Är hon snål?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tja då vet du vad oraklet tycker ;) fö älskar jag att läsa hennes spalt och allting folk irriterar och oroar sig över. :up: Alltså vad betyder sommarkostym på ett bröllop. Om man har rött på sig på ett bröllop, betyder det att man haft ett tidigare förhållande med brudgummen. Ska jag ta med mig lakan över natten eller om jag sover över två nätter.

Fast det var inte riktigt samma sak, i Ribbings fråga hade frågeställaren blivit ombedd att swisha 1000 kr för ett besök på två dagar.

Orattvist hurda? Jag tycker att monstret kanns igen ...
Gasten fragade om hon skulle ta med nagot eller betala och du sa att det inte behovdes ... sedan sager du i efterhand att gasten ar snal (exact vad min mamma alltid gjorde).
Nu kande jag min mamma mycket val :p och vet att hon hade mycket strikta asikter om hur man beter sig ... men det var liksom hemligt, man pratade aldrig om det utan det bara forvantades att andra skulle veta det. :angel:
I hennes varld var det oforskamt att inte bjuda och om gasten fragade sa man nej ... och da forvantades gasten sta pa sig och fortsatta tjata att den ville betala anda och garna ta med nagot fast man sagt nej. For henne var det ett monster, ett artigt spel, som inte alla gaster forstod.

Men de kanske var lite snåla då, gästerna, om din mamma bjöd på middag hela tiden och de aldrig tog med blommor eller en flaska vin.

Faktiskt inte. Har varit med om alltför många gånger då folk gjort det utan att det varit överenskommet och det har blivit alldeles för mycket färsk mat eller annat som inte kan sparas som fått slängas för att ingen klarat av att äta upp det alternativt man har tagit med något som bara man själv äter. Det är så enkelt att kolla av med andra och samarbeta istället för att ta egna icke önskvärda initiativ. Tio chipspåsar och fem ostar typ.

Om man absolut vill bidra med något oombedd ska det vara sådant som håller sig alternativt som värdfolket kan ge vidare, som t ex en flaska trevligt vin.

Tillägg; det var just därför som vi inte bad henne ta med något, det skulle inte hålla sig på flyget etc. Det hindrar väl inte att man säger "ska vi stanna till här vid macken och köpa jordgubbar som vi kan ha till efterrätt?". Till exempel. Eller springa ut till glassbilen när den kom förbi. Smågrejer liksom.

Tillägg; det var just därför som vi inte bad henne ta med något, det skulle inte hålla sig på flyget etc. Det hindrar väl inte att man säger "ska vi stanna till här vid macken och köpa jordgubbar som vi kan ha till efterrätt?". Till exempel. Eller springa ut till glassbilen när den kom förbi. Smågrejer liksom.
Jag håller med, det där tycker jag är helt självklart.
Dock kan du ju inte göra så mycket åt det nu men det har du ju insett. :)

Hon var inte med på museet (själva museet var gratis) jordgubbarna köpte vi när vi var ute och körde och hade till efterrätt när vi kom hem, eller bara åt i bilen. Övriga utflykter var kostnadsfria, det var mer parker och dylikt.
Okej då tycker jag inte det är så farligt snålt endå :) tänkte om du stått för massa utemiddagat och entrébiljetter. Nej mat hemma en vecka hade jag lätt kunnat bjuda en vän och hennes barn på:)

Enda sättet att få ett svar är ju att fråga henne.

Vi är som sagt olika. Jag har aldrig handlat från glassbilen och tycker inte om jordgubbar, så jag hade inte tänkt på något av det. Däremot hade jag erbjudit att betala om jag var med och storhandlade.

Fast allra bäst hade jag tyckt att det var om man kommit överens innan om hur man ska göra, inte försöka lösa det efteråt.

Vi är som sagt olika. Jag har aldrig handlat från glassbilen och tycker inte om jordgubbar, så jag hade inte tänkt på något av det. Däremot hade jag erbjudit att betala om jag var med och storhandlade.

Fast allra bäst hade jag tyckt att det var om man kommit överens innan om hur man ska göra, inte försöka lösa det efteråt.
Ungefär så tänker jag med. Här har ju dessutom gästen FÖRSÖKT komma överens, två gånger, men fått veta att hon inte ska betala. Då är det inte så lite magstarkt att klaga efteråt, kan jag tycka.

Men de kanske var lite snåla då, gästerna, om din mamma bjöd på middag hela tiden och de aldrig tog med blommor eller en flaska vin.

Vissa gaster gjorde ju det, medan andra tog henne pa orden. Dessutom talade hon om, lange och intensivt, hur ONODIGT det var att de tagit med sig nagot alls. Det var ett artigt spel for vissa i hennes bekantskaps krets, medan andra forstod inte alls spelet. Sjalv vet jag efter att ha blivit "instruerad" och tillsagt, i detalj, upp till narmare 60 ars alder.:crazy:

Fast manga av oss ar mer direkta och tanker inte riktigt sa. Jag skulle kanske inte komma pa det ... sarskilt inte glassbilen, men det beror inte pa att jag inte vill utan att jag ar en onodigt logisk person. Jag hor vad folk sager och tror att de menar just det de sagt ... och har lite dalig fantasi ibland. :o Trots mammas alla forsok att utbilda mig i amnet.:grin:

Okej då tycker jag inte det är så farligt snålt endå :) tänkte om du stått för massa utemiddagat och entrébiljetter. Nej mat hemma en vecka hade jag lätt kunnat bjuda en vän och hennes barn på:)

Vilket jag också gladeligen har gjort. Men det är nu, mer än 1,5 år senare som jag börjat bli lite irriterad.

Jag måste få höra era åsikter om det här. En god vän och hennes två barn blev medbjudna till mitt och min mans sommarställe för några veckor sedan. Innan hon kom frågade hon om hon skulle ta med sig något men vi svarade att det inte behövdes. Första dagen sa hon att vi skulle räkna ihop alla utgifter och säga till henne hur mycket hon blev skyldig så skulle hon swisha. Vi sa typ ”det ordnar sig” eftersom det inte är vår stil att vare sig säga ”ta med en flaska vin, ett paket kaffe, ett paket pasta och 2 kakor mörk choklad” eller be våra gäster att betala.

De stannade i sex dagar. Vi hämtade och lämnade dem på flygplatsen 2 mil bort. Vi var på flera utflykter 3 mil bort. Vi åt god mat, godis, glass, jordgubbar och drack vin varje dag. Min man var iväg med de två stora barnen på museum och betalade då hennes dotters lunch som vår kompis inte betalade tillbaka fast hon sa att hon skulle (hennes eget initiativ).

Vi delade hyfsat lika på disk osv. När det gäller mat, dryck, bensin, etc bidrog hon med… ingenting. Hon hade inte med sig en flaska vin ens eller betalade för jordgubbarna vi flera gånger stannade och köpte vid vägkanten.

En kväll kom en annan familj vi känner förbi på middag och då sprang de (de som kom på middag alltså) ut och köpte glass från glassbilen och bjöd på alla till efterrätt. Det hade de absolut inte behövt men det var ju en trevlig gest.

Jag gillar verkligen att bjuda men det hade ju varit lite kul om det inte tagits för givet. Hade jag varit hon hade jag tagit med några flaskor vin och swishat en femhundring, eller följt med vid en handling och då betalat. Eller kanske glass av glassbilen eller vad som helst.

Som ni säkert läser mellan raderna så tycker jag ju att det är hon som är snål och känner mig besviken eftersom jag tycker väldigt mycket om henne.

Jag tror att jag stör mig lite extra eftersom vi det senaste 1,5 året har bjudit hem henne och barnen på middag i snitt kanske en gång i veckan. Vi bjuder på god mat, inte mamma scans eller liknande, alltid vin, och fredagsmys till barn och vuxna om det är på en fredag. Hon kan på grund av sin man som är kroniskt sjuk inte bjuda hem oss, men hon har heller aldrig tagit med någonting hem till oss när hon varit hembjuden. Inte ens en påse chips.

Hur tänker ni?

Hon har väldigt god ekonomi, och hon är inte deprimerad eller liknande utan mår bra.

Jag tycker du är falsk som säger en sak men tycker en annan. Hon har erbjudit sig att betala och dela, du har avböjt men anser att hon är snål som inte betalar.

Vissa gaster gjorde ju det, medan andra tog henne pa orden. Dessutom talade hon om, lange och intensivt, hur ONODIGT det var att de tagit med sig nagot alls. Det var ett artigt spel for vissa i hennes bekantskaps krets, medan andra forstod inte alls spelet. Sjalv vet jag efter att ha blivit "instruerad" och tillsagt, i detalj, upp till narmare 60 ars alder.:crazy:

Jaha, och så gör jag menar du?

Jag tycker du är falsk som säger en sak men tycker en annan. Hon har erbjudit sig att betala och dela, du har avböjt men anser att hon är snål som inte betalar.

Alltså det är inte bara själva betalningen. Hade hon tagit med någon flarra vin eller sprungit in och köpt lite fika när jag stannade och tankade eller vad som helst så hade jag inte brytt mig. Det är just att initiativet är NOLL.

Fast manga av oss ar mer direkta och tanker inte riktigt sa. Jag skulle kanske inte komma pa det ... sarskilt inte glassbilen, men det beror inte pa att jag inte vill utan att jag ar en onodigt logisk person. Jag hor vad folk sager och tror att de menar just det de sagt ... och har lite dalig fantasi ibland. :o Trots mammas alla forsok att utbilda mig i amnet.:grin:

Du hade inte kommit på att stanna och köpa bär vid vägkanten dag tre när din värd har gjort det de två föregående dagarna eller att köpa glass till 7 st barn som leker i en trädgård en sommarkväll när glassbilen kör förbi? Ja det måste jag säga var rätt fantasilöst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 997
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 898
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka