Är hästen skänkeldöv?

glöm inte rösten som är en hjälp den oxå :)
Jag skulle forma "stegen" lite anorlunda..
Och i det här med framåtdrivande se till att hästen är fri framtill..för att verkligen visa att det är öppet framtill och det är den vägen hon ska gå..
1. framåtdrivande med säte
2. lätt skänkel
3.lätt skänkel+röst
4.Dutt på ändan med spö+ skänkel+röst
5.Allt ovanstånde något skarpare

Och kom i håg..
När hästen gör ett uns till försök frammåt sluta inverka..Inverkan är bestraffning så när du slutar inverka är det som ett beröm för att den faktiskt går framåt.Det gäller att vara precis..och man brukar ju känna när hästen är på väg att bära i väg..När hästar är så här som din verkar vara är det inte fråga om nått tagande i munnen på den om du inte ska svänga eller få stopp på den..Men tänk på en sak..när hästen precis älgar iväg efter hjälpgivning dra då inte i den utan följ med den och låt den kuta på ett par meter..För att verkligen befästa att det är framåt du vill att den ska gå. :)

Gör så här, plocka av sporrarna och sätt dig på hästen. Lägg på skänklarna, driv framåt med sitsen och lätta på tyglarna så hästen inte har något tryck i munnen.
Lyssnar hästen då och går framåt, släpp allt tryck och beröm.
Lyssnar den inte, pröva tryck lite hårdare med skänklarna och visa mer att det är framåt hästen ska. Lyssnar den fortfarande inte får du ta till lite hårdare. MEN så fort hästen går framåt MÅSTE du lätta på allt tryck! Och alltid måste du göra så, ta bort trycket när hästen gör rätt, gör du inte det får den ingen eftergift och blir skänkeldöd.

Var konsekvent och ge alltid efter när hästen gör som du vill den ska göra.

Lycka till!

När en ranghög häst (som är ranghög i sin natur, inte bara ranghög för att den är den minst korkade i en grupp av korkade hästar) vill något så brukar det först vara en blick, sen öron bakåt eller liknande kroppsspråk, sen visas det tänder/hovar, SEN smäller det. Det tar nån sekund, det här förloppet, men det är alltid samma förlopp. Det är så hästar är funtade.

Och argument rörande tid och pengar skiter jag högaktningsfullt i - speciellt eftersom den metod jag använder inte tar särskilt lång tid när man väl lärt sig (men som med allt annat tar det tid att själv lära sig den). Detta eftersom det, som sagt, är en metod som bygger på hästarnas egna sätt att kommunicera.

gosh, släng sporrarna ögonabums! :crazy:

som andra redan sagt i tråden, en häst känner minsta fluga på kroppen, alltså även dina skänklar och sporrar. sporrarna kommer INTE leda tilla tt hästen blir mer lyhörd för hjälperna, snarare tvärtom.

det viktigaste du ska komma ihåg (till att börja med) är att sporrar inte är en förstärkning om hästen inte tar skänkeln, utan en förfining, när den väl gör det, så att du ska kunna använda ännu finare hjälper.

min häst köptes från ridskola för snart 2 år sedan. då hade hon varit där i nästan nio år (sedan hon var 5) och jag hade alltid ridit henne med sporrar och pessoabett där, eftersom hon var både skänkeldöv och hård i munnen...

ett tag red även jag envist med sporrar hemma (då tog hon ju skänkeln "bättre") men tillslut fick jag rådet att slänga sporrarna och börja rida i stället..

det är, som någon redan sagt, som att koppla in hästen på nytt på vad skänklarna innebär. ge alltid hästen chansen att lyssna på en lätt hjälp först för att (till enb örjan) börja skritta från halt. du ska knappt behöva mer än tänka skritt, lägga till sätet och eventuellt en skänkelhjälp, för att hästen ska börja skritta. (då pratar vi en alert ochv aken skritt, inte något segt sovande). funkar itne det, skulle jag direkt lägga till spöet bak på rumpan, och tar den inte det heller, rappa till en gång på samma ställe.

eftersom du alltid börjar med ett lätt framåtdrivande säte och skänkel och sedan stegrar framåtdrivningen drastiskt om hästen inte svarar, kommer hästen snart koppla ihop hjälperna och inse att även den lättaste av hjälper betyder en viss sak.

efter hand övergår du till halt-trav och halt-galopp på precis samma sätt. viktigt är att du inte tar hästen i munnen när du lär in detta, om hästen VILL framåt ska den belönas för det, inte straffas genoma tt du tar den i munnen. sedan kan du även lära in sidförande på liknande sätt.

det tar tid, men konsekvent ridning (dvs. att ALDRIG tappa tålamodet och banka på hästen igen) leder i slutändan till en lyhörd, glad och trevlig häst.
och kom ihåg att detta inte är något du behöver göra en gång, eller två gånger. jag har hållt på såhär ett tag men behöver fortfarande upprepa det i början av ridpassen då och då. (kan tillägga att vi varit stillastående pga skador en del dock)

jag hoppas att det i framtiden går bra för dig och din häst, att "rädda" en ridskolehäst är något oerhört bra och spännande (som sagt, man vet aldrig hur dom blir när dom får ett nytt liv, min är inte 15 mentalt idag (eller 25 som hon var på ridskolan) utan snarare 5 :D ) och är man bara envis får man snart en vän för livet!

*nu slutar jag mitt långa inlägg* :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama