Är jag en självisk hästägare nu? Samvetskval!

L

Lord Owen

Såhär är det, från och med mitten av januari kommer jag plugga heltid på SLU (vilket innebär ett annat land för mig faktiskt). Jag kommer bo på studieorten i veckorna men komma hem varje helg. Jag blir borta 6 månader, till juli 2008 mao.

Men hästen. :crazy:
Jag vill inte ta med honom, kan inte heller för den delen, så det går bort. Från början var det tänkt att han skulle ridas av min mamma i veckorna men de funkar inte ihop i annat än skritt trots att hon ridit flera år. För två veckor sen kastade han av henne och hon kan fortfarande inte använda kroppen ordentligt. :( Och jag har bara en mamma, så där pressar jag inte.

Medryttare funkar inte då han är väldigt speciell, och inte gillar främmande människor. Det är för sent för det alltså. Han ska INTE skickas iväg heller, på foder eller så.

Jag ska alltså komma hem och rida på helgerna, mamma och bror har erbjudit sig att promenera 3-4 ggr i veckan med honom. Uppsuttet eller för hand. Det är ju bra. Han är inte en sådan häst som får tuppjuck om han inte rids aktivt så mkt heller.. Han är lugn och glad så länge han har sin trygga hemmiljö.

Men jag känner mig ruggigt självisk. :crazy: Bara sticka iväg såhär och komma hem och rida 2ggr i veckan.. Promenader där emellan men ändå. Det känns som ett svek på något sätt, som att han blir bortprioriterad och att han kommer må dåligt av det.

Fast på sätt och vis tror jag inte det.. Han mår ju bra här hemma och mamma älskar hästarna och att pyssla med dem.

Han mår nog inte dåligt av att ha "semester" 6 månader heller, kommer bli jobbigt att få igång honom ordentligt sen men.. Hur bra hålls en häst i kondition av att promenadridas och sedan rida liite mer aktivt 2ggr i veckan egentligen?

Är jag bara onödigt jäkla pjoskig? :cool:

Sv: Är jag en självisk hästägare nu? Samvetskval!

Det tycker inte jag du är, så länge han trivs och blir hanterad och pysslas med så tycker inte jag det gör något:)

Så försöker jag med resonera. :crazy: Att det är lugnt så länge han får det han behöver och är hemma i sin lugna hemmiljö och pysslas med.. Men samtidigt känns det ruttet, att bara sticka iväg och så. Man tar ju ändå på sig ett stort ansvar när man skaffar en häst.

Jag tycker inte att du är självisk och dum som bortprioriterar din häst ett tag!

Du har ju sett till att någon annan tar hand om hästen när du inte själv kan vara där.

Det är väldigt få människor som konstant under en hel hästs livsperjod kan vara närvarande på heltid. Så är det. Ibland hamnar man i situvationer som man inte kan ta hand om sin häst på heltid. En del lämnar då ut sin häst på foder eller skaffar medryttare. Det spelar ingen roll vad man hittar på så länge man ser till att hästen har det bra när man inte är närvarande. Och det verkar du ha gjort.

Jag tror inte heller att hästen kommer att bli olycklig så länge det finns folk som bryr sig om den, borstar av den och ger den uppmärksammhet. det är ju ett halvår du pratar om och inte en evigt.

jag tror inte att hästen lider om han får ett litet "mellanhalvår". bara han får pyssel o ngn slags motion (promenader/skritt) i veckorna. tycker inte alls att du är självisk. sen kanske det inte funkar med "viss sorts" hästar, som du själv sa blir lite halvt knäppa av att inte få jobba ordentliga pass eller nåt.

men om du har jättemkt dåligt samvete över detta så tkr jag du ska tänka igenom det ordenligt. det är ju inte bra, viktigt är ju att du är trygg o nöjd med hur du väljer att lösa situationen!

Så försöker jag med resonera. :crazy: Att det är lugnt så länge han får det han behöver och är hemma i sin lugna hemmiljö och pysslas med.. Men samtidigt känns det ruttet, att bara sticka iväg och så. Man tar ju ändå på sig ett stort ansvar när man skaffar en häst.

Jösses, vad hård du är mot dig själv! Hästen kommer absolut inte dö av att vara ledig i ett halvår. Han kommer få daglig tillsyn och pyssel, det är han säkert nöjd med. Du kommer antagligen få en del sug i ridtarmen, men det dör ju inte du av heller eller hur. Du kommer bara att plugga en kort period (om man jämför med ett hästliv). Koncentrera dig på pluggandet under den här perioden, det lönar sig mer än att gå och ha dåligt samvete för en häst som egentligen har det väldigt bra. Hästen kan du bygga upp igen efter ett halvår, plugget kommer inte tillbaka!

Vilket program läser du? Jag är färdig husdjursgronom själv (inskriven -01)

Tror att du kanske överskattar dig själv lite granna...skulle INGEN annan än du själv kunna rida eller hantera hästen?
Att tänka så är för mig ganska själviskt, ja.

Ja, jag har försökt ordna det så bra det går.
Och du har ju rätt i att man ändå inte är närvarande under hela hästens liv.. Så tänkte jag inte. :D Egentligen handlar det ju inte om att jag tycker det är hemskt att JAG som person är borta från honom, utan att jag känner att när man skaffat häst ska man ta sitt ansvar.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag ska fundera igenom det ordentligt. Jag ska åka iväg och plugga nu i alla fall men om det blir någon längre period tar jag med honom.

Han är ju som sagt inte en häst som blir prillig av att vila lite, han är nöjd bara han har sin vardag. :) Jag tr or inte han bryr sig speciellt för att JAG försvinner, så länge han har allt annat vanligt omkring sig.

Vad bra det är med folk som ser det här på ett annat sätt än mig. :D Jag blir lätt lite överorolig tror jag.

Jag kommer gå den naturvetenskapliga basterminen för att få behörighet till veterinär. :)

Tror att du kanske överskattar dig själv lite granna...skulle INGEN annan än du själv kunna rida eller hantera hästen?
Att tänka så är för mig ganska själviskt, ja.

Det har jag inte skrivit någonstans. Det finns en kompis till mig som jag gärna skulle lämna över honom till men hon har inte möjlighet att ta honom. Min mamma och familj i övrigt kan alldeles utmärkt hantera hästen, var ser du att jag skrivit något annat?

I övrigt har han åkt runt hos fodervärdar och andra hem under största delen av sitt liv (11 år) och var otroligt misstänksam och orolig när jag köpte honom. Det har tagit år att få honom trygg här hemma. Jag vill inte börja skicka runt honom igen.

Jag borde ha introducerat en medryttare redan i våras om jag varit smart, men det fanns inte i planeringen då. Nu är det för sent då jag vill vara med när andra rider. Han ÄR svårriden för människor som inte känner honom, och nu är det för ont om tid för nytt folk helt enkelt.

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg faktiskt.. Det står ju ingenstans att ingen annan än jag kan rida eller hantera hästen? :confused:

har inte läst alla svaren. men jag tycker det låter bra. hade mina kusar blivit prommenerade eller skrittade så hade de haft rätt bra grundkondis... och de får ju faktiskt röra på sig!

Så jag tror nog han kommer ha en hel del ork på helgerna när du kommer hem ändå =)

Lycka till!!

går hästen att köra? isåfall skulle det ju vara ett bra alternativ

Nä, jag tycker du löser det hela på bästa sätt. Hästen kommer att tappa lite ridmässigt men säkert inte så mycket. Lycka till på kursen!

Tack för svaret! Det är väl egentligen det jag är mest orolig för, att han inte ska orka ridas på helgerna för att det blir så lugnt i veckorna.

Ja, jag har länge funderat på att köra in honom men har inte haft tillgång till den hjälp som behövs (han är lite bakrädd). Så tyvärr är han inte inkörd nej..

Han är svårriden för människor som inte känner honom, etc etc, jag utläser från dina inlägg att du tycker att du rider honom bäst själv, vill vara med när andra rider för att övervaka osv - det tolkar jag som att man inte tror att någon annan kan klara hästen särskilt bra.

Det finns säkert en hel del ryttare som kanske är betydligt skickligare än vad du är med hästen - problemet är väl kanske att hitta dem och att just dessa ska vilja rida din häst.

Men, det verkar som om du mest vill få bekräftat att det du gör är rätt och att hästen inte lider någon skada av att stå - och då har du fått en hel massa inlägg som du får medhåll av så problemet är väl löst? Jag tror inte heller att din häst "dör" av att ridas mindre under ett halvårs tid.

Ha inte dåligt samvete... en häst som står helt stilla (typ boxvila) börjar tappa ordentligt först efter åtta veckor, har det gått så lång tid får man räkna med en del uppbyggnadsarbete muskulärt alltså. Men eftersom din häst kommer röra på sig kontinuerligt och säkert få gå i hage med och ha hagkompisar(??) så kommer du nog inte märka så stor skillnad förutom eventuellt en del stelhet osv... någon månads genomtänkt jobb när du kommit hem igen så kommer det inte vara några problem alls!

Skulle dock be dom som promenerar han att kanske köra lite klättring för musklerna och skritta mycket på varierat underlag så att benen också hålls i trim.

Han är svårriden för människor som inte känner honom, etc etc, jag utläser från dina inlägg att du tycker att du rider honom bäst själv, vill vara med när andra rider för att övervaka osv - det tolkar jag som att man inte tror att någon annan kan klara hästen särskilt bra.

Det finns säkert en hel del ryttare som kanske är betydligt skickligare än vad du är med hästen - problemet är väl kanske att hitta dem och att just dessa ska vilja rida din häst.

Men, det verkar som om du mest vill få bekräftat att det du gör är rätt och att hästen inte lider någon skada av att stå - och då har du fått en hel massa inlägg som du får medhåll av så problemet är väl löst? Jag tror inte heller att din häst "dör" av att ridas mindre under ett halvårs tid.

Då har du tolkat det väldigt fritt. :crazy: Han är svårriden för människor som inte känner honom men det är bara naturligt med hans bakgrund. Jag säger inte att han inte är svårriden för mig MED. För det är han. Och vem vill INTE övervaka sin häst de första gångerna en ny ryttare rider? För att ge feedback och se att allt går bra? Att skriva att en häst är svårriden är inte samma sak som att skriva att endast jag kan rida honom, att skriva att jag vill ha koll när någon ny rider är inte samma sak som att man tar för givet att det inte kommer funka.

Det är klart att det finns ryttare som rider honom bättre än mig (förmodligen en hel drös), men vardå? Det är inte stort utbud här. Och precis som jag skrivit förut är det för sent att introducera någon ny nu.

Jag tycker du har en väldigt taskig attityd faktiskt, jag la inte in den här tråden för att få bekräftelse utan för att se andra människors syn på saken. Vilket jag ju fått. Det är lätt att bli orolig när man inte varit ifrån hästarna så lång tid förut. Jag har för det mesta tagit hand om hästarna till största delen själv och tagit mycket ansvar, det är klart det är svårt att lägga över det på andra. Och då INTE för att de inte kommer klara det, för det gör de alldeles säkert.

Fortfarande fattar jag ingenting av din aggressiva framtoning, ingenstans står det att den enda som klarar av hästen är jag jag jag och oron gäller inte att hästen inte skulle klara sig utan mig som person. :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat