Är jag trött på hästar?

T

tveksam

jag skriver anonymt för jag känner en massa människor här inne som jag inte vill ska veta detta.

jag har haft häst hela mitt liv men nu det senaste året känns det som att tiden inte räcker till. där ska det tilläggas att jag har ett barn på 1 år som tar mycket tid.

men den hästen jag har nu har jag haft i ½ år. innan dess hade jag en annan som jag sålde. jag var trött redan då men tänkte och trodde att jag behövde något nytt. min gamla häst kunde inte göra mer än att lulla i skogen och jag ville annat.

men varje dag så tänker jag om jag skulle sälja hästen, så jag kunde koncentrera mig mer på familjen. jag vill ju ha fler barn, men hur ska det vara möjligt när jag har häst?

det är inte bara ridningen som kommer i kläm, utan även mitt barn. jag står i ett kollektivstall och här hjälps vi åt med utsläpp på helger samt insläpp och kvällsfodringar. det kan känns jobbigt att åka iväg och behöva ta med sig barnet de gånger som min sambo inte är hemma och kan hjälpa till. det är inte heller rätt att låta barnet vara i stallet tycker jag. det är ett farligt ställe för små barn.

vad har ni för råd att ge?

är jag trött på hästar, eller är det min tid som inte räcker till både häst och familj?

jag vill inte ha någon medryttare. jag har bara dåliga erfarenheter av sådant så det kommer inte ens på tal!

är det bästa att sälja, eller tror ni det är något övergående?

jag är så förvirrad, för samtidigt som jag vill ha fler barn och kunna ägna min tid åt familjen så vill jag ha min häst men det kommer inte funka med häst och fler barn än 1.

vad ska jag göra :(

Sv: Är jag trött på hästar?

Jag skulle skaffat medryttare. Har själv varit medryttare och förstår inte varför folk är så negativa till det. Det finns lika många bra medryttare som det finns bra hästägare vice versa. Annars är ju ett alternetiv att låna ut hästen på foder.

Eller stalla upp den i ett helinackorderingsstall, där all skötsel ingår och du kan koncentrera dig på ridningen och pyssla med hästen.

Så kan jag känna ibland att jag tröttnat men då tar jag avstånd från hästen så tar någon annan hand om han jag har gjort så 1 gång.
Men hyr ut hästen på foder och ev till salu efter så märker du hur du vill

kanske kan vara bra med en fodervärd tills du kommit på vad du vill...själv tycker jag stallet är en utmärkt plats att ha med mina barn på! nu har jag eget stall så det är ju bara på tomten och inga hästar inne när han är med. men han tycker det är roligt att skrutta runt och mocka med sina grejer, ropa in dom för kvällen och hjälpa till med allt möjligt.
visst tar det tid men tror nog att det går att kombinera barn och hästar bara man känner för det. nu är min två år och visst har det varit svårt att hinna med, men det är nog mest trötthet och omotivation som gör det svårt. med första barnet så verkade det finnas hur mycket ork som helst och jag gick ut och red när han somnat för kvällen.
så det beror nog på var i livet man är och hur mycket ork och motivation man har. men hittar du en trevlig med ryttare så kan ni ju hjälpas åt och det blir inte så mycket dåligt samvete för din del, för det brukar ju komma när man inte riktigt känner att man hinner.
för min del kände jag inte att jag hittade en med ryttare jag trivdes med så jag fick helt snällt acceptera att hästen har haft lite semester ett tag. man ska inte vara för hård mot sig själv, men jag visste å andra sidan att jag aldrig ville sälja han.

Jag förstår hur du känner dig. Jag kände mig precis som du när jag fick mitt första barn. Hade då ingen egen häst då jag sålt min ponny och red min mammas häst. För mig löste det sig så bra för min mamma red hästen i stället. Under ett par år red jag bara en gång i veckan och då var det ju jätte kul att rida.

Sen när jag avlat färdigt barnen (sista kom för 8 år sedan) kände jag att nu vill jag ha egen häst igen.

Jag tror att du behöver ett uppehåll, för att inte göra hästarna till ett måste. Det ska vara kul. Sälj eller lämna ut på foder ett par år. Bli medryttare en eller två dagar i veckan så du inte släpper hästarna helt. Det är helt annorlunda när man inte har total ansvaret för en egen häst. Njut av din familj och ditt barn (och eventuellea flera barn) och ta upp egen häst i framtiden. Man blir ju aldrig för gammal för hästar!:banana:

Lycka till och gör det du känner är rätt för dig och din familj.

MVh

Russin8

jag tror du är inne i en depp vinter period.
jag får såna perioder varje vinter.

sen när du sålt din häst..så tar det runt 1 år, så kommer saknaden och då fastnar du i träsket igen.

du har kanske dessa alternativ:

* Skaffa medryttare. En Bra medryttare är guld värd. Det finns såna också. Gäller bara o hitta rätt person.

* sälj hästen, bli medryttare själv, kanske 1-2 ggr/vecka bara? då håller du ju igång lite tills du verkligen vet om du vill sluta helt eller inte.

nackdelen med att låna ut på foder är att du helt plöstligt kan få hem hästen.
och man vet aldrig i vilket skick dom kommer hem i...tyvärr.
Men skaffar du medryttare har du koll. Du hinner stoppa det om ngt går snett. Eller omvända biten...du kan kanske finna ro av att din häst blir bra omhändertagen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår precis vad du menar. När jag fick mitt första barn hade jag en unghäst som jag red och ett föl. Jag trodde jag skulle hinna och framförallt trodde jag aldrig att jag skulle tappa lusten när jag fick barn. Jag hade mina hästar kvar till min son var 1 1/2 år. Jag red, och hade viss hjälp av medryttare, men glädjen försvann på något vis när jag inte kunde rida på det viset jag ville. Det var varken nog för mig eller hästen att promenadrida några dagar i veckan.

Efter att jag sålt mina hästar hade jag mer tid med familjen och kunde koncentrera sig på dem några år. När jag fick mitt andra barn, började jag rida som medryttare ett par dagar i veckan. Jag red sen andras hästar i några år. För 7 år sen tog jag upp ridningen på mer allvar igen. Först med foderhäst och sen med egen häst.

Idag är mina barn stora (13 & 17 år) och jag har hästar igen, och nu på egen gård vilket är en helt annan sak än att ha en häst uppstallad. Det kan fortfarande vara svårt med tiden ibland, men idag beror det på mitt jobb, inte på familjen.

Ta ett uppehåll med hästarna och ägna dig åt din familj i några år, jag tror inte du kommer att ångra ditt beslut och åren går så otroligt fort. Snart är ditt/dina barn stora och du har din tid för dig själv igen. Blir du väldigt sugen på att rida, finns säkert många som skulle uppskatta lite ridhjälp, och du slipper det stora ansvaret.

Lycka till!!

Förutom de tips du fått, att skaffa medryttare t.ex. så kan det hjälpa mycket att flytta hästen till ett stall där du bara behöver mocka, fixa foder och rida.

Är också inne på föregående inlägg, att hitta ett stall med helinackordering så det inte är hela världen om du inte kan åka ut varje dag? Eller möjlighet till att köpa mockning och övrig skötsel bara de dagar det behövs.
Om det INTE är en pengafråga alltså, att man har råd med både familj (barnet) och häst.

Om du faktiskt är less så visst, självklart ska man då sälja. Men VILL man hålla på med hästar och gillar hästen ifråga, då tror jag säkert det går att lösa på något vis rent praktiskt. För jag förstår om man vill ha tid för sitt barn, även om jag inte har barn själv.

Jag tycker att du ska sälja hästen. Att ha häst ska vara roligt och man ska se fram emot att åka till stallet. Känner du att hästen är mer av en börda än din roliga och underbara hobby så är det lika bra att sälja.

Den dagen du längtar efter en häst kan du köpa dig en ny.

Annars kan du väl lämna bort denna på foder tills du känner att du vill ha häst igen.

jag tycker du ska sälja hästen och lägga undan de pengarna så att de kan användas till en häst när du är sugen igen. Kolla om det går att hyra ut boxplatsen i andra hand ett år t ex så har du ju alla möjligheter att köpa häst igen. Jag hade aldrig lånat ut min häst, skulle inte bli bra för någon, jag hade lagt mig i för mycket och ändå inte kunnat slappna av. Jag var själv helt hästfri under ett år (det var tänkt att vara för alltid) och det var så jäkla skönt! Och nu är det underbart att ha häst igen:idea: Jag har insett att det är det jag behöver för att må bra... den insikten hade jag inte fått om jag bara gnetat på. Jag har däremot alltid skötare på mina hästar, de som är duktiga får hjälpa til med lite motionsridning och annars får de sköta markarbete och följa med på tävlingar osv. Hur skönt som helst! Har en tolvårig tjej nu som är helt klockren och som kan motionsrida min tävlingshäst utan problem och har skött han nu över hela julen när jag varit bortrest. Det är ju ett alternativ att hitta nån yngre tjej som du kan forma in i ditt hästtänk och som kan avlasta lite.

Lycka till med vad du än väljer att göra och hoppas att det kommer att kännas bra!

Om din häst varit frisk och fungerat som du vill, och du ändå inte brinner för det - SÄLJ!

Det kommer ju alltid finnas hästar att köpa om några år när/om suget kommer tillbaka.

Sälj hästen. Speciellt som du bara haft den i ett halvår, så vad finns det att tveka om.

Det här med hästintresse kan komma och gå. Ta en paus och var kanske medryttare (en toppen sådan :D ) om du inte kan släppa hästeriet helt. Ta hand om ditt barn och njut av det.

Hälsning Maja

*kl*

jag har bestämt mig för att sälja...

det är som ni skriver ingen mening att ha häst om det känns som en börda att behöva åka till stallet varje dag.

medryttare finns det säkert bra sådana men till denna hästen så vill jag inte ha det.

fodervärd är inte heller något alternativ då man inte vet hur hästen får det eller vilket skick den är i när den kommer hem igen. samt att som någon skrev så kanske fodervärden ringer en dag å vill lämna hästen.

visserligen hade jag kunnat låna ut henne till avel ett år, men då kan jag lika gärna sälja.

nu är frågan, vilket är bäst, att sälja själv eller ta hjälp av ett försäljningsstall?

hästen är ung och i mitten av en inridning just nu. ska jag rida in hästen helt eller sälja direkt?

tacksam för lite råd!

Ja - du är "trött på" hästar! Eller - "fått andra prioriteringar" (sorry klyschigt - fast så ÄR det ju!). ........Och egentligen har du redan bestämt dig - eller hur? HÄR FÅR DU STÖD!

Jepp. Det finns annat än hästar i livet! Gör andra kuliga saker istället!

Om "hästlängtan" blir stark kan man ta upp det igen. För mig tog det över 20 år. Nu skulle jag inte kunna vara utan - men för 10-15-20 år sedan var utbildning/familj/jobb/resor/m m viktigast. För 10 år sedan började dottern rida. Efter några år började även jag igen och nu har familjen utökats med pålle. Men nu är det BARA roligt!

Du har väl också "hästvännerna" kvar. Och Buke att komma till om du får abstinens!!!!!

Missade det sista! Rek sälj nu och via fsg stall! Med tanke på tiden det tar att rida in/till. Massor med duktiga ryttare vill själva forma sina hästar. Vad är det förresten får ålder (& inriktning) på pållen?

hästen blev 4 nu vid årsskiftet. dressyrinriktad, gröna papper.

Jag hade lagt ut en annons och testat att sälja själv, gett det några veckor och om det inte händer så mycket hade jag vänt mig till ett försäljningsstall.

Oj, är nästan i stort sett nästan i exakt samma sits!!!
Fast jag har två barn, fick ta bort min häst i somras, som efter skadeår bara jag fått skritta runt med i skogen, trodde att det skulle bli kul igen, nu när barnen är några år och jag skulle få en häst att rida för fullt igen.
Men det är inte kul för fem öre.
Bara besvärligt.
Jag har även en ponny, som jag aldrig kommer att göra mig av med, den är kul, men stora hästen finns inte kul för fem öre.
Kanske är det att man ska vänja sig, komma in i rutiner med nya hästen...
Eller så har man för tillfället tröttnat.
Jag älskar hästar, men tror inte jag är nog intresserad längre för att ha dem seriöst själv.
Ponnyn kräver inte så mycket längre och det räcker att den får följa med på joggningsturer och promenader (typ som en hund) så är den nöjd, och det passar mig alldeles ypperligt just nu.

Jag har ingen aning alls hur jag ska göra.
Men har bestämt mig för att låta det gå tills sommaren så får vi se hur jag känner då, känna på det nu, jag måste itne bestämma mig på dagen känner jag, och det har fått mig att se på saken ur andra perspektiv.
Medryttare är inget för mig så jag får antingen bestämma mig för att ha kvar hästen eller sälja.
Men som sagt, går och känner på tanken och jag tror att den kommer att klarna.

Men behöver inte ge upp hästarna för att man inte har egna.
Och man kan dessutom gå tillbaka till dem, även om man har ett par års uppehåll!!

Lämna hästen till fodervärd om du är tveksam till att sälja den, då kan du känna efter om du egentligen har tid för hästen eller om du vill satsa på familjen ett tag för att senare ta upp hästandet igen.
Du skulle ju kunna fortsätta med hästar genom att gå på ridskola & ta lektioner så du fortfarande utvecklar dig själv & får lite fritid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 322
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV