Är jag för kräsen?

Tillnicole

Trådstartare
Jag håller flitigt på att leta efter "min" ras, men jag tycker aldrig att jag hittar den. Måste jag tänka om någonstans?

Det jag söker är en hund som är snabb i huvudet (dvs snabb reaktionsförmåga, tänk typiska vallhundsraser tex kelpie), gillar lydnad, rallylydnad, freestyle och eventuellt även agility. Lättlärd.

Jag vill ha en hund som håller sig nära mig, alltså inte en självständig ras.

Jag vill att hunden ska vara av medelstorlek, dvs 45 cm och uppåt (för att minska stressen på min rygg när jag tränar med den)

Jag vill kunna träna med den, men jag vill inte att den ska kräva arbete dag ut och dag in, utan den ska ibland nöja sig med att enbart följa med till framtida butiken där den kommer få ligga bakom disken och vara med hela dagen, samt de självklara långpromenaderna utan att den går i taket om det blir så i en vecka.

Frisk ras - ingen konstig fysik dvs intryckt nos, konstig form på benen, överdriven sluttning på ryggen eller vad det nu skulle kunna vara. Såklart så lite rasbundna sjukdomar som möjligt, men där blir det ju tyvärr lite svårare.

Jag ogillar terriers så de är helt uteslutna. Majoriteten av sällskapsraserna är för små.

Så, vad tror ni? Har jag för konstiga krav?

Tycker det låter som en klockren dvärgpinscher om du inte tycker att den är för liten :)

Skulle jag ha en dvärgpinscher skulle min rygg typ dö. Det är ju roliga hundar tycker jag, förutom kanske att de är lite vaktiga? Eller har jag uppfattat det helt fel?
Där jag praktiserade på ett hunddagis fanns en dp och han var superrolig, han var dock lite här och var och det är ju så svårt att träna med en sån liten hund tycker jag

Det känns som att mitt krav på storlek är det som förstör för mig. Annars finns det ju egentligen hur många raser som helst som passar in

Jag håller flitigt på att leta efter "min" ras, men jag tycker aldrig att jag hittar den. Måste jag tänka om någonstans?

Det jag söker är en hund som är snabb i huvudet (dvs snabb reaktionsförmåga, tänk typiska vallhundsraser tex kelpie), gillar lydnad, rallylydnad, freestyle och eventuellt även agility. Lättlärd.

Jag vill ha en hund som håller sig nära mig, alltså inte en självständig ras.

Jag vill att hunden ska vara av medelstorlek, dvs 45 cm och uppåt (för att minska stressen på min rygg när jag tränar med den)

Jag vill kunna träna med den, men jag vill inte att den ska kräva arbete dag ut och dag in, utan den ska ibland nöja sig med att enbart följa med till framtida butiken där den kommer få ligga bakom disken och vara med hela dagen, samt de självklara långpromenaderna utan att den går i taket om det blir så i en vecka.

Frisk ras - ingen konstig fysik dvs intryckt nos, konstig form på benen, överdriven sluttning på ryggen eller vad det nu skulle kunna vara. Såklart så lite rasbundna sjukdomar som möjligt, men där blir det ju tyvärr lite svårare.

Jag ogillar terriers så de är helt uteslutna. Majoriteten av sällskapsraserna är för små.

Så, vad tror ni? Har jag för konstiga krav?

Varför inte kelpie? Det finns kelpies som är mer chill än "superkelpies". En pinscher eller schnauzer, skulle jag nog säga annars :)

Varför inte kelpie? Det finns kelpies som är mer chill än "superkelpies". En pinscher eller schnauzer, skulle jag nog säga annars :)

Blev avrådd från att skaffa kelpie då de tydligen är "för mycket hund" för mig, dvs kräver lite mer än vad jag har att erbjuda. De är ju riktiga brukshundar och skulle väl inte uppskatta att slappa bort en hel vecka :P Sen så ska de tydligen bli mest nöjda av nosarbete, vilket jag tycker är dötrist.

Jag vill dessutom köpa valp, och då är det ju svårt att veta vilken som kommer bli mest chill

Klart en kelpie kan ta det lugnt några dagar men där emellan vill den troligtvis jobba. Dvs. inte långpromenad enbart utan använda huvudet och gärna också näsan. Den blir tröttare(i huvudet) av ett spår på 10 minuter än en promenad på en eller två timmar troligtvis.

Sen finns det kelpies som nöjer sig med mindre men det är inte rastypiskt.

Klart en kelpie kan ta det lugnt några dagar men där emellan vill den troligtvis jobba. Dvs. inte långpromenad enbart utan använda huvudet och gärna också näsan. Den blir tröttare(i huvudet) av ett spår på 10 minuter än en promenad på en eller två timmar troligtvis.

Sen finns det kelpies som nöjer sig med mindre men det är inte rastypiskt.

Precis, och därför tror jag inte att jag skulle ge en kelpie ett optimalt liv, även om jag älskar rasen. Jag kan ha väldigt lata perioder (därför är det praktiskt med mops atm, för hon är glad så länge hon får sova på min mage), och de kan hålla i sig ett tag.

Jag tänker welsh eller engelsk springer spaniel. Showvarianten då, men någon jaktvariant finns inte av welsh.

Fast även dom vill ju ha en långpromenad om dagen och något att aktivera hjärnan med.

Du har inte funderat på att ge lite avkall på snabbheten i huvudet? För isf kanske en goldie eller labbe skulle kunna passa? Då av sällskaps-typen, inte jakttypen. Om nu små hundar är ett väldigt stort problem.

Ett alternativ är ju också att kolla efter lämplig omplacering, kanske en hund av en lite för krävande ras som är "för lugn" för vad matte/husse behöver eller vill ha eller liknande. Det finns många otroligt bra hundar som omplaceras, även om det såklart kan ta tid innan just den rätta dyker upp.

Ett alternativ är ju också att kolla efter lämplig omplacering, kanske en hund av en lite för krävande ras som är "för lugn" för vad matte/husse behöver eller vill ha eller liknande. Det finns många otroligt bra hundar som omplaceras, även om det såklart kan ta tid innan just den rätta dyker upp.
Tar hellre en valp helt ärligt. Vill vara med hunden så länge som möjligt, forma den själv och se utvecklingen

Jag tänker welsh eller engelsk springer spaniel. Showvarianten då, men någon jaktvariant finns inte av welsh.

Fast även dom vill ju ha en långpromenad om dagen och något att aktivera hjärnan med.

Du har inte funderat på att ge lite avkall på snabbheten i huvudet? För isf kanske en goldie eller labbe skulle kunna passa? Då av sällskaps-typen, inte jakttypen. Om nu små hundar är ett väldigt stort problem.

Hm.. alltså Welshen kan jag absolut inget om. Springern går bort. Det finns flera på hunddagiset skolan har och det är typ de jobbigaste hundarna jag någonsin träffat. Plus att deras päls och öron är ju inte direkt optimala om man ska vara petig..

Labbar och goldens tilltalar mig inte särskilt mycket, har typ aldrig "connectat" med dem, iallafall inte show-varianten. jaktlabbar går jag bra ihop med, men det är ju av samma anledning som med kelpien..

En engelsk springer spaniel, tycker du beskriver nästan exakt min lille, och alla andra jag träffat mer eller mindre. Tycker inte att pälsen är särskilt jobbig. Borsta en gång per dag bara.

Kika på welshen. Det är vänliga, pigga hundar med i mitt tycke bättre päls än ESS (Förutom när dom är valpar) och dessutom hålls öronen rastypiska med kort päls.

Kanske en lapsk vallhund.
Är svårt att kombinera en större storlek och snabba reaktioner till ej så krävande.

Kanske en lapsk vallhund.
Är svårt att kombinera en större storlek och snabba reaktioner till ej så krävande.
Passar de verkligen in då? Jag uppfattar dem som ganska krävande. Egentligen verkar DP passa mig väldigt bra, men jag skulle få så jäkla ont i ryggen av att jobba med dem

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 551
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 381
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 940
Senast: Farao
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar