Är jag hemsk?

Sv: Är jag hemsk?

Betyder det att man kan låta en häst få full rörelsefirhet efter 10 dagar om den har varit symptomfri och utan medicin efter 7 dagar, stått still i ytterligare 3 utan spår av symptom?

Nej man brukar rekomendera en mindre sjukhage efter dessa tio dagar på strikt boxvila.
Om hästen inte är symptomfri förren efter sju dagar så hade jag valt att ha den på box ytterligare några dagar.
Gå gärna in på strömsholms hemsida och läs där men det viktigaste är att du följer de råd som din veterinär och hovslagare ger dej. De har ju sett just din häst och kan därför om de har bra kunskap om fång bättre avgöra vad som är bäst för just din häst.

Vad menar du med skogshage? En steril yta, söndertrampad av hästhovar sedan länge och med endast enstaka stora träd kvar? Såna har jag sett hos hästägare med för många hästar på alldeles för lite mark. Dvs, liten hage!

Naturen tillåter inga tomma ytor sägs det (eller något liknande). Jag har faktiskt inte sett en skog utan gräs någonstans. Tom i bokskog fanns det.

LIA

Jag har massor av mossa och andra skogsväxter, men väldigt få grässtrån i min skogshage.

Jag tycker du gör rätt! Mina ena häst fick fång för 2 år sedan och han får inte gå på gräs mer än det som möjligen kommer upp i den stora, fina skogshagen som han och min andra häst går i. Jag vågar inte riskera att han får ett anfall till som kan döda honom.

Låter inte min andra häst gå på fullt bete heller under sommaren nu för att minska risken att han blir fet och får fång han också. Har brukar få går halva dagar på gräs och halva dagar och hela nätter ihop med min fånghäst. Ingen av dom verkar lida. De får mat, har sysselsättning i hagen och är fina i hullet :)

Nej, nej. DU frågade mig om det fanns fakta att läsa om det JAG påstod. Du sa INGET om TS inlägg.
Tycker du ska läsa alla våra (inkl TS) inlägg i tur och ordning, så ser du förhoppningsvis vad som gäller.

Alldeles riktigt. Men jag tror att ett påstående från en/flera veterinärer smäller högre än ett påstående från någon på ett internetforum, eller?
Absolut, men får det inte finnas fler än två alternativ? Får man inte tänka själv t ex? Kan det inte tänkas finnas en mängd varianter på känslighet, utveckling, bakgrunder osv?

Så, nej, jag tar inga onödiga risker med mina hästar, och skulle aldrig råda någon annan att göra det heller.
Att erbjuda sin fånghäst ett "normalt" hästliv med hjälp av betesreducerare, anser inte jag är någon onödig risk. Faktiskt ingen risk alls, om man har koll och förnuft. Värre är att döma dom till livstids isolering i små (jo, jag är envis) sterila rasthagar plus instängning i box.

LIA

Så det finns gräs i alla fall?

Allvarligt talat, är inte den här delen av diskussionen lite löjlig? Jag tror att både du och snuffo_12 förstår vad jag menar för hagar. För ni har väl också sett hur fånghästar brukar ha det??

LIA

Absolut, men får det inte finnas fler än två alternativ? Får man inte tänka själv t ex? Kan det inte tänkas finnas en mängd varianter på känslighet, utveckling, bakgrunder osv?

Visst finns det fler än två alternativ. Det är ju DU som säger att det bara finns två alternativ... Jag har inte sett att någon annan i tråden har resonerat som du gör?

Så det finns gräs i alla fall?

Allvarligt talat, är inte den här delen av diskussionen lite löjlig? Jag tror att både du och snuffo_12 förstår vad jag menar för hagar. För ni har väl också sett hur fånghästar brukar ha det??

LIA

Jag förstår vad för sorts hagar du menar, har också sett såna.
Det jag diskuterar om är huruvida MIN hage har gräs i sig eller inte. Du skrev att eftersom det inte är gräs i den måste hagen vara liten, jag sa nej, min ligger i skogen. Varpå du säger att något gräs måste det finnas, vilket jag också säger nej till.
Men jovisst, jag håller med om att det börjar bli lite löjligt.

:confused: :confused: :confused:
Hur fick du till det där? Inte av att läsa och förstå inläggen i alla fall.

LIA

Kanske det var när du precis skrev:

Att erbjuda sin fånghäst ett "normalt" hästliv med hjälp av betesreducerare, anser inte jag är någon onödig risk. Faktiskt ingen risk alls, om man har koll och förnuft. Värre är att döma dom till livstids isolering i små (jo, jag är envis) sterila rasthagar plus instängning i box.

Två alternativ finns, säger du, dvs:
Alternativ 1: Normalt hästliv med betesreducerare
Alternativ 2: Livstids isolering

Japp, så är det. Och vilket som är det bästa för respektive häst är ju svårt att veta innan man provat alternativen.

Dock torde vissa synas vara sämre ur hästens synvinkel, om man funderar lite.

LIA

Jo visst om man kunde se in i framtiden för de olika alternativen är det ju lätt att veta vad som är bäst. Kunde jag se in i framtiden och veta att min häst kunde gå på gräs med de andra utan att få återfall vore det ju självklart bäst.
Utfallet med att låta honom gå på gräs kan ju dock också bli ett rejält återfall med smärta och totalboxvila/utebox i upp till nio månader efter att anfallet avklingat om han får rotationer, ja i allra värsta fall kna det ju bli frågan om kronisk smärta och avlivning. Med detta senario känner i allafall jag att liten hage med endast enstaka strån att sysselsätta sig med och hö som mat under den period det är gräs i stora hagen är klart att föredra även för hästens skull. Än så länga har ingen lyckats visa att det går att se in i framtiden så jag väljer det senare. I mitt fall har jag en häst som klarar detta liv utan att verka lida alltför mycket av det (läs han verkar helt nöjd och obekymmrad men matte tycker ändå synd om honom ;) ). Hade han varit stressad av situationen hade jag förmodligen varit mer benägen att chansa på altenativ ett.

Men snälla du. Håll inte på och blanda och plocka citat fram och tillbaka, vilket förvränger meningen med dom, plus att du försöker få till att jag skrivit något jag inte alls har. Var saklig istället!

LIA

Jag ser det inte som chansning.
Man släpper ju liksom inte bara hästen och håller tummarna.

LIA

Alltså, jag har aldrig varit med om att en naturlig (= opåverkad av folk etc) skog på någon ha inte innehåller ett enda grässtrå någonstans och jag tror heller inte att det finns. Det strider mot hur naturen förhåller sig.
Men jag tänker inte skriva mer om just detta, eftersom det inte är avgörande för min syn på hästhållning vid fångbesvär. Vilket är Ts ämne.

LIA

Men snälla du. Håll inte på och blanda och plocka citat fram och tillbaka, vilket förvränger meningen med dom, plus att du försöker få till att jag skrivit något jag inte alls har. Var saklig istället!

LIA

Äh, inte har jag blandat och plockat fram och tillbaka - och det vet du.

Tack för att du kallar mig snäll förresten. Det tar jag som en komplimang ;)!

Alla hästar som haft fång behöver inte vara förvisade till grushage eller betesreducerare för resten av sitt liv. Jag har två hästar som haft fång, den ena hade det två år på rad och den andra en gång, men då tog det lång tid för honom att bli bra och han hade en lite rotation efter det. Nu har det gått två somrar utan fång då båda hästarna har kunnat gå på bete dygnet runt större delen av sommaren. Tyvärr har jag ingen skogshage, vilket hade förenklat livet mycket. Beteshagen är dock inte gödslad på många år, men har man bra jordmån så är det inte mycket att göra åt...

Mitt recept har varit att jag har:
hållit hästarna smala under vintern
vant in dem på gräs långsamt
haft en mindre hage i hagen
låtit en häst som behöver mycket mat beta ned den hagen först
släppt dem dygnet runt på bete först efter midsommar
vant in dem långsamt till vinterhagen (som växt till sig under sommaren)

Nu inser jag att alla hästar kanske inte klarar detta och att mina alltid kommer att vara känsliga så jag måste vara noga med att de inte blir tjocka. Hittills har detta funkat för mig. Jag provade även med betesreducerare på dem i början, men den ena blev olycklig och den andre bet upp ett större hål i den!

Det är ju jättebra att det funkar för er. MEN att säga att alla fånghästar kan gå på gräs med betesreducerare känns lite farligt.
Var har jag sagt det??

Tänk om TS nu har en superkänslig häst och den blir sjuk igen, trots reducerare? Nej, då ser jag det som bättre att avvakta den här säsongen innan man börjar med gräs igen.
Alternativet kan vara ingen hästliv alls...
Ang "superkänslig" så har jag redan svarat på det.
På vad sätt gör det skillnad att vänta?
Om man inte provar, får man aldrig veta. Känner man sin häst och är observant, så kan man avbryta "fångutvecklingen" på ett tidigt stadium.
Varför skulle ett andra fångangrepp vara detsamma som döden?

Är du medveten om hur en reducerare hämmar hästens förmåga till sociala interaktioner?
Nej, berätta! Jag antar du menar att förmågan är bättre om hästen går ensam i sin hage?

LIA

Jag borde egentligen inte svara, man kan inte tala för döva öron (eller skriva till blinda ögon), och du har ju bestämt dig.

Ok. Då försöker vi.
I inlägg #3 antyder du att det enda rätta är att släppa hästarna på gräs, fång eller ej. Du säger också att betesreduceraren skulle stoppa "dålig" gräs, vilket är (förlåt uttrycket) rent jävla skitsnack.

Därefter påpekade jag att du faktiskt inte vet huruvida TS häst är superkänslig eller ej.
Ditt nästa uttalande tar jag som att du inte riktigt vet hur fång fungerar och råder dig, precis som betty gjort, att söka information.
Här är några länkar med grundinfo
Minimize Laminitis Risks
Laminitis survivors
Faktablad

Varför återkommande fånganfall kan leda till avlivning? För att hästen utsätts för extremt onödigt lidande. Nej, jag tycker inte att man ens ska testa om hästarna kan få fång igen av att gå på gräs.

Ang hur betesreduceraren hindrar hästens sociala beteenden. Ta på dig en gagball och testa ;)
Ingen någonstans i tråden, förutom du, har påstått att fånghästar går ensamma i små sjukhagar (annat än i akuta skedet, men inte ens du släpper väl ut en häst med akut fång på gräs i stor hage?!). Om jag inte minns fel har Betty till och med lagt ner massa pengar på att konstruera gräsfria ytor till sina hästar, just för att de ska kunna gå ute tillsammans utan risk för fång.

Nu inser jag att alla hästar kanske inte klarar detta och att mina alltid kommer att vara känsliga så jag måste vara noga med att de inte blir tjocka. Hittills har detta funkat för mig. Jag provade även med betesreducerare på dem i början, men den ena blev olycklig och den andre bet upp ett större hål i den!

:bow:
Det är just det här man måste ta fasta på. Alla hästar är inte precis lika, det som funkar på en funkar kanske inte på den andra.

Man släpper ju liksom inte bara hästen och håller tummarna.

LIA

Men hur vet man vad som är tillräckligt försiktigt, och hur ser man att ett anfall är på gång? När det börjar märkas på hästen med varma hovar osv är ju anfallet redan igång och har man tur kan man häva det fort och har man det itne tar det tid och ger rotationer osv. Jag har sett och hört talas om alltför många som vant in försiktigt efter alla konstens regler och allt ser bra ut men rätt vad det är får hästen ett anfall i alla fall, det är inte alltsid så lätt att läsa när gräset är faligare än annars eller hästen av nån anledning är känsligare än annars.

Alla hästar som haft fång behöver inte vara förvisade till grushage eller betesreducerare för resten av sitt liv. Jag har två hästar som haft fång, den ena hade det två år på rad och den andra en gång, men då tog det lång tid för honom att bli bra och han hade en lite rotation efter det. Nu har det gått två somrar utan fång då båda hästarna har kunnat gå på bete dygnet runt större delen av sommaren. Tyvärr har jag ingen skogshage, vilket hade förenklat livet mycket. Beteshagen är dock inte gödslad på många år, men har man bra jordmån så är det inte mycket att göra åt...

Mitt recept har varit att jag har:
hållit hästarna smala under vintern
vant in dem på gräs långsamt
haft en mindre hage i hagen
låtit en häst som behöver mycket mat beta ned den hagen först
släppt dem dygnet runt på bete först efter midsommar
vant in dem långsamt till vinterhagen (som växt till sig under sommaren)

Nej visst vet jg att det även finns hästar som klarar det. Min stora fråga är hur man i förväg vet vilka det är? För även om dina hästar klarar det så finns det ju de som försöket samma sak och misslyckas och jag tror inte att det alltid beror på att de är mindre noggranna osv utan på att just deras hästar är känsligare.

Jag är helt enkelt för nojig för att testa.

Min ponny fick fång i våras, utan att ens ha ett grässtrå i närheten av sin hage.
Han åt ensilage, och det var för mycket socker för hans system = fång och allt elände som därtill hör.
Därför säger jag, man kan aldrig vara nog försiktig med en fångis.
Just nu håller jag på med en nästan löjligt försiktig invänjning till ett "plastat hö" (är ts 80 %) med lågt socker. Blandar +100 g/vecka i hästens övriga grovfoder, halm, varje kväll. :angel: Stallägaren skrattar lite åt mig, men förstår och accepterar min oro.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
601
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 495
Senast: Puffindog
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 979
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka