Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det är ditt val. Hur ska någon som frågat 2 ggr veta att TS faktiskt vill ha en slant? Jag är uppfostrad til att blir man bjuden så blir man just bjuden och bjuder man så bjuder man. För mig hade det varit genant att propsa på att få betala något. Har en person sagt att det är just att bjuda så räknar jag med att denna skulle bli ledsen och se det som att jag förminskade vår vänskap genom att envisas med att betala.@vallhund
Fast där är jag nog lite som hästflickas mamma att man måste propsa lite. Eller varför inte slänga fram kreditkortet när något ska betalas?
Ja det är knepigt sådant där!Fast det är ditt val. Hur ska någon som frågat 2 ggr veta att TS faktiskt vill ha en slant? Jag är uppfostrad til att blir man bjuden så blir man just bjuden och bjuder man så bjuder man. För mig hade det varit genant att propsa på att få betala något. Har en person sagt att det är just att bjuda så räknar jag med att denna skulle bli ledsen och se det som att jag förminskade vår vänskap genom att envisas med att betala.
Det blir ju jättejobbigt att vid varje betalning knö sig fram och vifta med sin plånbok för gestens skull, jag hade blivit stressad av det där. Som om det inte räcker att ett flertal gånger frågat ifall det är okej att dela på alla utgifter.Men på riktigt - bokstavstolkar så många?
Nej, jag kanske inte heller hade trott att jag förväntats betala på öret när @Lingonris sagt att det ordnar sig men jag tycker att "Det ordnar sig" nog ändå innebär att man halar fram plånkan när det handlas eller liknande?
För gesten om inte annat?
Jag skulle tycka det var ännu mer jobbigt att känna att jag snyltade på min vän.Det blir ju jättejobbigt att vid varje betalning knö sig fram och vifta med sin plånbok för gestens skull, jag hade blivit stressad av det där. Som om det inte räcker att ett flertal gånger frågat ifall det är okej att dela på alla utgifter.
Nej.Ja det är knepigt sådant där!
Men jag är framför allt nyfiken på om inte vännen ställt upp på något annat sätt när hon blivit bjuden på mat en gång i veckan det senast 1.5 året?
Men på riktigt - bokstavstolkar så många?
Nej, jag kanske inte heller hade trott att jag förväntats betala på öret när @Lingonris sagt att det ordnar sig men jag tycker att "Det ordnar sig" nog ändå innebär att man halar fram plånkan när det handlas eller liknande?
För gesten om inte annat?
@vallhund
Fast där är jag nog lite som hästflickas mamma att man måste propsa lite. Eller varför inte slänga fram kreditkortet när något ska betalas?
Nej det är ju helt oväsentligt hur vi tycker/hade gjort men då är ju tråden meningslös ändå?Men vad spelar det för roll vad vi hade gjort eller tycker? Jag hade inte heller gjort som besökaren och jag tycker det är lite udda att bara ta någon på orden och luta sig tillbaka. Men alla fungerar inte på samma sätt eller tänker på samma sätt. Och det spelar ju ingen roll vad vi tycker; upppenbarligen tolkade vännen det hela annorlunda.
TS vän tog upp betalning två gånger men då ville TS inte prata om det. Vännen kanske tyckte hon gjort sitt bästa för att ordna upp situationen och kanske inte ville fortsätta trycka på med respekt för TS gästfrihet. Vem vet?
Det är nog så att jag och många andra tycker att om man har försökt två gånger och får det bortviftat så är det upp till TS att tala om vad hon vill istället för att den inbjudna ska förstå ändå.Nej det är ju helt oväsentligt hur vi tycker/hade gjort men då är ju tråden meningslös ändå?
Jag uttryckte mest min förvåning över att så många skrev att de inte heller hade tyckt att de skulle bidra.
@vallhund
Fast där är jag nog lite som hästflickas mamma att man måste propsa lite. <snip>
Jag uttryckte mest min förvåning över att så många skrev att de inte heller hade tyckt att de skulle bidra.
Jag hade bidragit på något smidigt sätt under veckans gång, helt klart.Nej det är ju helt oväsentligt hur vi tycker/hade gjort men då är ju tråden meningslös ändå?
Ja. "Det löser sig" är nog ett sånt uttryck som kan betyda lite olika för olika människor.Jag hade bidragit på något smidigt sätt under veckans gång, helt klart.
Men det skulle göra mig helt jävla fnoskig om värden sagt att jag inte skulle betala men sedan ändå förväntade sig att jag skulle göra det. "Det löser sig" säger jag själv när jag inte vill ha betalt. Säger någon "Det löser sig" så räknar jag med antingen att hen inte vill ha betalt, eller att hen återkommer under veckan och säger typ "det här kan ju du ta om du vill".
Jag hade bidragit på något smidigt sätt under veckans gång, helt klart.
Men det skulle göra mig helt jävla fnoskig om värden sagt att jag inte skulle betala men sedan ändå förväntade sig att jag skulle göra det. "Det löser sig" säger jag själv när jag inte vill ha betalt. Säger någon "Det löser sig" så räknar jag med antingen att hen inte vill ha betalt, eller att hen återkommer under veckan och säger typ "det här kan ju du ta om du vill".
Har du läst ursprungsinlägget? Det är ingen retorisk fråga, jag undrar.
Hade du inte heller självmant bidragit med något typ vin, jordgubbar, nån handling, etc.