Är hon snål?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker att man även får ta med i beräkningen att TS har bjudit in en gäst som hon i 1.5 års tid bjudit på middag en gång/vecka utan att få något i gengäld. Hon har säkert tagit för givet att TS menat att verkligen bjuda då hon alltid blivit bjuden förut? Så fortsättningsvis när TS bjuder in henne får väl TS även inkludera att det skulle vara roligt om väninnan kunde ta med sig en flaska vin till maten och/eller en efterrätt?

De flesta hade tagit med sig något och bjudit tillbaka på ett eller annat sätt.
Din vän tolkade det du sa bokstavligt: Du hade sagt att hon inte skulle ta med sig något och att hon skulle inte betala för något.

Hon har gott ställt, skriver du, så jag tror inte hon är snål. (Det hade du märkt tidigare i så fall).

Jag tror att det kan vara så att hon tolkar saker exakt som det sägs. Har hon i andra sammanhang visat att hon har svårt att uppfatta saker som inte sägs rakt ut? En del människor har svårt för det outsagda. Det behöver inte allls vara någon asperger diagnos, men kanske några drag av det.

Angående just det här med att erbjuda sig att småhandla; om det var så att ni tidigt pratade om swish så kanske vännen tolkade det som att det är enklare att ni gjorde samtliga utlägg under veckan och att det räknades ihop efteråt. Vet själv när man är på resa ett gäng, det är ett jättemeck med att få rätsida på om flera småhandlat till alla än om bara en gör det. Bara en tanke!

Man ser till att i förväg avhandla överenskommelser om man vill ha något för saker. Om svaret blir "nej" så förutsätter man att det är "nej".
Att komma efteråt, fast man sagt nej, och kräva summor eller sådant skulle jag å andra sidan tycka var väldigt oförskämt.

Det är tolkningsmöjligheterna i form av historia som gör att kampanjer som "Nej betyder nej" uppkommer. Ibland är det mottagaren som anser sig ha tolkningsföreträde och ibland avsändaren.

Om alla bara kunde säga det de menade och sluta hålla sig till 1800-talsetiketter där man ska tolka det ena och det andra för att förstå vad sjutton man förväntas göra så skulle nog mycket lösa sig.

Jag har vänner som jag alltid bjuder som inte bjuder tillbaka. De å andra sidan ger mig saker som jag kanske inte kan ge dem. Allt värderas inte i pengar.

"Jag vet inte om du har mitt Swishnummer?Tycker det är smidigaste sättet att få betalt- du kan ju föra över en slant för maten"

"Jag vet inte om du har mitt Swishnummer?Tycker det är smidigaste sättet att få betalt- du kan ju föra över en slant för maten"
OT
Grattis!
ina_dance5.gif

Jag hoppas verkligen att alla som jag besöker säger vad de verkligen menar och inte förutsätter att jag ska förstå att ett nej betyder ja. Och att när jag tolkade nej som nej anse att jag är snål. Jag kan verkligen inte begripa hur man kan anse att någon ska vara tankeläsare eller agera mot en uttryckt vilja.

Fast hur kan en flygresa för henne och hennes barn kompensera TS utgifter? :confused:
Att hon står för notan att de ska kunna ses såklart !!! Jag hade faktiskt också förväntar mig att bli bjuden om jag flög framåt tillbaka tre personer för att umgås med en vän. Antar att båda vill ses..tycker bara det är småsnålt att tycka att en gäst ska betala mat... skulle aldrig ta betalt för mina gäster åt mat hos mig. Mat kostar varenda vecka iaf,slå ut vad mat kostar under ett år:D

Bjuder jag in folk så gör jag. Jag räknar aldrig med att någon betalar något. Mina vänner tar allt dom oftast med en vinflaska eller liknande när de kommer på middag, ibland bjuder de in sig själva på middag och tar med take away eller lagar maten. Är vi bortbjudna kommer vi aldrig tomhänta, en present i form av vin, bok eller växt är oundvikligt... jag hade ryckt på axlarna och nästa gång bett vännen ta med en flaska vin eller handla xxx på vägen. Jag är rädd om mina vänner, vill jag ha dem kvar är jag rätt överseende men det funkar ju eftersom vi har samma inställning.

När någon säljer "nej" eller "det löser sig" om jag erbjuder att betala så tar jag personen på ordern, tycker själv inte om personer som tjatar eller springer före i kassan för att betala:yuck:.

Inte konstigt det blir missförstånd när nej betyder ja eller tolkas som ja, nu tänker jag inte bara på just pengar.

Bjuder jag in folk så gör jag. Jag räknar aldrig med att någon betalar något. Mina vänner tar allt dom oftast med en vinflaska eller liknande när de kommer på middag, ibland bjuder de in sig själva på middag och tar med take away eller lagar maten. Är vi bortbjudna kommer vi aldrig tomhänta, en present i form av vin, bok eller växt är oundvikligt... jag hade ryckt på axlarna och nästa gång bett vännen ta med en flaska vin eller handla xxx på vägen. Jag är rädd om mina vänner, vill jag ha dem kvar är jag rätt överseende men det funkar ju eftersom vi har samma inställning.

Så här har vi och våra vänner också.

Det mest avslappnande sättet att ha vänner måste ju vara det sättet att alla vet att det man sagt är det som gäller och att man känner sig ganska flytande i relationen.

Olika tid i livet kan också ge olika fördelningar och allt kan ju vara bra med det. Man får helt enkelt tänka att man ska vara något så när kvitt i slutet av livet.

För mig skulle det kännas fullständigt fel att räkna kronor, timmar eller antal gånger man varit i dens eller dens hus för att vara rättvis.

Det är, för mig, inte vänskap. Det är ett företag.

Alltså, jag tycker inte det värsta är att vännen tagit TS på orden, utan att vännen under 1,5 års tid inte bjussat igen en endaste gång. Även om man nu bokstavligen tar någon på orden just vid detta tillfälle så har hon haft gott om utrymme att bjuda igen på ett eller annat sätt, må det vara att bara bjuda TS på restaurang lite då och då som tack för 1,5 års veckovisa middagar. Nä, det luktar illa för mig ...

Att hon står för notan att de ska kunna ses såklart !!! Jag hade faktiskt också förväntar mig att bli bjuden om jag flög framåt tillbaka tre personer för att umgås med en vän. Antar att båda vill ses..tycker bara det är småsnålt att tycka att en gäst ska betala mat... skulle aldrig ta betalt för mina gäster åt mat hos mig. Mat kostar varenda vecka iaf,slå ut vad mat kostar under ett år:D

Vad gor du om vannen ringer och bjuder in sig sjalv, och tva vuxna barn, pa 10 dagar for att det skulla vara sa underbart att fira sin 50ars dag med barnen i USA?

Vad gor du om vannen ringer och bjuder in sig sjalv, och tva vuxna barn, pa 10 dagar for att det skulla vara sa underbart att fira sin 50ars dag med barnen i USA?
Hade jag velat träffa dom och haft tid hade jag sagt välkomna:) om inte hade jag sagt att det inte passar.

Alltså, jag tycker inte det värsta är att vännen tagit TS på orden, utan att vännen under 1,5 års tid inte bjussat igen en endaste gång. Även om man nu bokstavligen tar någon på orden just vid detta tillfälle så har hon haft gott om utrymme att bjuda igen på ett eller annat sätt, må det vara att bara bjuda TS på restaurang lite då och då som tack för 1,5 års veckovisa middagar. Nä, det luktar illa för mig ...
Ja det håller jag med om, men varför bjuda någon i 1,5 år som aldrig bjuder igen ? Är ju ett eget val, jag hade inte gjort det om jag inte verkligen velat själv :)

Om man bjuder någon på middag var vecka i 1.5 år och börjar irritera sig på att den andra aldrig bjuder tilbaka - så kan jag tycka samma sak här - varför inte vara ärlig och säga till att man tycker det är den andras tur att bjuda? Jag fattar verkligen inte varför det ska vara så svårt.

Om man bjuder någon på middag var vecka i 1.5 år och börjar irritera sig på att den andra aldrig bjuder tilbaka - så kan jag tycka samma sak här - varför inte vara ärlig och säga till att man tycker det är den andras tur att bjuda? Jag fattar verkligen inte varför det ska vara så svårt.

Jag får också lite sådär knasiga omtänkningar........runt går det i skallen. Tänker som du lite.

TS har svårt att kommunicera men lägger allt på den andra....varför är det den andra parten det är fel på? TS har svårt att kommunicera, den andra parten kanske är snål. Båda har problem. Att jobba med sitt eget problem kanske löser det hela väldigt lätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 997
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 898
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka