Är jag hemsk?

Sv: Är jag hemsk?

Vad är en "riktig fånghäst"? En superduperultraöverkänslig häst?
TS inlägg tyder inte på att det rör sig om ett sådant exemplar, och jag vill nog kalla alla hästar som reagerar med fång för fånghästar.

Vi har en fånghäst som fungerar utmärkt tack vare betesreducerare. Hon går med dom andra på utedrift och äter vad dom äter, om än i betydligt mindre portioner. Så åtminstone i hennes fall är gräset i sig ingen fara, så länge som det inte konsumeras i större mängd. Gräsets "farlighet" varierar också över tid och klimat, vilket kanske kan ha med Fruktanet att göra.

LIA

Det är inte "inte äta gräs" som är den stora grejen, utan fr a den sociala och fysiska. På tal om värdigt hästliv.

LIA

Det är ju jättebra att det funkar för er. MEN att säga att alla fånghästar kan gå på gräs med betesreducerare känns lite farligt. Tänk om TS nu har en superkänslig häst och den blir sjuk igen, trots reducerare? Nej, då ser jag det som bättre att avvakta den här säsongen innan man börjar med gräs igen.
Alternativet kan vara ingen hästliv alls...

Jag har min fångis på gräs med reducerare också, men inte i år. Han fick fång i vintras och jag vågar inte riskera att han blir dålig igen, det kommer innebära avlivning. Han visade sig ha en dysfunktionell sköldkörtel (hypotyreos) och mår många många gånger bättre nu när han inte går på gräs. Han är piggare än någonsin, gladare och livligare.

Är du medveten om hur en reducerare hämmar hästens förmåga till sociala interaktioner?

Tycker inte att du gör fel.
Din häst får mat och sällskap, men slipper ha ont bara för att den äter gräs..

Nu i somras såg jag en häst i en hage ensam, inga hästar inom synhåll, hagen ca: 4x4m, inget gräs i hagen men den hade ändå betesreducerare, 25 grader varmt och hästen hade regntäcke...
Nu vet jag ju inte om detta rörde sig om akut fång eller annan sjukdom, (ska inte döma ponnyns ägare kanske..) men ponnyn går fortfarande kvar där ensam....

Jag tycker att det låter som att du gör det bästa för din häst! :)

Jag tycker du gör rätt i att vara "överbeskyddande". Men kan inte din häst gå ute i skogshagen hela dagarna om den inte innehåller gräs?

Jag har en som fick fång i somras, och även förra sommaren. I år fick hon det fast hon gick i vinterhagen med betesreducerare. Vi märkte tecknen tidigt och hann hejda det hela snabbt. Men hon går ju kvar i en liten tråkig fångruta. Hon har inga förändringar i hovarna alls och jag har börjat släppa ut henne tillsammans med dom andra när jag är i stallet med betesreduceraren (hinkmodell) och tejpat igen hålet. Känns jättetaskigt mot henne, men hon får lite miljöombyte och socialkontakt med dom andra hästarna.

Jag kan ju säga att min som vi trodde fick fång, har inte fått gå tillbaka på gräset än. Trots att det antagligen inte var
fång utan en hovböld (När hovböldens hittades så försvann alla symptom, och inget har hittats i hovarna vid nyskoning
eller röntgen.)

Håller på att vänja in henne med 10 minuter om dagen i en vecka nu och sedan öka lite, lite, lite. Sen så kommer frostgräset
som hon gnager på även om hon får halm och hö i hagen. :grin: Så då blir det väl att ställa tillbaka i hagen utan gräs tills snön
kommer.

Senast ändrad:

Eftersom min förra häst gick bort av fång tycker jag du gör rätt, så länge du ser till att hästen lever ett värdigt liv. Finns många bland annat tävlingshästar som aldrig får äta gräs heller... Nu tycker jag ju iof inte att det är rätt, men i din situation handlar det om hästens välmående, inte ditt eget!

Men kan inte din häst gå ute i skogshagen hela dagarna om den inte innehåller gräs?

Vill inte ha hans sällskap utan gräs så länge, och vill inte honom ensam i hagen. Dock försöker jag hitta lösningar på att han ska kunna gå ute längre, men just nu går det tyvärr inte..

Tack för ditt svar! :)

Det är ju det som är meningen, att de ska kunna äta med den på. Det är en betesBEGRÄNSARE dvs de ska kunna äta men inte så mycket.

Till TS, jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete, du tar hand om din häst och håller den frisk. Du kommer säkert göra vad du kan för att din häst ska må bra och vara glad, det är jag helt övertygad om:)

Går den ute i en bra hege som passar hästen så är det väl inget fel .
Skit i vad andra säjer! Huvudsaken är utevistelse o kompisar !

kl

Det är nog mycket klokare att vara för "mesig" än för "tuff" i såna situationer.
Det är väl ingen som släpper ut sin skadade häst heller för det är "synd" om den när den inte får springa o busa med dom andra??

Så jag tycker du gör helt rätt.
Fång är inget att underskatta.

Det är ju jättebra att det funkar för er. MEN att säga att alla fånghästar kan gå på gräs med betesreducerare känns lite farligt.
Var har jag sagt det??

Tänk om TS nu har en superkänslig häst och den blir sjuk igen, trots reducerare? Nej, då ser jag det som bättre att avvakta den här säsongen innan man börjar med gräs igen.
Alternativet kan vara ingen hästliv alls...
Ang "superkänslig" så har jag redan svarat på det.
På vad sätt gör det skillnad att vänta?
Om man inte provar, får man aldrig veta. Känner man sin häst och är observant, så kan man avbryta "fångutvecklingen" på ett tidigt stadium.
Varför skulle ett andra fångangrepp vara detsamma som döden?

Är du medveten om hur en reducerare hämmar hästens förmåga till sociala interaktioner?
Nej, berätta! Jag antar du menar att förmågan är bättre om hästen går ensam i sin hage?

LIA

Nej, i o f s inte, men hur många stänger in hela flocken i den lilla hagen? För liten lär den vara, om man ska hindra hästen från att hitta gräs.

LIA

Om man inte provar, får man aldrig veta. Känner man sin häst och är observant, så kan man avbryta "fångutvecklingen" på ett tidigt stadium.
Varför skulle ett andra fångangrepp vara detsamma som döden?[/B]

För en häst som haft allvarliga hovbensrotationer + sänkning KAN faktiskt ett andra anfall innebära döden. Och det finns ännu inget säkert sätt att alltid stoppa ett fånganfall innan det går så långt att man får hovbensförändringar. Även om man ser lindriga symtom och genast ställer hästen på boxvila, kallar ut veterinär och hovslagare omedelbart, etc, finns det alltså inga garantier för att hästen inte kommer att få hovbensförändringar. Tyvärr.

Knapplånar mig själv, och förtydligar med ett citat från Strömsholms djursjukhus:

"Har hästen fortfarande symptom efter 10 dagar har med stor sannolikhet en lägesförändring av hovbenet skett i hovarna. Det finns i dag inget känt sätt att förhindra utvecklingen. Antingen avtar problemet eller så får hästen en lägesförändring."

*knapplån*

Eftersom jag ju har en fånghäst som jag inte vågar låta gå på gräs samtidigt som min grunsinställning är att hästar mår bäst i flock i stor hage är tråden intressant, och jag har naturligtvis funderat en hel del över det mesta som tas upp.
Betesreducerare tex, ni som använder det är ni inte rädda att hästen ska lyckas ta sig ur den? Även om man har hästen hemma har man ju inte alltid uppsikt över den 24 timmar per dygn. Min gick med betesreducerare första sommaren då det fortfarande fanns en del gräs i hans hage (nu är det iofs också en del strån han kan pilla med men inte som jag oroar mig för) men då gick han bara ute några timmar i taget och under i princip konstent tillsyn. Nått annat jag funderat över med betesreducerare är hur de äter. Min fick i alla fall en teknik där han stötte ner huvudet mot marken för att få i sig så mycket gräs som möjligt och det såg varken bekvämt eller hälsosamt ut utan som om spänningar och muskelprobem skulle komma som ett brev på posten, nån annan som märkt samma? Ett annat problem som jag inte märkt själv men som en annan häst i stallet råkade ut för är att framtänderna slits onormalt, nån som hört nått om det?

Betesreducerare tex, ni som använder det är ni inte rädda att hästen ska lyckas ta sig ur den? Även om man har hästen hemma har man ju inte alltid uppsikt över den 24 timmar per dygn.
Det händer, men är ingen katastrof. Dels tillhör inte vår häst dom som är superextremkänsliga för fång, dels varierar grundorsaken i fodret över tid. Långa perioder kan hästen alltså gå utan reduceraren.

Nått annat jag funderat över med betesreducerare är hur de äter. Min fick i alla fall en teknik där han stötte ner huvudet mot marken för att få i sig så mycket gräs som möjligt och det såg varken bekvämt eller hälsosamt ut utan som om spänningar och muskelprobem skulle komma som ett brev på posten, nån annan som märkt samma?
Vår har tekniken att dra reduceraren framåt och bakåt samtidigt som hon noppar i sig gräset. Inga som helst fysiska eller mentala bekymmer p g av det. Dock sliter det på reduceraren. :cry:

Ett annat problem som jag inte märkt själv men som en annan häst i stallet råkade ut för är att framtänderna slits onormalt, nån som hört nått om det?
Nope, inga problem med tänderna. Går den andra hästen i ler/grushage? Den får kanske in slipande material i reduceraren?

LIA

Och det finns ännu inget säkert sätt att alltid stoppa ett fånganfall innan det går så långt att man får hovbensförändringar. Även om man ser lindriga symtom och genast ställer hästen på boxvila, kallar ut veterinär och hovslagare omedelbart, etc, finns det alltså inga garantier för att hästen inte kommer att få hovbensförändringar.
Var finns fakta att läsa om detta?

LIA

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
601
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 495
Senast: Puffindog
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 955
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 979
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka