Är jag dum nu?

P

pannkakssmet

Jag har hittat en gigg jag vill köpa och den varkar vara i helt ok skick. Om inte annat känner jag folk som kan fixa både det ena och det andra.
Saken är nu den att jag har ingen inkörd häst. Jag ska köra in min till hösten och jag hyser inga tvivel om att det kommer gå bra eftersom jag kommer få hjälp av erfaret folk och hästen i fråga är helcool i det mesta.
Men är det ändå dumt att köpa vagn redan och frakta den en bra bit?
Hjälp min beslutsångest.

Sv: Är jag dum nu?

Jag tycker inte att det låter fel.

Annars kan du gu fixa den och ge den till mig! :D

Vet du vad det kostar att frakta en gigg?
(är själv sugen på att köpa en)

:d

Om vagnen är i tillräckligt bra skick att du kan fixa iordning den och säljs till rätt pris så tycker jag absolut att du ska köpa den. Om hästen inte är lika entusiastisk som du med körningen är det ju bara att sälja den vidare!! :banana:

Muddson

Oh! Tack båda två!

Jag tänkte försöka fixa frakt genom mammas kille som inte bor så långt bort därifrån och som mer än gärna fjäskar för mig. :rofl:
Så det blir kanske bara hyra av släp som tillkommer för mig.

Men om du skall köra in hästen om 4-6 veckor så hinner du ju renovera vagnen under tiden. Slå till.

Den har trähjul som inte är gummiklädda. Låter det väldigt mycket om dom, och kan man köra på lite sämre vägar?

Med tanke på hur vägarna säkert såg ut på den tiden man bara hade trähjul med järnringar så borde de hålla för dagens vägar. Se bara till att de är friska. Och risken för punka e ju minimal:rofl:

Går det att få sina trähjul gummiklädda?

Går det att få sina trähjul gummiklädda?
Ja det går. Lite dyrt bara, men det blír kanonbra. Det sparar vagnen och hjulen oerhört mycket. Det finns olika varianter på hur man går till väga.
1- Limma på en lång gummiremsa på befintlig järnring (mindre lyckat)
2- Nytillverkad järnring av U-profil som man sedan spänner fast ett specialtillverkat gummi i. Samma procedur som man gör med hjulen till en maratonvagn. Mycket hållbart, lite dyrare. 1000-1500 per hjul.

Tack alla! Det kanske blir att fixa på gummi på hjulen då.

Vagnen är i alla fall nästan paxad nu, och snart ska den nog hämtas med! :banana:

Slå till :) Du kan ju alltid sälja igen sen om du ångrar dig. Det är inte lätt att få tag på en bra begagnad vagn.

Hej kolla hjulen noga ,om dom är bra handla om priset är vettigt .det gamla hantverket är underbart ,jag äger 5 gamla vagnar och 7 slädar och mår bra av det ,jag tror att jag mår ännu bättre om jag köper några till.men det är låga priser det går inte så lätt att köpa och sälja med någon större vinst

Hej Tage! :)

Funderar du på att köra in Casper eller vilken häst är det du ska köra in?

Det är väl inget fel i att köpa en vagn redan nu? Skulle det vara så att du misslyckas med inkörningen så går det ju alltid att sälja vagnen? Lycka till! Det går nog bra!

Kommer du ihåg när vi löshoppade Zadek och Casper i ridhuset? Wiie. Vad de hade kul! Kul var det och bråka lite med Lena också. :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 861
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat