Är jag en självisk hästägare nu? Samvetskval!

Sv: Är jag en självisk hästägare nu? Samvetskval!

Ja, han bryr sig inte nämvärt om vila faktiskt. Känns fräschare när han fått vila två dagar på raken än när han gått två dagar.

Tyvärr är inte tömkörning i annan form än rakt fram i skogen riktigt möjlig, men det är en bra idé. :)

Ja, fast jag tror inte att min häst skulle "förlora förtroendet för människan" av att någon inte klarade av att rida honom. Däremot skulle det nog inte ha positiv påverkan på honom när andra skulle försöka.. Han är som sagt väldigt misstänksam och "mammig". :crazy:

Tycker det är hästägarens ansvar att kontrollera att allt fungerar mellan medryttare och häst.

Jag är inte orolig för att han ska känna sig försummad, finns ingen risk för det. Däremot känns det konstigt/dåligt/ansvarslöst att lägga över allt på andra när jag själv tagit huvudansvaret i mer än 4 år. :crazy:

Nä, så tycker jag inte du ska känna det.
Hur tror du det blir när du får barn??? de måste man lämna bort till andra också. Eller ska du strunta i att jobba då???
Nä, lämna över ansvaret till din familj du. Det är ju under begränsad tid och de kommer inte att dö av den lilla belastning det innebär. Visa då hellre din uppskattning genom att skicka ex. brev, vykort och du kan bjuda på middag/bio när du väl är hemma...
Se du till att få riktig nytta av din utbildning istället...

Hur tror du det blir när du får barn??? de måste man lämna bort till andra också. Eller ska du strunta i att jobba då???

OM jag får barn. ;) Men jag fattar poängen, jag är bara lite för ung för att tänka så långt. Och ett jobb är ju vanligtvis inte riktigt samma sak som att sticka hemifrån i 6 månader.

Jag vet flera som bara rider sina hästar på helgerna och det fungerar alldeles utmärkt, så tillvida man inte tänkt tävla för då behöver hästen mer träning.

Jeeves menade nog inte att vara aggressiv utan gjorde bara en rimlig tolkning av dina resonemang och gav dessutom ett annat perspektiv på det hela, vilket är ett av de stora o bästa syftena med detta hästforum tycker jag. Att sedan alla inte tycker lika det är förstås självklart och nästan en förutsättning för att det ska bli en diskussion.

Men visst kan jag förstå dig att du blir irriterad om du anser att Jeeves tolkar dig felaktigt. Sånt är lätt hänt här och när man sig in i leken ger får man ju leken tåla...:D

Att ENDAST rida/motionera hästen på helgerna funkar inte, jag tycker inte det är något bra sätt att lägga upp hästens motion.

Det är skillnad på att tolka en text efter just vad som står och att tolka en text genom att läsa ut saker som läsaren anser står mellan raderna utifrån sina egna erfarenheter/fördomar. Då kan man fråga istället, för att se om det ligger någon sanning i uppfattningen.

I övrigt har du alldeles rätt i att vidden är en av de största fördelen med större forum. :)

Tycker det låter helt ok, även om jag också hade fått riktigt dåligt samvete! :p :devil:
Om hästen "motioneras" med tömkörning, promenader och rids i skritt, då får den ju inte heller helvila på veckorna. Att rida 1-2 gånger i veckan och då tar det lite hårdare tror jag inte hästen tar skada av, snarare tror jag att återhämtningstiden däremellan kan vara bra, när den får röra sig men "lätt".
Ta travhästar som exempel, vissa kör snabbjobb två gånger i veckan och däremellan inget alls eller bara gående. Vissa kör snabbjobb en gång i veckan och däremellan bara "lätt" jobb eller gående. Och åtminstone på den tid jag själv var insatt i travet och bland det travfolk jag kände så ansågs det som normalt, t o m bra.

Risken jag ser är väl att "oops, idag orkade jag inte rida..." "Oops, den här helgen ska jag inte åka hem..." Osv, att det börjar bli ännu mer sporadiskt. Hästen lär inte ta skada för det, men då börjar man få anpassa ridningen till det, att man inte tar det för hårt de enstaka gånger man rider. Och när man börjar anpassa ridningen då finns det risk att hästen gradvis minskar i kondis. Men det gör väl inte så mycket om hästen har sämre kondis en period heller.

Aja, du behöver inte ha dåligt samvete! Du har uppenbarligen ändå tänkt på hästens välmående. Även om jag förstår din situation, skulle själv tyckt det känts mycket konstigt att plötsligt inte hålla på med hästen så ofta som man normalt sett umgås med varje dag.

:D Vad bra att du förstår hur jag menar.

Håller med dig, absolut ska eventuella förändringar i min planering att komma hem varje helg direkt resultera i att jag omstrukturerar även ridningen på helgerna.

Tror rent spontant att min häst som typ kommer ha det rätt bra med lite lugnare period. :) Han har en relativt stor skadehistoria så kroppen mår bra av lite lugnare tror jag och samtidigt kan man sänka de psykiska kraven med bara jogg i skogen och lite "stämma av" med lösgjordheten på helgerna. Som tidigare skrivits brukar han vara som fräschast i dressyren när han totalvilat 2 dagar. :)

Hästen rids normalt lätt, typ dressyr (kan knappast räknas som ens medelhårda pass, normala kanske) 2ggr/vecka, uteritter på i snitt 1h med alla gångarter 3 ggr/vecka och vila/skrittpromenader resten. Men det varierar, som nu när jag är dunderförkyld :( är han inte riden sen i lördags men skrittpromenerade två dagar och vilad två dagar.

Senast ändrad av en moderator:

Vilken lyx att ha en sån häst! :rofl:
Själv är man o-bortskämd med en häst som måste få rutin i jobbet (för att kunna kräva ganska lite varje gång men inte tappa något mellan) och en annan som blir tossig utan motion :p

Du, det har inte direkt varit lyx att ta sig dit vi är nu. :crazy: :p

Äh, tänk vad bra det känns nu då jämfört med att få allt gratis från början och sen ta totalstopp när finåket tar slut! ;)
Tänk däremot att ha jobbat 3-4 år med en häst och fått kämpa med att få den hyfsat fin att rida och lyssna på "mina" hjälper, få tillbaka den ett par år senare och så har den glömt bort i princip allt!! :eek:

Tjohej!
Mariehamn här! ;)
Blev nyfiken när jag fick se en "landsman" här... :p
Ska oxå söka till SLU! Sökte förra hösten men kom inte in tyvärr... Så nya tag i år! Ska söka till Skara, etologi -och djurskyddsprogrammet.
Va e de för pållar du har? Ingen omöjlighet att man är bekanta! :D
En inflik angående ditt inlägg, jag har en varmblodstjej som jag egentligen bara hinner rida/köra ordentligt 2 dgr/vecka. Jobbar sent så då blir det oftast bara barbacka skritt-turer 2-3 ggr/vecka. Funkar uuutmärkt på min tjej - som din är hon nästan bättre efter nån dags vila! Så plugga på du utan dåligt samvete, och njut av tiden! Vill oxå plugga nuuu!! :(;)

Det lät inget vidare, självupplevt? :crazy:

:D Kul med fler ålänningar på buke!
Jag är också nyfiken på etologi och djurskydd men vill inte plugga ända borta i Skara så det får bli Uppsala så länge. :)

Jag har en irländare och en shetlandsponny, på Lord Owen så får du upp bilder och sånt. :) Jag vet ju inte spontant vem du är men du kanske känner igen mina hästar?

Tack för stödet, hoppas du också kommer in på det du vill så småningom!

du kan nog va lugn när de gäller att fara bort 6 månader. han kanske tappar lite muskler eller så men om din mamma går ut o går me han så e de ju lugnt=)

Det lät inget vidare, självupplevt? :crazy:

Inte det där med finåket faktiskt, men så är jag en slowstarter som måste ha ett tag på mig att lära mig varje ny häst.

Däremot den andra biten, jag blir så frustrerad varje gång jag ska rida, hästen som ALLTID varit så fin i sökningen/avslappningen (till den grad att man velat lyfta upp huvudet för att inte nosen ska råka hamna i backen och fått jobba med samlingen istället :p ) och så plötsligt är den stjärnkikare som tog en timmes effektiv träning (för hand i omgångar) ENBART på att ens kunna slappna av lite i nacken stillastående, i rörelse har vi inte kommit igenom den biten än utan den totalspänner sig som utgångsläge sen får man lirka och försöka lösgöra, den blir för låst annars för att det ska vara någon idé att jobba med annat ändå. Och från att ha varit riktigt fin i traven och börjat kunna samla traven så kan jag knappt trava för att den vinglar iväg så framtungt och spänt att man får pass eller riskerar gå omkull! :crazy:
Okänslig för hjälperna från att ha varit mycket lydig för hand och skänkel osv.

Finns det något mindre motiverande än att börja om med något man redan jobbat ÅR med?? :cry:

Jobbigt.. Det är ju inte konstigt att man blir rädd för att skicka iväg sin häst när man vet hur det kan gå. :crazy:

Hoppas det löser sig!

Kl

tycker inte du behöver ha samvetskval så länge hästen verkar funka med så begränsat arbete, och hålla sig fräsh och glad. Du bör även som Totola säger, ta in i ekvationen att du rent realistiskt INTE kommer att vilja åka hem VARJE helg, du behöver lite marginal i det planerandet, och känna att det ändå skulle vara okej.

du behöver alls inte svara på frågan jag ställer nu om du inte vill, men jag undrade lite om diagnosen runt hästens artros - för det är väl det den hade? vad säger den runt arbete/aktivering? för många hästar med artros är det väldigt viktigt att hållas igång lätt för att hålla sig smidig. Om det finns såna faktorer med så skulle jag prioritera detta oavsett övriga faktorer, dvs om du ska iväg så hitta ngn som kan rida. osv osv. Men som sagt - jag har inte koll på diagnos alls eller om det var artros jag minns rätt att det var eller ej, utan vill bara väcka tanken och ställa frågan, som du som sagt inte behöver addressera om du inte vill!

utöver det så SJÄLVKLART ska du främja din utbildning över resten! du är bara ung en gång och det är viktigare än det mesta! Även fast det är naturligt att tänka och känna precis som du nu gör!

Senast ändrad:

OM jag får barn. ;) Men jag fattar poängen, jag är bara lite för ung för att tänka så långt. Och ett jobb är ju vanligtvis inte riktigt samma sak som att sticka hemifrån i 6 månader.

Nja, för ung vill jag inte säga. När jag var nitton fick jag min första dotter..

För mig är det för ungt. Att få barn vid 19 års ålder är för mig helt otänkbart och absurt, även om jag har vänner i samma ålder som redan fått barn. Det är nog helt upp till var och en.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat