Alla tänker inte på samma sätt och har inte samma normer. För mig känns det glasklart, hon erbjöd sig att bidra på något sätt och du sa nej till det.
Jag är van vid att man frågar innan vad man ska bidra med och att få ett tydligt svar. Alternativt att man själv tänker att man vill bidra med något, som en låda vin, och tar med det efter överenskommelse med de andra. Jag har också varit van vid att någon gör utlägg för småköp så delar vi på de sammanlagda utgifterna. Då har detta varit tydligt från början att man delar upp det så. Numera är det ofta jag som har bil och handlar. Jag säger sedan till var och en hur mycket det blev och hur mycket de ska betala. Tydligt och inga utrymmen för missförstånd.
Samma här. Jag tycker det är väldigt kymigt när folk säger en sak men sen uppenbarligen menar något helt annat, med hänvisning till "alla vet väl att det är så man gör".
Jag hade tyckt det var jättejobbigt att bli ombedd att svischa en godtycklig summa efter en vecka hos en kompis. Är kass på att värdera omkostnader och vill absolut inte verka snål, så hade avrundat väldigt högt uppåt.
Vill du att gästen ska bidra med något, säg det då när denne frågar. Ber denne om att få en summa de ska betala, ge dem det då. Gå inte och sura över att de gör som du säger...