Är hon snål?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänk vad mycket lättare så många situationer blir om man bara säger det man vill.

Jag tycker att du ska sudda ut det här och vända lyktan mot dig själv och säga vad du vill på riktigt i stället nästa gång. Förhoppningsvis slipper du dylikt efterhandsbryderi då. Lycka till med vännen och lasta inte henne för detta utan utgå från att hon vill bidra bara du säger det!

Jag måste få höra era åsikter om det här. En god vän och hennes två barn blev medbjudna till mitt och min mans sommarställe för några veckor sedan. Innan hon kom frågade hon om hon skulle ta med sig något men vi svarade att det inte behövdes. Första dagen sa hon att vi skulle räkna ihop alla utgifter och säga till henne hur mycket hon blev skyldig så skulle hon swisha. Vi sa typ ”det ordnar sig” eftersom det inte är vår stil att vare sig säga ”ta med en flaska vin, ett paket kaffe, ett paket pasta och 2 kakor mörk choklad” eller be våra gäster att betala.

De stannade i sex dagar. Vi hämtade och lämnade dem på flygplatsen 2 mil bort. Vi var på flera utflykter 3 mil bort. Vi åt god mat, godis, glass, jordgubbar och drack vin varje dag. Min man var iväg med de två stora barnen på museum och betalade då hennes dotters lunch som vår kompis inte betalade tillbaka fast hon sa att hon skulle (hennes eget initiativ).

Vi delade hyfsat lika på disk osv. När det gäller mat, dryck, bensin, etc bidrog hon med… ingenting. Hon hade inte med sig en flaska vin ens eller betalade för jordgubbarna vi flera gånger stannade och köpte vid vägkanten.

En kväll kom en annan familj vi känner förbi på middag och då sprang de (de som kom på middag alltså) ut och köpte glass från glassbilen och bjöd på alla till efterrätt. Det hade de absolut inte behövt men det var ju en trevlig gest.

Jag gillar verkligen att bjuda men det hade ju varit lite kul om det inte tagits för givet. Hade jag varit hon hade jag tagit med några flaskor vin och swishat en femhundring, eller följt med vid en handling och då betalat. Eller kanske glass av glassbilen eller vad som helst.

Som ni säkert läser mellan raderna så tycker jag ju att det är hon som är snål och känner mig besviken eftersom jag tycker väldigt mycket om henne.

Jag tror att jag stör mig lite extra eftersom vi det senaste 1,5 året har bjudit hem henne och barnen på middag i snitt kanske en gång i veckan. Vi bjuder på god mat, inte mamma scans eller liknande, alltid vin, och fredagsmys till barn och vuxna om det är på en fredag. Hon kan på grund av sin man som är kroniskt sjuk inte bjuda hem oss, men hon har heller aldrig tagit med någonting hem till oss när hon varit hembjuden. Inte ens en påse chips.

Hur tänker ni?

Hon har väldigt god ekonomi, och hon är inte deprimerad eller liknande utan mår bra.

Jag har ingen sådan väninna då det är naturligt för mig och "oss" att bjuda varandra fram och tillbaka och köper du vin så köper jag det osv. Har alltid med en flaska vin eller blomma bort liksom, det är normalt! :)
Och hade jag spenderat 6 dagar på ett lantställe hade jag velat dela på kostnaderna, de som har stället bjuder ju på stället så att säga :)

Skicka till henne att nu har vi kikat på det och du kan swisha xx kr :) Tusen tack för en grym vecka :)

Jag har ingen sådan väninna då det är naturligt för mig och "oss" att bjuda varandra fram och tillbaka och köper du vin så köper jag det osv. Har alltid med en flaska vin eller blomma bort liksom, det är normalt! :)
Och hade jag spenderat 6 dagar på ett lantställe hade jag velat dela på kostnaderna, de som har stället bjuder ju på stället så att säga :)

Skicka till henne att nu har vi kikat på det och du kan swisha xx kr :) Tusen tack för en grym vecka :)
1½ år senare?

Jag bjuder mer än gärna, men underförstått så antar jag att mina vänner gärna bjuder tillbaka. Om någon har kostat på sig att resa till mig så känner jag att de redan har betalt tillräckligt. Självklart har jag med mig någon present men om vi gör saker tillsammans så försöker jag få betala. Rimligen så känner man sina vänner tillräckligt bra för att ha lite koll på deras ekonomi? Om man vet att det är knappt så skulle jag tycka att deras reskostnad är fullt tillräckligt och jag hade inte förväntat mig mer betalning.

En annan sak som är intressant tycker jag är hur sjuk maken är? Är han döende hade jag kunnat kosta på mig mer generositet än om han har hösnuva.

Jag är en sån där jobbig person som litar på att folk menar vad de säger. Så om jag någonsin blir hembjuden till en bukefalist(igen :angel:) så kan jag redan nu förvarna om att jag inte kommer att spela något slags artighetsspel där jag tjatar om att få göra rätt för mig trots att jag blir nekad upprepade gånger. Att komma överens om att jag skulle swisha en summa skulle jag tycka var en jättebra lösning, men om jag aldrig hörde något om vilket belopp som gällde är risken att jag skulle glömma bort det. Det beror dock på att jag är glömsk, inte på att jag sitter och gnuggar händerna över att jag kunnat spara några kronor på att utnyttja mina vänner igen.

Du kommer garanterat att bli hitbjuden igen och har vi gjort upp om att dela på någon kostnad är det tämligen stor risk att värdinnan glömmer bort det! :p :D

Problemet är nog att ni inte kommunicerar på samma plan och har olika förväntningar.

Jag skulle personligen inte bjuda hem ngn och förvänta sig att den personen betalade mig. Däremot så ser jag det som ganska naturligt att man som gäst tar med sig ngt till värden. Det hör till tycker jag! Och självklart skulle jag bo 6 dagar hos ngn skulle jag självklart bjuda tillbaka!

När man umgås nära med vissa så blir det ju per automatisk att det jämnar ut sig. Om jag tar notan en gång, så tar ngn annan den en annan gång. Det behöver inte heller vara milimeter-rättvisa enligt mig, så länge alla har ungefär samma syn på hur detta fungerar (ge och ta).

Kanske är det så TS att ni måste vara tydligare med varandra eftersom ni verkar stå så långt ifrån varandra i detta helt enkelt?

En annan sak som är intressant tycker jag är hur sjuk maken är? Är han döende hade jag kunnat kosta på mig mer generositet än om han har hösnuva.

Tja, det är närmre hösnuva än döende. Men precis så har vi tänkt, vi bjuder henne för att vi gillar att umgås med henne men även för att hon har det extra och är mycket själv med barnen.

Exakt så säger jag när jag väljer att stå för notan.

På sätt och vis menade jag det också. Men jag hade ändå förväntat mig ett av flera av kanske en handling på Coop, inköp av fika, medtaget vin, jordgubbar etc. Det var därför som jsg skrev i ursprungsinlägget att det inte är min grej att ta betalt av mina gäster. Men som gäst hade jag bjudit till på andra sätt.

Jag hade bidragit på något smidigt sätt under veckans gång, helt klart.

Men det skulle göra mig helt jävla fnoskig om värden sagt att jag inte skulle betala men sedan ändå förväntade sig att jag skulle göra det. "Det löser sig" säger jag själv när jag inte vill ha betalt. Säger någon "Det löser sig" så räknar jag med antingen att hen inte vill ha betalt, eller att hen återkommer under veckan och säger typ "det här kan ju du ta om du vill".
"Det löser sig" brukar ofta visa sig betyda att man betalar ungefär varannan gång när man är ute, fikor, entréavgifter o dyl, i min erfarenhet.

På sätt och vis menade jag det också. Men jag hade ändå förväntat mig ett av flera av kanske en handling på Coop, inköp av fika, medtaget vin, jordgubbar etc. Det var därför som jsg skrev i ursprungsinlägget att det inte är min grej att ta betalt av mina gäster. Men som gäst hade jag bjudit till på andra sätt.
Fast man kan liksom inte förvänta sig rättvisa på det viset. Bjuder man så bjuder man, antigen får man igen eller inte. Får man inte igen och det känns fel ska man självfallet inte bjuda vidare, men man kan inte klandra nån annan för att man bjudit den.

Att på riktigt vilja bidra betyder att man halar fram betalkortet i affären dit man ser till att följa med. Jag fattar inte varför man ska hålla på och fråga så mycket som gäst. Det är väl självklart att man inte låter vänner betala allt uppehälle en hel vecka. Jätteoartigt mot värden att fråga om man ska bidra. Såklart man ska.
Som vuxen vet man ju ungefär vad det kostar att föda en familj en semestervecka. Swisha bara.

Senast ändrad:
Jag tycker det är fullständigt självklart att man inte besöker någon i närmare 1 vecka utan att vara med och betala på något vis, om det inte är typ Bill Gates som förmodligen inte märker av den kostnaden på något vis.
Oavsett om värden/värdinnan har sagt att det ordnar sig eller inte.
Det är vanligt hyfs!
Var och en måste ändå förstå att hålla en till familj med käk och det som tillkommer än dock kostar en slant.
Så självklart tar man betalningen när man kommer fram till kassan, betalar både glass och jordgubbar.
Annars skulle jag känna mig som en snyltgäst, men det är jag det.
:D

Jag hade bidragit på något smidigt sätt under veckans gång, helt klart.

Men det skulle göra mig helt jävla fnoskig om värden sagt att jag inte skulle betala men sedan ändå förväntade sig att jag skulle göra det. "Det löser sig" säger jag själv när jag inte vill ha betalt. Säger någon "Det löser sig" så räknar jag med antingen att hen inte vill ha betalt, eller att hen återkommer under veckan och säger typ "det här kan ju du ta om du vill".
Det väldigt korta samtalet hade vi ju första dagen och jag sa "det löser sig" för att jag absolut i första hand inte ville räkna ut en summa att swisha. Känns väldigt otrevligt. Jag tänkte exakt som du skriver här, att det inte skulle komma någon sådan uträkning men att hon kanske då skulle fatta att det vore trevligt om hon tog någon handling eller så, precis som du skriver att du skulle gjort. Det hade varit smidigast om hon fattat det själv, att säga "kan du ta den här handlingen" känns lite oskönt. ( men återigen JA jag skulle varit tydligare).

Att på riktigt vilja bidra betyder att man halar fram betalkortet i affären dit man ser till att följa med. Jag fattar inte varför man ska hålla på och fråga så mycket som gäst. Det är väl självklart att man inte låter vänner betala allt uppehälle en hel vecka. Jätteoartigt mot värden att fråga om man ska bidra. Såklart man ska.
Som vuxen vet man ju ungefär vad det kostar att föda en familj en semestervecka. Swisha bara.
Ja men JA. TACK.

Jag tycker det är fullständigt självklart att man inte besöker någon i närmare 1 vecka utan att vara med och betala på något vis, om det inte är typ Bill Gates som förmodligen inte märker av den kostnaden på något vis.
Oavsett om värden/värdinnan har sagt att det ordnar sig eller inte.
Det är vanligt hyfs!
Var och en måste ändå förstå att hålla en till familj med käk och det som tillkommer än dock kostar en slant.
Så självklart tar man betalningen när man kommer fram till kassan, betalar både glass och jordgubbar.
Annars skulle jag känna mig som en snyltgäst, men det är jag det.
:D

Exakt så menar jag!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 997
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 898
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat