Är jag ensam om att stänga av mobiltelefonen på natten?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bor i en liten skithåla men här kan man ringa taxi om man låst sig ute med. 1500kr för en låssmed eller 400kr för taxi. Trodde snarare tvärtom att alla visste att taxi kan ha samarbete med många hyresvärdar och har huvudnyckel? :angel:

Jag har min mobil på ljudlös. dagligen med. Sover hårt så har sovit genom brandvarnare med så oroar mig inte för att jag hör vibrationen av mobilen.

Varför är det mer sinnesfrid att ha den helt avstängd, mot att ha allt ljud avstängt och därmed inte märka om någon ringer eller smsar (förutsatt att du inte har säkerhetsfunktioner så som att vissa nummer kan ringa igenom)?
Förstår du inte då förstår du inte, kan inte förklara.

Men jag har inte tolkat det på det sättet. Och ja, jag tycker det är okej att skriva att man inte tänker på det sättet du gör och tycker det är viktigt att sådana samtal kommer fram direkt. Det är inte som sagt påhopp, det är bara reaktioner och beskrivningar hur dom tänker om det.

Är du trygg med dina beslut så förstår jag inte problemet riktigt, vad ens spelar det för roll att folk inte resonerar som du angående att bli nådd?
Härligt för dig jag tar illa vid mig.

För mig precis som för @Nota är det sinnesfrid att inte ha telefonen på på natten.. Alla är olika och det är det jag mår bäst av. Sen behöver ni inte förstå det. Fungerar det bra för er på något annat sätt är det ju jättebra.

Jag var mest nyfiken på om det var vanligt eller ovanligt att ha telefonen avstängd på natten. Nu vet jag att det är relativt ovanligt av svaren i den här tråden iallafall.

Ok, jag förstår inte vad det är på telefonen som stör. Jag har stängt av alla pipanden/signaler förutom samtal, sms och Messenger. Avskyr när den piper i tid och otid. Alla jag känner vet att jag somnar rött tidigt på kväll och ringer bara på natten om det är akut.

Men det är klart att det blir lugnare utan mobilen om den piper i tid och otid och folk ringer dygnet runt.

Men det är ju du som vevar mest i dina inlägg när du skriver att det är "patetiskt" osv när folk inte håller med dig.

Som någon redan nämnde, så måste man ju i en diskussion kunna vara av annan åsikt utan att ens åsikt för den skull uppfattas som ett påhopp eller nån form av andra elakheter.
jag vevar? För jag ger ett svar på tal efter att blivit påhoppad om att jag inte skulle bry mig om mina anhöriga var döende,
Alltså det här är sån äcklig jävla gruppmobbning som vanligt när man har en annan åsikt på det här forumet.

Skulle kännas naivt att tro att man skulle vara befriad från eventuella tragedier

Det är just det tänket som fascinerar mig. Att det finns människor som går runt och lever sina liv helt i tron att "det händer inte mig". Att inget ont någonsin kan hända. Det är fascinerande tycker jag. Jag undrar hur det hade varit om jag hade funderat på det sättet. Jag vet inte om det är alla år med hästar som gör att min hjärna hela tiden analyserar tecken och omgivning för att identifiera eventuella faror som behöver upptäckas i tid? Och sen göra det jag kan för att om det händer nåt så ska konsekvenserna bli så små som möjligt.

Ok, jag förstår inte vad det är på telefonen som stör. Jag har stängt av alla pipanden/signaler förutom samtal, sms och Messenger. Avskyr när den piper i tid och otid. Alla jag känner vet att jag somnar rött tidigt på kväll och ringer bara på natten om det är akut.

Men det är klart att det blir lugnare utan mobilen om den piper i tid och otid och folk ringer dygnet runt.
Det är bara känslan. Precis som du säkert har känslor kring andra saker har jag känslor kring att det är skönt att telefonen är avstängd. Inte bara för att andra ska kunna nå mig utan även för att jag själv ska låta bli att sitta en timme till på Facebook osv.

Det är just det tänket som fascinerar mig. Att det finns människor som går runt och lever sina liv helt i tron att "det händer inte mig". Att inget ont någonsin kan hända. Det är fascinerande tycker jag. Jag undrar hur det hade varit om jag hade funderat på det sättet. Jag vet inte om det är alla år med hästar som gör att min hjärna hela tiden analyserar tecken och omgivning för att identifiera eventuella faror som behöver upptäckas i tid? Och sen göra det jag kan för att om det händer nåt så ska konsekvenserna bli så små som möjligt.
Fast det handlar inte om att ”det händer inte mig”
Det handlar om att exempelvis nu då mina anhöriga löper en obefintlig risk för att bli skadade eller dö nattetid.
Dagtid däremot löper jag och mina anhöriga samma risk som alla andra att skadas i trafik eller liknande.

Fast det handlar inte om att ”det händer inte mig”
Det handlar om att exempelvis nu då mina anhöriga löper en obefintlig risk för att bli skadade eller dö nattetid.
Dagtid däremot löper jag och mina anhöriga samma risk som alla andra att skadas i trafik eller liknande.

Som sagt, det tänket fascinerar mig.

Jag ser det inte som du. Jag är nog förmodligen äldre än du och har levt med att man har telefon tillgänglig nattetid, så att ändra på det bara för att man plötsligt har en mobiltelefon ser jag ingen anledning till. Sen lite lätt knepigt att formulera det som att man skulle se sig som nåt centrum av universum blir bara patetiskt. Men visst har man glidit på en räkmacka genom livet förstår man tydligen inte vad det innebär för folk som fått tragiska besked, det sker inte bara på dagtid.
Jag tycker du är rätt nedlåtande här. Varför skulle Sjöberga ha glidit på en räkmacka och inte förstå att tragiska saker händer även på nätter?
Med ditt resonemang så kan man inte heller vara utan täckning, resa längre bort från anhöriga än att man kan studsa dit på en gång osv
Jag tycker @sjoberga resonerar klokt.

Jag ser det inte som du. Jag är nog förmodligen äldre än du och har levt med att man har telefon tillgänglig nattetid, så att ändra på det bara för att man plötsligt har en mobiltelefon ser jag ingen anledning till. Sen lite lätt knepigt att formulera det som att man skulle se sig som nåt centrum av universum blir bara patetiskt. Men visst har man glidit på en räkmacka genom livet förstår man tydligen inte vad det innebär för folk som fått tragiska besked, det sker inte bara på dagtid.
Jag har fått en andel av tragiska besked och inget av dem har varit problematiskt att det nådde just mig med mer än minimal latens.

Vad är det som gör det så viktigt att just DU får del av informationen med minimal latens? Jag tycker det blir fånigt när många drar märkliga slutsatser om hur exempelvis @Nota tänker kring det hela. Räcker det inte att tänka att vi tycker olika och vi tycker olika om vad som är en klok inställning för var och en?

Du borde väl veta att alla människor tänker och är olika?
Nej jag går inte och tänker på att mina friska anhöriga ska dö i sömnen. Faktiskt inte.

Jag är en sån som gärna vill veta mer om andra människors tankar, inte bara att andra tänker olika punkt. Vad skönt att du inte tänker så, det ska du vara glad för! Och tack för att du trots allt tog dig tid att svara!

Härligt för dig jag tar illa vid mig.
Vad? Varför skulle det vara härligt för mig? Jag bara säger att folk har rätt att svara på det du skriver, det är ett forum det här. Det är inget konstigt med det, olika saker är olika viktigt för olika personer. Vissa vill veta så fort det går om det hänt någon något medans vissa är okej med att det drar ut på tiden. Sålänge man är okej med det själv, det är ju det som är viktigt.

Lägga av luren, då blev det väl ett fasligt pipande i den vad jag minns? Dra ur kontakten kunde man, ja 👍 Med andra ord är skillnaden ingen alls!
Skillnaden är väl att alla i hushållet delade på samma telefon, mobilen är ju väldigt personlig. Nu om det är flera i ett hushåll så kan var och en göra som dom vill utan att det drabbar någon annan, så var det inte förut.

jag vevar? För jag ger ett svar på tal efter att blivit påhoppad om att jag inte skulle bry mig om mina anhöriga var döende,
Alltså det här är sån äcklig jävla gruppmobbning som vanligt när man har en annan åsikt på det här forumet.
Nej men stopp. Det är verkligen ingen som har mobbats. Vi har olika åsikter och ställer frågor. Det är ett diskussionsforum, det måste man nog tåla om man ska hänga här…

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 219
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 493
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 228
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka