Är jag för stor?

T

the_Master_of_Chaos

hepp...
Hur stor kan man egentligen vara föra att rida på en shetlandsponny?
Har en 4-årig shettis hemma som mest har gått som sällskap till mina andra hästar, men har nu tänkt försöka hitta någon liten unge som kan rida på henne.
Problemet är att det lilla livet inte är inridet. Jag har hängt lite på henne och tömkört men hon måste ju vara någorlunda ryttarvan om jag ska slänga upp en unge på henne.
Själv så är jag 1.66 och väger ca 45 kg och undrar om jag skulle kunna sitta lite på henne? Vill ju inte att hon ska ta skada på något sätt och det kommer ju inte vara frågan om någon hårdare ridning, bara lära henne tygeltag och flytta för skänkel osv grundläggande...
Tacksam för svar.
 
Sv: Är jag för stor?

normalt är inte 45 kg för mycket för en större shettis, men en såpass ung, oinriden och antagligen omusklad skulle må mycket bättre av att börja med en lättare och gärna kortare ryttare, senare kan du säkert rida när hästen fått mer muskler. mina två äldsta var i din storlek när de red vår, fast lugnare än innan då såklart, men då var hon färdigvuxen, maxad och välmusklad. du kanske kan börja med körning, det brukar vara både nyttigt för hästen och kul för er båda:idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 183
Senast: Gunnar
·
Träning Jag undrar ifall jag är för stor för att rida shettis, ingen träning utan enbart skritt (möjligt vis lite skolning) i skogen i kanske 20...
Svar
12
· Visningar
1 552
Senast: Megapixel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp