Är jag en självisk hästägare nu? Samvetskval!

Sv: Är jag en självisk hästägare nu? Samvetskval!

har ej läst svaren men om din mor kan longera/tömköra imellanåt så får han ju röra på sig lite mer också? det skulle ju kanske va ngt...utöver promenaderna alltså.

Var precis det jag tänkte på också! Om mamma ändå vill "jobba" hästen men inte riktigt mäktar med ridningen så borde väl tömkörning vara utmärkt. Löshoppning nån gång ibland kanske?

Ja, du är onödigt pjoskig. Det går ju att ställa av ett sto längre tider för t.ex. föl, så nog klarar din häst det med. Det är ju bara om man har en tävlingshäst som man vill hålla på topp som det kan bli lite klurigt att bara rida helger. Annars så är det säkerligen inga problem. För jag förutsätter att stor hage med kompisar är det han ägnar sina dagar åt när du inte rider.

Hälsning Maja

:D

Fast det handlar ju inte till största delen om att hästen inte skulle palla att stå, för det GÖR han. Det handlar mer om ansvarsfrågan, det känns en smula dåligt av mig att göra såhär och slänga över allt på resten av mig familj helt enkelt.

En sak begriper jag inte. Om din mamma anser att hästen är för farlig för henne, hur in i hela friden tillåter hon dig att ha den. Fast du kanske är myndig redan.

Hälsning Maja

Hon anser inte att hästen är farlig för henne, från marken. De kommer hur bra som helst överrens i all vardaglig hantering men han är väldigt känslig vid ridning och min mamma är van vid "lobotomerade ridskolehästar". Hon spänner sig, han bockar till, hon tappar balansen, pang i backen. :crazy: Och hon är ingen ungdom längre.

Ja, jag är myndig.

Har inte läst hela tråden men min första tanke är: men ge hästen semester i sex månader då. Låt honom vara häst och bara strosa runt i hagen. Han kommer inte må dåligt av det. Om han dessutom får komma ut på lite promenader och du rider på helgerna så tycker jag inte du ska oroa dig för att han ska känna sig försummad...

Jag är inte orolig för att han ska känna sig försummad, finns ingen risk för det. Däremot känns det konstigt/dåligt/ansvarslöst att lägga över allt på andra när jag själv tagit huvudansvaret i mer än 4 år. :crazy:

TS kan ju ha mer rutin eller vara modigare än hennes mamma.

Det finns många ryttare som anser att min häst är livsfarlig och skitläskig, även om de anser sig vara rutinerade.

Och det handlar om hur man är som ryttare. En lite nervöst laggd människa eller en människa som har lätt för att bli rädd gör sig naturligtvis inte så bra tillsammans med en nipprig häst med nerv. Utan en sådan ryttare vill ofta ha en stabil häst.

Och en lugn ryttare kan många gånger rida en häst med nerv utan problem.

Min slutsats blir att en häst kan vara farlig att rida beroende på vem som sitter på. Känner en del ponnymammor som aldrig skulle sätta sig på döttrars vassa tävlingsponnyer men deras barn reder ut dem utan problem.

Precis. Min häst är inte speciellt vass men han är en osäker och reaktionssnabb individ som vill bli guidad av en trygg person - annars tar han över. Min mamma är likadan. :cool: Det blir som en blind som leder en blind.

På marken däremot kommer de hur bra som helst överens. Då känner hon sig trygg och känner att hon kan säga ifrån/sätta honom på plats. Men även där spårar det ur ibland då hon snabbt tar avstånd (fysiskt) när hästen blir orolig. De är väldigt lika på det sättet som sagt. :p

Ja du är lite fånig faktiskt ;)
Klart hästen klarar av att stå ett halvår, det gör nog mer nytta än skada. Speciellt om det är en "speciell" häst som har haft det lite tufft i livet så kan nog en vila vara bra för huvudet på den.

Däremot är jag personligen lite emot det där med att bara helgrida.
Dvs att låta hästen stå 5 dagar och sen motionsrida den.
Att ta en jättelugn skritt/travtur i skogen gör knappast någon skada men jag skulle inte göra mer på Min häst iaf.
Men det är ju upp till var&en.

JA, nu har jag skrivit det här en miljon gånger ;), klart han klarar att ta det lugnare. Det är ansvaret jag i första hand har dåligt samvete över att jag flyttar över. Jag är van vid att göra allt själv, med lite hjälp, och göra det så lätt för övriga familjen som möjligt. Och nu "måste" jag krångla till det för dem. Det är ju ändå jag som dragit in djuren i huset sas. :crazy:

Hästen kommer inte stå. Det har jag skrivit redan. Han kommer promenadridas varierat i veckorna och sedan jobbas lite mer på helgerna. Regelrätt promenadridning är jag inte heller mkt för.

har ej läst svaren men om din mor kan longera/tömköra imellanåt så får han ju röra på sig lite mer också? det skulle ju kanske va ngt...utöver promenaderna alltså.

Det är en god idé i teorin men inte riktigt i praktiken tyvärr. :crazy: Han har en tendens att bocka och bralla vid longering såväl som tömkörning och vi har ingen tillgång till inhägnat område så jag tror att det skulle resultera i lös häst. :angel: Och en rädd mamma.
Men tömkörning rakt fram i skogen som komplement funkar nog. :) Så får mamma träna på lite annan form av kontroll också. Hon brukar tömköra vår shettis så så det är inget hon är ovan vid.
Hon kommer skritta ut på honom uppsuttet också, de har de inga problem med. Det är när de ska trava som det inte funkar, hon spänner sig, hästen reagerar med att spänna sig och till slut bockar han och hon tappar balansen och ramlar av.
Och när detta har hänt ett par gånger så blir det ett mönster, hästen har lärt sig och spänner sig bara hon tänker trav.. Så vi ska omstrukturera det hela, dvs in i ridhus och så får hon prova trava där inne på lina istället. Hon behöver bli lite mer självsäker på honom, som det är nu reagerar hon för väldigt lite vilket gör hästen precis likadan.

Senast ändrad av en moderator:

Löshoppning funkar inte heller eftersom vi inte har ngt inhägnat område med passande underlag. Men en god idé annars. :)

om det går o försöka få han obockig iaf i traven så är det ju bättre än inget. Man kan ju göra travöppnor/travslutor osv och då får ju hästen verkligen tänka även i tömmarna. Lite hjärngymnastik. Utan att det behöver gå fort. man kan ju skippa galopparbetet.

tycker du gör helt rätt i att inte lämna bort honom!

bättre att han får ta det lite lugnt ett halvår än hamnar i en ny och jobbig miljö. så länge din mamma sköter om honom så är det inga problem. hon kanske kan tömköra/longera honom lite också? :idea:

Såhär är det, från och med mitten av januari kommer jag plugga heltid på SLU (vilket innebär ett annat land för mig faktiskt). Jag kommer bo på studieorten i veckorna men komma hem varje helg. Jag blir borta 6 månader, till juli 2008 mao.

Men hästen. :crazy:
Jag vill inte ta med honom, kan inte heller för den delen, så det går bort. Från början var det tänkt att han skulle ridas av min mamma i veckorna men de funkar inte ihop i annat än skritt trots att hon ridit flera år. För två veckor sen kastade han av henne och hon kan fortfarande inte använda kroppen ordentligt. :( Och jag har bara en mamma, så där pressar jag inte.

Medryttare funkar inte då han är väldigt speciell, och inte gillar främmande människor. Det är för sent för det alltså. Han ska INTE skickas iväg heller, på foder eller så.

Jag ska alltså komma hem och rida på helgerna, mamma och bror har erbjudit sig att promenera 3-4 ggr i veckan med honom. Uppsuttet eller för hand. Det är ju bra. Han är inte en sådan häst som får tuppjuck om han inte rids aktivt så mkt heller.. Han är lugn och glad så länge han har sin trygga hemmiljö.

Men jag känner mig ruggigt självisk. :crazy: Bara sticka iväg såhär och komma hem och rida 2ggr i veckan.. Promenader där emellan men ändå. Det känns som ett svek på något sätt, som att han blir bortprioriterad och att han kommer må dåligt av det.

Fast på sätt och vis tror jag inte det.. Han mår ju bra här hemma och mamma älskar hästarna och att pyssla med dem.

Han mår nog inte dåligt av att ha "semester" 6 månader heller, kommer bli jobbigt att få igång honom ordentligt sen men.. Hur bra hålls en häst i kondition av att promenadridas och sedan rida liite mer aktivt 2ggr i veckan egentligen?

Är jag bara onödigt jäkla pjoskig? :cool:

Du känner din häst och du vet vad han varit med om, du vet hur lång tid det tagit för dig att få hans förtroende.

Nu har du chansen att plugga och då ska du inte ha dåligt samvete för att du inte kan ta hand om din häst till 100 %.

Jag tycker att du gjort vad du kan för att din häst ska få vara i sin trygga miljö med människor som han känner. Du gör det som du anser är bäst för din häst.

Så stick iväg och plugga i 6 månader utan dåligt samvete :D Din häst kommer ha det alldeles utmärkt.

Det kommer alltid finnas perioder i en hästmänniskas liv där man är tvungen att prioritera andra saker än kusen. Jag anser att om man ser till att hästen får den omvårdad och motion som passar hästen, även om det är någon annan som utför det hela, så är man inte någon sämre hästägare bara för att man inte kan/har tid att göra jobbet själv.

I mitt fall handlar det om att min mamma precis avlidit :cry: och jag kommer ha lite annat att pyssla med ett tag framöver :crazy:. Så min pålla får klara sig med kortare promenader för hand om inte min lilla hjälpryttare har tid att rida. Och funkar inte det så får pållan helt enkelt vila ett tag. Inget att ha dåligt samvete över.

I ditt fall så handlar det om din framtid. Det är en väldigt kort period i det stora hela som du kommer vara borta - så du ska absolut inte ha något dåligt samvete.

Alltså - du är bara onödigt pjoskig ;)

/Lizzie

om det går o försöka få han obockig iaf i traven så är det ju bättre än inget. Man kan ju göra travöppnor/travslutor osv och då får ju hästen verkligen tänka även i tömmarna. Lite hjärngymnastik. Utan att det behöver gå fort. man kan ju skippa galopparbetet.

Nu är min mamma ingen van "tömkörare", ingen erfarenhet alls faktiskt. Inte av vanlig longering heller. Hästen kan bli bockig även i skritt, om han är på det humöret, så det har inget med gångarten att göra.
Det bästa vore om de kunde komma överens i ridningen, vilket egentligen handlar om väldigt simpla grejer tror jag. Kommunikationsbugg. :D Men just nu kan ju som sagt mamma inte ens sitta på hästen efter att hon ramlade av förut.. :crazy:

Ja, han har väldigt svårt för miljöombyten så jag vill inte alls skicka iväg honom.

Tömkörning har vi avhandlat lite i tråden. :D Min häst och min mamma är ett krångligt team. :p Hästen är nästan trög när jag rider ibland men blir luftburen när hon rider, vilket inte passar henne så bra.

Tack för svaret. Saken är väl som sagt mkt att jag haft det mesta av ansvaret själv i snart 4,5 år och känns väldigt konstigt att jag inte ska vara del i vardagen längre.. :crazy:

Tråkigt med din mamma. :( Beklagar.

Tack för svaret. Saken är väl som sagt mkt att jag haft det mesta av ansvaret själv i snart 4,5 år och känns väldigt konstigt att jag inte ska vara del i vardagen längre.. :crazy:

Förstår att det kan kännas konstigt och att du kommer sakna pållen (och ansvaret), men 6 mån går väldigt fort :D

Tråkigt med din mamma. :( Beklagar.

Tack.

/Lizzie

Ja, fast samtidigt kommer jag ju hem på helgerna. Men vardagen kommer man säkert sakna..

Förhoppningsvis kommer jag in på vet. på SLU någongång de närmsta åren och då tar jag nog med mig hästen tror jag, om det går att lösa på ett smidigt och inte allt för dyrt sätt. Då skulle det ju röra sig om 5,5 år.

Så länge hästen verkar må bra av att bara ridas på helgerna så är det nog bättre han får det "lilla" än går med en ryttare han kanske inte trivs med. :) Din mamma kanske kan tömköra honom eller liknande så han får lite motion under veckorna ändå?

ahh det ar ju ingen big deal,, egentligen..

Sjalviskt el inte,, Studera och lat din hast ta det lungt ett tag..
DEt ar ju inget att fundera pa..

Och vem vill INTE övervaka sin häst de första gångerna en ny ryttare rider? För att ge feedback och se att allt går bra? Att skriva att en häst är svårriden är inte samma sak som att skriva att endast jag kan rida honom,

Jag håller fullständigt med dig:bow: Har själv en sådan häst. Aldrig att jag skulle riskera varken hästen eller ngn annan ryttare om hästen är svår/speciell. Hur kul skulle det va att få börja om och bygga upp ett förtroende som hästen flera gånger i sitt liv tappat mot människan. Låt du honom gå och ha det bra ett halvår, han får ju trots allt lite motion under vardagarna. Lycka till med utbildningen!;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat