Sv: Är hästägande ett privilegium?
Menar du att man skulle göra ett prov och visa på att ens ekonomi nu och i framtiden är tillräckligt god för att ha häst eller?
Jag tycker gott att man kan införa ett kunskapstest för att skaffa djur på den djurarten så man har en viss baskunskap men ekonomin är vars och ens ensak så länge hästen får vad den behöver. Vill ägaren hanka sig fram på existensminimum så är det upp till den och inget jag fördömer, så länge djuren har det bra.
Det ska finnas, och finns, minimikrav på skötsel kan man inte uppfylla de kraven så ska hästarna säljas (frivilligt eller via beslag) men i övrigt så får var och en sköta sig efter sitt huvud. Det vore önskvärt med mer pengar till djurskyddet dock.
*kl*
Jag tycker denna tråd har spårat ur och alla verkar ha missat den huvudsakliga innebörden!
Jag har aldrig frågat huruvida det är rätt eller fel att ta bort en frisk häst, utan frågan var klar och tydlig Är hästägande ett privilegium?
Dvs om det är någon slags rättighet att alla som har den minsta möjlighet till att ta sig an en häst, verkligen ska göra det?
Ska det verkligen vara så att alla med en inställning i stil med "men jag vill ju ha en häst, då ska jag ha en häst!", verkligen ska skaffa häst utan att ens se över sin inkomst?
Självklart förekommer situationer som dessa överallt men jag gav bara ett exempel på en situation där en människas girighet tog överhand och i slutändan är det djuret som får "lida" (dö) för djurägarens konsekvenser.
Menar du att man skulle göra ett prov och visa på att ens ekonomi nu och i framtiden är tillräckligt god för att ha häst eller?
Jag tycker gott att man kan införa ett kunskapstest för att skaffa djur på den djurarten så man har en viss baskunskap men ekonomin är vars och ens ensak så länge hästen får vad den behöver. Vill ägaren hanka sig fram på existensminimum så är det upp till den och inget jag fördömer, så länge djuren har det bra.
Det ska finnas, och finns, minimikrav på skötsel kan man inte uppfylla de kraven så ska hästarna säljas (frivilligt eller via beslag) men i övrigt så får var och en sköta sig efter sitt huvud. Det vore önskvärt med mer pengar till djurskyddet dock.