Är hon snål?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vissa gaster gjorde ju det, medan andra tog henne pa orden. Dessutom talade hon om, lange och intensivt, hur ONODIGT det var att de tagit med sig nagot alls. Det var ett artigt spel for vissa i hennes bekantskaps krets, medan andra forstod inte alls spelet.

Hade jag råkat ut för ett sådant bemötande som du beskriver hade jag faktiskt skämts som inte begripit att det var en förolämpning mot värdinnan att ta med något.

Tillägg; det var just därför som vi inte bad henne ta med något, det skulle inte hålla sig på flyget etc. Det hindrar väl inte att man säger "ska vi stanna till här vid macken och köpa jordgubbar som vi kan ha till efterrätt?". Till exempel. Eller springa ut till glassbilen när den kom förbi. Smågrejer liksom.

Sånt där tycker jag är skitsvårt. Det är så många mil från mitt vanliga konsumtionsmönster att det känns ungefär lika naturligt som att tjuvrida hästar i en hage. I mitt fall handlar det om viss ovana av liknande tillställningar och viss social oförmåga.

Likaså blir jag ställd över att jag som gäst tydligen förväntas ha koll på vilka viner som passar till middan. Min totala alkoholkonsumtion hamnar på ca 2 glas vin och tre öl om året. Att köpa med sig en box vin känns.... jättekonstigt?

Vilket jag också gladeligen har gjort. Men det är nu, mer än 1,5 år senare som jag börjat bli lite irriterad.
Men vad är problemet, ta tag i ditt problem med att du tycker det är så pinsamt att be om att få en viss ersättning eller så får du ta att folk faktiskt gör som du ber dom om att göra utan att kalla dom för snåla. Hon frågade vad hon var skyldig och hon frågade om hon skulle ta med något och du svarade nej, nu räknas hon som snål för att hon inte tjatade på dig om det så att du kunde med att säga ja till ersättning.
Fast för mig är det orimiligt att gå genom livet och vänta sig att folk ALDRIG gör på samma sätt som jag. Det mesta i mitt liv i alla fall funkar rätt bra utan att jag behöver informera alla jag träffar om exakt vad jag förväntar mig av dem. Det gör ungefär det jag förväntar mig ändå.
Uppebart så fungerar det ju inte för dig att förutsätta att alla tänker som du, då hade du inte startat tråden.

Sånt där tycker jag är skitsvårt. Det är så många mil från mitt vanliga konsumtionsmönster att det känns ungefär lika naturligt som att tjuvrida hästar i en hage. I mitt fall handlar det om viss ovana av liknande tillställningar och viss social oförmåga.

Likaså blir jag ställd över att jag som gäst tydligen förväntas ha koll på vilka viner som passar till middan. Min totala alkoholkonsumtion hamnar på ca 2 glas vin och tre öl om året. Att köpa med sig en box vin känns.... jättekonstigt?

Det kan jag förstå. Nu dricker hon ju gärna vin, och både hon och hennes barn äter gärna jordgubbar och glass.

Bra exempel på hur olika människor tolkar situationer olika! Varför det är bättre att vara tydlig med sina önskemål.

Du hade inte kommit på att stanna och köpa bär vid vägkanten dag tre när din värd har gjort det de två föregående dagarna eller att köpa glass till 7 st barn som leker i en trädgård en sommarkväll när glassbilen kör förbi? Ja det måste jag säga var rätt fantasilöst.
Fast måste man ta de intiativ som du gillar? Hon har ju tagit intiativ och fragat vad som ska tas med och dela kostnad.

Jag ar min mors dotter :p sa jag har lart mig att atminstone pa dag tre rusa ut och betala jordgubbarna :D

Alltså det är inte bara själva betalningen. Hade hon tagit med någon flarra vin eller sprungit in och köpt lite fika när jag stannade och tankade eller vad som helst så hade jag inte brytt mig. Det är just att initiativet är NOLL.

Alla tanker inte lika ... Manga har dalig iniativformaga och tar varje situation for exact vad den ar, eller sags vara, dar och da.

Ungefär så tänker jag med. Här har ju dessutom gästen FÖRSÖKT komma överens, två gånger, men fått veta att hon inte ska betala. Då är det inte så lite magstarkt att klaga efteråt, kan jag tycka.

Som sagt, det är inte bara det. Det är den totala bristen på inititativ. Även om man vare sig behöver ta med toapapper eller kaffe eller swisha 783 kr i efterhand så hindrar det inte att man fixar någon annan smågrej en semestervecka. Fika från macken eller vad som helst.

Du hade inte kommit på att stanna och köpa bär vid vägkanten dag tre när din värd har gjort det de två föregående dagarna eller att köpa glass till 7 st barn som leker i en trädgård en sommarkväll när glassbilen kör förbi? Ja det måste jag säga var rätt fantasilöst.
Återigen - alla har inte samma konsumtionsvanor. Jag skulle -aldrig- köpa den billiga smörjan glassbilen säljer. Inte heller köper jag jordgubbar, med tanke på hur besprutade de är. För mig är det alltså jättekonstiga initiativ att ta. Däremot hade jag kanske kunnat ta med ett kilo hemmagjord ost.

Återigen - alla har inte samma konsumtionsvanor. Jag skulle -aldrig- köpa den billiga smörjan glassbilen säljer. Inte heller köper jag jordgubbar, med tanke på hur besprutade de är. För mig är det alltså jättekonstiga initiativ att ta. Däremot hade jag kanske kunnat ta med ett kilo hemmagjord ost.

Jag förstår att det skulle vara det för DIG! Fast jag vet att för HENNE är det inga konstiga initiativ eftersom de gärna konsumerar jordgubbar, glass och vin (inte barnen då :D )

Alltså det är inte bara själva betalningen. Hade hon tagit med någon flarra vin eller sprungit in och köpt lite fika när jag stannade och tankade eller vad som helst så hade jag inte brytt mig. Det är just att initiativet är NOLL.
Men kom det verkligen som en överraskning? Enligt startinlägget har du ju i 1,5 års tid bjudit hem henne utan att hon haft med sig så mycket som en påse chips. I synnerhet på grund av det hade det väl varit jättelämpligt att säga typ "nejdå, du behöver inte swisha, men du kan ju handla någon matkasse under veckan"?

Du skrev också att det inte var er stil att be någon ta med sig något, men det här exemplet visar väl att den där stilen ställer till det för dig? Och då kan man ju faktiskt byta stil.

Intiativet är inte noll, hennes ide var att splitta kvittorna efter besöket och du tackade nej. Du tackade nej till att hon skulle ta med grejer. Hon har bara gjort som du sa.

Jag har några sådana vänner, efter flera års vänskap har jag lärt mig att alltid kräva att kostnaden splittas direkt om det är "den kompisen" som lägger ut pengar. Annars får man höra hur snål och utnyttjande man är.

Ger man uttryck av att bjuda kan man ju inte kalla någon för snål för att dom inte förstod att det inte var bjudning. Vill man ha pengar får man ju säga hur mycket man vill ha, eller typ, "kan du tanka denna gång?". Tycker man att någon kan ta med vin säger man "du får gärna ta med vin".

Men kom det verkligen som en överraskning? Enligt startinlägget har du ju i 1,5 års tid bjudit hem henne utan att hon haft med sig så mycket som en påse chips. I synnerhet på grund av det hade det väl varit jättelämpligt att säga typ "nejdå, du behöver inte swisha, men du kan ju handla någon matkasse under veckan"?

Du skrev också att det inte var er stil att be någon ta med sig något, men det här exemplet visar väl att den där stilen ställer till det för dig? Och då kan man ju faktiskt byta stil.

Ja, jag var nog faktiskt lite överraskad. Jag tänkte att det var en annan situation nu. Vi hade väl inte riktigt tänkt igenom något bra svar på hennes fråga. Men du har helt rätt. Stilbyte från och med nu!

<snip>

Jag har några sådana vänner, efter flera års vänskap har jag lärt mig att alltid kräva att kostnaden splittas direkt om det är "den kompisen" som lägger ut pengar. Annars får man höra hur snål och utnyttjande man är.<snip>

Jag hade nagra sadana vanner. De fragade om de kunde komma, med barn, for att stanna ett par veckor nar vi bodde i Florida ... Sjalvklart sa jag ... och tankte inte vidare pa saken. De betalade inte en enda matkasse trots att jag slapade med dem till affaren ... daremot hamtade de produkter de ville ha och la i min varuvagn och bad om skjuts till alla mojliga affarer och shopping centers. Min vaninna la upp en rutt igenom storre delen av Florida for sig och sina barn, med mig som chauffor da hon inte ville kora. Vi korde 75 Svenska mil till Key West och hon (pa min begaran) betalade halften av bensinen och hotel ... jag har sedan fatt hora fran hennes dotter att jag var snal som tog emot pengarna.
Jag har definitivt lart mig att vara TYDLIG och att gora upp klara tydliga regler fran dag ett hur vi hanterar gaster fran Sverige da de alltid stannar ett tag nar de kommer hit.

Jag är en sån där jobbig person som litar på att folk menar vad de säger. Så om jag någonsin blir hembjuden till en bukefalist(igen :angel:) så kan jag redan nu förvarna om att jag inte kommer att spela något slags artighetsspel där jag tjatar om att få göra rätt för mig trots att jag blir nekad upprepade gånger. Att komma överens om att jag skulle swisha en summa skulle jag tycka var en jättebra lösning, men om jag aldrig hörde något om vilket belopp som gällde är risken att jag skulle glömma bort det. Det beror dock på att jag är glömsk, inte på att jag sitter och gnuggar händerna över att jag kunnat spara några kronor på att utnyttja mina vänner igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 997
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 898
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka