Är jag en självisk hästägare nu? Samvetskval!

Sv: Är jag en självisk hästägare nu? Samvetskval!

Ja, han har hagkompis och väl kuperade hagar.

De kommer promenadskritta honom varierat, mkt olika underlag och backar och så. De har gjort det mkt förut när jag varit borta eller mamma bara velat rida. :) Jag hoppas också kunna träna med mamma och hästen i ridhus någon helg så att hon kanske får mer självförtroende.

Jag har inte läst alla svar, men jag tycker att du absolut inte behöver ha dåligt samvete, så länge hästen får gå i hage (där han/hon rör sig och inte bara står...) och såvida det inte är en häst som börjar bli gammal, för då brukar det vara svårt att få tillbaka dem i fin form när de väl tappat en del... I annat fall blir det ju två dagars "träning", och kanske skrittpromenader två-tre dagar och vila två-tre dagar, det tycker jag är helt ok. Du kanske när du är hemma kan hjälpa din mamma så att hon vågar/kan rida mer, eller alternativt hitta någon annan medryttare som till en början rider när du är med, dvs en gång i veckan, och sen kanske kan rida själv efter ett tag. Men annars tror jag att din häst absolut inte kommer må dåligt av att ha ett lugnt halvår!

Vad bra att det finns så många som har en mer avslappnad inställning än mig. :D Egentligen har jag ju inte bara dåligt samvete för hästen, utan också av att lägga så mkt arbete på min familj. Även om de gärna ställer upp, känns det aldrig riktigt bra.

Jag, precis som jag skrev i inlägget ovan, hoppas jag kunna hjälpa mamma under helgerna så att hon vågar mer. Det är kommunikationspr problem mellan henne och hästen som beror på att hon är osäker men jag tror det löser sig med lite hjälp på ett område där hon känner sig säkrare (inhängnat).

Du vill ha andras syn på saken och du har fått min men gillar den inte uppenbarligen? Ville du enbart ha bekräftelse så har du ju fått det ( fast det var inte bekräftelse du var ute efter säger du:confused:)

Min ton är inte aggressivt menad men däremot ett försök att ge en tankeställare till dig och andra som kanske är övertygade om att ingen annan än de själva kan hantera deras häst, vilket är en rätt vanlig inställning bland hästfolk tycker jag.

Nu har du förtydligat lite mer att övervakningen gällde bara de första gångerna, att problemet mer är att hitta just någon som är duktig etc så jag tror inte att vi står så hemskt långt ifrån varandra i åsikt trots allt. Som sagt att din häst skulle lida av en viloperiod eller mindre aktiv period det tror inte jag heller, precis som de flesta har skrivit här.

jag tror inte han dör av å ha semesten. tror de ksulle vara bra för alla hästar att ha de eftersom de dö trista vägret här i halland å ingen apddock elelr irdhus så blir de knappt någon ridning nu. så vi rider mestadels på helgerna å hästarna står på vardagarna å dom e super fina för de.

Jag har ingenting emot din uppfattning, dvs den del av uppfattningen som faktiskt bygger på fakta som stämmer.

Jag upplevde dig som aggressiv då du gång på gång försökt eövertyga mig om att jag har en inställning som jag vet att jag inte har. Jag blev förvånad över din reaktion då jag från början inte tyckte att jag skrev något i ursprungsinlägget som kunde tolkas så extremt som du gjorde. Men där hade jag tydligen fel.

Men jag håller med dig om att det är en vanlig inställning hos hästmänniskor, tyvärr. Jag tycker däremot det är dumt att tänka så, och precis som du skrev tidigare - väldigt själviskt.

Vad bra att det redde ut sig, nästa gång ska jag försöka klargöra mer hur man menar från början!

Men man kan ju knappast rida särskilt hårt om hästarna står i veckorna? Jag vill ju kunna komma hem på helgerna och i alla fall kunna rida ett lättare dressyrpass.

Ja, jag har försökt ordna det så bra det går.
Och du har ju rätt i att man ändå inte är närvarande under hela hästens liv.. Så tänkte jag inte. :D Egentligen handlar det ju inte om att jag tycker det är hemskt att JAG som person är borta från honom, utan att jag känner att när man skaffat häst ska man ta sitt ansvar.

Visst är det så, att har man skaffat häst så har man ... Det jag menar är också att hästen man en gång skaffat sig har i regel ganska många år framför sig och att tro att man skall klara av att hinna med hästen på heltid under hela hästens kommande livsperjod är väldigt höga krav på sig själv, de allra flesta hamnar ju i pressade situvationer i bland. En del skall plugga andra får barn osv ...

Huvudsaken är att man ombesörjer att hästen har det bra och får den omsorg hästen behöver... Och gör man det så tar man ju sitt ansvar som hästägare även om det inte är en själv som ger den omsorgen ...

När det gäller ridningen så får man vell anpassa ridningen efter vad hästen orkar och har kondis till, men som du skriver lättare dressyrpass på helgerna skall vell kunna genomföras.

Det är ju individuellt också hur hästar klarar av att ridas. Vissa behöver ju ridas 5-6 dagar i veckan om inte varje dag för att inte bli nippriga och i vissa fall näst intill oridbara (beror givetvis på vad det är för ryttare också). Och sådana hästar eller med sådana ekipage anser jag är bättre att ställa av helt än att rida för sällan. Ägna sig åt annat jobb från backen istället ... men det där vet du säkert bäst själv ...:p

Tack, det ska jag komma ihåg! Kloka ord. :bow:

Ang. ridningen är han faktiskt trevligt nog en sådan häst som går som bäst efter ett par dagars vila. :D

Jag tror inte heller att du behöver bekymra dig så mycket vad gäller hans kondition och ridbarhet. Min hästapållle går och dräller i lösdrift med busiga kompisar och jag rider 2-4 ggr/vecka, ofta bara 2-3 ggr. Jag går ut och går med honom kanske 2 ggr/vecka, beroende på hur mycket ridning det blivit.

Min häst är också en sån som ofta är bäst efter ett par dagars vila, i hans fall verkar det handla om att han behöver det mentalt. Dock kunde hans grundkondis vara bättre och han blir rund om magen när han inte rids tillräckligt aktivt.

Kul med studierna! Lycka till!

Jag förstår exakt vad du menar med att hästen är svårriden. Jag har en sådan häst själv. Det betyder inte alls att jag är en duktig ryttare, men jag känner min häst och den som ska rida honom behöver tid på sig för att lära känna honom, annars funkar det inte.

Jag ramlade av i våras och skadade mig så illa att jag inte kunde rida på flera månader. I början hade jag jättedåligt samvete pga att min häst inte blev riden, men fick efter ett tag helt enkelt lugna ner mig och inse fakta. Det finns ingen som vill/kan rida en så speciell häst som min. Han fick vila, och nu är vi igång i skritt igen. Vilan har inte gjort min häst den minsta skada, tvärtom. Så jag tycker, ha inte dåligt samvete. Din häst har det hur bra som helst utan att bli riden varje dag. Tänk på dig själv och din framtid, och njut av tiden som student!!

Lycka till!

Tack!
Jag tror att det mer handlar om den mentala vilan hos min häst med, i alla fall känns det så.

Vad bra att du förstod. Det är ju inte så lätt heller att hitta någon som är motiverad nog att rida en häst som det tar lång tid att lära känna och som man inte ens får tävla eller så på. :crazy: De flesta som blir medryttare gör det ju för att få ut något kul av sin ridning, inte tjafsa med folks lite speciella hästar.

Samma sak gäller faktiskt mig.. Jag fick körtelfeber i februari i år och fick inte rida på 2 månader. Det var jobbigt men funkade alldeles utmärkt. Det hade jag glömt bort. :D Tack för påminnelsen!

Såhär är det, från och med mitten av januari kommer jag plugga heltid på SLU (vilket innebär ett annat land för mig faktiskt). Jag kommer bo på studieorten i veckorna men komma hem varje helg. Jag blir borta 6 månader, till juli 2008 mao.

Men hästen. :crazy:
Jag vill inte ta med honom, kan inte heller för den delen, så det går bort. Från början var det tänkt att han skulle ridas av min mamma i veckorna men de funkar inte ihop i annat än skritt trots att hon ridit flera år. För två veckor sen kastade han av henne och hon kan fortfarande inte använda kroppen ordentligt. :( Och jag har bara en mamma, så där pressar jag inte.

Medryttare funkar inte då han är väldigt speciell, och inte gillar främmande människor. Det är för sent för det alltså. Han ska INTE skickas iväg heller, på foder eller så.

Jag ska alltså komma hem och rida på helgerna, mamma och bror har erbjudit sig att promenera 3-4 ggr i veckan med honom. Uppsuttet eller för hand. Det är ju bra. Han är inte en sådan häst som får tuppjuck om han inte rids aktivt så mkt heller.. Han är lugn och glad så länge han har sin trygga hemmiljö.

Men jag känner mig ruggigt självisk. :crazy: Bara sticka iväg såhär och komma hem och rida 2ggr i veckan.. Promenader där emellan men ändå. Det känns som ett svek på något sätt, som att han blir bortprioriterad och att han kommer må dåligt av det.

Fast på sätt och vis tror jag inte det.. Han mår ju bra här hemma och mamma älskar hästarna och att pyssla med dem.

Han mår nog inte dåligt av att ha "semester" 6 månader heller, kommer bli jobbigt att få igång honom ordentligt sen men.. Hur bra hålls en häst i kondition av att promenadridas och sedan rida liite mer aktivt 2ggr i veckan egentligen?

Är jag bara onödigt jäkla pjoskig? :cool:

Ja, du är onödigt pjoskig. Det går ju att ställa av ett sto längre tider för t.ex. föl, så nog klarar din häst det med. Det är ju bara om man har en tävlingshäst som man vill hålla på topp som det kan bli lite klurigt att bara rida helger. Annars så är det säkerligen inga problem. För jag förutsätter att stor hage med kompisar är det han ägnar sina dagar åt när du inte rider.

Hälsning Maja

En sak begriper jag inte. Om din mamma anser att hästen är för farlig för henne, hur in i hela friden tillåter hon dig att ha den. Fast du kanske är myndig redan.

Hälsning Maja

Såhär är det, från och med mitten av januari kommer jag plugga heltid på SLU (vilket innebär ett annat land för mig faktiskt). Jag kommer bo på studieorten i veckorna men komma hem varje helg. Jag blir borta 6 månader, till juli 2008 mao.

Men hästen. :crazy:
Jag vill inte ta med honom, kan inte heller för den delen, så det går bort. Från början var det tänkt att han skulle ridas av min mamma i veckorna men de funkar inte ihop i annat än skritt trots att hon ridit flera år. För två veckor sen kastade han av henne och hon kan fortfarande inte använda kroppen ordentligt. :( Och jag har bara en mamma, så där pressar jag inte.

Medryttare funkar inte då han är väldigt speciell, och inte gillar främmande människor. Det är för sent för det alltså. Han ska INTE skickas iväg heller, på foder eller så.

Jag ska alltså komma hem och rida på helgerna, mamma och bror har erbjudit sig att promenera 3-4 ggr i veckan med honom. Uppsuttet eller för hand. Det är ju bra. Han är inte en sådan häst som får tuppjuck om han inte rids aktivt så mkt heller.. Han är lugn och glad så länge han har sin trygga hemmiljö.

Men jag känner mig ruggigt självisk. :crazy: Bara sticka iväg såhär och komma hem och rida 2ggr i veckan.. Promenader där emellan men ändå. Det känns som ett svek på något sätt, som att han blir bortprioriterad och att han kommer må dåligt av det.

Fast på sätt och vis tror jag inte det.. Han mår ju bra här hemma och mamma älskar hästarna och att pyssla med dem.

Han mår nog inte dåligt av att ha "semester" 6 månader heller, kommer bli jobbigt att få igång honom ordentligt sen men.. Hur bra hålls en häst i kondition av att promenadridas och sedan rida liite mer aktivt 2ggr i veckan egentligen?

Är jag bara onödigt jäkla pjoskig? :cool:

Har inte läst hela tråden men min första tanke är: men ge hästen semester i sex månader då. Låt honom vara häst och bara strosa runt i hagen. Han kommer inte må dåligt av det. Om han dessutom får komma ut på lite promenader och du rider på helgerna så tycker jag inte du ska oroa dig för att han ska känna sig försummad...

Tror att ett lättare dressyrpass eller en härlig skogsritt blir jättebra på helgerna eftersom han "bara" kommer att promeneras på vardagarna. Håller med någon som skrev om klättring. Jättebra om de kan promenera med hästen i backar osv. Vore ju tråkigt om han tappade alla sina muskler.

En sak begriper jag inte. Om din mamma anser att hästen är för farlig för henne, hur in i hela friden tillåter hon dig att ha den. Fast du kanske är myndig redan.

Hälsning Maja

TS kan ju ha mer rutin eller vara modigare än hennes mamma.

Det finns många ryttare som anser att min häst är livsfarlig och skitläskig, även om de anser sig vara rutinerade.

Och det handlar om hur man är som ryttare. En lite nervöst laggd människa eller en människa som har lätt för att bli rädd gör sig naturligtvis inte så bra tillsammans med en nipprig häst med nerv. Utan en sådan ryttare vill ofta ha en stabil häst.

Och en lugn ryttare kan många gånger rida en häst med nerv utan problem.

Min slutsats blir att en häst kan vara farlig att rida beroende på vem som sitter på. Känner en del ponnymammor som aldrig skulle sätta sig på döttrars vassa tävlingsponnyer men deras barn reder ut dem utan problem.

Ja du är lite fånig faktiskt ;)
Klart hästen klarar av att stå ett halvår, det gör nog mer nytta än skada. Speciellt om det är en "speciell" häst som har haft det lite tufft i livet så kan nog en vila vara bra för huvudet på den.

Däremot är jag personligen lite emot det där med att bara helgrida.
Dvs att låta hästen stå 5 dagar och sen motionsrida den.
Att ta en jättelugn skritt/travtur i skogen gör knappast någon skada men jag skulle inte göra mer på Min häst iaf.
Men det är ju upp till var&en.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat