Sv: Är jag en självisk hästägare nu? Samvetskval!
Tycker det låter helt ok, även om jag också hade fått riktigt dåligt samvete!
Om hästen "motioneras" med tömkörning, promenader och rids i skritt, då får den ju inte heller helvila på veckorna. Att rida 1-2 gånger i veckan och då tar det lite hårdare tror jag inte hästen tar skada av, snarare tror jag att återhämtningstiden däremellan kan vara bra, när den får röra sig men "lätt".
Ta travhästar som exempel, vissa kör snabbjobb två gånger i veckan och däremellan inget alls eller bara gående. Vissa kör snabbjobb en gång i veckan och däremellan bara "lätt" jobb eller gående. Och åtminstone på den tid jag själv var insatt i travet och bland det travfolk jag kände så ansågs det som normalt, t o m bra.
Risken jag ser är väl att "oops, idag orkade jag inte rida..." "Oops, den här helgen ska jag inte åka hem..." Osv, att det börjar bli ännu mer sporadiskt. Hästen lär inte ta skada för det, men då börjar man få anpassa ridningen till det, att man inte tar det för hårt de enstaka gånger man rider. Och när man börjar anpassa ridningen då finns det risk att hästen gradvis minskar i kondis. Men det gör väl inte så mycket om hästen har sämre kondis en period heller.
Aja, du behöver inte ha dåligt samvete! Du har uppenbarligen ändå tänkt på hästens välmående. Även om jag förstår din situation, skulle själv tyckt det känts mycket konstigt att plötsligt inte hålla på med hästen så ofta som man normalt sett umgås med varje dag.