försöker få det till att det INTE kan vara krafftens fel att hästarna fått problem. Tycker inte du det? :confused:
Kunniga människor som TRÄFFAT hästarna samt tandläkare och veterinärer kanske inte alltid har fel? :o

Jag hittar inte på några fakta i motsat till flera andra här. Om nu Krafft är så fruktanvärt dåligt så förklara varför bla Helsingborgs Djursjukhus använder Krafft Rehab på sina maghästar med bra resultat. De har även varit inblandade i framtagningen av detta foder.

Jag försvarar inte Krafft för jag tycker att det är så otroligt bra. Jag försvarar Krafft för att jag har tröttnat på alla dessa myter som florerar och sprids av människor som inte har en aning om vad de pratar om. Hade de haft det så hade de kunnat känna igen en myt på långt håll.

Mvh

Tora

Jag hittar inte på några fakta i motsat till flera andra här. Om nu Krafft är så fruktanvärt dåligt så förklara varför bla Helsingborgs Djursjukhus använder Krafft Rehab på sina maghästar med bra resultat. De har även varit inblandade i framtagningen av detta foder.

Jag försvarar inte Krafft för jag tycker att det är så otroligt bra. Jag försvarar Krafft för att jag har tröttnat på alla dessa myter som florerar och sprids av människor som inte har en aning om vad de pratar om. Hade de haft det så hade de kunnat känna igen en myt på långt håll.

Mvh

Tora

Jag kan inte förklara varför de tycker det är så bra, men jag vill inte använda det, och jag har förklarat varför, samt att jag har goda grunder.

Klart att inte Krafft SKRIVER på påsarna/hemsidan ifall de skulle vara något i fodret som inte var 100%.......

Min dam får också krafft protein på betet 0,5 kg/ dag brukar det sluta med i slutet på säsongen. Jag blir idiotförklarad men hästen är fin i kroppen.

Vissa unghästar kräver mer protein än andra. Kan vara allt från ett allmänt högt behov till tandfällning som gör att hästen inte får i sig tillräckligt med bete. Det kan också vara så enkelt att hästarna rör sig mycket mer på betet än vad man tror eller att den helt enkelt inte orkar äta så mycket som den behöver.

Men jag tycker att det inte är helt ovanligt att det kan behövas lite extra kraftfoder till unghästar även om de går på bete.

Mvh

Tora

Nej, min häst behövde inte krafft protein, men TS undrade heller inte över krafft protein, utan Krafft öht. MIN krafft svällde tredubbelt, och jag vill inte utfodra min häst med något som sväller så mycket. punkt.
Ja men jag skrev att min iaktagelse gällde exakt krafft protein övriga krafftsorter har jag itne utalat mig om förutom krafft grund som sväller till viss del men tre gånger har den inte svällt för mig.

Jag har inte sagt att det inte är krafften fel det jag sagt är att för att jag ska tro på att det är krafftens fel så vill jag ha ett bevis på det. Något bevis kommer jag uppenbarligen inte få eftersom INGEN som råkat ut för skador pga krafft vill anmäla detta till berörda myndigheter. Varför är det ingen av alla dessa som råkat ut för skador som anmäler kan någon tala om det för mig för jag förstår det inte :confused: Om Novan skulle skadas av ett foder så kan jag tala om att det skulle ta hus i helvete för jag skulle inte acceptera det.

Ibland glömmer folk :angel:

Även om det är ett diskussionsforum så gör det inte mer rätt att slänga falska sanningar och sprida myter omkring sig. Kommer man med ett felaktigt påstående så måste man vara berädd att få mothugg.

Jag har visat på fakta att Kraffts sortiment inte är farligare för hästen än något annat kraftfoder. De som tycker att Krafft är mer eller mindre livsfarligt för hästen har hittills bara kommit med "Jag har hört från någon..." och möjligtvis några egna difusa upplevelser som dessutom med stösta sannolikhet har andra orsaker än Krafft-sortiment i sig (sen kan det vara så att hästen blev sjuk pga att ett kraftfoder användes felaktigt, men det beror på ägarens okunskap och inte på märket på kraftfodret).

Mvh

Tora

Min dam är 11 år och behöver fortfarande tilskott :crazy:. Jag ska nog börja med en enkel och billig hobby som vandrandepinnar eller dylikt.

J
Jag har inte sagt att det inte är krafften fel det jag sagt är att för att jag ska tro på att det är krafftens fel så vill jag ha ett bevis på det. Något bevis kommer jag uppenbarligen inte få eftersom INGEN som råkat ut för skador pga krafft vill anmäla detta till berörda myndigheter. Varför är det ingen av alla dessa som råkat ut för skador som anmäler kan någon tala om det för mig för jag förstår det inte :confused: Om Novan skulle skadas av ett foder så kan jag tala om att det skulle ta hus i helvete för jag skulle inte acceptera det.

Men det svaret var till Tora, så du behöver inte känna dig träffad på något sätt :)

Jag kan inte förklara varför de tycker det är så bra, men jag vill inte använda det, och jag har förklarat varför, samt att jag har goda grunder.

Klart att inte Krafft SKRIVER på påsarna/hemsidan ifall de skulle vara något i fodret som inte var 100%.......

Du har inga goda grunder du har bara svamel. Skriv i så fall att för att du helt enkelt tycker det men skriv inte att du har goda grunder, för goda grunder är något som saknas helt.

Vad tror du att Krafft undanhåller? Är det någon hemlig konspiration mot hästägarna i Sverige :rofl:?

Jag kan förklara varför Helsingborg använder bla Krafft Rehab. Det är helt enkelt för att Krafft Rehab är ett bra foder som passar hästar som har problem med sina magar.

Mvh

Tora

vandrande pinnar kan para sig med sig själva, så om de rymmer så kanske man får en skog i huset :angel: ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 355
Senast: Castellini
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 440
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 544
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd