Är hon snål?

Status
Stängd för vidare inlägg.
@vallhund
Fast där är jag nog lite som hästflickas mamma att man måste propsa lite. Eller varför inte slänga fram kreditkortet när något ska betalas?

@vallhund
Fast där är jag nog lite som hästflickas mamma att man måste propsa lite. Eller varför inte slänga fram kreditkortet när något ska betalas?
Fast det är ditt val. Hur ska någon som frågat 2 ggr veta att TS faktiskt vill ha en slant? Jag är uppfostrad til att blir man bjuden så blir man just bjuden och bjuder man så bjuder man. För mig hade det varit genant att propsa på att få betala något. Har en person sagt att det är just att bjuda så räknar jag med att denna skulle bli ledsen och se det som att jag förminskade vår vänskap genom att envisas med att betala.

Fast det är ditt val. Hur ska någon som frågat 2 ggr veta att TS faktiskt vill ha en slant? Jag är uppfostrad til att blir man bjuden så blir man just bjuden och bjuder man så bjuder man. För mig hade det varit genant att propsa på att få betala något. Har en person sagt att det är just att bjuda så räknar jag med att denna skulle bli ledsen och se det som att jag förminskade vår vänskap genom att envisas med att betala.
Ja det är knepigt sådant där!
Men jag är framför allt nyfiken på om inte vännen ställt upp på något annat sätt när hon blivit bjuden på mat en gång i veckan det senast 1.5 året?

Men på riktigt - bokstavstolkar så många?
Nej, jag kanske inte heller hade trott att jag förväntats betala på öret när @Lingonris sagt att det ordnar sig men jag tycker att "Det ordnar sig" nog ändå innebär att man halar fram plånkan när det handlas eller liknande?
För gesten om inte annat?
Det blir ju jättejobbigt att vid varje betalning knö sig fram och vifta med sin plånbok för gestens skull, jag hade blivit stressad av det där. Som om det inte räcker att ett flertal gånger frågat ifall det är okej att dela på alla utgifter.

Vad hände med att ett nej är ett nej, det är vad jag lärt mig iallafall. Att tjata är inte direkt trevligt för någon...förutom den då som anser att ett nej betyder ja efter tillräckligt mycket tjat.

Det blir ju jättejobbigt att vid varje betalning knö sig fram och vifta med sin plånbok för gestens skull, jag hade blivit stressad av det där. Som om det inte räcker att ett flertal gånger frågat ifall det är okej att dela på alla utgifter.
Jag skulle tycka det var ännu mer jobbigt att känna att jag snyltade på min vän.

Och jag menar inte varje gång utan vid tillfälle, likaväl som att titta på när vännen tar fram sin plånbok vid glassbilen.

Jag känner igen mig själv i dig i det här mer att sällan be om kompensation. Tror kanske jag har en släng av @hastflickas mamma i mig. jag förväntar mig att folk i de allra flesta fall ska kunna läsa mellan raderna och truga på mig varannan öl även om jag inte uttryckligen säger att det är så vi ska lägga upp kvällen om vi är ute tex :). Sen är det skit samma om det inte alltid efterlevs, men nåt litet rättvisetänk förväntar jag mig från folk i samma ekonomiska situation som jag, oavsett vad som uttrycks i ord.

Så yes, jag tycker att din väns beteende är lite snålt. Dock är det svårt att kommunicera om det såhär i efterhand. om jag vore du hade jag nog haft ett behov av att dryfta det. Därmed hade jag sagt något i stil med "jag är ledsen för att jag inte var riktigt tydlig med att jag ville ha någon typ av kompensation när ni bodde hos oss, men såhär i efterhand har jag börjat identifiera ett mönster i vem som spenderar pengar på de gemensamma kostnader vi hade och lägger man samman kostnaderna blir ju det hela lite skevt. Alltså känner jag mig nog en smula utnyttjad, och jag har också en skuld i att jag låtit det ske, no big deal. Hur ska vi göra för att förhindra att liknande saker händer i framtiden?"

Sen tycker jag inte alls att det är konstigt att som anonym användare diskutera en anonym vän på ett stort forum. Vänskap kan vara svårt och ibland måste man bolla

Men på riktigt - bokstavstolkar så många?
Nej, jag kanske inte heller hade trott att jag förväntats betala på öret när @Lingonris sagt att det ordnar sig men jag tycker att "Det ordnar sig" nog ändå innebär att man halar fram plånkan när det handlas eller liknande?
För gesten om inte annat?

Men vad spelar det för roll vad vi hade gjort? Jag hade inte heller gjort som besökaren och jag tycker det är lite udda att bara ta någon på orden och luta sig tillbaka. Men alla tänker inte på samma sätt. Och det spelar ju ingen roll vad vi tycker; upppenbarligen tolkade vännen det hela annorlunda.

TS vän tog upp betalning två gånger men då ville TS inte prata om det. Vännen kanske tyckte hon gjort sitt bästa för att ordna upp situationen och kanske inte ville fortsätta trycka på med respekt för TS gästfrihet. Vem vet?

@vallhund

Jag hade ocksa slangt fram kreditkortet i mataffaren ... men det beror endast pa att jag vaxte upp med min mamma. Jag VET att det ar forvantat ... men att personen formodligen inte kanner sig nojd anda.:cautious:

Men vad spelar det för roll vad vi hade gjort eller tycker? Jag hade inte heller gjort som besökaren och jag tycker det är lite udda att bara ta någon på orden och luta sig tillbaka. Men alla fungerar inte på samma sätt eller tänker på samma sätt. Och det spelar ju ingen roll vad vi tycker; upppenbarligen tolkade vännen det hela annorlunda.

TS vän tog upp betalning två gånger men då ville TS inte prata om det. Vännen kanske tyckte hon gjort sitt bästa för att ordna upp situationen och kanske inte ville fortsätta trycka på med respekt för TS gästfrihet. Vem vet?
Nej det är ju helt oväsentligt hur vi tycker/hade gjort men då är ju tråden meningslös ändå?

Jag uttryckte mest min förvåning över att så många skrev att de inte heller hade tyckt att de skulle bidra.

Nej det är ju helt oväsentligt hur vi tycker/hade gjort men då är ju tråden meningslös ändå?

Jag uttryckte mest min förvåning över att så många skrev att de inte heller hade tyckt att de skulle bidra.
Det är nog så att jag och många andra tycker att om man har försökt två gånger och får det bortviftat så är det upp till TS att tala om vad hon vill istället för att den inbjudna ska förstå ändå.

För mig handlar tråden främst om att folk kommunicerar olika. TS har antagligen ett sätt att kommunicera där man inte säger rakt ut vad man tycker utan vill att folk ska förstå ändå.
Vännen kanske är en person som man behöver vara tydlig mot dvs man måste säga exakt vad man vill ha.
Och om man är så olika får man hitta ett sätt att kommunicera. TS har också skrivit att hon har förstått att hon behöver vara tydligare innan mot vännen.

@vallhund
Fast där är jag nog lite som hästflickas mamma att man måste propsa lite. <snip>

Det ar en sa fruktansvart jobbig kvalitet hos manga Svenskar. Artighets trugandet. Jag har inte tillrackliga nyanser i sociala samanhang, jag ar aldeles for direkt, och dessutom vagrar jag att "leka lekar" dar mitt ord inte raknas utan jag maste insistera flera ganger.
Jag lyssnar pa vad folk sager och det ar vad jag rattar mig efter (till min mammas stora overraskning, och sakert ocksa sorg) Jag kan inte bollandet med att truga, forstar inte hur lange det ska paga och hur man okar/minskar intensiteten i trugandet. Jag har lyssnat pa min mamma och hennes vanner sa jag vet att det ar en hel ritual som man forvantas spela med i ... men jag har aldrig lyckats forsta och lara mig den till fullo.
Jag har darfor valt att vara mycket tydlig och forvantar mig tydlighet tillbaka. Sager jag att vi funderar pa det senare, tar jag upp det senare om den andra inte gor det ... Sager nagon att jag inte ska ta med nagot gor jag inte det, och det har "backfired" ett antal ganger i Sverige nar andra har med sig nagot men jag inte varit tillrackligt i Sverige de senaste aren for att komma ihag hur det ar, att man inte ska gora som man blir tillsagd.:banghead:

Jag hade bidragit på något smidigt sätt under veckans gång, helt klart.

Men det skulle göra mig helt jävla fnoskig om värden sagt att jag inte skulle betala men sedan ändå förväntade sig att jag skulle göra det. "Det löser sig" säger jag själv när jag inte vill ha betalt. Säger någon "Det löser sig" så räknar jag med antingen att hen inte vill ha betalt, eller att hen återkommer under veckan och säger typ "det här kan ju du ta om du vill".

Den här tråden är bland det roligaste jag har läst!

Hur kan det bli 10 sidor diskussion på en fråga som är ställd såhär "Jag är sur på min vän som inte betalade nånting när jag sa till hen att inte betala nånting"?

2 ggr är ungefär vad jag hade frågat om det oxå. Man vill inte bli tjatig.

Vissa tycker att det är kul att bjuda andra, jag är en sådan, när jag har gott om pengar.

Men det skulle göra mig helt jävla fnoskig om värden sagt att jag inte skulle betala men sedan ändå förväntade sig att jag skulle göra det. "Det löser sig" säger jag själv när jag inte vill ha betalt. Säger någon "Det löser sig" så räknar jag med antingen att hen inte vill ha betalt, eller att hen återkommer under veckan och säger typ "det här kan ju du ta om du vill".
Ja. "Det löser sig" är nog ett sånt uttryck som kan betyda lite olika för olika människor.

Puh, då har jag åtminstone inte TOTALT misstolkat de sociala spelreglerna för det där är precis den betydelse jag också lägger i "det löser sig" när det handlar om att göra upp om pengar. Oavsett om det är jag själv som står för utläggen eller någon annan.

Har du läst ursprungsinlägget? Det är ingen retorisk fråga, jag undrar.

Hade du inte heller självmant bidragit med något typ vin, jordgubbar, nån handling, etc.

Visst, du/ni kunde varit tydligare men om 3 personer i min familj stannar i 6 dagar hos någon och blir bjudna på husrum, all mat, dryck, snacks och Gud vet vad så hade jag definitivt bidragit på något sätt. Får jag inte någon summa kan jag ju följa med och handla på affär eller system, bjuda på utelunch/middag vid utflyktstillfälle eller dylikt.
"-Det hade känts bra för mig om jag kunde stå för mathandlingen nu när vår familj får bo här hos er en hel vecka." Jag hade också gjort mig nyttig och hjälpt till med vad som önskades av värdparet. Skulle det nu ha varit helt omöjligt att få göra rätt för sig på plats så hade jag försökt bjuda på ex.vis restaurangbesök vid hemkomst.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 997
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 898
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka