Är jag elak då?

astronaut

Trådstartare
Min syrra kalva igår och redan innan hon fick barnet/blev gravid så sa hon att det var mig hon ville ha som gudmor/fadder.

Är man elak om man säger nej?
Jag är ju inte så mycket för barn och barn behöver ju någon kärvänlig fadder känns det som för mig. Så jag säger helt sonika nej till det då jag anser att barnet ska ha en mer lekfull/lärvänlig/glad gudmor/fadder.

Det är inte så att jag hatar mina syskonbarn, men det är inte direkt så att jag blir jätteglad över att träffa dom heller.

Ni mammor/pappor borde ju veta mer hur man reagerar ifall någon skulle säga nej åt att bli gudmor/fadder.

Sv: Är jag elak då?

Jag skulle inte bry mig, men å andra sida så tar jag inte gudmor/fadder grejen på så stort allvar.

Jag skulle inte ta illa upp och någon tackade nej. Det är ju högst individuellt hur man ser på ansvarstyngden i att vara fadder/gudförälder.
Nu har vi valt att varken döpa eller ha namngivningscermoni för våra barn så frågan har ju inte varit aktuell.
Dock skulle jag nog hellre välja någon som kan vara ett bra stöd i livet för mitt barn och inte nödvändigtvis någon som vill leka och busa (det finns det så många andra som vill).

Inte är du elak bara för att du tackar nej åt det.

Vill man inte så vill man inte så är det ju bara.

Skulle någon ha tackat nej i fall jag skulle ha frågat då skulle jag personligen INTE bli sur,arg, besviken mm mm utan jag skulle i stället bara uppskatta ett ärligt svar.

Lycka till.

*kl*

Tack för alla svar, då kan jag pusta ut lite.

:)

(carat - som trots allt måste erkänna att hon hade bebisen i knät i över 5 minuter förut, succé)

Vill du inte är det ju bara att säga det så kan hon hitta någon som vill så barnet får den gudmor/fadder den förtjänar :) En sådan som inte gillar barn är väl kanske inte bästa tänkbara?
Hon borde inte bli sur för det tycker jag...

*kl*

När jag väl tänker efter så sa jag redan nej långt innan barnet föddes, p.g.a den anledningen. Syrran är inte arg eller så, blir väl till o vänta o se om hon väljer mig ändå eller väljer min andra syrra för tredje gången. ;)

Om din syster redan ar gudmor at tva av hennes barn kanske hon tankte "bast jag fragar carat denna gangen trots att jag vet att hon inte ar sa fortjust i barn, hon kanske blir ledsen annars".

Sag inte ja for att du kanner dig tvingad, barnet vill inte ha en gudmor som inte bryr sig. Synd att du inte kan uppskatta de personer som din syster alskar mest.

Om din syster redan ar gudmor at tva av hennes barn kanske hon tankte "bast jag fragar carat denna gangen trots att jag vet att hon inte ar sa fortjust i barn, hon kanske blir ledsen annars".

Sag inte ja for att du kanner dig tvingad, barnet vill inte ha en gudmor som inte bryr sig. Synd att du inte kan uppskatta de personer som din syster alskar mest.

Vem har sagt att jag inte uppskattar dom? Skulle jag inte uppskatta dom så skulle jag nog inte slängt ut över tusen spänn/vardera unge på kläder, presenter m.m.

Det är som sagt inte så att jag hurrar när man ska dit, men jag är fortf. social och leker med barnen..

Och erbjudit mig att vara barnvakt m.m flera gånger.

Jag uppskattar visst barnen, men det är inte så att man alltid hurrar. Jag är inte mycket för barn, men skulle inte dra mig för att hjälpa barnen när de väl behöver hjälp.

Min syrra kalva igår och redan innan hon fick barnet/blev gravid så sa hon att det var mig hon ville ha som gudmor/fadder.

Jag är ju inte så mycket för barn och barn behöver ju någon kärvänlig fadder känns det som för mig. Så jag säger helt sonika nej till det då jag anser att barnet ska ha en mer lekfull/lärvänlig/glad gudmor/fadder.

Det är inte så att jag hatar mina syskonbarn, men det är inte direkt så att jag blir jätteglad över att träffa dom heller.

Ni mammor/pappor borde ju veta mer hur man reagerar ifall någon skulle säga nej åt att bli gudmor/fadder.

Jag är inte förälder men jag hade nog blivit lite ledsen och undrat varför.

Sen tycker jag nog inte att fadderskap har så mycket med lek och sånt att göra. Jag tycker mer det är att man har ett litet miniansvar för barnet. Att man ska finnas där och hålla ett vakande öga. Jag har världens bästa faddrar men det är ju när jag blivt stor som de "har varit bra att ha". En människa är ju liten och lekfull ganska liten tid av sitt liv.

Som fadder är ens uppgift att fostra barnet i den kristna tron.
Det har inget med varken lek eller gladhet att göra utan enbart att lära ut den kristna tron, du har heller inget annat ansvar för barnet om något skulle hända föräldrarna som vissa tror.
Känner du att du inte har något att lära barnet något om den kristna tron så ska du säga nej.

Jag hade undrat varför du inte ville men respekterat ditt val.

Sorry det var jag som tolkade det så. Jättebra om det inte är så ju!

Kanske jag som skrev fel där, hatar verkligen inte mina syskonbarn. Gillar dom, men inte så man "hurra" nu ska vi dit. Får lätt huvudvärk av för mkt skrik.

Förstår varför du hakade upp dig.

Jag skulle ärligt talat bli jätte ledsen!

Skulle det inte vara värre om du gav dina barn en fadder som inte gillar barn?
Min syster respekterar mina åsikter om barn, hon struntar fullständigt i mina tankar om barn, likaså min barnälskade vänner. Hon vet att jag gillar barnen, annars skulle jag inte ta hand om dom eller så.

Jag vill barnet bara det bästa, och jag är inte den rätte för barnet. Barnet förtjänar en moster som inte funderar genvägar på hur man ska dö, planerar sin egna begravning och är asocial och står inte ut mer än 5 min innan man får huvudvärk av all liv o stoj dom håller på med.

Varken min syster eller hennes man är ledsna/besvikna/sura på mig för jag inte vill, de vågar lämna barnen hos mig trots mina tankar för de vet att jag tar hand om dom. Likaså syrrans granne som har två barn, han vågar lämna sina barn hos mig.

..var väl lite svar åt alla som missförstod denna text:
"Det är inte så att jag hatar mina syskonbarn, men det är inte direkt så att jag blir jätteglad över att träffa dom heller."

Om du kan lägga fram det lite mer taktfullt än du gjorde här så ska det nog inte vara något problem.

Jag sa det till dom idag;
"Jag uppskattar er tanke om att vilja ha mig som fadder till O, jag känner dock att han skulle ha det bättre med en annan fadder än just mig. Självklart ställer jag upp för han/de övriga när de blir äldre på alla sätt, håll, kanter men jag känner inte att fadderskap är något för mig."

Var det hemskt upplagt? Föräldrarna blev inte besvikna eller så.

sedan så vet syrran om mina skriftliga/talsmässiga språk, så jag uttrycker mig fel o.s.v i många sammanhang.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 919
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 592
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 386
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar