Är jag gammal när jag är väderberoende?

Jag skämdes nästan den varma sommaren 2018 när jag klarade värmen så bra. :o Självklart led jag med de som hade problem med värmen, och jag förstår problemet med klimatförändringar, men för egen del hade jag inga problem.
Jag älskar värme och skäms inte det minsta. :D Varför skulle jag? Mitt liv börjar vid 25 grader ungefär, det är då jag mår som bäst och är mest aktiv. (Bryr mig inte det minsta om värmeklagande människor heller. Det är väl inte värre än att någon tycker det är för kallt eller regnigt? Jag är ju dessutom biolog och vet rätt mycket om problemen som kommer med klimatförändringarna. Spelar nada roll i sammanhanget. Värme och sol gillar jag ändå. :cool:)
 
Sen är jag lite trött på alla som ska klaga på värmen hela tiden. Jag förstår att de mår dåligt och det får dom gärna säga en gång sen vet jag det Är dock lite tröttsamt om folk upprepar det var femte minut. Sen har jag också råkat ut för människor som har påpekat till mig att jag inte kan tåla värme så bra och att jag bara vill visa mig tuff. De människorna har jag snabbt avlägsnat från min umgängeskrets för de ger mig inget att umgås med dem. Ibland känns det som att det inte är acceptabelt i Sverige att tåla värme jättebra och att njuta av det utan som att det är ett måste att beklaga sig över den och att det är osvenskt att njuta av den. . Ibland gör det mig lite ledsen.
Jag upplever det vanligtvis tvärtom, att de flesta tål värme bra, men klagar så fort det är under +10 grader. De flesta jag känner klagar på vädret hela hösten, vintern och fram till april ungefär.
 
När jag var yngre lade jag inte märke till vädret, inte årstiden heller. Nu är jag intensivt medveten om både väder och årstid. Blåst är värst, det går inte att komma undan. Älskar också när det är värmebölja, kroppen mår så bra, det är kul att bada i varma sjöar och värmen är en underbar ursäkt för att vara lat.
 
Jag har med åren blivit mer och mer känslig för vädret. Skulle aldrig få för mig att gå långpromenad med hunden om det regnar tex. Eller blåser för mycket. Eller är för halt på backen, för geggigt etc.

Är det en bekvämlighetsgrej eller blir man sån när man blir äldre?

Jag kan ställa in planerade aktiviteter för att det ska vara dåligt väder. Ändra planerna till någonting mer bekvämt i alla fall.
Jag är inte särskilt gammal (55 år) men extremt väderberoende och hittar på en lång lista av ursäkter att inte gå ut, pga av min bestående ryggmärgsskada, allt eftersom artros också dök upp vid tidig 40 års-ålder...

Så vi skulle behöva ha ett bukekollektiv ett halvår om året i Spanien eller Portugal kanske...
 
Det beror på vad jag ska göra. Jag har eget stall och ingen tillgång till ridhus, så ut i stallet/rida oavsett väderlek är jag ju så illa tvungen till. Rider dock inte om det är storm ute, men det är mer av säkerhetsskäl. I övrigt undviker jag gärna regn/blåst/snö/mörker så gott det bara går. :angel:

Hatar mörker och snö och kyla överlag. Hade definitivt inte haft något emot att ersätta november-februari med typ april eller septembers väderförhållanden istället.
 
Jag skämdes nästan den varma sommaren 2018 när jag klarade värmen så bra. :o Självklart led jag med de som hade problem med värmen, och jag förstår problemet med klimatförändringar, men för egen del hade jag inga problem.
Jag var en av dem som avskydde värmen, det var fruktansvärt, obehagligt varmt! Värme och sol är trevligt, men alltså inte för varmt och inte för soligt för då kommer huvudvärk och migrän som ett brev på posten ;) 2018... året jag logiskt sett borde gått ner många kg i vikt pga all svett som rann av mig....
 
Jag har alltid tyckt illa om ostadigt väder och nu då jag är 55 år så är det inte bara humöret utan jag blir stelare i kroppen än annars. Jag avskyr varmt, fuktigt vinterväder. Klart o kallt är härligt! Den här vintern är det hemskt isigt men hellre det än lera. Jag halkar hemskt sällan ikull, och skulle det hända så tål jag det, är inte benskör.
 
Jag gillar inte heller att göra saker i trist eller otrevligt väder! Kan uppleva att jag med ålder (jag är dock bara 34 så ser mig inte som gammal direkt) prioriterar bekvämlighet mer och mer. Det har verkligen förändrats successivt varje år nästan..
 
Jag var en av dem som avskydde värmen, det var fruktansvärt, obehagligt varmt! Värme och sol är trevligt, men alltså inte för varmt och inte för soligt för då kommer huvudvärk och migrän som ett brev på posten ;) 2018... året jag logiskt sett borde gått ner många kg i vikt pga all svett som rann av mig....
Jag trodde under största delen av min levnad att jag inte tålde värme, för jag blev utslagen vid varmt väder.

Tills för någon sommar sedan när det var +33 men rejält disigt. Jag mådde ypperligt. Så bara solen håller sig bakom moln så går värmen bra (nåja upp till 35 eller så). Lyser den är det ett måste att ha keps eller hatt, annars kommer utslagningen och det är bara att ligga inne.

Förr red jag i alla väder. Var ute med hästen i -35 vet jag, red henne barbacka i grimma och tyglar (inget kallt bett i munnen).
Numera tycker jag att det räcker med max - 15 köldmässigt.
Begränsar gärna värmen till max 25 då jag på senare år ibland fått värmeutslag.
 
Oftast när jag tänker att jag blivit gammal så handlar det oftast om att jag bara helt enkelt har lärt mig vad jag gillar i livet, och därmed även vad jag inte gillar och utesluter detta. Sen är man ju föränderlig också, man gillar vissa saker i vissa perioder av livet och sen ändras det igen. Just vädret har faktiskt gått åt andra hållet för mig, jag älskar skitväder nu för tiden, men det har nog att göra med att jag äntligen lärt mig hur man klär sig och inte går i Converse i slasken :D Vem vet, du kanske kommer börja uppskatta skitväder om ännu fler år! Inget är konstant tänker jag, och just väder är verkligen en vanesak tycker jag som verkligen kan pendla :)

Jag håller med i detta, det tog mig ganska lång tid (och pågår väl egentligen ännu) för mig att inse att det är okej att inte gilla vissa saker, och därmed utesluta/minimera det ut ur livet om man kan.
Jag har också blivit bättre på att vara ut i ur och skur, just av samma anledning, jag har lärt mig klä mig bättre.
Humörsmässigt så styrs jag nog ändå av vädret, men det har jag nog alltid gjort skulle jag säga.

Jag har egentligen inte något emot att rida i vilket väder som helst, men jag rider ogärna ut ensam om vädret är pissigt (vi rider så sällan ensam så hästen kan bli så stirrig då) så där har jag nog blivit bekvämare.
Det ger mig inget att i spöregn/storm vara tvungen att driva på en häst som smyger fram, och stannar vart 50e meter, så då går jag hellre en promenad, eller låter helt bli. :)

Sedan förstår jag att fysiska åldersförändringar självklart kan komma att påverka hur man reagerar på vädret.
 
Nu är jag mer som när jag var ung så det går nog över ska du se Ramona :).
Men vad äter du? Eller är det något i vattnet? På riktigt, det ska mycket till för att jag ska rida i regnet, men du tuffar ju på som att det vore varmt och skönt ute. Mitt skelett hade skakat av köldskador när jag kom hem om jag red ut i regnet. Hade tagit timmar att värma upp mig. För att inte prata om vilken obehaglig upplevelse det är att vara ute i regnet. :eek:
 
Vänta bara på klimakteriet, då gör man allt för och få lite svalka;)
Annars har jag blivit bekvämare med åren.
Är nog mer att intresset svalnar med åren för en del saker som va roligt förr.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 936
Senast: Takire
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 354
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 020
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp