Är Krafft ett dåligt foder?

Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Sorry, men nu drar jag mig ur denna diskussionen. Du läser inte mina inlägg ordentligt överhuvudtaget. Jag KÄNDE både hästen och hästägaren mycket väl. Detta är inte någonting jag hört av någon väninnas, kompis, kompis.
Tycker också det är ganska respektlöst mot hästägare och veterinär att bara säga att de har fel, "det kan ABSOLUT inte vara krafft. vad somhelst annat men inte krafften", det är vad du påstår.

Och jag struntar i om märket på fodret är krafft eller något annat, just detta foder dog hästen av, och den andra var också nära att stryka med. Jag har dålig erfarenhet av fodret och vill inte ge min häst detta. Punkt slut. Att många är nöjda med kraffts pellets har jag inget emot, klart som sjutton man är nöjd om det funkar bra på ens häst.
Jag försöker inte svartmåla deras varumärke eller så, jag talar utifrån egen erfarenhet av en specifik fodersort.

tack för mig.

Jag läser dina inlägg väldigt noggrant och varenda gång så saknas det fakta utan bara lösrykta påstående.

Var det inte båda hästarna som dött?

Men du skriver ju själv att du har hört det från din kompis som har hört det från veterinären. Det är typiskt för myter. En annan typisk sak för myter är att det aldrig finns några fakta utan bara en massa påstående.

Om en häst hade dött av Kraffts sortiment så hade nog Krafft väldigt gärna velat ha reda på det. Varför i hela friden anmälda man inte detta så att det blev en ordentligt utredning? Jo för att någons kompis har hört från veterinären att........

Det enda jag påstår är att jag vill ha fakta. Jag är som sagt intresserad av att komma i kontakt med både kompisen och veterinären. Jag skulle väldigt gärna även vilja se obduktionsprotokollet.

Om det nu är så att du inte försöker svarmåla ett varumärke, varför sprider du då dessa faktalösa rykten?

Mvh

Tora

Hej

jag kan ge min anledning till varför jag INTE använder Kraffts produkter
det är nämligen som så här en bekant till mig kör lastbil och ibland kör han även havre till Kraffts fabrik.
när han kom fram fösta gången så såg han en jätte hög med havre med ett tjockt lager mögel på. han frågade vart han skulle lasta av eftersom han antog att högen var kaserad. Men döm om han fövåning när de bad honom tippa havre på den högen.
så han var tvungen att fråga:
-men är inte den havren kaserad?
-nej det är den inte vi använder den till foder produktionen.
Snopen åkte han därifrån.

Och återigen så är den en bekant som har sett något sådant.... Suck. Det är ju väldigt konstigt att Krafft garanterar den hygieniska kvaliten på sina produkter.

Till alla dessa som har en bekant som har sett något. Ta kontakt med Krafft och be att få göra ett studiebesök på deras fabrik.

Mvh

Tora

Var det inte båda hästarna som dött?

Om det nu är så att du inte försöker svarmåla ett varumärke, varför sprider du då dessa faktalösa rykten?

Mvh

Tora

Ett till bevis på att du inte läser mina inlägg. LÄS så ser du att en häst dog... *suck*, det är jäkligt lätt att föra en diskussion när du endast läser det du vill läsa.
för tionde gången så var hästen en häst jag red och ägaren var både bekant och tränare. Jag jobbade också i det här stallet under en period. Kom inte och påstå att det här är någonting påhittat.

Jag använder själv krafft som tidigare sagt.
faktalösa rykten?

Sorry, men jag tror fortfarande att du jobbar på krafft och jag tänker inte fortsätta den här diskussionen när du inte läser vad jag skriver utan bara hittar på egna tolkningar.

Det här ställer jag mig mycket undrande till av ett par anledningar.
1. Vill krafft riskera sitt rykte genom att använda dåliga råvaror. Alla företag vet att sådant sprids.
2. Att ha råvaror i en hög på marken är fruktansvärt opraktiskt man vill ha så mycket som möjligt i tank/silo. Jag vet för jag jobbar med avfall. Det enklaste avfallet att hantera är det på tank det besvärligaste är det som ligger löst där bilarna gör rent (invallat område utan läckagerisker till omgivningen (förtydligande enligt punkt 1 ;))).

Hej

det är nämligen som så här en bekant till mig kör lastbil och ibland kör han även havre till Kraffts fabrik.
när han kom fram fösta gången så såg han en jätte hög med havre med ett tjockt lager mögel på. han frågade vart han skulle lasta av eftersom han antog att högen var kaserad. Men döm om han fövåning när de bad honom tippa havre på den högen.

Jag tror att herr lastbilschafför hittat på hela den där historien. låter världigt väldigt konstigt att bara hälla havren på backensådär?

Ett till bevis på att du inte läser mina inlägg. LÄS så ser du att en häst dog... *suck*, det är jäkligt lätt att föra en diskussion när du endast läser det du vill läsa.
för tionde gången så var hästen en häst jag red och ägaren var både bekant och tränare. Jag jobbade också i det här stallet under en period. Kom inte och påstå att det här är någonting påhittat.

Jag använder själv krafft som tidigare sagt.
faktalösa rykten?

Sorry, men jag tror fortfarande att du jobbar på krafft och jag tänker inte fortsätta den här diskussionen när du inte läser vad jag skriver utan bara hittar på egna tolkningar.

Det är inte alltid lätt att komma ihåg enstaka fakta bland en massa svamel. Det var därför jag frågade om det var en häst eller två som dog.

Som sagt ge mig lite fakta. Jag vill gärna komma i kontakt med ägaren och den behandlade veterinären och så vill jag gärna se obduktionsprotokollet.

Vill inte ägaren prata med mig så kan denne bara tilllåta att veterinären pratar med mig och så vill jag väldigt gärna se obduktionsprotokollet.

Blir väldigt fundersam till varför inte en veterinär anmälde att en häst hade dött pga felaktigheter i ett fodermärke.

Mvh

Tora

Jag förstår mycket väl att du inte vill ge din häst krafftprodukter, precis som någon här som inte vill ge hacklusern. Jag vill inte ge min häst hö, för hon fick kolik (mycket lätt) när hon åt det i höstas. Jag är väl medveten om att det inte var höet som orsakade det, men det var en kombination av hö och för lite vatten. Därför får hon hösilage.

Men...

Detta handlar om det mänskliga psyket. Det enskilda fodret är inte skyldig.

Men det går inte att vinna diskussioner här, folk ser vad de vill se och ifrågasätter aldrig sin egna kunskap. Se det som något roligt, det gör jag:angel:

Men om hon är stora så måste dom ju äta mer också = ännu en dyr hobby :p

vad äter vandrade pinnar :confused: :D

Varför skulle de tillsätta ngt som var olämpligt?

vad håller ihop pelletsen, om inte melass?

Nej det ÄR så att hon får rännskita rätt och slätt.

okej, då måste jag helt enkelt missförstått hästens tandläkare då han sa det - han kanske menade bäst för tänderna? Jag hörde "bäst för magen", men som sagt, kan ha missförstått just den biten.

Jag förstår mycket väl att du inte vill ge din häst krafftprodukter, precis som någon här som inte vill ge hacklusern. Jag vill inte ge min häst hö, för hon fick kolik (mycket lätt) när hon åt det i höstas. Jag är väl medveten om att det inte var höet som orsakade det, men det var en kombination av hö och för lite vatten. Därför får hon hösilage.

Men...

Detta handlar om det mänskliga psyket. Det enskilda fodret är inte skyldig.

Men det går inte att vinna diskussioner här, folk ser vad de vill se och ifrågasätter aldrig sin egna kunskap. Se det som något roligt, det gör jag:angel:

bra, bra - skönt att någon ser det från en annan vinkel :idea: :bow:

Men det går inte att vinna diskussioner här, folk ser vad de vill se och ifrågasätter aldrig sin egna kunskap.

Jag ser det inte som att det är frågan om att vinna ngn diskussion. Det är väl inte ngn kamp som ngn tvunget måste vinna? Jag ser meningen med detta diskussionsforum speciellt kanske just hästvård och forumsidorna (har inte läst alla andra sidor) som ett bra tillfälle att testa sina kunskaper och kunna lära sig ngt nytt.

Men jag håller helt med dig i det andra stycket i meningen. Det är ju just det som är problemet i denna tråd.

De lusernpellets som jag köper av annat märke innehåller inte några tillsatser. De måste alltså hållas ihop av det malda lusernet i sig. Jag antar att det innehåller en del stärkelse som ju är ett klister vilket andra redan har talat om. Dessutom vet jag inte om jag anser melass vara olämpligt. Jag väljer bort det om jag kan men jag tror inte att det är skadligt inte för de flesta hästar i alla fall.

De lusernpellets som jag köper av annat märke innehåller inte några tillsatser. De måste alltså hållas ihop av det malda lusernet i sig. Jag antar att det innehåller en del stärkelse som ju är ett klister vilket andra redan har talat om. Dessutom vet jag inte om jag anser melass vara olämpligt. Jag väljer bort det om jag kan men jag tror inte att det är skadligt inte för de flesta hästar i alla fall.
Fodrets egna beståndsdelar håller samman pelletsen.

När det gäller lusernpellets utan melassinblandning så är det alldeles säkert samma process som när man gör bränslepellets av sågspån - de hålls ihop av att de pressas samman så hårt. Det behövs inget bindemedel då.

När det gäller lusernpellets utan melassinblandning så är det alldeles säkert samma process som när man gör bränslepellets av sågspån - de hålls ihop av att de pressas samman så hårt. Det behövs inget bindemedel då.

Jag antar att det är det troligaste. Det innehåller nog inte så mkt stärkelse så att de kan hållas samman av det.
I vilket fall som helst är det bra. Mina småttingar behöver inte mer enregi än nödvändigt.

Men.... livet är ju en tävling

Det viktiga är inte att delta, utan att vinna ;)

Hej

Kanske är det sant, men historien har en del inslag som påminner om vad man kallar för vandringssägner.

http://home.swipnet.se/fel/main/skronermyter/klint.htm

Jag har under 13 år haft 8 olika hästar som alla ätit Krafft Groov eller Grund i måttliga mängder och mått bra av det, blanka, pigga, inga kolikanfall (utom en häst som hade ett smärre kolikutbrott under några timmar). Har hört av andra att Krafft är dåligt, men aldrig fått veta varför. Har haft funderingar på om jag kanske borde byta foder p.g.a. detta, men inte sett någon anledning så länge mina hästar mått bra. Andra som tyckt Krafft var dåligt och gett sina hästar olika sorters tillskott har däremot haft diverse problem och sjukdomar. Om sjukdomarna och problemen berott på foder eller något annat låter jag vara osagt, men jag har inte haft problem med Krafft i alla fall.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 355
Senast: Castellini
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 440
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 544
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka