Är jag elak då?

Sv: Är jag elak då?

Nej jag tycker att det var bra sagt....
Jag själv är fadder till en gammal arbetskamrats barn och jag har inte sett barnet på ca 7-8 år ungefär.
Då tyckte jag att det var okej men hade det varit idag hade jag tackat nej.

Självklart hatar du inte dina syskonbarn men du kanske inte så barnkär och tycker att det är jobbigt med barn......så jag tyckte att du gjorde rätt som tackade nej.

Vi har råkat ut för det motsatta: Någon som absolut ville bli fadder, och som nästan blev sur för att vi inte genast och självklart valde henom.. Men som sedan inte visade mycket intresse för barnet.

Det är inte så roligt, för vi tycker, liksom du, att det ska vara något särskilt med att vara fadder.

Så jag hade blivit lättad av ett ärligt svar.

Jag skulle inte bli arg. Det är ju ett stort ansvar om något händer föräldrarna.

Att vara gudmor/far eller fadder innebär inga som helst juridiska åtaganden o innebär inte heller att man har skyldigheter/rättigheter om föräldrarna skulle avlida.

*kl*
Vad den kristna tron har med saken att göra övergår mitt förstånd.

Som fadder är ens uppgift att fostra barnet i den kristna tron.
Det har inget med varken lek eller gladhet att göra utan enbart att lära ut den kristna tron, du har heller inget annat ansvar för barnet om något skulle hända föräldrarna som vissa tror.
Känner du att du inte har något att lära barnet något om den kristna tron så ska du säga nej.

Jag hade undrat varför du inte ville men respekterat ditt val.

Jag har tackat nej till att bli fadder just pga av detta. Jag är inte kristen, inte medlem i kyrkan och anser att barn inte ska döpas som små, det är ett beslut de ska fatta själva när de blir äldre. Kan då inte tänka mig att stå i kyrkan och läsa en text ur bibeln, det blir så falskt då, och respektlöst för de som är kristna på riktigt.

Däremot sa jag att jag ställer upp till 100% om det skulle hända barnets föräldrar något. Jag tror det togs bra, men vet inte, kanske blev de ledsna men sa inget.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 919
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 592
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 386
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar