Är jag hemsk?

Sv: Är jag hemsk?

Jag har en betesreducerare hemma som ligger och väntar på att han ska börja vänjas vid gräs igen. Min mening är alltså inte att han ALDRIG ska få äta gräs igen, utan bara kanske inte i år.

Min häst går inte ensam, med några timmar menar jag cirka 8-10 timmar per dag. Alltså går han ute lika mycket/mer än vissa har sina hästar ute på vintern, bortsett från att han inte får gräs.

Jag tycker inte alls att din häst borde lida om han nu både har kompis och får vara ute mycket i en hage som säkert kan aktivera hästarna pga skogen. Dom letar ju rötter och sånt istället, sen kan jag ju tänka mej att dom får hö några ggr/dag i hagen oxå.

Så lever väl dom flesta hästar den största delen av året.

Det är ju inte riktigt så enkelt som att man kan sätta på en betesreducerare och låta hästen gå på gräs. Hästen får ju i sig ganska mkt gräs ändå!
Men du kan tex låta den gå en halvtimme, bara så den får känna att den betar. Med munkorg alltså.

Så har jag gjort, och minskat/utökat tiden beroende på estimerat sockerinnehåll och hur hästen mår.

Nej, i o f s inte, men hur många stänger in hela flocken i den lilla hagen? För liten lär den vara, om man ska hindra hästen från att hitta gräs.

LIA

Varför behöver den vara liten?
Min hage är i skogen där det inte växer något gräs, och jämfört med vanliga lösdriftshagen så är den liten, men jämför man den med många andra hästhagar som anses ''lagom'' så är den stor.
De har möjlighet att röra sig i alla gångarter.

Jag tycker inte alls att din häst borde lida om han nu både har kompis och får vara ute mycket i en hage som säkert kan aktivera hästarna pga skogen. Dom letar ju rötter och sånt istället, sen kan jag ju tänka mej att dom får hö några ggr/dag i hagen oxå.

Så lever väl dom flesta hästar den största delen av året.

Ja precis. De har tillgång till hö hela tiden de är i hagen och så brukar jag slänga in kvistar med löv till dem som extra tugg, så mat har de.

Jag tycker det är lite läskigt med betesreducerare också, för tänk om hästen skulle få av sig den på något sätt? Är det en ordentligt fångkänslig häst är det ju kört då. Bättre då att ha den i en skogshage och slippa oroa sig. Dessutom är ju inte en liten shettis gjord för att gå på ett kraftigt, gödslat, bearbetat gräsbete. Då är det ju mer naturligt för hästen att gå i en skogshage, tugga på det den hittar och få hö som stöd om det behövs..

Betesreducerare tex, ni som använder det är ni inte rädda att hästen ska lyckas ta sig ur den? Även om man har hästen hemma har man ju inte alltid uppsikt över den 24 timmar per dygn.
Det händer, men är ingen katastrof. Dels tillhör inte vår häst dom som är superextremkänsliga för fång, dels varierar grundorsaken i fodret över tid. Långa perioder kan hästen alltså gå utan reduceraren.
Vad bra att din häst tål det men för mig känns det verkligen som ett vågspel, man kan ju inte heller välja när det händer så det kan ju lika gärna hända när gräset är som farligast som när det är ganska ofarligt

Nått annat jag funderat över med betesreducerare är hur de äter. Min fick i alla fall en teknik där han stötte ner huvudet mot marken för att få i sig så mycket gräs som möjligt och det såg varken bekvämt eller hälsosamt ut utan som om spänningar och muskelprobem skulle komma som ett brev på posten, nån annan som märkt samma?
Vår har tekniken att dra reduceraren framåt och bakåt samtidigt som hon noppar i sig gräset. Inga som helst fysiska eller mentala bekymmer p g av det. Dock sliter det på reduceraren. :cry:
Vad bra, synd att inte alla har den tekniken

Ett annat problem som jag inte märkt själv men som en annan häst i stallet råkade ut för är att framtänderna slits onormalt, nån som hört nått om det?
Nope, inga problem med tänderna. Går den andra hästen i ler/grushage? Den får kanske in slipande material i reduceraren?
Det kan nog hända att jord spelade in, hon gick väl i hage med halv mycket gräs har jag för mig, hon togs bort för några år sedan så hur det hade blivit i längden vet jag inte men tandläkaren hade i alla fall kommenterat det

LIA

Det är uppenbart att olika saker fungerar olika bra för olika hästar och i olika situationer.

Nej, i o f s inte, men hur många stänger in hela flocken i den lilla hagen? För liten lär den vara, om man ska hindra hästen från att hitta gräs.

LIA

Nu vet jag inte hur du definierar en liten hage, men om man har en skogshage så kan man ha rätt OK storlek på hagen utan att det ska behöva innebära en massa gräs. Det blir naturligtvis svårare (läs: dyrare) att ha en vettig strl på hagen om man inte har en skogshage utan måste grusa upp en ängshage.

Jag har en skogshage, är runt 100-150*100-150 m stor (eller liten, hur man nu väljer att se på saken), hästarna rör sig med lätthet i alla gångarter. Det finns dock enstaka grässtrån, men jag ser det mest som sysselsättning än foder. Hade jag haft en häst som får fång av minsta grässtrå hade jag däremot inte kunnat ha den i min hage, utan hade fått gränsa av halva där det inte växer gräs alls.

Var finns fakta att läsa om detta?

LIA

Om inte detta räcker så får du sätta dig och leta studier själv:

citat från Strömsholms djursjukhus:

"Har hästen fortfarande symptom efter 10 dagar har med stor sannolikhet en lägesförändring av hovbenet skett i hovarna. Det finns i dag inget känt sätt att förhindra utvecklingen. Antingen avtar problemet eller så får hästen en lägesförändring."

Vänd på det i stället. Har du hört talas om att det skulle finnas någon metod eller något preparat som förhindrar rotationer/sänkningar av hovbenet?

*knapplån*

Betesreducerare tex, ni som använder det är ni inte rädda att hästen ska lyckas ta sig ur den? Även om man har hästen hemma har man ju inte alltid uppsikt över den 24 timmar per dygn. Min gick med betesreducerare första sommaren då det fortfarande fanns en del gräs i hans hage (nu är det iofs också en del strån han kan pilla med men inte som jag oroar mig för) men då gick han bara ute några timmar i taget och under i princip konstent tillsyn. Nått annat jag funderat över med betesreducerare är hur de äter. Min fick i alla fall en teknik där han stötte ner huvudet mot marken för att få i sig så mycket gräs som möjligt och det såg varken bekvämt eller hälsosamt ut utan som om spänningar och muskelprobem skulle komma som ett brev på posten, nån annan som märkt samma? Ett annat problem som jag inte märkt själv men som en annan häst i stallet råkade ut för är att framtänderna slits onormalt, nån som hört nått om det?

Jag har min fångponny med munkorg i stor hage tillsammans med sina kompisar 8-10 timmar varje dag. Hagen är antingen en gammal ogödslad vall eller en annan hage med naturbete. Hon får inte gå där de tider på dygnet/året när jag bedömer det som extra farligt. Hon äter en del gräs trots munkorgen och jag resonerar lite som att hon då är lite van vid gräset, sedan handlar det nog om att bygga upp en insulinresitent (i hennes fall) och jag tror inte att en häst hinner göra det på några timmar utan munkorg om hon nu skulle bli av med den (men det är min egen slutsats).
Hon trivs bra i flocken i hagen. Resten av tiden står hon i stallet (delar av tiden tillsammans med andra hästar) eller rids promeneras.

Men jag har tänkt en hel del på detta med att det inte är bra för muskler och tänder. Jag tror inte att det är helt bra för en häst att gå med munkorg 24h om dygnet. Vissa delar av året är hon därför ute ngn timme utan den. Men jag har läst att de då kan äta massor.

Det finns två anledningar till att hon inte går längre tid i hagen.
Den ena är risken att hon tappar den och den andra är faktiskt att jag inte vill att hon ska ha den på sig längre tid. Men jag har aldrig märkt på henne att hon har tagit skada, mest jag som oroar mig.

Hm, men om man bor i en trakt utan skog...
Jag funderar mycket på detta. Min foderhäst (islänning) har haft fång en gång förra sommaren. Den här sommaren släpptes hon okontrollerat ut på vanligt gräs direkt (en period av invänjning som de andra hästarna fick hon förstås). När jag började som fodervärd kände jag puls i hennes hovar. Då fick hon gå i en liten sk fånghage med sällskap, maten tog snabbt slut där men ägaren tyckte inte det var nödvändigt att ge hö. Hon slog lite gräs och gav två gånger om dagen. (svårt när man inte äger hästen att kunna göra som man vill) men jag åkte dit och gav henne halm + lät henne beta 15 min ca. Nu går hon med betesreducerare (Globus, med ett litet hål) och hagen börjar bli nedbetad. Jag har köpt extra foder Green Power alfa alfa som hon får när jag är där (ca 4 ddg vecka) + linfrökaka och salt (de har ingen saltsten heller :(). Min undran är: när måste vi börja ge hö, hur vet jag hur mycket hon får i sig och när gräset inte räcker?
När kan man släppa henne utan reduceraren tro. Hon går en, två timmar utan den de dagar jag kommer dit. :confused:

Det är DU spm kommer med bestämda påståenden. Då kan det väl inte vara min sak att leta studier?

Det du citerar från Strömsholm har ju ingen relevans med just det vi diskuterat.

LIA

Varför behöver den vara liten?
Min hage är i skogen där det inte växer något gräs, och jämfört med vanliga lösdriftshagen så är den liten, men jämför man den med många andra hästhagar som anses ''lagom'' så är den stor.
De har möjlighet att röra sig i alla gångarter.
För att gräs växer nästan överallt, och är minsta lilla grässtrå livsfarligt så går det knappast att hålla mer än en liten hage gräsfri.

Mät upp din hage så vet du storleken. :idea: Vilken minimistorlek en hästhage bör ha finns olika uppfattningar om. Min är att den bör vara 1,5 ha för första häst plus 1 ha/häst därefter. Men det är alltså min uppfattning för utedrift 24/365.

LIA

Japp, så är det. Och vilket som är det bästa för respektive häst är ju svårt att veta innan man provat alternativen.

Dock torde vissa synas vara sämre ur hästens synvinkel, om man funderar lite.

LIA

Det är DU spm kommer med bestämda påståenden. Då kan det väl inte vara min sak att leta studier?

Det du citerar från Strömsholm har ju ingen relevans med just det vi diskuterat.

LIA

Ingen relevans???

Jag sade:
Och det finns ännu inget säkert sätt att alltid stoppa ett fånganfall innan det går så långt att man får hovbensförändringar. Även om man ser lindriga symtom och genast ställer hästen på boxvila, kallar ut veterinär och hovslagare omedelbart, etc, finns det alltså inga garantier för att hästen inte kommer att få hovbensförändringar.

Och du undrade:
Var finns fakta att läsa om detta?

LIA

Kanske var mitt citat för lösryckt för att du skulle förstå? Då citerar jag ett lite längre stycke från Strömsholm, och vad veterinärerna där anser om fång:

"Vad ska jag göra om jag misstänker att min häst fått fång?

Om man misstänker att hästen har fått fång skall man så fort som möjligt hjälpa den.
· Ställ hästen på strikt boxvila, gärna på tjock spånbädd.
· Tillkalla veterinär som kan hjälpa Dig att ställa diagnos och ge hästen smärtstillande.
· Behandla orsaken ( om den är känd )
· Ge endast grovfoder, gärna högt placerat i ett hönät eller dylikt. Var försiktig med foderbyten.
· Undvik transport av hästen
· Om hästen är nyskodd eller skodd med sula - ta av skor ( om möjligt ). Gör inga andra åtgärder på hovarna.
· Gör det så bekvämt som möjligt för hästen, kyl ben och hovar, ställ dem på dynor av skumplast eller styren.

Låt hästen stå som ovan i cirka 10 dagar, även om symptomen avtar. Har hästen fortfarande symptom efter 10 dagar har med stor sannolikhet en lägesförändring av hovbenet skett i hovarna. Det finns i dag inget känt sätt att förhindra utvecklingen. Antingen avtar problemet eller så får hästen en lägesförändring.
Vad gör jag om min häst inte blir bra efter det akuta skedet ?

Om hästen har kvarstående symptom efter cirka 10 dagar bör hovarna röntgas. Utifrån röntgenbilderna kan en skicklig hovslagare vidta åtgärder för att hjälpa hästen att återfå ett friskt samband mellan hovben och hovkapsel."

Alltså: Du kan göra ALLA "rätt" vid ett fånganfall, men ändå stå med en häst som har hovbensrotationer och/eller sänkningar.

För att gräs växer nästan överallt, och är minsta lilla grässtrå livsfarligt så går det knappast att hålla mer än en liten hage gräsfri.

Mät upp din hage så vet du storleken. :idea: Vilken minimistorlek en hästhage bör ha finns olika uppfattningar om. Min är att den bör vara 1,5 ha för första häst plus 1 ha/häst därefter. Men det är alltså min uppfattning för utedrift 24/365.

LIA

Men... skogshage fortfarande? Växer inget gräs i min skogshage.

För det första, läs TS inlägg så vi har samma utgångsnivå på det vi skriver.

För det andra, så är inga veterinärpåståenden gudsord, fr a inte från Strömsholm, vilket vi har egna erfarenheter av.

För det tredje, så skulle även jag ta i maximalt om jag skulle skriva behandlingsråd officiellt. Med tanke på olika individers kunskap och förståelsenivåer, måste man gardera sig till 100% och lämna absolut ingenting åt egna omdömen.

För det fjärde, man kan nästan inte garantera något alls vad gäller sjukdomar eller skaderisker etc. Eller olyckor med bilar, flygplan osv för att ta i lite. Enda sättet att leva riskfritt måste vara att sälja alla djur och stänga in sig i ett skyddsrum?

LIA

Vad menar du med skogshage? En steril yta, söndertrampad av hästhovar sedan länge och med endast enstaka stora träd kvar? Såna har jag sett hos hästägare med för många hästar på alldeles för lite mark. Dvs, liten hage!

Naturen tillåter inga tomma ytor sägs det (eller något liknande). Jag har faktiskt inte sett en skog utan gräs någonstans. Tom i bokskog fanns det.

LIA

För det första, läs TS inlägg så vi har samma utgångsnivå på det vi skriver.

Nej, nej. DU frågade mig om det fanns fakta att läsa om det JAG påstod. Du sa INGET om TS inlägg.

För det andra, så är inga veterinärpåståenden gudsord, fr a inte från Strömsholm, vilket vi har egna erfarenheter av.

Alldeles riktigt. Men jag tror att ett påstående från en/flera veterinärer smäller högre än ett påstående från någon på ett internetforum, eller?

För det tredje, så skulle även jag ta i maximalt om jag skulle skriva behandlingsråd officiellt. Med tanke på olika individers kunskap och förståelsenivåer, måste man gardera sig till 100% och lämna absolut ingenting åt egna omdömen.

För det fjärde, man kan nästan inte garantera något alls vad gäller sjukdomar eller skaderisker etc. Eller olyckor med bilar, flygplan osv för att ta i lite. Enda sättet att leva riskfritt måste vara att sälja alla djur och stänga in sig i ett skyddsrum?

Med just fång, som kan få så förödande konsekvenser, tycker jag väl egentligen att det är MYCKET bättre att man "tar i maximalt" än att man höftar och chansar lite. Därför citerar jag gärna Strömsholms råd. För självklart fungerar inte deras råd på EXAKT alla hästar, men dessa råd är vettiga och skrivna på ett icke-flummigt sätt så att man relativt enkelt kan följa dem.

Så, nej, jag tar inga onödiga risker med mina hästar, och skulle aldrig råda någon annan att göra det heller.

Ingen relevans???

Låt hästen stå som ovan i cirka 10 dagar, även om symptomen avtar. Har hästen fortfarande symptom efter 10 dagar har med stor sannolikhet en lägesförändring av hovbenet skett i hovarna. Det finns i dag inget känt sätt att förhindra utvecklingen. Antingen avtar problemet eller så får hästen en lägesförändring.
Vad gör jag om min häst inte blir bra efter det akuta skedet ?

Om hästen har kvarstående symptom efter cirka 10 dagar bör hovarna röntgas. QUOTE]

Betyder det att man kan låta en häst få full rörelsefirhet efter 10 dagar om den har varit symptomfri och utan medicin efter 7 dagar, stått still i ytterligare 3 utan spår av symptom?

Vad menar du med skogshage? En steril yta, söndertrampad av hästhovar sedan länge och med endast enstaka stora träd kvar? Såna har jag sett hos hästägare med för många hästar på alldeles för lite mark. Dvs, liten hage!

Naturen tillåter inga tomma ytor sägs det (eller något liknande). Jag har faktiskt inte sett en skog utan gräs någonstans. Tom i bokskog fanns det.

LIA

Med skogshage menar jag en hage i skogen. Vi har ganska höga tallar som inte släpper in mycket sol = inget gräs. Söndertrampad sedan länge?
Denna hage byggdes i år med tanke på min fångponny.
Kan försöka ladda upp en bild i eftermiddag om du skulle vilja se.

Ojdå, här finns det ganska mycket skogar som på sina ställen inte har gräs.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
601
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 495
Senast: Puffindog
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 979
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka